• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Chuck

Patek
2-Faktor
Är inne på försöka tillverka eget 20-18mm läderband till speedyn. Materialet kommer från en axelrem jag aldrig använt, tillhörande min första och enda Salesman väska.

Fanns det inte en rätt så utförlig tråd om klockrems tillverkning här på KS?

thanx in advance!
9A64B5C1-5ED1-470F-8FF3-6D4E1D1A1A9B.jpeg
BF7E23E6-BADE-4B15-9AD7-17BA187C46F3.jpeg
6F411F88-F09C-48A5-9461-F07ED5FCE33A.jpeg
 

Kris747

Omega

Kris747

Omega
Var i kontakt med 22north leather och la en order på zermatt och lite tråd i början av november. Först svarade de på meddelanden på Etsy men sen blev det tvärrtyst. I december svarade de att de sällan kollade Etsy men ville ha min Whattsapp.
Inget hände efteroch det slutade med en claim på PayPal som gick igenom. Trist då jag köpt tidigare av dem tyckte jag de var bra.
 

klak

Omega
Var i kontakt med 22north leather och la en order på zermatt och lite tråd i början av november. Först svarade de på meddelanden på Etsy men sen blev det tvärrtyst. I december svarade de att de sällan kollade Etsy men ville ha min Whattsapp.
Inget hände efteroch det slutade med en claim på PayPal som gick igenom. Trist då jag köpt tidigare av dem tyckte jag de var bra.
Trist, de kanske inte kommit igång helt igen efter sitt uppehåll? Jag tror mig läst att med lite tur att man kunnat beställa Zermatt direkt från Degermann garveriet?
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Då jag inte hittar någon sida som säljer band till viklås så undrar jag om någon här tänka sig hjälpa mig att tillverka ett specialband till mig? Det är till ett viklås som sagt så den delen av bandet som spännet ska sitta i ska vara extra kort medans den andra delen med hålen ska vara i normallängd. Ska vara 20mm och smalna av till 16. :)
37D72FE7-DE07-4368-8DBB-33105F354421.jpeg
 

Kris747

Omega
Denna är köpt inom EU. Grade 2/3 28cm tror jag den var(bred alltså). Ja beställer du utanför Europa behöver du även en cites import license + förmodligen betala för deras cites export licens. Har för mig import licensen i Sveriger är 350:- varje gång, så man skulle ju egentligen gå ihop många och beställa sen dela på cites avgifterna. Ska du göra småsaker så skulle jag rekommendera de grade 4-5 då det är sjukt mycket billigare. Jag letade efter grade 4-5 men hittade inga bra exemplar och ska du ha till klockband så borde du nog inte gå över 30cm då blir rutorna för stora. Skulle rekommendera dig att få bilder på just den huden du ska köpa då det kan skilja sig väldigt mycket, svansen vill man tex ha fin då det blir riktigt schyssta band där ifrån. Jag är ju nybörjare med detta läder så har endast börjat med ett band ännu, men det känns mycket trevligt att jobba med.
Var köpte du alligator i EU? Jag är också ute efter det.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Då jag inte hittar någon sida som säljer band till viklås så undrar jag om någon här tänka sig hjälpa mig att tillverka ett specialband till mig? Det är till ett viklås som sagt så den delen av bandet som spännet ska sitta i ska vara extra kort medans den andra delen med hålen ska vara i normallängd. Ska vara 20mm och smalna av till 16. :)
37D72FE7-DE07-4368-8DBB-33105F354421.jpeg
Kollat hos Watchobsession?
https://www.watchobsession.co.uk/search?type=product&q=Deployment 20mm*
 
Tog lite bilder på några passhållare som legat i "Inte helt nöjd med konstruktionen lådan" Fickorna är inte fodrade och består av 1mm vegetabil. En sådan konstruktion är inga problem med kromgarvat läder med högre rivstyrka, men här känner jag att svagheten ligger i fickan under sidan där kortplatserna sitter. Då bör även nämnas att inget av det vegetabilgarvade lädret har skärflade kanter bortsett från under kortfickorna. Något som är värt att tänka på vid val av läder till projekt.

En konstruktion med 0.6-0.8mm vegetabil fodrad med 0.3-0.4mm kromgarvat (Exempelvis Chevré sully) vore en betydligt bättre lösning här om man vill ha en produkt som fortfarande är hel en generation senare. (Bortsett från att den eventuellt kommer behöva sys om en/ett par gånger ifall man använder sig av lintråd och använder den mycket.
IMG_2964.JPG
IMG_2962.JPG
IMG_2961.JPG
IMG_2963.JPG
IMG_2967.JPG
IMG_2960.JPG
IMG_2968.JPG

Sjukt snyggt! Blir sugen på att testa något liknande själv.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har haft funderingar på att börja pilla lite med läder och göra band mm. har ni någora bra tips till en nybörjare och vilka verktyg man bör köpa in för att få igång det hela? :)
 

Mukt

Cartier
Vad rekommenderar ni för lim vid installation av olimmade band på klocka med fasta bandstift?Eller ska banden fästas på något annat sätt?(se bifogad bild)
Två damklockor som ska få fortsätta sina liv :)
305d3fb4-4299-4255-ac9f-f3755c92b5db-jpeg.1355726

7adf1e8a-7486-4e28-ba9a-43d4333a7937-jpeg.1355727
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Topp