• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Ett till klockfodral, denna gång i pullup läder.
59F87D0E-B504-442E-B897-BB6E6B0B062E.jpeg

E023C274-34BD-47D1-BE30-310882E9E260.jpeg

D49427DF-D572-4351-9B59-9EE83AC516C9.jpeg

E7C9639B-8B2D-402C-A3EA-900D3F4B7026.jpeg
Hej. Kan man beställa sådana?
 

Danneswe

Cartier
Vad är det för tjocklek på lädret runt sprinten? Och hur mycket utrymme har du mellan klocka och sprint. Jag tillverkar lite klockarmband som hobby or har förstått att de flesta klockor fungerar bra med en tjocklek runt 1-1.2mm mellan sprint och klocka. (Dock finns det en del klockor som är tajtare och kräver antingen tunnare läder eller "curved lugs" Men tycker du ska höra av dig till säljaren.

Jag kan själv se hur jag skulle kunna göra ett liknande misstag. Ett exempel (ingen jämförelse med ditt köp) jag tillverkar ett tjockare band till en Panerai, och någon gillar bandet och vill beställa ett, och jag skickar det och personen planerar att använda det på en Submariner och det är för lite utrymme för bandet. I det läget skulle jag göra ett nytt band då jag borde ha frågat vilken klocka det ska vara till. Hade personen däremot sagt att det är till en klockmodell jag inte kan hitta någon information om, så hade jag berättat vad det är för mellanrum mellan band och sprint för att försäkra mig om att personen kollar så att bandet kommer passa.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det är ju kanske inte så mycket DIY, men kunskapen om läder finns ju här :) Jag har ett gammalt Elefantband från Hirsch som blivit ganska torrt, vilket är bästa sättet att mjuka upp det igen?
Behöver även limma ihop ändarna, är det vanligt kontaktlim som gäller?
2021-03-02 08_36_05-Window.png
 

Danneswe

Cartier
Det är ju kanske inte så mycket DIY, men kunskapen om läder finns ju här :) Jag har ett gammalt Elefantband från Hirsch som blivit ganska torrt, vilket är bästa sättet att mjuka upp det igen?
Behöver även limma ihop ändarna, är det vanligt kontaktlim som gäller?
2021-03-02 08_36_05-Window.png

Jag är absolut ingen expert, gjort detta som hobby under några år, och har inte jobbat något med elefantläder. (Så se inte detta som någon guide, utan mer mina tankar kring vad jag tror fungerar bra.)

Jag använder primärt två produkter för att rengöra läder Saphir Renovateur och Saphir Universelle. Saphir Universelle är väldigt "snällt" och om du läser om det så rekommenderas det till de flesta läder utom nubuck/mocka. Jag hade testat det lite försiktigt på insidan (den invikta biten över spännet, skulle bli väldigt förvånad om det inte fungerade bra) Jag kan inte direkt rekommendera någon åf som säljer till privatpersoner, men googlade och hittade.

När det kommer till lim så hade jag använt mig av ett lösningsmedelbaserat kontaktlim eftersom det inte är några stygn. Rugga upp ytan liten först med sandpapper. En liten tub med exempelvis Klebfest kostar runt 40kr. Tänk på att när du använder kontaktlim så får du bäst resultat om du limmar på båda "sidor" och låter torka till klibbtorrt (en del lim ska torka tills det inte är klibbigt alls, så läs instruktioner) sen pressa eller hamra så det fäster bra.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag är absolut ingen expert, gjort detta som hobby under några år, och har inte jobbat något med elefantläder. (Så se inte detta som någon guide, utan mer mina tankar kring vad jag tror fungerar bra.)

Jag använder primärt två produkter för att rengöra läder Saphir Renovateur och Saphir Universelle. Saphir Universelle är väldigt "snällt" och om du läser om det så rekommenderas det till de flesta läder utom nubuck/mocka. Jag hade testat det lite försiktigt på insidan (den invikta biten över spännet, skulle bli väldigt förvånad om det inte fungerade bra) Jag kan inte direkt rekommendera någon åf som säljer till privatpersoner, men googlade och hittade.

När det kommer till lim så hade jag använt mig av ett lösningsmedelbaserat kontaktlim eftersom det inte är några stygn. Rugga upp ytan liten först med sandpapper. En liten tub med exempelvis Klebfest kostar runt 40kr. Tänk på att när du använder kontaktlim så får du bäst resultat om du limmar på båda "sidor" och låter torka till klibbtorrt (en del lim ska torka tills det inte är klibbigt alls, så läs instruktioner) sen pressa eller hamra så det fäster bra.
Tackar! Saphir Renovatuer har jag hemma så ska prova lite försiktigt med den :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju kanske inte så mycket DIY, men kunskapen om läder finns ju här :) Jag har ett gammalt Elefantband från Hirsch som blivit ganska torrt, vilket är bästa sättet att mjuka upp det igen?
Behöver även limma ihop ändarna, är det vanligt kontaktlim som gäller?
2021-03-02 08_36_05-Window.png
Tror inte elefant behöver fettas in direkt, det är ju poröst som nubuck. Ditt band har lim, så testa att värma upp änden och pressa ihop.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tror inte elefant behöver fettas in direkt, det är ju poröst som nubuck. Ditt band har lim, så testa att värma upp änden och pressa ihop.
Ja det känns lite stelt men kanske bara är att använda. Ska prova värma lite på limmet som finns. Tror inte att armbandet varit använt någon gång tidigare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det känns lite stelt men kanske bara är att använda. Ska prova värma lite på limmet som finns. Tror inte att armbandet varit använt någon gång tidigare.
Alla band är ju stela från början, jag hade iaf inte fettat in min elefant. Dock bör du ju testa lite försiktigt. Haft äldre Hirsch som sett ut som ditt och på dem dem fungerade limmet riktigt bra.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja det känns lite stelt men kanske bara är att använda. Ska prova värma lite på limmet som finns. Tror inte att armbandet varit använt någon gång tidigare.
Jag har Red Wings boot oil som sjunker in och mjukgör utan att bilda någon yta. Man kan ha det på torr nubuck eller matt läder, det kanske kan vara något?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Köpte nyss ett läderarmband i 500kr-klassen. Efter 2 minuter upptäcker jag att det är för lite utrymme mellan själva klockan och armbandet. En vass kant på klockan har således skavt upp stora och fula märken på bara några minuter. Får nästan kasta bandet.

Ville bara klaga lite.
Det är då man kör med böjda bandstift ;)
 

Sompla

Breitling
Hejsan!
Första projektet jag postar i denna fantastiska tråd - gjorde färdigt en prototyp av en ny plånbok med plats för sex kort och två fickor för sedlar/kvitton. Tillverkad i barkgarvat renskinn från Böle garveri (ytterdelen) och de invändiga delarna är vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjö garveri. Sydd med lintråd och slutfinsh med kantfärg från Italien. Mallen behöver justeras i storlek och sömmen anpassas något!

Glad påsk!



521D1F50-BE64-47E1-B6A7-CB5E189DE0C0.jpeg

4E3C3D22-B6B0-490B-A876-7C5BE384DCD8.jpeg
EC6FF292-1FB2-4D11-8217-318F0357A679.jpeg
97ED6710-BE59-40DD-AC12-E4902C12FAF4.jpeg
7C43D8C3-3948-4E65-9B92-A63756F97D27.jpeg
 

Kris747

Omega
Gjorde ett så galet fynd i helgen. Har kikat lite till och från på diverse ställen efter en värmepräglingsmaskin och tänkte att jag kollar marketplace och där var den för knappt några pengar. Massor av bokstäver, siffror, stämplar med bilder, mellanlägg och ett par rullar guldfolie :D
1.jpg
 

Exxet

Rolex
Hej!

En fråga till er läderexperter som finns här på K S, finns det någon bra kanal för att sälja läderverktyg (beggat) har provat Tradera men inget vidare intresse, är novis på detta område, så om någon vänlig själ kan peka i rätt riktning är jag tacksam.
Det gäller s k Punsar, den som är hemma på läder vet vad det är.

Tackar på förhand. Om den här sortens frågor faller under någon regel ber jag om ursäkt och den får raderas.
 

Kris747

Omega
Hej!

En fråga till er läderexperter som finns här på K S, finns det någon bra kanal för att sälja läderverktyg (beggat) har provat Tradera men inget vidare intresse, är novis på detta område, så om någon vänlig själ kan peka i rätt riktning är jag tacksam.
Det gäller s k Punsar, den som är hemma på läder vet vad det är.

Tackar på förhand. Om den här sortens frågor faller under någon regel ber jag om ursäkt och den får raderas.
Det finns en facebookgruppsom heter Läderslöjd köp och sälj. Kolla där om ingen här är sugen.

 

Exxet

Rolex
Det finns en facebookgruppsom heter Läderslöjd köp och sälj. Kolla där om ingen här är sugen.

Tack för förslaget :) men hittar inget som heter just -Läderslöjd köp och sälj- men där emot en som heter Läder köp och sälj men det var kanske den du menade, försöka här tror jag inte så mycket på eftersom jag inte hittar någon tråd eller annat som handlar om just läderpunsning så intresset är nog inte det största.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hade inte bättre för mig igår kväll så det blev ett snabbt jobb för en ny hobby.
ACD2D204-E4BE-4CA1-AD63-FBB2205FF648.jpeg
En liten väska för verktyg att ha med sig på turen. Lås, pump, extra slang, plats för nycklar, betalkort osv osv allt som kan tänkas behövas. Allt får plats i flaskstället! (får skaffa ett till ställe så man har plats för vattnet också)
Funderar på att blöta den för att få till passformen bättre. Samt styva upp det hela. Kanske. Får se om andan faller på.

bonus info:
Det hela är gjort av en gammal läderväska. Tog bort all tråd och återanvände hålen där det gick. väldigt praktiskt!
 
Senast ändrad:

Danneswe

Cartier
Testar lite olika konstruktioner/material, så blev ett testband i orange (Lol, ja sekundvisaren behöver målas orange, måste bara få tummen ur och beställa verktyg för att lossa skruvboetten.)

Dimension: 20/18 118-75, Tjocklek: 5mm - 2.7mm (Kanter: 2.2mm)
Exterior: Getläder (Alran Frankrike)
Fodring/lining: Kalv (Haas Frankrike)
Kantfärg: Fenice
Stygn: 2.7mm/10spi
Tråd: Meisi Xiange twist #35 (0.3mm)

IMG_3854.JPG
IMG_3855.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Testar lite olika konstruktioner/material, så blev ett testband i orange (Lol, ja sekundvisaren behöver målas orange, måste bara få tummen ur och beställa verktyg för att lossa skruvboetten.)

Dimension: 20/18 118-75, Tjocklek: 5mm - 2.7mm (Kanter: 2.2mm)
Exterior: Getläder (Alran Frankrike)
Fodring/lining: Kalv (Haas Frankrike)
Kantfärg: Fenice
Stygn: 2.7mm/10spi
Tråd: Meisi Xiange twist #35 (0.3mm)

IMG_3854.JPG
IMG_3855.JPG
Fint hantverk, är det sån där gummifärg på kanterna som lossnar efter ett tag?
 

Danneswe

Cartier
Fint hantverk, är det sån där gummifärg på kanterna som lossnar efter ett tag?
Tack,

Kanterna är målade med en kantfärg. Men det skiljer sig väldigt mycket mellan hur bra det håller beroende på val av färg/viskositet och teknik.

Om du går in i en butik och köper en billig produkt (Detta är vanligt på billiga handväskor som exempel) så är kanterna målade med en kantfärg i väldigt hög viskositet (och i bästa fall en primer före) detta ger en rund och fin kant ofta med bara ett lager, nackdelen är att det väldigt snabbt spricker, och jag har sett handväskor där det spruckit lite och man kan i princip riva bort hela "kanten" som en "gummiremsa"

Färgen jag använder har en relativt låg viskositet, och det är en rätt lång och krävande process för att få till en snygg jämn kant som dessutom är hållbar.
färgen värms in in lädret, och målas i 5-7 lager som sandpappras jämna mellan varje lager, och avslutar med att smälta vax på kanten som sedan poleras.

Kommer kanten hålla i årtionden? nej, men den kommer inte lossna i en remsa. När jag rengjort plånböcker som använts av bekanta i 3-4 år så har kanterna sett bra ut, bortsett från små sprickor i hårda veck om de har legat i en jeansficka.

Min mor har två klockarmband som jag gjorde för tre år sen, hon växlar lite mellan banden, men kan ta ett par bilder på dom nästa gång jag får möjlighet att inspektera banden. Kan tänka mig att det kanske har slitits lite där spännet sitter, men hon har inte nämnt något.

Om du är nyfiken så skrev jag en guide för ett par år sen, gör det lite annorlunda nu, men grundprincipen är densamma.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack,

Kanterna är målade med en kantfärg. Men det skiljer sig väldigt mycket mellan hur bra det håller beroende på val av färg/viskositet och teknik.

Om du går in i en butik och köper en billig produkt (Detta är vanligt på billiga handväskor som exempel) så är kanterna målade med en kantfärg i väldigt hög viskositet (och i bästa fall en primer före) detta ger en rund och fin kant ofta med bara ett lager, nackdelen är att det väldigt snabbt spricker, och jag har sett handväskor där det spruckit lite och man kan i princip riva bort hela "kanten" som en "gummiremsa"

Färgen jag använder är har en relativt låg viskositet, och det är en rätt lång och krävande process för att få till en snygg jämn kant som dessutom är hållbar.
färgen värms in in lädret, och målas i 5-7 lager som sandpappras jämna mellan varje lager, och avslutar med att smälta vax på kanten som sedan poleras.

Kommer kanten hålla i årtionden? nej, men den kommer inte lossna i en remsa. När jag rengjort plånböcker som använts av bekanta i 3-4 år så har kanterna sett bra ut, bortsett från små sprickor i hårda veck om de har legat i en jeansficka.

Min mor har två klockarmband som jag gjorde för tre år sen, hon växlar lite mellan banden, men kan ta ett par bilder på dom nästa gång jag får möjlighet att inspektera banden. Kan tänka mig att det kanske har slitits lite där spännet sitter, men hon har inte nämnt något.
Tack för ett utförligt svar! Har inte sakkunskapen men drar mig alltid från att köpa läderprodukter med en tjock målad kant då de flesta jag har och har sett har lossnat innan själva läderprodukten är förbrukad.

Förmodar det är svårt att avgöra hur tålig denna färg är bara genom att titta på den? Har alltid valt vaxade eller färger med låg viskositet som typ bara tränger in och färgar kanten.
 

Danneswe

Cartier
Tack för ett utförligt svar! Har inte sakkunskapen men drar mig alltid från att köpa läderprodukter med en tjock målad kant då de flesta jag har och har sett har lossnat innan själva läderprodukten är förbrukad.

Förmodar det är svårt att avgöra hur tålig denna färg är bara genom att titta på den? Har alltid valt vaxade eller färger med låg viskositet som typ bara tränger in och färgar kanten.

Ja är det en billig produkt (massproducerad) och kanten är helt perfekt jämn och fin så är sannolikheten att det inte kommer hålla rätt stor (obs mina amatörtankar som självlärd) men från hantverkare jag pratat med som jobbar för större modehus som tillverkar dyra exklusiva produkter så är det även tidskrävande för dom.

Ja utan erfarenhet från att själv tillverka produkter så tror jag det kan vara svårt.

Jag har inte gjort så många polerade kanter, mer än lite tester. Här är en test jag gjorde. Ingen narvfärg (Samma färg som man färgar ytan på läder med.)
utan bara polerad.

polerad.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja är det en billig produkt (massproducerad) och kanten är helt perfekt jämn och fin så är sannolikheten att det inte kommer hålla rätt stor (obs mina amatörtankar som självlärd) men från hantverkare jag pratat med som jobbar för större modehus som tillverkar dyra exklusiva produkter så är det även tidskrävande för dom.

Ja utan erfarenhet från att själv tillverka produkter så tror jag det kan vara svårt.

Jag har inte gjort så många polerade kanter, mer än lite tester. Här är en test jag gjorde. Ingen narvfärg (Samma färg som man färgar ytan på läder med.)
utan bara polerad.

polerad.png
Är främst dyra läderprodukter jag syftar på där de borde kunnat vara tåligare. Balenciaga, LV osv.
 

Danneswe

Cartier
Är främst dyra läderprodukter jag syftar på där de borde kunnat vara tåligare. Balenciaga, LV osv.

Vet inte vad dom använder för färger/teknik. Men gissar att även många dyra märken fuskar, kolla bara Hermès, ibland är finishen riktigt bra, andra gånger ser det riktigt riktigt illa ut. (Se min skärmavbild som jag tog från Hermès hemsida för ett par år sen, vad kostar en sådan mc2 copernic? 40000kr? och de där stygnen ser ju fruktansvärda ut.) mao ett rent lotteri, du kan få en riktigt välgjord produkt om du har tur. Men antar att kunderna efterfrågor loggan (statusen) mer än finishen.

Jag följer en skomakare på Youtube (Bedo's Leatherworks) han reparerar även handväskor, och det är ett genomgående tema med dåliga materialval (papper istället för salpa och mycron) remmar som inte är förstärkta och sträcker sig och lädret spricker. Utan att nämna några klocktillverkare så finns det även riktigt dyra klockor som har riktigt dåliga läderarmband (låg kvalitet på läder, skräpmaterial invändigt så de sträcker sig och spricker, eller spricker mellan sprinthål, (keepers, kan ej Svenska ordet) som inte är förstärkta och går sönder. Läder som sträcker sig vid bandhornen så det blir glipor efter ett tag osv. (Och nej detta gäller givetvis inte Santoni (IWC) som jag uppfattar som väldigt välgjorda vid inspektion båda av nya och äldre band.)

Hermès mc2 Copernic: (Extremt ojämna stygn, stygnhål i botten som är lite överallt, "back stitch" i höger överkant som ser väldigt slarvigt ut)

mc-copernic-compact-wallet--047259CA80-front-1-300-0-1920-1920_b.jpg
 

Stensture

Omega
Jag har inspirerats av alla fina verk som tidigare postat i tråden och tänkte dela mitt första case till en tändare. Ingen rökare men det duger fint till att tända ljusen hemma. Kommer hoppa på lite större projekt nu när jag fått hem lite mer verktyg förutom nål, tråd och skalpell

375D5169-A335-4DCC-96A7-88FB30E1F4C5.jpeg
 

Bilagor

  • 42E28D40-AFA0-4C93-A3AE-70818D0D439F.jpeg
    42E28D40-AFA0-4C93-A3AE-70818D0D439F.jpeg
    123 KB · Visningar: 19

nept

Panerai
En gång i tiden flätade jag ett bälte och idag gav lädret upp.

Har spännet kvar och undrar lite försiktigt, var kan man köpa en läderbit som är typ 3.2 cm bred så man kan fläta ett nytt bälte?

Kan ju förstås köpa ett bälte och börja skära i det men det känns ju lite skumt..
 
Topp