Jag har ingen direkt regel kring det, dock tenderar jag ofta att välja 3.0 eftersom jag gillar Ksblade. Skulle jag göra detta professionellt så skulle det bero lite mer på vad kunden efterfrågar. Exempelvis ett lite tjockare band till en dykare så kanske man vill ha lite tjockare tråd och längre stygnavstånd. Ett tunt smalt band till en dressad klocka så skulle det i många fall estetiskt passa bättre med en tunnare tråd och tätare stygn. Sen påverkar ju tjockleken av bandet. Ett väldigt tunt band kan vara svårt att få till snygga stygn om man inte använder tunn tråd.Tack för en jättebra genomgång. Saker man inte riktigt knäckt än som nybörjare.
Dock tänkte jag lite på vilka pricking iron du använder till vilka storlekar av band. När du byter mellan 2,7 och 3mm tex. Om det finns nån enkel grundregel eller om det beror på tycke och smak från fall till fall.
Dock kan jag dela ett tips, något som jag inte testat på något band men vet att det fungerar. Om man syr emot sig och sträcker vänster tråd rakt ut, och följer hålet med höger tråd så får man en fin lutning på baksidan, och framsidan rätar ut sig. Så låt säga att man ska tillverka ett band som är 1.5mm tjockt, om man då gör hålen med inverse järn och vänder på bandet i syrossen så baksidan är framåt och syr enligt denna metod så kommer man få en bättre lutning på bandets framsida.