• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Oster

Omega
För att utveckla Osters fråga lite.
Den stora faktorn som ger en kvalitetsskillnad mellan produktionsband och helt handgjorda band är stygnen och kantfärgen. (Detta är lite kontroversiellt, vissa anser att maskinsytt är precis lika bra, min åsikt är att handsytt är mer hållbart om det är korrekt utfört. När man syr för hand så använder man en tråd, när man syr med maskin så använder man en metod som kallas "lockstitch" med två trådar. Går tråden av när något är handsytt så släpper inte "all" tråd. För att inte reta upp någon så skulle jag säga att ett maskinsytt band med polyester är nog ungefär lika hållbart som ett handsytt med lintråd. För lintråd är känsligare för slitage.

Kantfärgen då? Du har säkert någon gång köpt en billig massproducerad produkt med målade kanter och hela kanten har lossnat, detta beror på att en relativt tjock kantfärg används och målas oftast bara i ett lager. De kantfärger som vi använder oss av (Fenice, Uniters, Vernis600, Giardini, Beraud CT, Stahl osv) är tunnare färger (även att vissa av dessa tillverkare även tillverkar färger i andra viskositeter för maskinapplicering) så vi målar kanterna flertalet gånger (ibland upp till fem gånger) men torktid, slipning, värmning, polering osv. Vilket är väldigt tidskrävande och kräver rätt mycket övning för att bra och jämnt resultat. Det ger också en kant som håller sig fin i många år under förutsättning att korrekt appliceringsmetoder används, att eventuella primers används vid oljiga/vaxiga lädersorter osv. (Obs! är öppen för att bli rättad här då detta är mina amatörobservationer.
Tack för utförligt svar :happyhappy:
 

Oster

Omega
Ursäkta, missade ditt inlägg. Nej det där är handsytt med Amy roke gaffel järn, dock är jag inte jätte nöjd med amy rokes gaffel järn. Om man bara använder de till att märka lädret sen använda syl är dom bra men jag slår igenom hela hålen och dom är gjorda för det men hålen blir lite för vida på ovansidan. Har beställt nya från ksbladepunch och deras tänder är längre och gör inte lika stort hål på ovansidan. Helst vill man att hålet bara ska bli / (som på undersidan).
3.0 spacing och 0.45mm lintråd är det där.
Tack för svar Maer. Mycket utvecklande att läsa era inlägg:)
 

Danneswe

Cartier
@Maer Om du tar en titt på Combat_Straps på Instagram. Titta igenom bilderna där du ser loopar vid spännet. Inte på en enda av dessa bilder kan man se en avklippt "trådstump" Vissa bilder ser du även så tydligt så du kan se att man inte har inte limmat och petat ner den avklippta trådstumpen. Vi tar detta bandet som exempel. Jag är helt säker på att det finns något klurigt knep.

image1.png
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
@Maer Om du tar en titt på Combat_Straps på Instagram. Titta igenom bilderna där du ser loopar vid spännet. Inte på en enda av dessa bilder kan man se en avklippt "trådstump" Vissa bilder ser du även så tydligt så du kan se att man inte har inte limmat och petat ner den avklippta trådstumpen. Vi tar detta bandet som exempel. Jag är helt säker på att det finns något klurigt knep.

image1.png
Du kan ju avsluta med att bara köra tråden genom "halva" hålet och ut genom sidan mellan "fram och baksidan av bandet" och ut genom stygnen som går vid kanten. Skära av nära lädret, limma och sen "dölja" avklippet med stygnen som går på utsidan.
 

Danneswe

Cartier
Du kan ju avsluta med att bara köra tråden genom "halva" hålet och ut genom sidan mellan "fram och baksidan av bandet" och ut genom stygnen som går vid kanten. Skära av nära lädret, limma och sen "dölja" avklippet med stygnen som går på utsidan.

Jag har testat detta, men när jag väl syr de här ”looparna” så är det sista momentet. Kanter och allt är klart. Om vi säger att jag gör detta innan jag syr bandet så kan jag inte göra kantlinjer efter stygn då mina målade kanter förstörs av verktyget. Försöker jag iställer gömma tråden under fodringen så blir det knöligt för fodringen är så tunn (1mm)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Brukar också kör dem i det steget. Tror det är fodret som "förstör". Markera ut för hålen i förväg och "skåra" undersidan på ovansidan (om du förstår vad jag menar) för att motverka knölighet? Sen om du har 2 loopar och för ut nålen mellan dem, klipper av,lite lim och sen "stänger" du de två looparna över"det fula" och drycker till med slät tång över "looparna"? Jag freestyle:ar nu bara. Ska testa i praktiken ikväll...
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jag har testat detta, men när jag väl syr de här ”looparna” så är det sista momentet. Kanter och allt är klart. Om vi säger att jag gör detta innan jag syr bandet så kan jag inte göra kantlinjer efter stygn då mina målade kanter förstörs av verktyget. Försöker jag iställer gömma tråden under fodringen så blir det knöligt för fodringen är så tunn (1mm)

Slängde ihop det här lite snabbt.såklar inte målat. Men ingång och utgång "bakom" sidostygnen.
AACB06FD-2303-4120-AEC9-B8BAAEC7A18E.jpeg
1B3CB230-C4ED-4EF1-92E5-DED82792EB98.jpeg
6DEC2454-B308-4687-AF67-8A6FCCE69098.jpeg
 

Danneswe

Cartier
Slängde ihop det här lite snabbt.såklar inte målat. Men ingång och utgång "bakom" sidostygnen.
AACB06FD-2303-4120-AEC9-B8BAAEC7A18E.jpeg
1B3CB230-C4ED-4EF1-92E5-DED82792EB98.jpeg
6DEC2454-B308-4687-AF67-8A6FCCE69098.jpeg

Jo, jag är med på hur du menar. Men jag kan liksom inte riktigt omsätta det i praktiken på banden jag gör. När jag gör "loopen" så är kanten limmad och målad. Försöker jag på något vis lirka ut tråden antingen mellan keeper och fodringen eller vid hålet för spännet så blir det antingen knöligt i fodringen, eller så förstör jag utseendet vid hålet för spännet. Det finns liksom inte tillräckligt med utrymme. Ps. Uppskattar att du försöker hjälpa mig med en lösning :)

loop.jpg
 

Maer

Cartier
Tänkte det var på tiden någon skapade en läderslöjd grupp på Facebook där man kan prata med läderslöjdare från alla håll och kanter. Tror vi är väldigt få läderslöjdare i Sverige som hänger på klocksnack så kan nog vara lärorikt att kunna diskutera med folk som slöjdar med annat än vi gör. Gruppen heter kort och gott läderslöjd, tänkte samtidigt att jag skapar en grupp som heter läderslöjd köp och sälj där folk kan sälja material, verktyg och även saker som folk gjort. Vad tror ni om det? Med det sagt menar jag inte på något sätt att vi ska sluta skriva här, jag ser det mer som ett komplement till denna underbara tråd :)

Edit: grupperna är slutna så man får ansöka? Tror jag för att jag ska kunna acceptera er i gruppen.
 

Kris747

Omega
Tänkte det var på tiden någon skapade en läderslöjd grupp på Facebook där man kan prata med läderslöjdare från alla håll och kanter. Tror vi är väldigt få läderslöjdare i Sverige som hänger på klocksnack så kan nog vara lärorikt att kunna diskutera med folk som slöjdar med annat än vi gör. Gruppen heter kort och gott läderslöjd, tänkte samtidigt att jag skapar en grupp som heter läderslöjd köp och sälj där folk kan sälja material, verktyg och även saker som folk gjort. Vad tror ni om det? Med det sagt menar jag inte på något sätt att vi ska sluta skriva här, jag ser det mer som ett komplement till denna underbara tråd :)

Edit: grupperna är slutna så man får ansöka? Tror jag för att jag ska kunna acceptera er i gruppen.
Mycket bra initiativ @Maer
 

St Maxime

KS Explorers Club
Hoppas att alla haft en trevlig valborg. Ber om ursäkt att jag lånar tråden som hastigast, men hoppas på lite hjälp.

Har slittet och använt skinn ngt ”ekonomiskt värde”?

Har bl.a en ordentligt sliten portfölj som jag tänkt åtgärda (lämna in till kunnig individ) men blir aldrig av. Hoppas naturligtvis inte på ngr astronomiska summor, men vore kul om det kunde ”växlas” mot ett par klockarmband (även dessa kan gott vara slitna).

Sorry för OT och min okunnighet, men tack på förhand.

Bild på monstret. (Bör kanske tilläggas ATG jag tycker det är lite kul när just skinn/läder ser hårt åtgånget ut:))
F9455C14-E34F-4AF1-AD94-CF2DBA865ECE.jpeg

8BE42347-7B76-4FD9-88F7-B27FA7CD7F95.jpeg
 

Weiss

Omega
Bild på monstret. (Bör kanske tilläggas ATG jag tycker det är lite kul när just skinn/läder ser hårt åtgånget ut
Verkligen! Jag är inte hundra på vad jag skulle tycka om väskan i nyskick, men patinan tycker jag om! Med lite varsam renovering så blir det hur bra som helst! Men nu skulle du ju byta in den (?) :rolleyes:
 

St Maxime

KS Explorers Club
Verkligen! Jag är inte hundra på vad jag skulle tycka om väskan i nyskick, men patinan tycker jag om! Med lite varsam renovering så blir det hur bra som helst! Men nu skulle du ju byta in den (?) :rolleyes:

Du har helt rätt! Den är klart bättre idag än när den lämnade fabriken:). Väskan har nu hittat till nya och klart mer kompetenta KS-händer än mina.
 

Weiss

Omega
Ah! Blir den klockarmband eller får den fortsatt liv som väska, måhända? Bilder vore kul oavsett vilket :)
 

Maer

Cartier
Nyfiken fråga; är den gula taggen en del i CITES-intyget?
Ja precis, sitter även två till nummer på baksidan dom kan inte ser. Vet inte riktigt vad alla nummer är till för, men förmodligen handlar det om intyg för export och import osv. Är en riktig cirkus med Cites. Är jätte viktigt att dom finns, men mycket är väldigt luddigt för mig iaf.
 

Danneswe

Cartier
Ska bli spännande att testa detta! :)

IMG_20190506_181739.jpg

Jag är lite nyfiken på att tillverka något i alligator också. Så har lite frågor om du vill svara.
Var är det för hud? HCP, Italhide, Henglong? Köpt I Europa? Jag kan köpa från Heng Long genom en kontakt, fördelen är ju att det finns väldigt mycket färger att välja på men det tillkommer Cites utanför EU ju.
Vilken "grade"?
Storlek?
Pris?
 

Maer

Cartier
Jag är lite nyfiken på att tillverka något i alligator också. Så har lite frågor om du vill svara.
Var är det för hud? HCP, Italhide, Henglong? Köpt I Europa? Jag kan köpa från Heng Long genom en kontakt, fördelen är ju att det finns väldigt mycket färger att välja på men det tillkommer Cites utanför EU ju.
Vilken "grade"?
Storlek?
Pris?

Denna är köpt inom EU. Grade 2/3 28cm tror jag den var(bred alltså). Ja beställer du utanför Europa behöver du även en cites import license + förmodligen betala för deras cites export licens. Har för mig import licensen i Sveriger är 350:- varje gång, så man skulle ju egentligen gå ihop många och beställa sen dela på cites avgifterna. Ska du göra småsaker så skulle jag rekommendera de grade 4-5 då det är sjukt mycket billigare. Jag letade efter grade 4-5 men hittade inga bra exemplar och ska du ha till klockband så borde du nog inte gå över 30cm då blir rutorna för stora. Skulle rekommendera dig att få bilder på just den huden du ska köpa då det kan skilja sig väldigt mycket, svansen vill man tex ha fin då det blir riktigt schyssta band där ifrån. Jag är ju nybörjare med detta läder så har endast börjat med ett band ännu, men det känns mycket trevligt att jobba med.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja precis, sitter även två till nummer på baksidan dom kan inte ser. Vet inte riktigt vad alla nummer är till för, men förmodligen handlar det om intyg för export och import osv. Är en riktig cirkus med Cites. Är jätte viktigt att dom finns, men mycket är väldigt luddigt för mig iaf.
CITES är ganska enkelt i grunden. Det är förbjudet att köpa och säjla utan intyg i alla led! Innebär även att du som privatperson inte får sälja dina band utan intyg. Finns mer att läsa på Jordbruksverket.
 

Maer

Cartier
CITES är ganska enkelt i grunden. Det är förbjudet att köpa och säjla utan intyg i alla led! Innebär även att du som privatperson inte får sälja dina band utan intyg. Finns mer att läsa på Jordbruksverket.
Det beror på vilken grupp det ligger i. Amerikans alligator är grupp B. Vilket du inte behöver cites licens för att sälja inom Europa, du behöver dock kunna bevisa att den är från legit håll och inte något som är illegalt införskaffat. Du får bevis med när du köper en hud från bra ställen. Ska du skicka utanför EU behöver du dock cites export licens för varje gång du skickar utanför EU. Så har jag tydat det som står på jordbruksverkets sida och även fått det berättat för mig av de som säljer alligator i EU.

Edit: med andra ord har du bevis på att den är lagligt införskaffad och du borde bara kunna skicka en kopia på beviset
 
Topp