• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Danneswe

Cartier
Denna är köpt inom EU. Grade 2/3 28cm tror jag den var(bred alltså). Ja beställer du utanför Europa behöver du även en cites import license + förmodligen betala för deras cites export licens. Har för mig import licensen i Sveriger är 350:- varje gång, så man skulle ju egentligen gå ihop många och beställa sen dela på cites avgifterna. Ska du göra småsaker så skulle jag rekommendera de grade 4-5 då det är sjukt mycket billigare. Jag letade efter grade 4-5 men hittade inga bra exemplar och ska du ha till klockband så borde du nog inte gå över 30cm då blir rutorna för stora. Skulle rekommendera dig att få bilder på just den huden du ska köpa då det kan skilja sig väldigt mycket, svansen vill man tex ha fin då det blir riktigt schyssta band där ifrån. Jag är ju nybörjare med detta läder så har endast börjat med ett band ännu, men det känns mycket trevligt att jobba med.

Jag tänkte börja med att göra en plånbok och ett klockarmband, och det är nog förnuftigt att välja en lite "högre" grade. Blir mindre plågsamt för mig när den hamnar som halvfärdig produkt i "skämslådan" sen :D
 

Danneswe

Cartier
Det beror på vilken grupp det ligger i. Amerikans alligator är grupp B. Vilket du inte behöver cites licens för att sälja inom Europa, du behöver dock kunna bevisa att den är från legit håll och inte något som är illegalt införskaffat. Du får bevis med när du köper en hud från bra ställen. Ska du skicka utanför EU behöver du dock cites export licens för varje gång du skickar utanför EU. Så har jag tydat det som står på jordbruksverkets sida och även fått det berättat för mig av de som säljer alligator i EU.

Jag och som jag har förstått det så tar det runt en månad att få intyget, samt att om jag förstår det rätt så behövs det även ett intyg för mottagaren, något som man som säljer bör ombesörja för att göra det så smidigt som möjligt för köparen (läs: Kontakta mottagarlandets motsvarighet till jordbruksverket) så allt annat än smidigt om man ska sälja alligatorprodukter utanför Europa. Och har även förstått det som att vissa alligatorhudar (American Grupp B som du sa?) inte är ett citeslistat djur, men intyg krävs vid export pga "similar appearance"
 

Maer

Cartier
Jag och som jag har förstått det så tar det runt en månad att få intyget, samt att om jag förstår det rätt så behövs det även ett intyg för mottagaren, något som man som säljer bör ombesörja för att göra det så smidigt som möjligt för köparen (läs: Kontakta mottagarlandets motsvarighet till jordbruksverket) så allt annat än smidigt om man ska sälja alligatorprodukter utanför Europa. Och har även förstått det som att vissa alligatorhudar (American Grupp B som du sa?) inte är ett citeslistat djur, men intyg krävs vid export pga "similar appearance"
Jag tror det räknas som Cites listade men att det finns olika grupper, grupp A är väl det som är hårdast reglerat och grupp B lite lösare.
 

Danneswe

Cartier
Jag tror det räknas som Cites listade men att det finns olika grupper, grupp A är väl det som är hårdast reglerat och grupp B lite lösare.

Uttryckte mig lite fel, det är Cites, men av anledningen att den har ett liknande utseende som hotade arter.
"The alligator (American alligator, Alligator mississippiensis) is currently listed on Appendix II of CITES due to its similar appearances to other alligators/crocodiles which are listed as threatened or endangered with extinction. "
http://www.wlf.louisiana.gov/general-alligator-information
 

Maer

Cartier
Uttryckte mig lite fel, det är Cites, men av anledningen att den har ett liknande utseende som hotade arter.
"The alligator (American alligator, Alligator mississippiensis) is currently listed on Appendix II of CITES due to its similar appearances to other alligators/crocodiles which are listed as threatened or endangered with extinction. "
http://www.wlf.louisiana.gov/general-alligator-information
Precis, ett otränat öga ser ingen skillnad på en amerikans alligator och någon annan sort utrotningshotad reptil.
 

Maer

Cartier
Uttryckte mig lite fel, det är Cites, men av anledningen att den har ett liknande utseende som hotade arter.
"The alligator (American alligator, Alligator mississippiensis) is currently listed on Appendix II of CITES due to its similar appearances to other alligators/crocodiles which are listed as threatened or endangered with extinction. "
http://www.wlf.louisiana.gov/general-alligator-information
De mesta(höftar) som kommer från amerika är ju dessutom farmade alligatorer som dom även använder köttet på.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det beror på vilken grupp det ligger i. Amerikans alligator är grupp B. Vilket du inte behöver cites licens för att sälja inom Europa, du behöver dock kunna bevisa att den är från legit håll och inte något som är illegalt införskaffat. Du får bevis med när du köper en hud från bra ställen. Ska du skicka utanför EU behöver du dock cites export licens för varje gång du skickar utanför EU. Så har jag tydat det som står på jordbruksverkets sida och även fått det berättat för mig av de som säljer alligator i EU.

Edit: med andra ord har du bevis på att den är lagligt införskaffad och du borde bara kunna skicka en kopia på beviset
Har också tolkat det på det viset. Blir viktigt att ha ett bevis.

Nu till det viktiga; du kommer kunna göra grymt fina band!:)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tror det förstnämnda, men instämmer i att bilder vore skoj oavsett )

Ser om dess ny ägare instämmer.
Första bandet :)
Riktigt mysigt läder! (dock ett jävla jobb att få bort den luddiga mattan de har limmat på insidan)
IMG_20190507_193137.jpg
IMG_20190507_193207.jpg
 

bjerre

Breitling
Vet inte om min fråga är passande just här men vill bara kolla med er som hänger här i tråden.
Vad är det för lim ni använder? Jag behöver ha ett starkt lim när jag ska vika över och limma den uttunnade delen mot baksidan av bandet.
Hade UHU Contact Power Adhesive innan men den är nu slut och typ omöjlig att få tag i här i Sverige. Finns bara en på ebay som säljer.
Har provat vanligt textillim men det är inte särskilt hållbart i längden. Det går bra vid vissa delar av bandet men när det belastas mycket så skulle jag vilja ha ett starkare lim.
Vad rekommenderar ni?
 

Danneswe

Cartier
Vet inte om min fråga är passande just här men vill bara kolla med er som hänger här i tråden.
Vad är det för lim ni använder? Jag behöver ha ett starkt lim när jag ska vika över och limma den uttunnade delen mot baksidan av bandet.
Hade UHU Contact Power Adhesive innan men den är nu slut och typ omöjlig att få tag i här i Sverige. Finns bara en på ebay som säljer.
Har provat vanligt textillim men det är inte särskilt hållbart i längden. Det går bra vid vissa delar av bandet men när det belastas mycket så skulle jag vilja ha ett starkare lim.
Vad rekommenderar ni?

Det finns mycket olika lim beroende på användningsområde. Det vattenbaserade lim jag använder mest är Renia Aquilim 315. Ett lim som inte kräver att du lägger saker i press. Du kan använda det som ett kontaktlim eller "wet bond" Mycket starkt lim för vanligt läder (Ej testat på oljiga vaxiga läder, vilka jag tror kräver härdare till detta lim, eller lösningsmedelbaserat lim för ett riktigt bra och hållbart resultat.

Kan även användas som kontaktlim för ännu högre styrka. I filmklippet under säger han att det bara ska limmas på ena sidan, men har pratat med honom och han säger att i de flesta lägen räcker det att limma ena sidan, men det ger ännu bättre styrka om man använder det som ett kontaktlim. (Lim på båda sidor och låter det torka lite innan montering.)

https://www.leatherhouse.eu/products/110-glue/500-aqualim-aquilim-315-200g/
 

bjerre

Breitling
Tack så mycket Danneswe!
Men vad är det för absurd fraktkostnad?
Delivery: Europe zone EU 26,50 €
 
Senast ändrad:

Kris747

Omega
20190410_210445.jpg


Har hållit på i ett par månader nu och det blir roligare för varje dag. Jag har tankar om att börja sälja via min hemsida i framtiden men är säkerligen långt ifrån en säljande produkt. Om någon av er som har mer erfarenhet så hade jag jättegärna tagit emot feedback. Allt från utseendet på bandet och val av färger och stygn, till mer information om vad ett rimligt pris för banden kan vara.
Vad använder du för att göra kantlinjerna med? Samma fråga till @Maer, @Fredrik (Swe) och @Danneswe ni använder regad?
 

Maer

Cartier
Vad använder du för att göra kantlinjerna med? Samma fråga till @Maer, @Fredrik (Swe) och @Danneswe ni använder regad?
Jag använder en från China som kommer från Mason (cmdachong på Instagram). Funkar prima och kostar inte skjortan som Regads grejer gör. Har aldrig testat regad men kan inte se att de ska fungeraså mycket bättre då det egentligen bara är en apparat som reglerar temperaturen och sen har man olika tips som man sätter på. Det som är bra med de från China är att många har samma typ av maskiner (tex crimsonhides) så "tips" går att köpa från olika håll. Tror inte regards tips funkar till dessa maskiner(?). Hade jag inte haft den jag har hade jag nog köpt från crimsonhides. Bra pris och dom har riktigt bra kundservice, svarar fort och är hjälpsamma. Av dom jag köpte av så är kundsupporten ingen vidare, dom är visserligen trevliga och hjälpsamma men det tar en evighet att få svar och han som gör maskinerna har väldigt begränsad engelska. @Danneswe har du testat en China variant och kan svara på om det är någon större skillnad på dom?

Tillägg: Filiteuse är ett namn som används för denna typen av maskin.
 

Danneswe

Cartier
Jag använder en från China som kommer från Mason (cmdachong på Instagram). Funkar prima och kostar inte skjortan som Regads grejer gör. Har aldrig testat regad men kan inte se att de ska fungera bättre då det egentligen bara är en apparat som reglerar temperaturen och sen har man olika tips som man sätter på. Det som är bra med de från China är att många har samma typ av maskiner (tex crimsonhides) så "tips" går att köpa från olika håll. Tror inte regards tips funkar till dessa maskiner(?). Hade jag inte haft den jag har hade jag nog köpt från crimsonhides. Bra pris och dom har riktigt bra kundservice, svarar fort och är hjälpsamma. Av dom jag köpte av så är kundsupporten ingen vidare, dom är visserligen trevliga och hjälpsamma men det tar en evighet att få svar och han som gör maskinerna har väldigt begränsad engelska. @Danneswe har du testat en China variant och kan svara på om det är någon större skillnad på dom?

Cmdachong ska enligt vad jag hört använda samma typ av kantjärn som Regad så dom fungerar åt båda håll så att säga.

Hur resonerade jag när jag valde Regad istället för Cmdachong? En singelmaskin från Regad kostar ungefär lika mycket som en dubbel från Cmd. (Lite dyrare)
Och det är väldigt sällan som jag gör något där jag snabbt behöver byta järn (kan således vänta en stund på att den ska svalna så jag kan byta, vilket går rätt snabbt) så jag klarar mig fint med en singelmaskin. Nästa sak som gjorde att jag valde Regad är för att det blir enklare att köpa eventuella reservdelar om maskinen går sönder om 5+ år och cmd kanske inte ens säljer maskiner längre.

Båda maskiner är prisvärda och bra alternativ :)
 

Kris747

Omega
Jag använder en från China som kommer från Mason (cmdachong på Instagram). Funkar prima och kostar inte skjortan som Regads grejer gör. Har aldrig testat regad men kan inte se att de ska fungeraså mycket bättre då det egentligen bara är en apparat som reglerar temperaturen och sen har man olika tips som man sätter på. Det som är bra med de från China är att många har samma typ av maskiner (tex crimsonhides) så "tips" går att köpa från olika håll. Tror inte regards tips funkar till dessa maskiner(?). Hade jag inte haft den jag har hade jag nog köpt från crimsonhides. Bra pris och dom har riktigt bra kundservice, svarar fort och är hjälpsamma. Av dom jag köpte av så är kundsupporten ingen vidare, dom är visserligen trevliga och hjälpsamma men det tar en evighet att få svar och han som gör maskinerna har väldigt begränsad engelska. @Danneswe har du testat en China variant och kan svara på om det är någon större skillnad på dom?

Tillägg: Filiteuse är ett namn som används för denna typen av maskin.
Ok, och var köper man den?
 

Maer

Cartier
Ok, och var köper man den?
Den jag har får man kontakta dom för att köpa på deras mail. Men som sagt det tar tid, tror crimsonhides har ungefär samma pris så skulle nog tipsa om den istället. Just för att det är rätt krångligt iom att svar kan dröja länge, sen har jag för mig dom är "made to order". Produkten har jag inget att klaga på, den gör vad den ska. Det ända är väl att jag valde en digital variant, det är någon uppdaterad version. Skulle jag köpt en idag och vetat bättre hade jag gått på en med rattar istället, bara för det går snabbare att ställa.
 

Maer

Cartier
Cmdachong ska enligt vad jag hört använda samma typ av kantjärn som Regad så dom fungerar åt båda håll så att säga.

Hur resonerade jag när jag valde Regad istället för Cmdachong? En singelmaskin från Regad kostar ungefär lika mycket som en dubbel från Cmd. (Lite dyrare)
Och det är väldigt sällan som jag gör något där jag snabbt behöver byta järn (kan således vänta en stund på att den ska svalna så jag kan byta, vilket går rätt snabbt) så jag klarar mig fint med en singelmaskin. Nästa sak som gjorde att jag valde Regad är för att det blir enklare att köpa eventuella reservdelar om maskinen går sönder om 5+ år och cmd kanske inte ens säljer maskiner längre.

Båda maskiner är prisvärda och bra alternativ :)
Jag känner att jag ibland skulle behöva 3 handtag haha. Kanske har för många bollar i luften. Har sett många som säljer dessa tips och frågat om deras funkar till masons och dom har svarat att dom ska passa. Misstänker att även det andra sakerna tex. Handtagen funkar också. Till regad är det iaf annan ingång för handtagen på de jag sett. Men är det så att alla tips funkar är ju det då ett bra alternativ om man vill ha endast singel. För deras tippar och allt annat är ju sjukt dyra, kostar inte bara en tip 1300 eller nått liknande?
 

Danneswe

Cartier
Jag känner att jag ibland skulle behöva 3 handtag haha. Kanske har för många bollar i luften. Har sett många som säljer dessa tips och frågat om deras funkar till masons och dom har svarat att dom ska passa. Misstänker att även det andra sakerna tex. Handtagen funkar också. Till regad är det iaf annan ingång för handtagen på de jag sett. Men är det så att alla tips funkar är ju det då ett bra alternativ om man vill ha endast singel. För deras tippar och allt annat är ju sjukt dyra, kostar inte bara en tip 1300 eller nått liknande?

2017 kostade dom 75euro + moms från Mando
 

Maer

Cartier
2017 kostade dom 75euro + moms från Mando
Okej så drygt 900 då. Det var ju ändå billigt för att vara regad. Det jag har sett har inte varit i närheten av det där. Men mando är ju billigare än de flesta andra. Dock fruktansvärd kundservice, tar ju en vecka att få svar på frågor. Hållt på med en order där ifrån i 2 veckor och då har jag ställt 2 frågor om produkter då det inte är valbart på deras sida. Tex om man ska beställa tråd.
 

Danneswe

Cartier
Okej så drygt 900 då. Det var ju ändå billigt för att vara regad. Det jag har sett har inte varit i närheten av det där. Men mando är ju billigare än de flesta andra. Dock fruktansvärd kundservice, tar ju en vecka att få svar på frågor. Hållt på med en order där ifrån i 2 veckor och då har jag ställt 2 frågor om produkter då det inte är valbart på deras sida. Tex om man ska beställa tråd.
Ja det är helt klart en nackdel. Tror att Mando skulle tjäna väldigt mycket tid och pengar på en webshop.
 
Topp