• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Klassiskt band i Tärnsjöläder. Vit M40 Weixin tråd (vaxad polyester).
B83E17B4-517C-46CF-BE18-B9BF1CF796DC.jpeg
 
Fick hem lite nya prylar igår. Bland annat en rejäl skärmatta. Ser ju proffsigt ut om inte annat. ;)
Veckans projekt är en mobilplånbok med tyg som foder. Har som vanligt gjort om vissa saker 5 gånger men skam den som ger sig!
Var också tvungen att testa Fenice-färgen jag fick hem samtidigt. Sista bilden är en jämförelse mellan Fenice och Edge-kote efter lager -> slip -> lager. Inser absolut att jag borde slipat ordentligt allra först men jag missade det... Tycker oavsett att det är tydligt att fenice är bättre, dessutom mattare vilket jag gillar. Imorgon ska jag ge mig på @Danneswe guide. Har inget vettigt att värma med(och orkar inte vänta på något från Wuta som alla tipsar om, pga kina) så jag hoppas det funkar att värma försiktigt med öppen låga.

Funderar dessutom på om mitt lim kan påverka hur svårt det är att få bort mittlinjen mellan två läderbitar.

75521937_676530142871038_653060720933470208_n.jpg

73482752_460970921444212_8811509618338430976_n.jpg

74667938_2868802053201344_1401566541580861440_n.jpg

Du måste inte värma färgen. Friktion fungerar fint. Har du något lite grövre tyg? Kanten ser bra ut, nu behöver den bara slipas riktigt jämn med sandpapper. Jag skulle använda runt 400 korn, sliper du igenom lite på vissa ställen så är det inte hela världen, men försök undvika att slipa igenom för mycket där plånboken viker sig.
Jag brukar också se en mittlinje efter första lagret. Använd med fördel en slikloss (en sådan där i kork) jag har skurit isär en sådan så jag har en liten bit som jag viker sandpapper runt, så är det enklare att slipa en jämn yta. När jag avslutar med 800 korn så använder jag pappret utan kloss.

Jag skulle rekommendera att du antingen skaffar en limkyrka (om du vill använda pensel när du limmar) eller hälla upp limmet i en sådan där konserveringsburk med tätningsring och snäpplås (Finns på Jula, Ikea osv.) och använda limspatlar.
Större: för att limma stora ytor: https://leathercrafttools.com/item/4664/
Liten: För att limma små kanter: https://www.amazon.co.uk/Plastic-Glue-Spreaders-Box-50/dp/B004VEBMB2
 
Senast ändrad:
Ett litet tips. Något av det svåraste med detta hantverket är att sy. Det är så otroligt många faktorer som påverkar resultatet. Hur tjockt är lädret? Hur hårt/mjukt är lädret på framsidan/baksidan? Hur tjock är tråden? Vad har hålen för form? Vad har du för vinklar när du sträcker tråden?

När du börjar sy klockarmband med kanter neråt 1.5-2mm total tjocklek, Så blir dessa faktorer jag räknade upp väldigt viktiga. Exempelvis på ett band som är 2mm tjockt så är det väldigt svårt att få lutning på stygnen på både fram och baksida om du inte har rätt kombination av hålform, trådtjocklek, och vinklar när du sträcker tråden, och framförallt hur hårt du sträcker tråden och på vilken sida du sträcker tråden hårdast osv.

Så nu kommer vi till frågan, kommer dyrare hålverktyg och sylar ge dig ett bättre resultat? Inte nödvändigtvis bättre resultat. Men om du vill ha de där klassiska lutande stygnen med lite mellanrum (Se bild där jag sytt med 0.35mm tråd på en 2mm tjock kant) så börjar verktygen påverka, och hålen behöver vara relativt "slimmade" för att tråden ska lägga sig snyggt. (Använde Ksblade med en modifierad syl för att öppna hålen på den bilden med orange stygn) När jag började med detta hantverk så skyllde jag ofta på verktygen när stygnen inte blev bra. Jag började med ett sett från Tandy, och där hade jag alla anledning att skylla på verktygen (se bild) För hålen blev tokstora, och tänderna vara målade i en tjock färg och allt ifrån vassa. Jag hade även ett par billiga hålgafflar från Aliexpress, köpte senare ett par Seiwa, när jag sen hade jag köpt ett par hålgafflar från Ksblade så insåg jag att det är inte verktygen det är fel på, jag behöver öva mer.

Bifogar ett exempel jag gjorde för något år sen där jag jämför Aliexpressgafflar med Seiwa och Ksblade i läder som är runt 3mm total tjocklek tror jag det var och det syddes med "cast"

Vart vill jag komma med detta? många här gör lite "tjockare" klockarmband med kanter från 3mm och uppåt. Lägg inte massvis av pengar på dyra verktyg, ett par hålgafflar från Aliexpress, eller LC-Diamond from Leathercrafttools kan ge dig ett bra resultat. Notera att jag menar inte att mina stygn i exemplet är perfekta. Men de tre olika verktygen ger relativt lika resultat. Bortsett från att stygnlängden är 4mm iställer för 3mm på Aliexpressgafflarna.
DIAMOND.jpg.4d3b9900c2d778008f423d4cb09fb1b2.jpg
Lutande stygn.JPG
IMG_2490.JPG
 
Du måste inte värma färgen. Friktion fungerar fint. Har du något lite grövre tyg? Kanten ser bra ut, nu behöver den bara slipas riktigt jämn med sandpapper. Jag skulle använda runt 400 korn, sliper du igenom lite på vissa ställen så är det inte hela världen, men försök undvika att slipa igenom för mycket där plånboken viker sig.
Jag brukar också se en mittlinje efter första lagret. Använd med fördel en slikloss (en sådan där i kork) jag har skurit isär en sådan så jag har en liten bit som jag viker sandpapper runt, så är det enklare att slipa en jämn yta. När jag avslutar med 800 korn så använder jag pappret utan kloss.

Jag skulle rekommendera att du antingen skaffar en limkyrka (om du vill använda pensel när du limmar) eller hälla upp limmet i en sådan där konserveringsburk med tätningsring och snäpplås (Finns på Jula, Ikea osv.) och använda limspatlar.
Större: för att limma stora ytor: https://leathercrafttools.com/item/4664/
Liten: För att limma små kanter: https://www.amazon.co.uk/Plastic-Glue-Spreaders-Box-50/dp/B004VEBMB2
Tack för tipset!
Har en del tyg sen jag höll på och sydde förra sommaren, ska pröva med lite canvas.

Idag har jag dock testat andra grejer. Använde min 3D-printer till att skriva ut stämplar för läder. Verkar funka helt ok om man blöter ner lädret först.
mikael stämpel.JPG
 
Senast ändrad:
Lägger upp mitt andra försök att göra ett enkelt klockarmband, har suttit en stund varje kväll denna vecka och märker hur ovana händerna är vid denna typ av arbete.. Men kul är det, och har redan helgens projekt planerat! Var hittar ni den bästa ”hårdvaran” till banden? Dvs spänne i rostfritt stål och så?
BF89389E-0342-45E0-B6EF-8EAA5329ABAE.jpeg
1C7910C5-C9E3-46E3-A95F-E2D05FC5AED6.jpeg
 
Hallå församlingen:)
Är ny på KS och sitter med läderarbete och gör lite av varje. Skoj med sånna här lite off-topic trådar! Vi är några som håller på det samma på norska motsvarigheten 'klokkeriet':)
Klockremmar, plånböcker, korthållare, väskor och andra små saker. Har på senare tid sadlat om väldigt mot mitt nya favoritläder: Lax!:)
Fölg mej gärna på Instagram om ni har lust @saefethreads

20190316_145056.jpg
20190316_144747.jpg
20190316_144804.jpg
20190316_144225.jpg
20191027_122054.jpg
20191027_122135.jpg
20191027_122311.jpg
20190310_132800.jpg
20190310_132846.jpg
20190310_132715.jpg
20190310_132751.jpg
 
Är det någon som arbetar med stingrocka här? Jag skulle vilja ha ett "Miami Vice" band i turkos stingrocka till min Sub 114060.
 
Jag är på jakt efter en manuell handpress / stansverktyg. Alltså en sånt press verktyg som man kan använda tillsammans med stansformar (typ pepparkaksformar) för att trycka ut färdiga figurer ur läder. Är det någon som vet var jag kan köpa en sådan? I Sverige.

Typ denna:

press.png
 
Fick hem lite nya prylar igår. Bland annat en rejäl skärmatta. Ser ju proffsigt ut om inte annat. ;)
Veckans projekt är en mobilplånbok med tyg som foder. Har som vanligt gjort om vissa saker 5 gånger men skam den som ger sig!
Var också tvungen att testa Fenice-färgen jag fick hem samtidigt. Sista bilden är en jämförelse mellan Fenice och Edge-kote efter lager -> slip -> lager. Inser absolut att jag borde slipat ordentligt allra först men jag missade det... Tycker oavsett att det är tydligt att fenice är bättre, dessutom mattare vilket jag gillar. Imorgon ska jag ge mig på @Danneswe guide. Har inget vettigt att värma med(och orkar inte vänta på något från Wuta som alla tipsar om, pga kina) så jag hoppas det funkar att värma försiktigt med öppen låga.

Funderar dessutom på om mitt lim kan påverka hur svårt det är att få bort mittlinjen mellan två läderbitar.

75521937_676530142871038_653060720933470208_n.jpg

73482752_460970921444212_8811509618338430976_n.jpg

74667938_2868802053201344_1401566541580861440_n.jpg

Om du inte har värmt kantfärg förr så e det egentligen lika bra å hoppa över det. Är långt ifrån det viktigaste steget. Var hellre noga med sandpapper och avsluta med ett tunt lager, lagt på med svamp.
 
Är det någon som har beställt Dakota från la perla azzurra via venditapelle.it? Jag håller på att välja lite färger men de bilder som finns på deras hemsida verkar skilja sig rätt mycket från de bilder på färgsamples som finns spridda över nätet...
 
Är det någon som har beställt Dakota från la perla azzurra via venditapelle.it? Jag håller på att välja lite färger men de bilder som finns på deras hemsida verkar skilja sig rätt mycket från de bilder på färgsamples som finns spridda över nätet...
Säg till om du vill dela, kan tänka mig att köpa några kvadrat fot om du inte behöver allt.
 
Nej har inte beställt från dem. Vad tänkte du beställa?
Jag tänkte beställa en ljus brun, en mörk brun, svart och kanske en grön. Allt i samma tjocklek (0.8mm), det jag funderar på är vad som är en bra ljusare brun och vad som kan vara en bra mörk.

Jag skulle med kunna tänka mig att köpa in mig i en beställning, förutsatt att det inte blir problematiskt!

Jag har inte gjort något sånt här tidigare men jag ser väl två eventuella problem som man nog ska ha löst på förhand. Det första är väl helt enkelt frakten, om alla inte bor i samma stad hur ska det då skickas vidare och är det en kostnad alla ska dela på eller vem ska ta den kostnaden? Den andra delen är om två olika personer beställer har beställt två liknande skinn och ett av dessa två är märkbart sämre, vem får vilket skinn då? Jag skulle gärna lösa dessa två plus andra frågor innan jag lägger en gemensam beställningen. Med det sagt desto fler desto roligare tänker jag
 
Jag tänkte beställa en ljus brun, en mörk brun, svart och kanske en grön. Allt i samma tjocklek (0.8mm), det jag funderar på är vad som är en bra ljusare brun och vad som kan vara en bra mörk.



Jag har inte gjort något sånt här tidigare men jag ser väl två eventuella problem som man nog ska ha löst på förhand. Det första är väl helt enkelt frakten, om alla inte bor i samma stad hur ska det då skickas vidare och är det en kostnad alla ska dela på eller vem ska ta den kostnaden? Den andra delen är om två olika personer beställer har beställt två liknande skinn och ett av dessa två är märkbart sämre, vem får vilket skinn då? Jag skulle gärna lösa dessa två plus andra frågor innan jag lägger en gemensam beställningen. Med det sagt desto fler desto roligare tänker jag
Absolut. Låter ju högst rimligt att frågetecknen är lösta innan beställning! Vad ligger frakten på?
 
Absolut. Låter ju högst rimligt att frågetecknen är lösta innan beställning! Vad ligger frakten på?

Vi kan väl försöka samla ihop oss som är intresserade och reda ut lite sådana frågor på förhand, jag skulle gärna sikta på att lägga beställningen runt den 15:e januari. Som jag förstår det så är frakten för 1 skinn: €100, 2-5 skinn: €120 6-9 skinn: €130. Fler skinn än så har jag ännu inte kikat på vad det landar men det verkar gå i inkrement om 5 skinn.
 
Är inne på försöka tillverka eget 20-18mm läderband till speedyn. Materialet kommer från en axelrem jag aldrig använt, tillhörande min första och enda Salesman väska.

Fanns det inte en rätt så utförlig tråd om klockrems tillverkning här på KS?

thanx in advance!
9A64B5C1-5ED1-470F-8FF3-6D4E1D1A1A9B.jpeg
BF7E23E6-BADE-4B15-9AD7-17BA187C46F3.jpeg
6F411F88-F09C-48A5-9461-F07ED5FCE33A.jpeg
 
Tillbaka
Topp