• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Tack för en jättebra genomgång. Saker man inte riktigt knäckt än som nybörjare.

Dock tänkte jag lite på vilka pricking iron du använder till vilka storlekar av band. När du byter mellan 2,7 och 3mm tex. Om det finns nån enkel grundregel eller om det beror på tycke och smak från fall till fall. 😃
Jag har ingen direkt regel kring det, dock tenderar jag ofta att välja 3.0 eftersom jag gillar Ksblade. Skulle jag göra detta professionellt så skulle det bero lite mer på vad kunden efterfrågar. Exempelvis ett lite tjockare band till en dykare så kanske man vill ha lite tjockare tråd och längre stygnavstånd. Ett tunt smalt band till en dressad klocka så skulle det i många fall estetiskt passa bättre med en tunnare tråd och tätare stygn. Sen påverkar ju tjockleken av bandet. Ett väldigt tunt band kan vara svårt att få till snygga stygn om man inte använder tunn tråd.

Dock kan jag dela ett tips, något som jag inte testat på något band men vet att det fungerar. Om man syr emot sig och sträcker vänster tråd rakt ut, och följer hålet med höger tråd så får man en fin lutning på baksidan, och framsidan rätar ut sig. Så låt säga att man ska tillverka ett band som är 1.5mm tjockt, om man då gör hålen med inverse järn och vänder på bandet i syrossen så baksidan är framåt och syr enligt denna metod så kommer man få en bättre lutning på bandets framsida.
 
Jag börjar med en syl, sen 2 och fortsätter med 8, ibland använder jag tvåan på slutet igen och gör de sista stygnen med lite längre eller kortare avstånd för att avslutande stygn ska matcha på båda sidor, det är så lite skillnad och "back stitch" så det syns inte om stygnlängden varierar lite.

Dock tror jag att du kanske menade stygnen som håller spännet på plats, jag använder mig oftast av "bartacking" (korrekt ord?) så bandbredden spelar ingen roll där.

IMG_2653.jpeg
Innebär det här att du böjar markera stygnen från spetsen (sylen) och justerar med 2an uppe vid boetten? Det är ju intressant, själv startar jag vid boetten och för nödlösa lite vid spetsen istället. Började nyligen köra med syl där och då blir det ju lite flexiblare. Försökte vid nåt tillfälle justera längden ute vid spetsen med 2an men det vart katastrof. Antar att övning ger tur här med. 😁
 
Testade lite med söm idag igen o tror jag är nåt på spåren. Lyckades gömma trådavsluten lite med. Sen fick jag lite klockrena mallar från @Ragnr med. Stansa håll blir en följd nu. 😃 bara långa bandet testades idag, korta kommer sen. kom gärna med feedback.
IMG_2771.jpeg
IMG_2765.jpeg
IMG_2766.jpeg
IMG_2761.jpeg
IMG_2762.jpeg
 
Innebär det här att du böjar markera stygnen från spetsen (sylen) och justerar med 2an uppe vid boetten? Det är ju intressant, själv startar jag vid boetten och för nödlösa lite vid spetsen istället. Började nyligen köra med syl där och då blir det ju lite flexiblare. Försökte vid nåt tillfälle justera längden ute vid spetsen med 2an men det vart katastrof. Antar att övning ger tur här med. 😁
Ja precis, men på det korta bandet så börjar jag vid boetten för att försäkra mig om att stygnen startar på samma avstånd som det långa bandet. Nu har jag inte gjort något band på rätt länge så hade säkert inte blivit perfekt om jag gjorde ett band nu, man får ju lite känsla för det när man övar.
 
Ja precis, men på det korta bandet så börjar jag vid boetten för att försäkra mig om att stygnen startar på samma avstånd som det långa bandet. Nu har jag inte gjort något band på rätt länge så hade säkert inte blivit perfekt om jag gjorde ett band nu, man får ju lite känsla för det när man övar.
Jo man märker ju att när man kör lite intensivare så släpper vissa av svårigheterna när man bara nöter lite. Än så länge behöver jag mallar vid starten annars så drar det oftast riktigt snett. Bara o nöta på.
 
Testade lite med söm idag igen o tror jag är nåt på spåren. Lyckades gömma trådavsluten lite med. Sen fick jag lite klockrena mallar från @Ragnr med. Stansa håll blir en följd nu. 😃 bara långa bandet testades idag, korta kommer sen. kom gärna med feedback.
Den mallen var en bra lösning. En tanke kunde vara att lägga till ett par V, så kan man markera hålen för spännet, ta bort mallen och och enkelt centrera hålpunchen och slå hålen. Anledningen till V-formen tänker jag pga fasen på hålpuncharna.

Skärmavbild 2024-02-14 kl. 21.22.35.png
 
Den mallen var en bra lösning. En tanke kunde vara att lägga till ett par V, så kan man markera hålen för spännet, ta bort mallen och och enkelt centrera hålpunchen och slå hålen. Anledningen till V-formen tänker jag pga fasen på hålpuncharna.

Skärmavbild 2024-02-14 kl. 21.22.35.png
hålpunchen är lite konisk och då fjädrar jiggen lite i sidled så man kommer till skinnet. Om jag inte tar miste så fuskar mister med en multipunch med avstånden blir rätt. Men minsta fel syns ju tyvärr så man behöver all hjälp man kan få av verktygen. 😁
 
@Magnus Ö-o

På de senaste banden jag gjort så har jag skurit ut bandet "flush cut" när det är helt "färdigt" (bortsett från att jag lämnat öppet för keeper såklart)
och använt antingen kartongmallar likt denna på bilden, eller utskurna i laser (akrylplast) och det som då styr vad som är mitten av bandet är placeringen av "padding" på velodon, om topplager eller lining är limmat lite snett spelar ingen roll då topplager och lining är lite smalare än velodon. Har dock lite tankar på hur man kunde göra mallar för detta, men jag har varken cnc/router eller 3d-printer så har inte gjort några ritningar/prototyper.

band.jpg
 
hålpunchen är lite konisk och då fjädrar jiggen lite i sidled så man kommer till skinnet. Om jag inte tar miste så fuskar mister med en multipunch med avstånden blir rätt. Men minsta fel syns ju tyvärr så man behöver all hjälp man kan få av verktygen. 😁
Det börjar verkligen arta sig! Mycket snyggt.
Jo jag syndar på den, kemovancraft multipunchen från ali är värt pengarna. De är inte så dyra och fungerar prima, just nu är priset 29 usd packat och klart. Lätt att byta storlek etc. Sista man vill är att lägga ett hål fel efter några timmars arbete.
 
Senast ändrad:
@Magnus Ö-o

På de senaste banden jag gjort så har jag skurit ut bandet "flush cut" när det är helt "färdigt" (bortsett från att jag lämnat öppet för keeper såklart)
och använt antingen kartongmallar likt denna på bilden, eller utskurna i laser (akrylplast) och det som då styr vad som är mitten av bandet är placeringen av "padding" på velodon, om topplager eller lining är limmat lite snett spelar ingen roll då topplager och lining är lite smalare än velodon. Har dock lite tankar på hur man kunde göra mallar för detta, men jag har varken cnc/router eller 3d-printer så har inte gjort några ritningar/prototyper.

band.jpg
Jag bygger mins band oversize och skär dom sen rätt när de är färdigbyggda. Mallen har en grop på baksidan som rider och styr på paddingen om det är nån. Samma mall funkar till långa och korta bandet. Har även en mall till längden för korta. Justerbar om 5mm.

Grym ordning du har. Jag törs aldrig zooma ut då ser man kaoset.

IMG_2773.jpeg
 
Det börjar verkligen arta sig! Mycket snyggt.
Jo jag syndar på den, kemovancraft multipunchen från ali är värt pengarna. De är inte så dyra och fungerar prima, just nu är priset 33 usd packat och klart. Lätt att byta storlek etc. Sista man vill är att lägga ett hål fel efter några timmars arbete.
Får tacka för tipset. Min ligger på posten nånstans i världen.
 
Jag bygger mins band oversize och skär dom sen rätt när de är färdigbyggda. Mallen har en grop på baksidan som rider och styr på paddingen om det är nån. Samma mall funkar till långa och korta bandet. Har även en mall till längden för korta. Justerbar om 5mm.

Grym ordning du har. Jag törs aldrig zooma ut då ser man kaoset.
Jag gick också i tankarna på denna lösning som liknar Victorio Projects modeller. Men jag var inte säker på hur träffsäkert paddingen ville placeras och hur säkert bandet ville skäras ut. Samma problematik har man om man kör med cutting dies. Jag ville eliminera den felmarginal helt.

Landade i den lösning som ni ser några sidor bak. Postade en bildserie där. Modellerna kan staplas samman, så lädret ska bara skäras ut efter bredden på modellen helt till vänster i bild.

En billig printer ligger ju i samma prisnivå som Victorio Projects mallar. Med vektor-baserade modeller så är det lätt att knappa in nya värden med möjlighet att generera alla möjliga storlekar. Så om man vågar sig på det är det helt klart värt (som alternativ till victorio project)

reddit.png
 
Senast ändrad:
Jag gick också i tankarna på denna lösning som liknar Victorio Projects modeller. Men jag var inte säker på hur träffsäkert paddingen ville placeras och hur säkert bandet ville skäras ut. Samma problematik har man om man kör med cutting dies. Jag ville eliminera den felmarginal helt.

Landade i den lösning som ni ser några sidor bak. Postade en bildserie där. Modellerna kan staplas samman, så lädret ska bara skäras ut efter bredden på modellen helt till vänster i bild.

En billig printer ligger ju i samma prisnivå som Victorio Projects mallar. Med vektor-baserade modeller så är det lätt att knappa in nya värden med möjlighet att generera alla möjliga storlekar. Så om man vågar sig på det är det helt klart värt (som alternativ till victorio project)

reddit.png
Laddade hem alla dina bilder där du visar det för inspiration att göra mina egna så man kan anpassa dom till sina egna verktyg och metoder. Gissar att du har för lång ramp på dina så de inte passar min mesiga handleder ;) Men jag gillar verkligen tänket med mallarna så det inte KAN bli fel liksom. Printern får gå hårt till alla prototyper man gör :) Sen lär man sig lite mer och så behöver man inte mallen längre :D Nya mallar till mindre problem och så fortgår det.
 
Har några gånger sett en speciell lädernål på insta! Den har en skåra i framändan där man lägger ”övertråden” och drar igenom sedan gör man som en symaskin och drar igenom tråden på undersidan!
Någon här som vet var de går att få tag i ? Och kanske har testat sådana ?
 
Har några gånger sett en speciell lädernål på insta! Den har en skåra i framändan där man lägger ”övertråden” och drar igenom sedan gör man som en symaskin och drar igenom tråden på undersidan!
Någon här som vet var de går att få tag i ? Och kanske har testat sådana ?
Har varit nyfiken för att kunna göra raksömmar men aldrig provat. De finns på ali express. Sök på speedy stitcher typ. Då fick jag upp flera.
 
Har varit nyfiken för att kunna göra raksömmar men aldrig provat. De finns på ali express. Sök på speedy stitcher typ. Då fick jag upp flera.
Nej inte den jag söker utan är lös nål, men med typ samma funktion! Har en speedy stitcher men tycker den är lite klumpig och blir ganska tjockt där nålen och 2x tråd skall igenom!
Hoppas jag kan ta skärmdump nästa gång jag ser den på Insta, har försök hitta inlägg men lyckades inte!
Tackar för ditt förslag!
 
Nej inte den jag söker utan är lös nål, men med typ samma funktion! Har en speedy stitcher men tycker den är lite klumpig och blir ganska tjockt där nålen och 2x tråd skall igenom!
Hoppas jag kan ta skärmdump nästa gång jag ser den på Insta, har försök hitta inlägg men lyckades inte!
Tackar för ditt förslag!
Jerk needle (ingen aning vad den heter på Svenska) till för att sy lockstitch för hand.
 
Fortsätter på spåret - gammalt och nytt. Här är ett armband från sista sommar, med ett helt nytt band av samma läder. Naturell cordovan.
... och för att forstätta på spåret om SPI. Jag tycker det flyger med hög SPI även till klockor av grövre modell.
IMG_20240211_123436(1).jpg
 
Lite experiment med canvas.

Jag tycks inte se så många canvasband med en taper, så målsättningen när jag gick igång med detta projekt var att få till ett band med 4mm taper. Denna är 22-18 bred. Att få till en snygg söm på canvas var en utmaning, och med rum för förbättring 😅 Jag behöver nog också köpa tjockare tråd..

Konstruktionen är inte så komplicerad. Canvas limmat på bonded leather och vikt ihop som en macka. Jag kan inte hitta så mycket information om hur andra gör sina band i canvas - någon med tips och idéer?



image00014.jpeg
image00011.jpeg
image00013.jpeg
image00010.jpeg
image00004.jpeg
 
Senast ändrad:
Den här väldigt simpla design blev jag nöjd med. Den hjälper med att få 90 graders vinklar på en remsa läder. Så det antingen kan skäras ut direkt, eller markera områden med en viss bredd som ska skärflas/limmas.

Är den nödvändig? Nej. Men gjorde processen mycket snabbare, med högre precision (för min del), samt säkrare.
Untitled.png

11.jpeg

22.jpeg
33.jpeg



44.jpeg

55.jpeg


När delarna ska llimmas ihop kan den också användas för att guida delarna så det blir limmat ihop helt perfekt.
66.jpeg
 
Den här väldigt simpla design blev jag nöjd med. Den hjälper med att få 90 graders vinklar på en remsa läder. Så det antingen kan skäras ut direkt, eller markera områden med en viss bredd som ska skärflas/limmas.

Är den nödvändig? Nej. Men gjorde processen mycket snabbare, med högre precision (för min del), samt säkrare.
Untitled.png

11.jpeg

22.jpeg
33.jpeg



44.jpeg

55.jpeg


När delarna ska llimmas ihop kan den också användas för att guida delarna så det blir limmat ihop helt perfekt.
66.jpeg
Som vanligt upptäcker jag ju att jag gör tvärt om. Jag skärflar framsidan istället och limmar "baksida mot baksida" för att limmet skall hugga bättre i skinnet. Troligen lite svårare att få skarven 100% när man gör så. Är detta standardprocedur att limma lining på framsidan av lädret?

Antar jag får justera min procedur lite igen :)
 
Som vanligt upptäcker jag ju att jag gör tvärt om. Jag skärflar framsidan istället och limmar "baksida mot baksida" för att limmet skall hugga bättre i skinnet. Troligen lite svårare att få skarven 100% när man gör så. Är detta standardprocedur att limma lining på framsidan av lädret?

Antar jag får justera min procedur lite igen :)
Jag är inte riktigt med på vad du menar, dock är det bättre att skärfla ”köttsidan” då styrkan i lädret är högst på narvsidan. Naturligtvis beror detta på konstruktion. Är hela bandets längd och invikning förstärkt så går det ju fint att skärfla narvsidan.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar, dock är det bättre att skärfla ”köttsidan” då styrkan i lädret är högst på narvsidan. Naturligtvis beror detta på konstruktion. Är hela bandets längd och invikning förstärkt så går det ju fint att skärfla narvsidan.
Tack för förklaringen. Ännu en process som jag gjort bakvänt, börjar ju bli en vana. Nåja. Inte värre än att vända på skinnet så är problemet ur världen.
 
Lädret skulle skärflas ner till 0.3mm för att kunna klä knappen, och det är förbi där cordovan börjar bli tjockt/hårt. Lätt att kniven bara ryker igenom utan någon kontroll. Det gick åt några försök för att få det rätt 😄
image00009.jpeg
image00010.jpeg
image00014.jpeg

image00023.jpeg
Snygg modell! Går det ner en iPhone där eller enbart kort/plånbok? Hade varit ett nice fodral till telefonen 😃
 
Tillbaka
Topp