Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick hem lite nya prylar igår. Bland annat en rejäl skärmatta. Ser ju proffsigt ut om inte annat.
Veckans projekt är en mobilplånbok med tyg som foder. Har som vanligt gjort om vissa saker 5 gånger men skam den som ger sig!
Var också tvungen att testa Fenice-färgen jag fick hem samtidigt. Sista bilden är en jämförelse mellan Fenice och Edge-kote efter lager -> slip -> lager. Inser absolut att jag borde slipat ordentligt allra först men jag missade det... Tycker oavsett att det är tydligt att fenice är bättre, dessutom mattare vilket jag gillar. Imorgon ska jag ge mig på @Danneswe guide. Har inget vettigt att värma med(och orkar inte vänta på något från Wuta som alla tipsar om, pga kina) så jag hoppas det funkar att värma försiktigt med öppen låga.
Funderar dessutom på om mitt lim kan påverka hur svårt det är att få bort mittlinjen mellan två läderbitar.
Tack för tipset!Du måste inte värma färgen. Friktion fungerar fint. Har du något lite grövre tyg? Kanten ser bra ut, nu behöver den bara slipas riktigt jämn med sandpapper. Jag skulle använda runt 400 korn, sliper du igenom lite på vissa ställen så är det inte hela världen, men försök undvika att slipa igenom för mycket där plånboken viker sig.
Jag brukar också se en mittlinje efter första lagret. Använd med fördel en slikloss (en sådan där i kork) jag har skurit isär en sådan så jag har en liten bit som jag viker sandpapper runt, så är det enklare att slipa en jämn yta. När jag avslutar med 800 korn så använder jag pappret utan kloss.
Jag skulle rekommendera att du antingen skaffar en limkyrka (om du vill använda pensel när du limmar) eller hälla upp limmet i en sådan där konserveringsburk med tätningsring och snäpplås (Finns på Jula, Ikea osv.) och använda limspatlar.
Större: för att limma stora ytor: https://leathercrafttools.com/item/4664/
Liten: För att limma små kanter: https://www.amazon.co.uk/Plastic-Glue-Spreaders-Box-50/dp/B004VEBMB2
Snyggt!Tack för tipset!
Har en del tyg sen jag höll på och sydde förra sommaren, ska pröva med lite canvas.
Idag har jag dock testat andra grejer. Använde min 3D-printer till att skriva ut stämplar för läder. Verkar funka helt ok om man blöter ner lädret först.
Extremt fina kanter, snyggt att det är så tunnt.Gjort ett custom getband till forummedlem.
Fick hem lite nya prylar igår. Bland annat en rejäl skärmatta. Ser ju proffsigt ut om inte annat.
Veckans projekt är en mobilplånbok med tyg som foder. Har som vanligt gjort om vissa saker 5 gånger men skam den som ger sig!
Var också tvungen att testa Fenice-färgen jag fick hem samtidigt. Sista bilden är en jämförelse mellan Fenice och Edge-kote efter lager -> slip -> lager. Inser absolut att jag borde slipat ordentligt allra först men jag missade det... Tycker oavsett att det är tydligt att fenice är bättre, dessutom mattare vilket jag gillar. Imorgon ska jag ge mig på @Danneswe guide. Har inget vettigt att värma med(och orkar inte vänta på något från Wuta som alla tipsar om, pga kina) så jag hoppas det funkar att värma försiktigt med öppen låga.
Funderar dessutom på om mitt lim kan påverka hur svårt det är att få bort mittlinjen mellan två läderbitar.
Väldigt snyggt! Hur har du konstruerat? En lång bit som är vikt eller flera lager?2x19/16 +1x18/16
Alran Chevre get.
Tack!Väldigt snyggt! Hur har du konstruerat? En lång bit som är vikt eller flera lager?
Mycket snyggtEtt ”rese” cigarrcase i kalv. Första gången jag syr box stiches. Det var lite klurigt men jag tycker det blev ok.
Säg till om du vill dela, kan tänka mig att köpa några kvadrat fot om du inte behöver allt.Är det någon som har beställt Dakota från la perla azzurra via venditapelle.it? Jag håller på att välja lite färger men de bilder som finns på deras hemsida verkar skilja sig rätt mycket från de bilder på färgsamples som finns spridda över nätet...
Jag är gärna med på något något sånt upplägg, om det så är att dela på en hud eller samordna för att dela på fraktkostnaden. Har du beställt därifrån tidigare?Säg till om du vill dela, kan tänka mig att köpa några kvadrat fot om du inte behöver allt.
Nej har inte beställt från dem. Vad tänkte du beställa?Jag är gärna med på något något sånt upplägg, om det så är att dela på en hud eller samordna för att dela på fraktkostnaden. Har du beställt därifrån tidigare?
Jag skulle med kunna tänka mig att köpa in mig i en beställning, förutsatt att det inte blir problematiskt!Nej har inte beställt från dem. Vad tänkte du beställa?
Jag tänkte beställa en ljus brun, en mörk brun, svart och kanske en grön. Allt i samma tjocklek (0.8mm), det jag funderar på är vad som är en bra ljusare brun och vad som kan vara en bra mörk.Nej har inte beställt från dem. Vad tänkte du beställa?
Jag skulle med kunna tänka mig att köpa in mig i en beställning, förutsatt att det inte blir problematiskt!
Absolut. Låter ju högst rimligt att frågetecknen är lösta innan beställning! Vad ligger frakten på?Jag tänkte beställa en ljus brun, en mörk brun, svart och kanske en grön. Allt i samma tjocklek (0.8mm), det jag funderar på är vad som är en bra ljusare brun och vad som kan vara en bra mörk.
Jag har inte gjort något sånt här tidigare men jag ser väl två eventuella problem som man nog ska ha löst på förhand. Det första är väl helt enkelt frakten, om alla inte bor i samma stad hur ska det då skickas vidare och är det en kostnad alla ska dela på eller vem ska ta den kostnaden? Den andra delen är om två olika personer beställer har beställt två liknande skinn och ett av dessa två är märkbart sämre, vem får vilket skinn då? Jag skulle gärna lösa dessa två plus andra frågor innan jag lägger en gemensam beställningen. Med det sagt desto fler desto roligare tänker jag
Absolut. Låter ju högst rimligt att frågetecknen är lösta innan beställning! Vad ligger frakten på?