• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

rogart-63

Patek
Jag tycker mig ha fått till snitsen hyfsat nu. De är åtminstone lika. Vad jag tänker på är som Danne säger att göra exakt samma sak varje gång. Har prövat med både vaxad tråd och inte men jag får inte tråden att sitta kvar på nålen om den inte är vaxad.
Jag övar med kontrastfärger så att jag ska kunna se varenda misstag och lära mig. Det är drygt men det blir bättre! :)
74231754_2403014593282734_26381986939535360_n.jpg
74318409_424163961615423_192335189634973696_n.jpg
Finns knep för att få tråden att sitta kvar. Nånstans på forumet har jag postat ett sånt . https://klocksnack.se/threads/sytips-för-lädersömnad.49101/#post-1220445
 
Ikväll har jag trixat med lite kanter.

Fick hem veg-garvat läder tidigare i veckan och det är helt klart enklare att få till vettiga kanter på jämfört med billädret jag fick. Däremot är jag ändå inte riktigt nöjd. Körde 5 lager med slipning(320 grit första lagret, sedan 600 grit) mellan och det blev ändå inte bättre än nedan. Rund blev lite bättre, speciellt om jag avslutar med lite bivax. Dock försvinner glansen då. Svårt att få till hur det ser ut på bild! Billädret blev inte bra ens efter 5 lager... Det får blir mönsterutveckling av det lädret istället. :)

Tror det kan vara min färg som är boven. Kör Edge-kote och såg en YT-video häromdagen som jämförde två olika färger där den ena färgen(minns inte vilken) hade samma problem som jag medans den andra(Giardini) blev rätt ok redan efter första lagret. Är väldigt sugen på att testa Giardini eller Fenice som också verkar bra. Synd på två i princip nya flaskor edge-kote men är det så stor skillnad som det verkar så tar jag gärna de läropengarna...

Bara bivax funkar också om man inte vill ha någon speciell färg. För det funkade inte så bra att färga ovanpå(vilket jag hade på känn men ville ändå testa).

Platt:
73281056_2630184447004404_8677315907795550208_n.jpg


Rund:
73409315_738424566676019_2678427303268057088_n.jpg


Jag kanske slår in en öppen dörr nu, men vill tipsa om en annons: Bilsadelmakeri upphör och säljer av en del saker:

https://www.blocket.se/ostergotland/Bilsadelmakeri_i_Norrkoping_upphor_87693882.htm?ca=14&w=1

(Nej, jag har ingen koppling till det mer än att jag snubblade över annonsen).
Jättebra tips! Hade jag bott närmare så hade jag verkligen åkt. :)
 

Danneswe

Cartier
Ikväll har jag trixat med lite kanter.

Fick hem veg-garvat läder tidigare i veckan och det är helt klart enklare att få till vettiga kanter på jämfört med billädret jag fick. Däremot är jag ändå inte riktigt nöjd. Körde 5 lager med slipning(320 grit första lagret, sedan 600 grit) mellan och det blev ändå inte bättre än nedan. Rund blev lite bättre, speciellt om jag avslutar med lite bivax. Dock försvinner glansen då. Svårt att få till hur det ser ut på bild! Billädret blev inte bra ens efter 5 lager... Det får blir mönsterutveckling av det lädret istället. :)

Tror det kan vara min färg som är boven. Kör Edge-kote och såg en YT-video häromdagen som jämförde två olika färger där den ena färgen(minns inte vilken) hade samma problem som jag medans den andra(Giardini) blev rätt ok redan efter första lagret. Är väldigt sugen på att testa Giardini eller Fenice som också verkar bra. Synd på två i princip nya flaskor edge-kote men är det så stor skillnad som det verkar så tar jag gärna de läropengarna...

Bara bivax funkar också om man inte vill ha någon speciell färg. För det funkade inte så bra att färga ovanpå(vilket jag hade på känn men ville ändå testa).

Platt:
73281056_2630184447004404_8677315907795550208_n.jpg


Rund:
73409315_738424566676019_2678427303268057088_n.jpg



Jättebra tips! Hade jag bott närmare så hade jag verkligen åkt. :)

Beställ hem lite Fenice (Slöjddetaljer har svart och brun om du vill ha hem det snabbt) https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/ytbehandling/kantfarg-0349
Sen testa att följa min guide på Leatherworker som jag länkade tidigare här. Jag har aldrig testat Edge Kote, men heller aldrig sett bra resultat med den kantfärgen.

De professionella färger som finns (som är relativt vanliga är Fenice, Uniters, Giardini, Stahl, Beraud CT, Vernis 600. Om jag inte hade målat kanter förut så hade jag beställt hem en flaska Fenice och en Uniters, då båda dessa är mycket populära och dessutom lätta att få tag i.
 

klak

Omega
Snyggt! :)


Tack, jag tänkte precis fråga var man kan handla kantfärg. Har du/ni tips på fler ställen?

Rickert (https://www.rickert-werkzeug.de/en/) säljer Fiebings, Fenice och Giardini. Jag har prövat Fiebings och Giardini, Fiebings är betydligt mer flytande, tunnare och svårt att bygga upp en bra kant med. Väldigt stor skillnad skulle jag vilja påstå. Däremot tycker jag att Giardini kan va lite svårarbetad även om slutresultatet ofta blir bra. Den är väldigt tjock och trögflytande, innan jag köpte en liten "rullbytta" använde jag allt från nålar till "rullpenna" men det slutade alltid med att kanten såg ut som ett landskap av berg och dalar. Jag är sugen på att pröva Fenice då den även går att värma samt verkar va lättare att få tag på än uniters (franska sidan verkar va svåra att få kontakt med om du inte pratar franska, finns en säljare på etsy från ukraina men frakten verkar ta lite tid därifrån). Testar du Giardini så kan jag rekommendera 1-2 droppar vatten i färgen innan du applicerar första lagret
 

Danneswe

Cartier
Rickert (https://www.rickert-werkzeug.de/en/) säljer Fiebings, Fenice och Giardini. Jag har prövat Fiebings och Giardini, Fiebings är betydligt mer flytande, tunnare och svårt att bygga upp en bra kant med. Väldigt stor skillnad skulle jag vilja påstå. Däremot tycker jag att Giardini kan va lite svårarbetad även om slutresultatet ofta blir bra. Den är väldigt tjock och trögflytande, innan jag köpte en liten "rullbytta" använde jag allt från nålar till "rullpenna" men det slutade alltid med att kanten såg ut som ett landskap av berg och dalar. Jag är sugen på att pröva Fenice då den även går att värma samt verkar va lättare att få tag på än uniters (franska sidan verkar va svåra att få kontakt med om du inte pratar franska, finns en säljare på etsy från ukraina men frakten verkar ta lite tid därifrån). Testar du Giardini så kan jag rekommendera 1-2 droppar vatten i färgen innan du applicerar första lagret

Här kan du även köpa 250ml Uniters https://www.attentius.co.uk/product/edge-paint-2000-series/
Fenice går värma, dock den rätt känslig på korrekt temperatur då den lätt "kokar". Detta spelar dock ingen roll om man bara gör det på förstas lagret. Jag kör med riktigt hög temperatur och rör verktyget snabbt över kanten, kokar det lite i färgen så rör jag verktyget för långsamt. Dock finns det ingen mening att värma mer än första lagret.
Jag har inte haft några problem alls med hållbarhet.
 

klak

Omega
Här kan du även köpa 250ml Uniters https://www.attentius.co.uk/product/edge-paint-2000-series/
Fenice går värma, dock den rätt känslig på korrekt temperatur då den lätt "kokar". Detta spelar dock ingen roll om man bara gör det på förstas lagret. Jag kör med riktigt hög temperatur och rör verktyget snabbt över kanten, kokar det lite i färgen så rör jag verktyget för långsamt. Dock finns det ingen mening att värma mer än första lagret.
Jag har inte haft några problem alls med hållbarhet.

Jag försökte beställa därifrån tidigare men lyckades inte då det för mig inte gick att välja ett annat land än Storbritannien att få det skickat till, man kanske måste höra av sig direkt för det?

Jag har ingen elektrisk utan kör med alkobrännare och ett verktyg från wuta, tror du att det behövs en elektrisk för att få till värmen rätt för fenicen eller kan man köra på då det enbart görs på första lagret?
 
Beställ hem lite Fenice (Slöjddetaljer har svart och brun om du vill ha hem det snabbt) https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/ytbehandling/kantfarg-0349
Sen testa att följa min guide på Leatherworker som jag länkade tidigare här. Jag har aldrig testat Edge Kote, men heller aldrig sett bra resultat med den kantfärgen.

De professionella färger som finns (som är relativt vanliga är Fenice, Uniters, Giardini, Stahl, Beraud CT, Vernis 600. Om jag inte hade målat kanter förut så hade jag beställt hem en flaska Fenice och en Uniters, då båda dessa är mycket populära och dessutom lätta att få tag i.
Tack för tipset! Såg att de också hade lite andra grejer jag tänkt köpa så blir nog en beställning därifrån.

Från det ena till det andra: Tråd.

Har sett att det verkar finnas massa olika sätt att beskriva hur tjock tråd är, men inte lyckats hitta en bra guide.
Har du något generellt tips på trådmärke och tjocklek?
Är denna något att ha exempelvis?
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/nal-trad-syl/vaxad-lintrad-7426
 

Danneswe

Cartier
Jag försökte beställa därifrån tidigare men lyckades inte då det för mig inte gick att välja ett annat land än Storbritannien att få det skickat till, man kanske måste höra av sig direkt för det?

Jag har ingen elektrisk utan kör med alkobrännare och ett verktyg från wuta, tror du att det behövs en elektrisk för att få till värmen rätt för fenicen eller kan man köra på då det enbart görs på första lagret?

Nej då det går fint med ditt verktyg från Wuta. Jag kör temperatur 7/10 på min Regad så riktigt varmt (Ni som har Regad kör INTE så hög temperatur på waxverktyget då riskerar det att gå sönder, jag använder S05-H) Så värm upp verktyget rejält sen jämnar du ut det första lagret.
 

Danneswe

Cartier
Tack för tipset! Såg att de också hade lite andra grejer jag tänkt köpa så blir nog en beställning därifrån.

Från det ena till det andra: Tråd.

Har sett att det verkar finnas massa olika sätt att beskriva hur tjock tråd är, men inte lyckats hitta en bra guide.
Har du något generellt tips på trådmärke och tjocklek?
Är denna något att ha exempelvis?
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/nal-trad-syl/vaxad-lintrad-7426

Jag föredrar Meisi (Säljs även som YueFung på Leatherhouse.eu https://www.leatherhouse.eu/product...waxed-linen-thread-from-hong-kong---yue-fung/

Jag beställer dock direkt från Meisi då jag använder mig av 0.35mm och 0.45mm vilket Leatherhouse inte säljer.
https://www.meisithreads.com/waxed-linen-threads

När jag hade min Instagram så skickade jag ett dm till Meisi på Instagram så skickade dom en låda gratis med massa prover och ett helt gäng med fulla rullar. Så har du lite bilder på Instagram och skickar ett dm till dom och frågar om man kan köpa mindre prover på olika sorters tråd och tjocklekar så skickar dom säkert det gratis till dig också.

Jag köper inte fler Fil Au Chinois (Den Franska tråden) sortimentet med Meisi växer dock sakta men säkert.

aSJQYP3.jpg
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Rickert (https://www.rickert-werkzeug.de/en/) säljer Fiebings, Fenice och Giardini. Jag har prövat Fiebings och Giardini, Fiebings är betydligt mer flytande, tunnare och svårt att bygga upp en bra kant med. Väldigt stor skillnad skulle jag vilja påstå. Däremot tycker jag att Giardini kan va lite svårarbetad även om slutresultatet ofta blir bra. Den är väldigt tjock och trögflytande, innan jag köpte en liten "rullbytta" använde jag allt från nålar till "rullpenna" men det slutade alltid med att kanten såg ut som ett landskap av berg och dalar. Jag är sugen på att pröva Fenice då den även går att värma samt verkar va lättare att få tag på än uniters (franska sidan verkar va svåra att få kontakt med om du inte pratar franska, finns en säljare på etsy från ukraina men frakten verkar ta lite tid därifrån). Testar du Giardini så kan jag rekommendera 1-2 droppar vatten i färgen innan du applicerar första lagret

Här kan du även köpa 250ml Uniters https://www.attentius.co.uk/product/edge-paint-2000-series/
Fenice går värma, dock den rätt känslig på korrekt temperatur då den lätt "kokar". Detta spelar dock ingen roll om man bara gör det på förstas lagret. Jag kör med riktigt hög temperatur och rör verktyget snabbt över kanten, kokar det lite i färgen så rör jag verktyget för långsamt. Dock finns det ingen mening att värma mer än första lagret.
Jag har inte haft några problem alls med hållbarhet.
Vilken djungel med olika färger och tillvägagångssätt. :nailbiting:
Stort tack för tipsen. Jag återkommer säkert med fler frågor. :)
 

Danneswe

Cartier
Ja verkligen en suverän guide. Jag menade att jag säkert kommer att ställa fler frågor angående läderarbete över lag. :oops:

Ett tips. Nu använder jag en del olika knivar för att skära ut läder beroende på hur projektet ser ut. En OLFA SAC-1 används väldigt ofta. Men när det kommer till att skära ut lite mer "komplicerade" former så kan jag verkligen rekommendera att öva på att använda den japanska skärflingskniven. Många Japanska hantverkare använder den till att skära ut allt och och så klart skärfla kanter.

Här är ett exempel där jag skurit ut basen till en bund strap.

IMG_2271.JPG
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Ett tips. Nu använder jag en del olika knivar för att skära ut läder beroende på hur projektet ser ut. En OLFA SAC-1 används väldigt ofta. Men när det kommer till att skära ut lite mer "komplicerade" former så kan jag verkligen rekommendera att öva på att använda den japanska skärflingskniven. Många Japanska hantverkare använder den till att skära ut allt och och så klart skärfla kanter.

Här är ett exempel där jag skurit ut basen till en bund strap.

IMG_2271.JPG
Vad är fördelen med den japanska skärflingskniven jämfört med t.ex. en skalpell eller brytbladskniv?
 
Jag föredrar Meisi (Säljs även som YueFung på Leatherhouse.eu https://www.leatherhouse.eu/product...waxed-linen-thread-from-hong-kong---yue-fung/

Jag beställer dock direkt från Meisi då jag använder mig av 0.35mm och 0.45mm vilket Leatherhouse inte säljer.
https://www.meisithreads.com/waxed-linen-threads

När jag hade min Instagram så skickade jag ett dm till Meisi på Instagram så skickade dom en låda gratis med massa prover och ett helt gäng med fulla rullar. Så har du lite bilder på Instagram och skickar ett dm till dom och frågar om man kan köpa mindre prover på olika sorters tråd och tjocklekar så skickar dom säkert det gratis till dig också.

Jag köper inte fler Fil Au Chinois (Den Franska tråden) sortimentet med Meisi växer dock sakta men säkert.

aSJQYP3.jpg
Najs. Såg nu att de vaxade trådar jag hittills har använt är 0,50 mm. Kul att det finns så många kulörer på meisi.
 

Danneswe

Cartier
Tog lite bilder på några passhållare som legat i "Inte helt nöjd med konstruktionen lådan" Fickorna är inte fodrade och består av 1mm vegetabil. En sådan konstruktion är inga problem med kromgarvat läder med högre rivstyrka, men här känner jag att svagheten ligger i fickan under sidan där kortplatserna sitter. Då bör även nämnas att inget av det vegetabilgarvade lädret har skärflade kanter bortsett från under kortfickorna. Något som är värt att tänka på vid val av läder till projekt.

En konstruktion med 0.6-0.8mm vegetabil fodrad med 0.3-0.4mm kromgarvat (Exempelvis Chevré sully) vore en betydligt bättre lösning här om man vill ha en produkt som fortfarande är hel en generation senare. (Bortsett från att den eventuellt kommer behöva sys om en/ett par gånger ifall man använder sig av lintråd och använder den mycket.
IMG_2964.JPG
IMG_2962.JPG
IMG_2961.JPG
IMG_2963.JPG
IMG_2967.JPG
IMG_2960.JPG
IMG_2968.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2964.JPG
    IMG_2964.JPG
    278.2 KB · Visningar: 4
  • IMG_2962.JPG
    IMG_2962.JPG
    266.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_2961.JPG
    IMG_2961.JPG
    276.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_2963.JPG
    IMG_2963.JPG
    204.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_2967.JPG
    IMG_2967.JPG
    178.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_2960.JPG
    IMG_2960.JPG
    184.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Tog lite bilder på några passhållare som legat i "Inte helt nöjd med konstruktionen lådan" Fickorna är inte fodrade och består av 1mm vegetabil. En sådan konstruktion är inga problem med kromgarvat läder med högre rivstyrka, men här känner jag att svagheten ligger i fickan under sidan där kortplatserna sitter. Då bör även nämnas att inget av det vegetabilgarvade lädret har skärflade kanter bortsett från under kortfickorna. Något som är värt att tänka på vid val av läder till projekt.

En konstruktion med 0.6-0.8mm vegetabil fodrad med 0.3-0.4mm kromgarvat (Exempelvis Chevré sully) vore en betydligt bättre lösning här om man vill ha en produkt som fortfarande är hel en generation senare. (Bortsett från att den eventuellt kommer behöva sys om en/ett par gånger ifall man använder sig av lintråd och använder den mycket.
IMG_2964.JPG
IMG_2962.JPG
IMG_2961.JPG
IMG_2963.JPG
IMG_2967.JPG
IMG_2960.JPG
IMG_2968.JPG
Fantastiskt snyggt tycker jag!

Några frågor:
Vad har du för tjocklek på tråden här?
Vad har du för mått mellan piggarna på din pricking iron?
Om jag inte ser fel så brukar du inte göra "bevel" på kanten, är det bara ett designval eller finns det någon annan anledning också?

Tack för att du delar med dig!
 

Danneswe

Cartier
Fantastiskt snyggt tycker jag!

Några frågor:
Vad har du för tjocklek på tråden här?
Vad har du för mått mellan piggarna på din pricking iron?
Om jag inte ser fel så brukar du inte göra "bevel" på kanten, är det bara ett designval eller finns det någon annan anledning också?

Tack för att du delar med dig!

Tjockleken på tråden här är 0.51mm (Fil Au Chinois Lin Cable 632) Rekommenderar dock Meisi M40 istället, den är 0.45mm, en jämnare tråd och finns dessutom i mindre rullar så du betalar ca 100kr/rulle istället för 350kr för Lin Cable.

Denna är sydd med 3mm/9spi (Ksblade) dock är hålen lite större (alltså längden på skåran /, för jag markerade bara hålen på utsidan och öppnar upp dom med en syl som är ca 2-2.2mm bred.

På denna är det en "bevel/rundade kanter" det är inget jag rekommenderar om man är nybörjare på att måla kanter med kantfärg då det är lite mer komplicerat att få ett jämnt resultat. Sen får man vara försiktig med hur mycket "bevel" man har där "plånboken" viker sig, för färgen kan bara sträcka sig till en viss grad innan den spricker.
Använde Kyoshin Elle size 0 här innan jag sandpapprade kanten rundad. (Inte att rekommendera att använda kantjärn/edge beveler på krom/kombinationsgarvade läder med struktur, och om du ska göra det så se till att verktyget verkligen är SYLVASST.

En fördel med att runda av kanterna är givetvis att det ger ett mer slimmat utseende.

Edit: Jag ser nu på bilderna att dom inte ser så rundade ut. Men hur ljus och skuggor faller vid fotografering påverkar mycket. Kanterna på dessa korthållare är 2-2.2mm "tjocka" så huruvida man rundar kanten eller bara bryter kanterna spelar inte så stor roll på utseendet.
 
Senast ändrad:

klak

Omega
Någon som arbetat med pull-up latigo tidigare? Jag jobbar med en väska i latigo som jag dels gärna skulle vilja ha något mörkare och kanske lite glans på. Jag tänkte när allting är klart smörja med neatsfoot oil för att ge lädret en lite mörkare ton och sen ett lager bivax för glansen. Jag kan tänka mig att då lädret är redan bearbetat i sin grundform så kan det vara rätt mättat redan. Jag undrar om jag då kan förvänta mig några bestående effekter (givetvis kommer vaxet nötas med tiden)? Någon som har erfarenhet av latigo?
 
Fick hem lite nya prylar igår. Bland annat en rejäl skärmatta. Ser ju proffsigt ut om inte annat. ;)
Veckans projekt är en mobilplånbok med tyg som foder. Har som vanligt gjort om vissa saker 5 gånger men skam den som ger sig!
Var också tvungen att testa Fenice-färgen jag fick hem samtidigt. Sista bilden är en jämförelse mellan Fenice och Edge-kote efter lager -> slip -> lager. Inser absolut att jag borde slipat ordentligt allra först men jag missade det... Tycker oavsett att det är tydligt att fenice är bättre, dessutom mattare vilket jag gillar. Imorgon ska jag ge mig på @Danneswe guide. Har inget vettigt att värma med(och orkar inte vänta på något från Wuta som alla tipsar om, pga kina) så jag hoppas det funkar att värma försiktigt med öppen låga.

Funderar dessutom på om mitt lim kan påverka hur svårt det är att få bort mittlinjen mellan två läderbitar.

75521937_676530142871038_653060720933470208_n.jpg

73482752_460970921444212_8811509618338430976_n.jpg

74667938_2868802053201344_1401566541580861440_n.jpg
 
Topp