• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Delar en till med orange stygn.

IMG_2878.JPG
IMG_2883.JPG
IMG_2886.JPG
IMG_2890.JPG
IMG_2891.JPG
IMG_2892.JPG
 
Riktigt fina grejer folk gör här på KS. Vill snickra ihop ett armband själv. Några verktyg har jag hittat, men:
Var köper ni ert läder ifrån?
Var hittar man spännen?
Andra bra sidor att kika på?
 
Hemslöjdare /läderman sökes , jag köpte en kniv som nedan o skulle vilja ha en slida i läder som bild nedan. Även en rem enligt medan behövs, jag skickar gärna kniv och orginalrem för måtttagning .Någon som känner sig manad , skicka pm.
61DDE5E0-D8C6-458C-9D5C-738EB5A5C49D.jpeg

D49FCEDE-7627-40DD-B30A-90799E7C6AA9.jpeg
 
Efter lite youtube och FB-grupp surfande bestämde jag mig för att helt enkelt beställa lite grejer och testa. Fick hem i fredags och insåg rätt fort att jag beställt fel sorts läder(dels för tjockt och dels för tunt) och att jag missat några verktyg samt köpt fel storlek av några andra. Har ändå testat lite med det jag har och tycker det verkar kul och givande. :)
 

Bilagor

  • 74985503_2549824261773728_8659686797917290496_n.jpg
    74985503_2549824261773728_8659686797917290496_n.jpg
    224.6 KB · Visningar: 6
Efter lite youtube och FB-grupp surfande bestämde jag mig för att helt enkelt beställa lite grejer och testa. Fick hem i fredags och insåg rätt fort att jag beställt fel sorts läder(dels för tjockt och dels för tunt) och att jag missat några verktyg samt köpt fel storlek av några andra. Har ändå testat lite med det jag har och tycker det verkar kul och givande. :)
Tja Mikael!
jag har några hudar marinblå Alran Sully som ligger. det är ett superläder om man vill göra små accessoarer. skicka ett pm om du är intresserad.
 
Alright, nu tar vi och sänker nivån lite. :)

Har försökt lägga nån timme om dagen i snitt senaste veckan. Fick en hel del överblivet läder av en bekant som jobbar med att tillverka bilstolar. Det verkar vara något "konstigt" med det i brist på mer fackkunskap. Det är som att det är något tygaktigt på baksidan och och kanterna blir inte så snygga, men det är väl gott nog att öva i tänker jag.

Detta är fjärde försöket på en korthållare för jobbet(Men eftersom jag inte vill skylta med vart jag jobbar så får mekonomen lite gratisreklam... ). Tycker det är svårt att få det riktigt snyggt, men för varje försök så blir det lite färre misstag och lite snyggare. Goda råd och kritik mottages tacksamt!

Både stencilen och verktygshållaren är 3D-printad efter egen design.

75513468_1348964391929771_160552255550914560_n.jpg
75247294_367081220671496_2192969005227048960_n.jpg
73364238_713795875767224_1369479858819694592_n.jpg
72741847_541133053353121_6885774672269410304_n.jpg
73165978_553078778801254_5013316798347476992_n.jpg
 
Senast ändrad:
Söker tips på tillverkare av stitching punches gjorda för att slå genom och inte markera med.
IMG_20191030_122010.jpg

Efter cirka 2-3 månader gick den här från Kyoshin-Elle inköpt från leathercrafttools sönder. Vore trevligt om de höll lite längre än så, behöver en ersättare i 3mm och med 8-10 tänder och uppåt, några förslag
 
Söker tips på tillverkare av stitching punches gjorda för att slå genom och inte markera med.
IMG_20191030_122010.jpg

Efter cirka 2-3 månader gick den här från Kyoshin-Elle inköpt från leathercrafttools sönder. Vore trevligt om de höll lite längre än så, behöver en ersättare i 3mm och med 8-10 tänder och uppåt, några förslag

Vill du ha japanska versionen som du har nu med "diamond shape/japansk" eller Europeisk?
Jag använder Ksblade (rätt dyra) men har även en del från Kevinlee och hans verktyg fungerar fint att slå rakt igenom med.

Kevin Lee (Europeisk): https://kevinlee.global/collections...french-pricking-iron-1?variant=15890879479908
Ksblade: (Europeisk): http://ksbladepunch.com/product/pricking-irons
Ksblade: (Japansk): http://ksbladepunch.com/product/diamond-pricking-irons
Crimsonhide: (Japansk): https://crimsonhides.com/collections/leathercraft-tools/products/crimson-irons

Gillar du den du har nu LC-Diamond? Så har du Seiwa från Goodsjapan. Jag använde dom en tid utan några problem. https://www.goodsjapan.com/pricking-irons--stitch-punches-30-c.asp

Hur gör du när du tar ut verktyget efter du gjort ett hål? vinklar du verktyget när du drar ut det? om ja, så försök att dra det rakt upp istället och håll emot lädret utanför stygnen med ett falsben/bone folder eller liknande. Och dra tänderna genom bivax med jämna mellanrum så går dom igenom lädret lättare. Sen ser jag på din bild att tänderna skulle behöva filas till och poleras då ytan är rätt grov.
 
Vill du ha japanska versionen som du har nu med "diamond shape/japansk" eller Europeisk?
Jag använder Ksblade (rätt dyra) men har även en del från Kevinlee och hans verktyg fungerar fint att slå rakt igenom med.

Kevin Lee (Europeisk): https://kevinlee.global/collections...french-pricking-iron-1?variant=15890879479908
Ksblade: (Europeisk): http://ksbladepunch.com/product/pricking-irons
Ksblade: (Japansk): http://ksbladepunch.com/product/diamond-pricking-irons
Crimsonhide: (Japansk): https://crimsonhides.com/collections/leathercraft-tools/products/crimson-irons

Gillar du den du har nu LC-Diamond? Så har du Seiwa från Goodsjapan. Jag använde dom en tid utan några problem. https://www.goodsjapan.com/pricking-irons--stitch-punches-30-c.asp

Hur gör du när du tar ut verktyget efter du gjort ett hål? vinklar du verktyget när du drar ut det? om ja, så försök att dra det rakt upp istället och håll emot lädret utanför stygnen med ett falsben/bone folder eller liknande. Och dra tänderna genom bivax med jämna mellanrum så går dom igenom lädret lättare. Sen ser jag på din bild att tänderna skulle behöva filas till och poleras då ytan är rätt grov.

Jag har använt diamantformade hittills och tycker att det funkar tillräckligt bra, har varit intresserad av att testa på europeiska men som jag förstått det finns det mindre att välja mellan om man vill slå genom lädret utan att gå med syl efteråt? Dessutom är resterande uppsättning diamantformade vilket skulle kräva en större investering.

Jag har förutom detta varit nöjd med verktyg fram tills att detta hände. Jag misstänker att felet ligger hos mig och det kanske inte är något större fel med verktyget. Jag lyckades få loss alla tänderna inom ett tidsspann på fem minuter där jag penetrerade ett ganska tjockt läder relativt till vad jag annars brukar använda de till. För att få ut verktyget så gjorde jag som du beskriver att jag tvingades dra jucka lädret upp och ner i olika vinklar. Så det kanske enbart är att jag inte är van vid att jobba med tjockare läder.

När man går upp i antal tänder, säg fler än 6, så verkar priset stiga rätt snabbt. De från LC-diamond är fortfarande väldigt bra prissatta vid det antalet tänder, men som du säger är de rätt grova på ytan längs med tänderna. Levereras lite dyrare, till exempel Ksblade, med genomgående blankpolerade ytor? Tipset med bivax låter klokt och det ska jag sätta i rutin
 
Jag har använt diamantformade hittills och tycker att det funkar tillräckligt bra, har varit intresserad av att testa på europeiska men som jag förstått det finns det mindre att välja mellan om man vill slå genom lädret utan att gå med syl efteråt? Dessutom är resterande uppsättning diamantformade vilket skulle kräva en större investering.

Jag har förutom detta varit nöjd med verktyg fram tills att detta hände. Jag misstänker att felet ligger hos mig och det kanske inte är något större fel med verktyget. Jag lyckades få loss alla tänderna inom ett tidsspann på fem minuter där jag penetrerade ett ganska tjockt läder relativt till vad jag annars brukar använda de till. För att få ut verktyget så gjorde jag som du beskriver att jag tvingades dra jucka lädret upp och ner i olika vinklar. Så det kanske enbart är att jag inte är van vid att jobba med tjockare läder.

När man går upp i antal tänder, säg fler än 6, så verkar priset stiga rätt snabbt. De från LC-diamond är fortfarande väldigt bra prissatta vid det antalet tänder, men som du säger är de rätt grova på ytan längs med tänderna. Levereras lite dyrare, till exempel Ksblade, med genomgående blankpolerade ytor? Tipset med bivax låter klokt och det ska jag sätta i rutin

Det finns många tillverkare av europeiska där du kan slå rakt igenom lädret. Sen finns givetvis versioner som Vergez Blanchard (vilka jag inte rekommenderar av flera anledningar, dålig finish är en anledning) och dom går ej slå igenom lädret utan är egentligen enbart till för att markera före man använder syl.

Ja både Kevin och Ksblade har polerade tänder, men dra alltid verktyget rakt upp, speciellt vid tjockare läder. Verktygen du använt (LC diamond) verkar dock vara bra kvalitet. För ett bra hålverktyg ska gå av inte böjas ifall något går snett. Men tror inte du kommer ha några problem med dessa verktyg om du tänker på hur du gör när du lossar verktyget.
 
Riktigt snyggt!
Vad gör du för att få så snygga kanter?
Vilka produkter?

Har prövat edge-kote bara men är inte riktigt nöjd.
Fem-sex lager Fenice. Med värme på första lagret, och sandpapper i olika kornstorlek, torrpolering, avslutar med sandpapper 800-1000 korn och smälter paraffin och polerar kanten. Jag har en guide här, som inte exakt beskriver hur jag gör just nu då jag hela tiden försöker förbättra min teknik. Men den kommer ge dig en fin kant. Har du några problem eller andra frågor kring processen så bara fråga så ska jag försöka förklara. Btw du kan nå 80% av resultatet med 2-3lager med lite övning och rätt teknik.

https://leatherworker.net/forum/topic/85026-finishing-edges-tutorial-with-edge-paint/
 
Fint hantverk som vanligt. Själv har jag problem med att få jämna och fina stygn.
Här har jag använt vaxad lintråd. Är det bättre att använda polyester?
6309_Mil2_Mini.jpg

Jag använder bara lintråd. Men det kräver mycket övning att få till stygnen. Limma ihop läderbitar och bara öva, öva, öva. Testa olika vinklar, och hur hårt du sträcker tråden. Det absolut viktigaste är att vara konsekvent. Tyvärr så är det så otroligt många faktorer som påverkar vinklar och hur hårt tråden ska dras. Hårdhet på läder, total tjocklek, tjocklek på tråd. storlek/form på hål.
 
Jag använder bara lintråd. Men det kräver mycket övning att få till stygnen. Limma ihop läderbitar och bara öva, öva, öva. Testa olika vinklar, och hur hårt du sträcker tråden. Det absolut viktigaste är att vara konsekvent. Tyvärr så är det så otroligt många faktorer som påverkar vinklar och hur hårt tråden ska dras. Hårdhet på läder, total tjocklek, tjocklek på tråd. storlek/form på hål.
Ja tyvärr så finns det väl inga genvägar. Bara att göra som du säger, att öva öva öva :).
Jag ska prova att spänna fast ett arbetsstycke. Det kanske är enklare att sy konsekvent då.
 
Fint hantverk som vanligt. Själv har jag problem med att få jämna och fina stygn.
Här har jag använt vaxad lintråd. Är det bättre att använda polyester?
6309_Mil2_Mini.jpg
Jag tycker mig ha fått till snitsen hyfsat nu. De är åtminstone lika. Vad jag tänker på är som Danne säger att göra exakt samma sak varje gång. Har prövat med både vaxad tråd och inte men jag får inte tråden att sitta kvar på nålen om den inte är vaxad.
Jag övar med kontrastfärger så att jag ska kunna se varenda misstag och lära mig. Det är drygt men det blir bättre! :)
74231754_2403014593282734_26381986939535360_n.jpg
74318409_424163961615423_192335189634973696_n.jpg
 
Jag tycker mig ha fått till snitsen hyfsat nu. De är åtminstone lika. Vad jag tänker på är som Danne säger att göra exakt samma sak varje gång. Har prövat med både vaxad tråd och inte men jag får inte tråden att sitta kvar på nålen om den inte är vaxad.
Jag övar med kontrastfärger så att jag ska kunna se varenda misstag och lära mig. Det är drygt men det blir bättre! :)
74231754_2403014593282734_26381986939535360_n.jpg
74318409_424163961615423_192335189634973696_n.jpg
Tack för tipsen. :)
Det där ser ju riktigt bra ut. Är det samma arbetsstycke men fram och baksida? Jag har sett att jag får ett liknande fenomen med raka stygn på framsidan och sneda på baksidan. Är det normalt?
 
Tack för tipsen. :)
Det där ser ju riktigt bra ut. Är det samma arbetsstycke men fram och baksida? Jag har sett att jag får ett liknande fenomen med raka stygn på framsidan och sneda på baksidan. Är det normalt?
Tack! Det är samma ja.
Jag tror att fenomenet beror på vilken typ av "pricking irons" man har, men någon som har bättre koll får gärna lära mig också. :)

Har inte testat att sätta fast lädret när jag syr utan har den i vänsterhanden med den sida upp som jag slog igenom från. Sen syr jag med högerhanden bara. Har märkt att undersidan inte riktigt får samma tension, men det är nog bara en vanesak.
 
Tack! Det är samma ja.
Jag tror att fenomenet beror på vilken typ av "pricking irons" man har, men någon som har bättre koll får gärna lära mig också. :)

Har inte testat att sätta fast lädret när jag syr utan har den i vänsterhanden med den sida upp som jag slog igenom från. Sen syr jag med högerhanden bara. Har märkt att undersidan inte riktigt får samma tension, men det är nog bara en vanesak.
Det låter som en rimlig förklaring. Jag använder verktyg som ger diamantformade hål. :)
Trial and error. Till slut hittar jag kanske en metod som fungerar för mig. :banghead:
 
Tack för tipsen. :)
Det där ser ju riktigt bra ut. Är det samma arbetsstycke men fram och baksida? Jag har sett att jag får ett liknande fenomen med raka stygn på framsidan och sneda på baksidan. Är det normalt?

Det beror på om du går över eller genom öglan när du syr. Syr du väldigt tunt läder och speciellt där baksidan inte är synlig så går du inte genom öglan. Vill du ha lutande stygn på båda sidor så lägger du tråden genom öglan. (Cast the thread på engelska) Finns bra videos på Youtube.

Om ni kikar på min senaste plånbok (som är helt sydd från utsidan) så ser ni att ovankanten är sydd ytan att lägga tråden genom öglan (vilket resulterar i raka stygn på baksidan) hade jag valt att lägga tråden genom öglan (cast the thread) så rätas stygnen ut på framsidan (beroende på tjocklek av tråd och tjocklek på läder)

På resterande del av plånboken som har jag sytt med "cast" för att få lutning på stygnen på båda sidor.

Sen finns det andra lösningar för att få lutande stygn på båda sidor även på tunnare läder, och det är att göra hål från båda sidor (med samma verktyg) före man monterar ihop delarna och sen sy utan "cast" Exempel på hantverkare som syr på detta sätt är Shiang Lifetime leather och Chestermox. Kika på deras produkter så ser ni att lutningen på stygnen är lika på båda sidor. Detta är rätt komplicerat rent konstruktionsmässigt.

Jag kan verkligen rekommendera er att kika på https://www.leathercraftmasterclass.com/ jag önskar verkligen att detta fanns när jag började med detta hantverk, oj vad mycket klurande och testande och analyserande jag hade sluppit.
 
Senast ändrad:
Det beror på om du går över eller genom öglan när du syr. Syr du väldigt tunt läder och speciellt där baksidan inte är synlig så går du inte genom öglan. Vill du ha lutande stygn på båda sidor så lägger du tråden genom öglan. (Cast the thread på engelska) Finns bra videos på Youtube.

Om ni kikar på min senaste plånbok (som är helt sydd från utsidan) så ser ni att ovankanten är sydd ytan att lägga tråden genom öglan (vilket resulterar i raka stygn på baksidan) hade jag valt att lägga tråden genom öglan (cast the thread) så rätas stygnen ut på framsidan (beroende på tjocklek av tråd och tjocklek på läder)

På resterande del av plånboken som har jag sytt med "cast" för att få lutning på stygnen på båda sidor.
Vilken förklaring! Tack! Det blir att experimentera under morgondagen. :cigar:
 
Tillbaka
Topp