• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Danneswe

Cartier
Hej gänget!
Har ett projekt där jag ska nita ihop läder och canvastyg men har egentligen ingen vidare koll. Väder mig därför till den samlade expertisen här på ks :)

Jag vill köra mässing eller kopparnitar som man nitar för hand så behöver lite grejor till det. På min lista står:
nitar
hålslagare
Settingtool(svenskt namn?)
Läderband, typ 25mm, 3,5 mm.
Vettig avbitare och hammare har jag redan

Något jag missar? Framförallt, vart köper man sådant? Gärna inom Sverige.

Tack på förhand hörni!

Jag har inte använt några av deras verktyg, men gissar att du inte eftersöker "high-end" verktyg.

Slöjd detaljer har säkert också vad du söker, och kanske bor du nära någon av deras butiker?
 
Senast ändrad:

Mukt

Cartier

Jag har inte använt några av deras verktyg, men gissar att du inte eftersöker "high-end" verktyg.

Slöjd detaljer har säkert också vad du söker, och kanske bor du nära någon av deras butiker?
Stort tack! Är typ där jag vart inne och trålat men tänkte om ni duktiga hade något underground ställe för beställning av dylika grejor :)
 

Danneswe

Cartier
Stort tack! Är typ där jag vart inne och trålat men tänkte om ni duktiga hade något underground ställe för beställning av dylika grejor :)

Vet inte riktigt vad du menar. Vill du ha lägre priser? Aliexpress. Bättre kvalitet? om det är bättre kvalitet du söker så finns det en del ställen i Europa, bästa kvalitet så får mycket köpas utanför EU.
 

Mukt

Cartier
Vet inte riktigt vad du menar. Vill du ha lägre priser? Aliexpress. Bättre kvalitet? om det är bättre kvalitet du söker så finns det en del ställen i Europa, bästa kvalitet så får mycket köpas utanför EU.
Menade mer generellt om det finns någon bra slöjdbutik som är omtyckt bland er som kan. Alltså något en novis kanske inte lyckas googla fram. Förstår givetvis att det ofta blir lite dyrare men brukar ju kunna vara värt :)
 

Danneswe

Cartier
Menade mer generellt om det finns någon bra slöjdbutik som är omtyckt bland er som kan. Alltså något en novis kanske inte lyckas googla fram. Förstår givetvis att det ofta blir lite dyrare men brukar ju kunna vara värt :)

Jag tror de flesta köper från flera olika ställen beroende på typ av verktyg.

Kika på https://www.rickert-werkzeug.de/en dock en blandning av verktyg på sidan, vissa är Japanska budgetverktyg (bra kvalitet) andra kan vara ett hålpunch set från Ivan som är rent skräp (och med skräp menar jag att de går inte ens använda.)
 

Rooster91

Panerai
Jag är också något av en hemmapulare
 

Bilagor

  • IMG_20220114_185033.jpg
    IMG_20220114_185033.jpg
    333.1 KB · Visningar: 37

Maer

Cartier
Halloj, har sakta men säker börjat hitta tillbaka till slöjdar glädjen. Men har mer gått över till canvas och andra textiler. Just nu försöker jag hitta något bra förstärkningsmaterial som funkar bra. Salpa bonded har jag använt mycket tidigare och det gillar jag av flera anledningar, har även sett att det finns salpa synthetic, någon som testat denna? Just nu förstärker/bygger jag upp med lite läder jag haft kvar sen förr. jag Skulle helst vilja skippa läder helt så banden blir mer motståndskraftiga till väta.

Så nu till min fråga vad finns det för bra material där ute som framför allt bygger lite massa då canvas är väldigt starkt som det är redan. Micron, texon, foam, ja vad kan tänkas funka bäst till detta? Tjocklekar från 0.4-0.8mm typ, gärna ett material som man kan skärfla i också.
 
Senast ändrad:

Aivengo13

Omega
Halloj, har sakta men säker börjat hitta tillbaka till slöjdar glädjen. Men har mer gått över till canvas och andra textiler. Just nu försöker jag hitta något bra förstärkningsmaterial som funkar bra. Salpa bonded har jag använt mycket tidigare och det gillar jag av flera anledningar, har även sett att det finns salpa synthetic, någon som testat denna? Just nu förstärker/bygger jag upp med lite läder jag haft kvar sen förr. jag Skulle helst vilja skippa läder helt så banden blir mer motståndskraftiga till väta.

Så nu till min fråga vad finns det för bra material där ute som framför allt bygger lite massa då canvas är väldigt starkt som det är redan. Micron, texon, foam, ja vad kan tänkas funka bäst till detta? Tjocklekar från 0.4-0.8mm typ, gärna ett material som man kan skärfla i också.
Jag såg att folk använder fram för allt för att göra armband: Velodon Reinforcement - Non Stretch Inner Material - (0.2mm). Osäker var i Sverige kan man köpa det till ett rimligt pris.
Sedan såg jag också att Fiebing's Resolene ger ger en bra skyddande finish för läder. Sugen att testa själv.
 

Maer

Cartier
Jag såg att folk använder fram för allt för att göra armband: Velodon Reinforcement - Non Stretch Inner Material - (0.2mm). Osäker var i Sverige kan man köpa det till ett rimligt pris.
Sedan såg jag också att Fiebing's Resolene ger ger en bra skyddande finish för läder. Sugen att testa själv.
Tror jag haft velodon tidigare, det är väl som ett textil/filt material? Det funkar dessvärre inge bra för mitt ändamål. Behöver ha något man kan skära ut grunden till ett band i.
 

Danneswe

Cartier
Jag såg att folk använder fram för allt för att göra armband: Velodon Reinforcement - Non Stretch Inner Material - (0.2mm). Osäker var i Sverige kan man köpa det till ett rimligt pris.
Sedan såg jag också att Fiebing's Resolene ger ger en bra skyddande finish för läder. Sugen att testa själv.
Velodon (Tror den benämningen kommer från Hermès) tillverkas av ett par olika tillverkare. Två som jag vet om är Freudenberg Vildona SH-1220, och Jaeger 1961.
Freudenberg vet jag ingen åf av som inte kräver VAT-nummer. (Sen är ena sidan lite "glossy") och jag tror att versionen från Jaeger går limma med vattenbaserat lim exempelvis Renia Aquilim 315 eller Ecostick 1816B. Här har du en åf av jaeger https://www.instagram.com/jaeger_reinforcements/ (Baserade i Ukraina)

Fungerar utmärkt till platta band, men gillar inte att använda det som topplager på band med "padding" då bandet inte formar sig på ett fint sätt. Gör tester på skräpbitar så förstår du vad jag menar.

Akrylfinish ger ett lite plastigt utseende, själv gillar jag inte det utseendet alls, men det är ju en smaksak. Ser att de som använder Fiebings resolene brukar späda ut det 50/50 med vatten ibland, så experimentera lite.
 
Senast ändrad:

Danneswe

Cartier
Tror jag haft velodon tidigare, det är väl som ett textil/filt material? Det funkar dessvärre inge bra för mitt ändamål. Behöver ha något man kan skära ut grunden till ett band i.
Hur menar du med att skära ut grunden? "Velodon" är helt formstabilt så det sträcker sig inte, det är som att skära ut från ett styvt papper som inte går riva.

Jag har "tappat det" lite när det kommer till förstärkningsmaterial/strukturmaterial för läderprodukter. Räknade de förstärkningsmaterial jag har + samples. 136 olika material (Vissa samma men olika tjocklek) :confused:
 
Senast ändrad:

Maer

Cartier
Hur menar du med att skära ut grunden? "Velodon" är helt formstabilt så det sträcker sig inte, det är som att skära ut från ett styvt papper som inte går riva.

Jag har "tappat det" lite när det kommer till förstärkningsmaterial/strukturmaterial för läderprodukter. Räknade de förstärkningsmaterial jag har + samples. 136 olika material (Vissa samma men olika tjocklek) :confused:
Kanske blandar ihop den med något annat. Dock vill jag ju även kunna använda det till vadderade band. Annars låter ju det bra.
Tänkte testa jaeger 3516, någon erfarenhet av den? Sen ska jag testa salpa synthetic tänkte jag
 

Danneswe

Cartier
Kanske blandar ihop den med något annat. Dock vill jag ju även kunna använda det till vadderade band. Annars låter ju det bra.
Tänkte testa jaeger 3516, någon erfarenhet av den? Sen ska jag testa salpa synthetic tänkte jag
Jaeger 3516/1 (Den med tejp på ena sidan och primer för lim på andra sidan? den är rätt styv och kommer inte forma sig på vadderade band.
Vilken syntetisk salpa tänker du prova? Jag tror dock att du är inne på rätt spår med syntetisk salpa. Vi vill ju ha ett material som har hög rivstyrka, men det får inte vara 100% formstabilt utan måste kunna sträcka sig lite. Annars tvingas den vadderade ytan ner mot fodringen när du viker bandet runt handleden.

Jag har ett par rullar Capama Kalff felt pad. I tre dimensioner. Har inte testat det på band än, men här är exempel på den nästa tunnaste versionen, och tror att den kan vara lämplig.

Skärmklipp.JPG
 

Maer

Cartier
Jaeger 3516/1 (Den med tejp på ena sidan och primer för lim på andra sidan? den är rätt styv och kommer inte forma sig på vadderade band.
Vilken syntetisk salpa tänker du prova? Jag tror dock att du är inne på rätt spår med syntetisk salpa. Vi vill ju ha ett material som har hög rivstyrka, men det får inte vara 100% formstabilt utan måste kunna sträcka sig lite. Annars tvingas den vadderade ytan ner mot fodringen när du viker bandet runt handleden.

Jag har ett par rullar Capama Kalff felt pad. I tre dimensioner. Har inte testat det på band än, men här är exempel på den nästa tunnaste versionen, och tror att den kan vara lämplig.

Skärmklipp.JPG
Tittade på den där också. Vet du någonstans det går köpa endast 1m?
 

Danneswe

Cartier
@Maer Ett förslag, du beställer deras syntetiska salpa istället i 0.5mm, skär upp ett gäng i A4-storlek (så det är enkelt att skicka) så skickar jag av det andra materialet till dig. Eller tänkte du beställa syntetisk salpa någon annanstans? eller är det denna du tänkte dig?
 

Maer

Cartier
@Maer Ett förslag, du beställer deras syntetiska salpa istället i 0.5mm, skär upp ett gäng i A4-storlek (så det är enkelt att skicka) så skickar jag av det andra materialet till dig. Eller tänkte du beställa syntetisk salpa någon annanstans? eller är det denna du tänkte dig?
Har beställt synthetic salpa, vanlig salpa och capama i 2 olika tjocklekar av varje. Fick beställa 1m capama första gången för att testa :)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Är det någon som vore intresserad av att göra band av en gammal Louis Vuitton väska? Jag har en väska som är rätt sliten och det känns väl dumt att bara kassera den, kanske går det att återanvända till lite klockband? Det är det klassiska Monogram Canvas mönstret. PM:a mig om intresse finns.
 
Hej allihopa. Blev hänvisad till denna tråden av en trevlig kille i Dagens Fix och Trix-tråd :).
Min fråga: kan man byta den ’’övre hållaren’’ i läderarmband? Har gått av och den ser ut att vara limmad inuti själva armbandet. Sista två bilderna är fr en annan klocka, men som ser likadan ut på baksidan, med ’’nedre hållaren’’ som går att justera upp o ned. Eller åker man på ett helt nytt armband?
 

Bilagor

  • Hållare.jpg
    Hållare.jpg
    414.9 KB · Visningar: 23
  • Hållare baksida.jpg
    Hållare baksida.jpg
    147.9 KB · Visningar: 16
  • Hållare baksida B.jpg
    Hållare baksida B.jpg
    167.5 KB · Visningar: 23

Soulsurfer

Breitling
Hej, letar efter tips på nåt bra ställe där jag kan köpa klockspännen och övriga tillbehör? Har fått lite olika typ av läder, verktyg mm och tänkte försöka mig på att få ihop ett läderband.
 

Kakerolf

Omega
Kul tråd! Slänger upp en bild på klockarmbandet jag använder för tillfället. Jag gjorde det för cirka 2 år sedan av naturfärgat Buttero-läder. Riktigt fint läder att arbeta med och patinan går inte av för hackor.

Tyvärr hade jag inget ordentligt spänne att använda, utan jag fick ta ett DW-spänne som jag faktiskt inte kommer ihåg var det kom från då jag inte ens har ägt någon DW.
20220328_081426.jpg
 
Topp