• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Slöjdar inte själv men en fråga till tråden: har ett par år gammalt cordovanband som nu legat oanvänt en längre tid. Hittade det i byrålådan och då såg det ut såhär. Vad är det som hänt med bandet? Var bara att gnugga bort med en servett. Luktade inget annorlunda
IMG_3436.jpeg
IMG_3437.jpeg
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Slöjdar inte själv men en fråga till tråden: har ett par år gammalt cordovanband som nu legat oanvänt en längre tid. Hittade det i byrålådan och då såg det ut såhär. Vad är det som hänt med bandet? Var bara att gnugga bort med en servett. Luktade inget annorlunda
Cordovan är en fascia (hinna) från gluteusmuskulaturen på en häst, med en väldigt hög densitet av fibrer. Det gör så att färg, oljor, vax inte penetrerar lädret på djupet utan ligger mer ytligt. Kan vara att dessa med tiden har hittat ut igen och att lädret behöver en omgång vård (saphirs skovårdsprodukter fungerar bra om du har det - cordovan creme/renovateur/pommadier). Upplevdes det mer som vax/oljor så ja, varför inte. Svårt att säga ut från en bild.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Cordovan är en fascia (hinna) från gluteusmuskulaturen på en häst, med en väldigt hög densitet av fibrer. Det gör så att färg, oljor, vax inte penetrerar lädret på djupet utan ligger mer ytligt. Kan vara att dessa med tiden har hittat ut igen och att lädret behöver en omgång vård (saphirs skovårdsprodukter fungerar bra om du har det - cordovan creme/renovateur/pommadier). Upplevdes det mer som vax/oljor så ja, varför inte. Svårt att säga ut från en bild.
Då har jag lärt mig något nytt! Ja, bandet skulle jag säga är i behov av lädervård. Uppskattar att du tipsade, ska jag kika närmare på. Svårt att förklara men beläggningen kändes lite ”mjölig”, något i den stilen. Som sagt, var enkelt att torka bort så nu syns det ingenting
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Lyckades inte matcha ledigheter med sambon, så här är resultatet från min semester.

Först ut ett 24/22mm band med viss inspiration, men med minst möjlig "DNA" (tur att smaken är delad).
image00056.jpeg
image00053.jpeg




Ett första försök till mockaband. (tror det är lönlöst att creasea det här. Är nog helt borta efter ett par användningar?)

image00009.jpeg

image00048.jpeg

image00047.jpeg



..och tillsist något lite mer familjärt.
image00059.jpeg


image00036.jpeg
 

Bilagor

  • image00020.jpeg
    image00020.jpeg
    761.4 KB · Visningar: 6

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Lyckades inte matcha ledigheter med sambon, så här är resultatet från min semester.

Först ut ett 24/22mm band med viss inspiration, men med minst möjlig "DNA" (tur att smaken är delad).
image00056.jpeg
image00053.jpeg




Ett första försök till mockaband. (tror det är lönlöst att creasea det här. Är nog helt borta efter ett par användningar?)

image00009.jpeg

image00048.jpeg

image00047.jpeg



..och tillsist något lite mer familjärt.
image00059.jpeg


image00036.jpeg
Grymma band! Riktigt imponerande 😃
 

Gelmax

Cartier
Lyckades inte matcha ledigheter med sambon, så här är resultatet från min semester.

Först ut ett 24/22mm band med viss inspiration, men med minst möjlig "DNA" (tur att smaken är delad).
image00056.jpeg
image00053.jpeg




Ett första försök till mockaband. (tror det är lönlöst att creasea det här. Är nog helt borta efter ett par användningar?)

image00009.jpeg

image00048.jpeg

image00047.jpeg



..och tillsist något lite mer familjärt.
image00059.jpeg


image00036.jpeg
Väldigt fint arbete! Vad brukar ni som gör så fina armband ha för typ av tråd (och avstånd mellan stygnen) - det ser elegant ut? Har gjort ett par klockarmband men i övrigt är det mest "grövre" läderarbete med 3-4mm-stygn och 0,8-1mm-tråd... det känns som att det blir väldigt grovt på ett smäckert klockarmband.
 
Senast ändrad:

Ragnr

Omega
2-Faktor
Väldigt fint arbete! Vad brukar ni som gör så fina armband ha för typ av tråd (och avstånd mellan stygnen) - det ser elegant ut? Har gjort ett par klockarmband men i övrigt är det mest "grövre" läderarbete med 3-4mm-stygn och 0,8-1mm-tråd... det känns som att det blir väldigt grovt på ett smäckert klockarmband.
Tackar 😊 Jag använder Kevin Lees 2mm och syr med Meisi Xiange 0.3mm.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Slöjdar inte själv men en fråga till tråden: har ett par år gammalt cordovanband som nu legat oanvänt en längre tid. Hittade det i byrålådan och då såg det ut såhär. Vad är det som hänt med bandet? Var bara att gnugga bort med en servett. Luktade inget annorlunda
IMG_3436.jpeg
IMG_3437.jpeg
Jag är ingen läderslöjdare så jag kan bara instämma med de tidigare förslagen, men då jag jobbet med trä har jag sett liknande då olja som inte hartsar använts. Som en mögelreaktion, antagligen med syre.
 
Senast ändrad:

rickards

Rolex
2-Faktor
Lyckades inte matcha ledigheter med sambon, så här är resultatet från min semester.

Först ut ett 24/22mm band med viss inspiration, men med minst möjlig "DNA" (tur att smaken är delad).
image00056.jpeg
image00053.jpeg




Ett första försök till mockaband. (tror det är lönlöst att creasea det här. Är nog helt borta efter ett par användningar?)

image00009.jpeg

image00048.jpeg

image00047.jpeg



..och tillsist något lite mer familjärt.
image00059.jpeg


image00036.jpeg
Imponerande fina!
 

Magnus Ö-o

Cartier
Lyckades inte matcha ledigheter med sambon, så här är resultatet från min semester.

Först ut ett 24/22mm band med viss inspiration, men med minst möjlig "DNA" (tur att smaken är delad).
image00056.jpeg
image00053.jpeg




Ett första försök till mockaband. (tror det är lönlöst att creasea det här. Är nog helt borta efter ett par användningar?)

image00009.jpeg

image00048.jpeg

image00047.jpeg



..och tillsist något lite mer familjärt.
image00059.jpeg


image00036.jpeg
Jättekul att ha fått följa din resa med att göra band här i tråden. Sjukt snygga är dom. Syns på resultatet att du haft en bra semester.
 

Danneswe

Cartier
Tänkte visa ett par bilder på en plånbok jag tillverkade för sex år sen och är använd dagligen sen dess. Blivit rengjord ett par gånger och tråden är utbytt från lintråd till syntetisk tråd (lintråd håller inte mer än ett par år på en plånbok som används i jeansfickor)

Bifogar även lite bilder på när den var ny.

jeZTNLa.jpeg

lQoon2D.jpeg

KrOaXB5.jpeg

UucOwGr.jpeg

CiqOYUp.jpeg

4xk67KI.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Tänkte visa ett par bilder på en plånbok jag tillverkade för sex år sen och är använd dagligen sen dess. Blivit rengjord ett par gånger och tråden är utbytt från lintråd till syntetisk tråd (lintråd håller inte mer än ett par år på en plånbok som används i jeansfickor)

Bifogar även lite bilder på när den var ny.

jeZTNLa.jpeg

lQoon2D.jpeg

KrOaXB5.jpeg

UucOwGr.jpeg

CiqOYUp.jpeg

4xk67KI.jpeg
Var ju riktigt snygg redan då och det blir ju inte sämre med lite patina. Den har ju hållit bra över tid och kul att se att färgen håller bra med slitage och så. Kvalitetsprodukter ju.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fick lite tips av ragnr idag så gjorde långa bandet bara för o testa lite. Crease och målning kvar men det bästa jag lyckats med så här långt. Stort tack ragnr. här kommer en blandning av hans tekniker och mina jiggar. Sömjiggen lägger in tråden ett uns för mycket och är lite för klen så den sviktar i sidled så svårt o få det rakt men det är lätt fixat. Sömmen är överlägset bäst hittills. Men nu är det väl bara att öva massor. Kul när man törs sy vitt på svart, det är ju lite avslöjande. 😃
IMG_2730.jpeg
IMG_2731.jpeg
IMG_2732.jpeg
IMG_2733.jpeg
IMG_2734.jpeg
IMG_2735.jpeg
IMG_2736.jpeg
IMG_2737.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Hej, vet att fenice edge paint är populär på forumet. Har köpt via ebay men tycker att det nästan är som att färgerna inte är blandade innan de hälls upp så de känns blaskiga i färgerna (iallfall vissa). Hittar inget solklart ställe att köpa ifrån om man inte vill ha storförpackning. Har ni några tips om smidiga ställen att köpa från?

Vet ju även att det går att blanda färger men vilka köper ni hem för att klara en bra uppsättning färger?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fortsätter att tjata o bildbomba i tråden. En serie råd av @Ragnr ledde till ett nytt försök och lite mer tur 😱. Sömmen vänd åt rätt håll och linjerad med rits. Missade lite i sida på korta bandets 3 stygn samt att jag saknar rätt nyans på kantfärgen. Nya felen är mindre än förra gången så det går åt rätt håll.
IMG_2747.jpeg
IMG_2748.jpeg

IMG_2753.jpeg

IMG_2750.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_2750.jpeg
    IMG_2750.jpeg
    840.9 KB · Visningar: 3

Danneswe

Cartier
Fortsätter att tjata o bildbomba i tråden. En serie råd av @Ragnr ledde till ett nytt försök och lite mer tur 😱. Sömmen vänd åt rätt håll och linjerad med rits. Missade lite i sida på korta bandets 3 stygn samt att jag saknar rätt nyans på kantfärgen. Nya felen är mindre än förra gången så det går åt rätt håll.
Riktigt snyggt band, tycker det blev bra med kantfärgen, även att mörkbrunt kanske hade varit mer passande.
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Fortsätter att tjata o bildbomba i tråden. En serie råd av @Ragnr ledde till ett nytt försök och lite mer tur 😱. Sömmen vänd åt rätt håll och linjerad med rits. Missade lite i sida på korta bandets 3 stygn samt att jag saknar rätt nyans på kantfärgen. Nya felen är mindre än förra gången så det går åt rätt håll.
Snyggt!
Angående färg. Jag har inget bra råd där. Det där med färgblandning är en vetenskap i sig. Jag kör på Fenice från læderiet.dk. Tonerna från Fenice är väldigt "skrikiga" och är mer basfärger. Det är nog tänkt att det ska blandas för bättre resultat. Kör du på Fenice så köp inte en enkel färg med hoppet om att det ska vara tillräckligt.
 

Danneswe

Cartier
@Magnus Ö-o @Ragnr
För tre fyra år sen så kontaktade jag Fenice och frågade om de fortfarande har sitt kit Section Lacquer, där du får ett antal basfärger och "mixing chart" för en stor mängd nyanser. De hade den men säljer den bara genom återförsäljare och bad mig kontakta en åf så de kan ta hem den åt mig. Jag köpte den aldrig, men skicka ett mail och fråga om de fortfarande har den i lager.
nedladdning.jpeg


 

Magnus Ö-o

Cartier
@Magnus Ö-o @Ragnr
För tre fyra år sen så kontaktade jag Fenice och frågade om de fortfarande har sitt kit Section Lacquer, där du får ett antal basfärger och "mixing chart" för en stor mängd nyanser. De hade den men säljer den bara genom återförsäljare och bad mig kontakta en åf så de kan ta hem den åt mig. Jag köpte den aldrig, men skicka ett mail och fråga om de fortfarande har den i lager.
nedladdning.jpeg


Jag tackar för tipset och skall absolut kolla på det.

Hittade även en återförsäljare i italien som hade flaskor både 250 och 65 ml, för man behöver ju inga mängder ( jag gör i princip bara armband)


För mycket verktyg o skinn man behöver nu så man får välja sina inköp men man vill ju inte att resultatet skall påverkas av att man har fel prylar hemma.

Stort tack
 

Danneswe

Cartier
Jag tackar för tipset och skall absolut kolla på det.

Hittade även en återförsäljare i italien som hade flaskor både 250 och 65 ml, för man behöver ju inga mängder ( jag gör i princip bara armband)


För mycket verktyg o skinn man behöver nu så man får välja sina inköp men man vill ju inte att resultatet skall påverkas av att man har fel prylar hemma.

Stort tack
Det ser ut att vara ett bra alternativ, nu har jag haft bra erfarenhet av att använda Fenice utan primer, men jag har diskuterat med andra såsom Eric (eatsleeplay) och att lägga ett första lager primer (Fenice AR6200 eller UW13/8, UW13/9) kan nog vara en fördel iaf på läder som är lite vaxiga/oljiga.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Det ser ut att vara ett bra alternativ, nu har jag haft bra erfarenhet av att använda Fenice utan primer, men jag har diskuterat med andra såsom Eric (eatsleeplay) och att lägga ett första lager primer (Fenice AR6200 eller UW13/8, UW13/9) kan nog vara en fördel iaf på läder som är lite vaxiga/oljiga.
Nu är jag absolut nybörjare på färg men var färgen på hobbyläkare av fel typ där man måste använda primer? Jag har inte heller kört primer först och mina tidigare band och livremmar som är 5-6 år gamla är har kantfärgen kvar och den är fortfarande ok.
Får ursäkta om frågan är dum
 

Danneswe

Cartier
Nu är jag absolut nybörjare på färg men var färgen på hobbyläkare av fel typ där man måste använda primer? Jag har inte heller kört primer först och mina tidigare band och livremmar som är 5-6 år gamla är har kantfärgen kvar och den är fortfarande ok.
Får ursäkta om frågan är dum

Färgen vi köper från leatherhouse är nog om jag minns rätt från min research AR 64XX/T, finns lite olika viskositet och matt och blank från Fenice, så jag vet inte vad det är för färg på sidan du länkade, då jag inte hittar någon sådan information i din länk. Jag har aldrig använt primer heller och vet inte hur mycket starkare kanten blir om man använder primer.
 

Magnus Ö-o

Cartier
har wutas 3mm järn med 5 taggar. Tycker det är kort så vill upp på 10 så blir det lättare att slå rakt tänker jag Wuta har bara 8 eller 20. Så inget är idealt Är det dags o byta till kevin lee (vill ha ks men behöver säja av massssor med band förs då) vill ha en etta eller moddad syl. 2,5,10 ock slakta en femma till fyra på keeper sömen på 16mm band. På sikt villhöver jag nog snta stlekar med 2,7-3,3 eller nåt men det får komma sen. Tips emottages gärna
 

Magnus Ö-o

Cartier
Färgen vi köper från leatherhouse är nog om jag minns rätt från min research AR 64XX/T, finns lite olika viskositet och matt och blank från Fenice, så jag vet inte vad det är för färg på sidan du länkade, då jag inte hittar någon sådan information i din länk. Jag har aldrig använt primer heller och vet inte hur mycket starkare kanten blir om man använder primer.
Hittills har det ju funkat ändå vid dagligt bruk. Kittet du visade är ju komplett men stora flasker men man kan blanda alltkulörer o det är ju coolt men gissar det är tusenlappar. Lite mer verktyg måste jag köpa för att komma till nästa nivå. Så sån andra pricking iron. Multipunchar rund/oval jag måste köpa först. O mer skinn i rätt tjocklek och kommit underfund men vad som funkar för mig. Kul skinn är ju dyrt om man vill ha nåt kul så det plockar på. Prioriteringar…..
 

Danneswe

Cartier
har wutas 3mm järn med 5 taggar. Tycker det är kort så vill upp på 10 så blir det lättare att slå rakt tänker jag Wuta har bara 8 eller 20. Så inget är idealt Är det dags o byta till kevin lee (vill ha ks men behöver säja av massssor med band förs då) vill ha en etta eller moddad syl. 2,5,10 ock slakta en femma till fyra på keeper sömen på 16mm band. På sikt villhöver jag nog snta stlekar med 2,7-3,3 eller nåt men det får komma sen. Tips emottages gärna
Jag har ju båda Ksblade och KevinLee (3mm från KS och 2.7 och 2.45 från Kevin) Resultatet är precis lika, fördelen med Ksblade är att de har bättre ergonomi och lättare att centrera då "tänderna" är lite "sfäriska" 2 och 8 klarar man ju sig fint med till klockarmband.

Till keeper så föredrar jag de här billiga från Aliexpress, fyran är perfekt för keepers (små hål som är perfekt för keepersömmen)
Ettan använder jag till "bartackinghålen" (de två hålen vid spännet)

Sb141d352008b4cb3ab18592a2191431dX.jpeg_640x640Q90.jpeg_.jpg
 

Danneswe

Cartier
Hittills har det ju funkat ändå vid dagligt bruk. Kittet du visade är ju komplett men stora flasker men man kan blanda alltkulörer o det är ju coolt men gissar det är tusenlappar. Lite mer verktyg måste jag köpa för att komma till nästa nivå. Så sån andra pricking iron. Multipunchar rund/oval jag måste köpa först. O mer skinn i rätt tjocklek och kommit underfund men vad som funkar för mig. Kul skinn är ju dyrt om man vill ha nåt kul så det plockar på. Prioriteringar…..
Ja det kitet kostar nog en slant. Jag personligen tycker multipunchar känns onödigt om man inte gör detta på heltid. en pappersmall som man centrerar på bandet och använda en singelpunch fungerar ju finfint, ovala kan väl kanske vara en fördel att köpa en tvåa och använda med mall så hålen inte blir "skeva"
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag har ju båda Ksblade och KevinLee (3mm från KS och 2.7 och 2.45 från Kevin) Resultatet är precis lika, fördelen med Ksblade är att de har bättre ergonomi och lättare att centrera då "tänderna" är lite "sfäriska" 2 och 8 klarar man ju sig fint med till klockarmband.

Till keeper så föredrar jag de här billiga från Aliexpress, fyran är perfekt för keepers (små hål som är perfekt för keepersömmen)
Ettan använder jag till "bartackinghålen" (de två hålen vid spännet)

Sb141d352008b4cb3ab18592a2191431dX.jpeg_640x640Q90.jpeg_.jpg
Om du menar att man klarar sig med 8 så är ju det billigaste för mig för stunden att köra på WUTAs 8 iom att jag redan har 2-5. Tror det även vore fint att ha mindre irons till de smalare banden man gör.

Har du nån tumregel när du använder de olika storlekarna, då menar jag olika bandbredder och så?
 

Danneswe

Cartier
Om du menar att man klarar sig med 8 så är ju det billigaste för mig för stunden att köra på WUTAs 8 iom att jag redan har 2-5. Tror det även vore fint att ha mindre irons till de smalare banden man gör.

Har du nån tumregel när du använder de olika storlekarna, då menar jag olika bandbredder och så?
Jag börjar med en syl, sen 2 och fortsätter med 8, ibland använder jag tvåan på slutet igen och gör de sista stygnen med lite längre eller kortare avstånd för att avslutande stygn ska matcha på båda sidor, det är så lite skillnad och "back stitch" så det syns inte om stygnlängden varierar lite.

Dock tror jag att du kanske menade stygnen som håller spännet på plats, jag använder mig oftast av "bartacking" (korrekt ord?) så bandbredden spelar ingen roll där.

IMG_2653.jpeg
 
Topp