Jo jag har FN också och passa bra till vissa kanter.@Danneswe FN spetsarna gör en mjukare och rundare linje. Jag kör bara med FN nu mera
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo jag har FN också och passa bra till vissa kanter.@Danneswe FN spetsarna gör en mjukare och rundare linje. Jag kör bara med FN nu mera
Tja Mikael!Efter lite youtube och FB-grupp surfande bestämde jag mig för att helt enkelt beställa lite grejer och testa. Fick hem i fredags och insåg rätt fort att jag beställt fel sorts läder(dels för tjockt och dels för tunt) och att jag missat några verktyg samt köpt fel storlek av några andra. Har ändå testat lite med det jag har och tycker det verkar kul och givande.
Söker tips på tillverkare av stitching punches gjorda för att slå genom och inte markera med.
Efter cirka 2-3 månader gick den här från Kyoshin-Elle inköpt från leathercrafttools sönder. Vore trevligt om de höll lite längre än så, behöver en ersättare i 3mm och med 8-10 tänder och uppåt, några förslag
Vill du ha japanska versionen som du har nu med "diamond shape/japansk" eller Europeisk?
Jag använder Ksblade (rätt dyra) men har även en del från Kevinlee och hans verktyg fungerar fint att slå rakt igenom med.
Kevin Lee (Europeisk): https://kevinlee.global/collections...french-pricking-iron-1?variant=15890879479908
Ksblade: (Europeisk): http://ksbladepunch.com/product/pricking-irons
Ksblade: (Japansk): http://ksbladepunch.com/product/diamond-pricking-irons
Crimsonhide: (Japansk): https://crimsonhides.com/collections/leathercraft-tools/products/crimson-irons
Gillar du den du har nu LC-Diamond? Så har du Seiwa från Goodsjapan. Jag använde dom en tid utan några problem. https://www.goodsjapan.com/pricking-irons--stitch-punches-30-c.asp
Hur gör du när du tar ut verktyget efter du gjort ett hål? vinklar du verktyget när du drar ut det? om ja, så försök att dra det rakt upp istället och håll emot lädret utanför stygnen med ett falsben/bone folder eller liknande. Och dra tänderna genom bivax med jämna mellanrum så går dom igenom lädret lättare. Sen ser jag på din bild att tänderna skulle behöva filas till och poleras då ytan är rätt grov.
Jag har använt diamantformade hittills och tycker att det funkar tillräckligt bra, har varit intresserad av att testa på europeiska men som jag förstått det finns det mindre att välja mellan om man vill slå genom lädret utan att gå med syl efteråt? Dessutom är resterande uppsättning diamantformade vilket skulle kräva en större investering.
Jag har förutom detta varit nöjd med verktyg fram tills att detta hände. Jag misstänker att felet ligger hos mig och det kanske inte är något större fel med verktyget. Jag lyckades få loss alla tänderna inom ett tidsspann på fem minuter där jag penetrerade ett ganska tjockt läder relativt till vad jag annars brukar använda de till. För att få ut verktyget så gjorde jag som du beskriver att jag tvingades dra jucka lädret upp och ner i olika vinklar. Så det kanske enbart är att jag inte är van vid att jobba med tjockare läder.
När man går upp i antal tänder, säg fler än 6, så verkar priset stiga rätt snabbt. De från LC-diamond är fortfarande väldigt bra prissatta vid det antalet tänder, men som du säger är de rätt grova på ytan längs med tänderna. Levereras lite dyrare, till exempel Ksblade, med genomgående blankpolerade ytor? Tipset med bivax låter klokt och det ska jag sätta i rutin
Riktigt snyggt!Hoppas ni inte är trötta på mina plånböcker men delar en brun/marinblå av samma modell som sist.
Fem-sex lager Fenice. Med värme på första lagret, och sandpapper i olika kornstorlek, torrpolering, avslutar med sandpapper 800-1000 korn och smälter paraffin och polerar kanten. Jag har en guide här, som inte exakt beskriver hur jag gör just nu då jag hela tiden försöker förbättra min teknik. Men den kommer ge dig en fin kant. Har du några problem eller andra frågor kring processen så bara fråga så ska jag försöka förklara. Btw du kan nå 80% av resultatet med 2-3lager med lite övning och rätt teknik.Riktigt snyggt!
Vad gör du för att få så snygga kanter?
Vilka produkter?
Har prövat edge-kote bara men är inte riktigt nöjd.
Fint hantverk som vanligt. Själv har jag problem med att få jämna och fina stygn.Hoppas ni inte är trötta på mina plånböcker men delar en brun/marinblå av samma modell som sist.
Fint hantverk som vanligt. Själv har jag problem med att få jämna och fina stygn.
Här har jag använt vaxad lintråd. Är det bättre att använda polyester?
Ja tyvärr så finns det väl inga genvägar. Bara att göra som du säger, att öva öva öva .Jag använder bara lintråd. Men det kräver mycket övning att få till stygnen. Limma ihop läderbitar och bara öva, öva, öva. Testa olika vinklar, och hur hårt du sträcker tråden. Det absolut viktigaste är att vara konsekvent. Tyvärr så är det så otroligt många faktorer som påverkar vinklar och hur hårt tråden ska dras. Hårdhet på läder, total tjocklek, tjocklek på tråd. storlek/form på hål.
Jag tycker mig ha fått till snitsen hyfsat nu. De är åtminstone lika. Vad jag tänker på är som Danne säger att göra exakt samma sak varje gång. Har prövat med både vaxad tråd och inte men jag får inte tråden att sitta kvar på nålen om den inte är vaxad.Fint hantverk som vanligt. Själv har jag problem med att få jämna och fina stygn.
Här har jag använt vaxad lintråd. Är det bättre att använda polyester?
Tack för tipsen.Jag tycker mig ha fått till snitsen hyfsat nu. De är åtminstone lika. Vad jag tänker på är som Danne säger att göra exakt samma sak varje gång. Har prövat med både vaxad tråd och inte men jag får inte tråden att sitta kvar på nålen om den inte är vaxad.
Jag övar med kontrastfärger så att jag ska kunna se varenda misstag och lära mig. Det är drygt men det blir bättre!
Tack! Det är samma ja.Tack för tipsen.
Det där ser ju riktigt bra ut. Är det samma arbetsstycke men fram och baksida? Jag har sett att jag får ett liknande fenomen med raka stygn på framsidan och sneda på baksidan. Är det normalt?
Det låter som en rimlig förklaring. Jag använder verktyg som ger diamantformade hål.Tack! Det är samma ja.
Jag tror att fenomenet beror på vilken typ av "pricking irons" man har, men någon som har bättre koll får gärna lära mig också.
Har inte testat att sätta fast lädret när jag syr utan har den i vänsterhanden med den sida upp som jag slog igenom från. Sen syr jag med högerhanden bara. Har märkt att undersidan inte riktigt får samma tension, men det är nog bara en vanesak.
Tack för tipsen.
Det där ser ju riktigt bra ut. Är det samma arbetsstycke men fram och baksida? Jag har sett att jag får ett liknande fenomen med raka stygn på framsidan och sneda på baksidan. Är det normalt?
Vilken förklaring! Tack! Det blir att experimentera under morgondagen.Det beror på om du går över eller genom öglan när du syr. Syr du väldigt tunt läder och speciellt där baksidan inte är synlig så går du inte genom öglan. Vill du ha lutande stygn på båda sidor så lägger du tråden genom öglan. (Cast the thread på engelska) Finns bra videos på Youtube.
Om ni kikar på min senaste plånbok (som är helt sydd från utsidan) så ser ni att ovankanten är sydd ytan att lägga tråden genom öglan (vilket resulterar i raka stygn på baksidan) hade jag valt att lägga tråden genom öglan (cast the thread) så rätas stygnen ut på framsidan (beroende på tjocklek av tråd och tjocklek på läder)
På resterande del av plånboken som har jag sytt med "cast" för att få lutning på stygnen på båda sidor.