• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Vikta kanter kommer jag att ge mig på först när jag har en bell skiver, och det köpet blir inte aktuellt förrän jag har flyttat från min lilla hyreslägenhet...

Varje mall består av fyra delar, och de är inte utbytbara med varandra - så det blir nog ett litet pussel att få ihop dem! De små mallarna är inte längre ett måste. Jag slängde snabbt ihop dem, och de var tänkta som komplement för andra bredder än 2 mm, till exempel till Panerai-spännen. Samma funktion finns i änden av denna.
ma.png

Jag har inte visat hur jag skär ut lädret i rätt bredd för att det ska matcha mallarna i övrigt. Resterande har jag visat tidigare. 'bump'-metoden, jag använder samma princip för paddingen också
IMG_2203-fotor-20250616181214.jpg

IMG_2205-fotor-20250616181330.jpg
IMG_2207-fotor-20250616181428.jpg

Men det är hur jag gör mina armband - finns många andra sätt att göra det på!
IMG_1923-fotor-20250607174333.png

IMG_1938-fotor-2025060717507.png
IMG_1933-fotor-20250607174821.png

IMG_2131-fotor-20250609192349.png

IMG_2102-fotor-20250609191451.png

Senast ändrad:
Vikta kanter kommer jag att ge mig på först när jag har en skärflingsmaskin, och det köpet blir inte aktuellt förrän jag har flyttat från min lilla hyreslägenhet...

Varje mall består av fyra delar, och de är inte utbytbara med varandra - så det blir nog ett litet pussel att få ihop dem! De små mallarna är inte längre ett måste. Jag slängde snabbt ihop dem, och de var tänkta som komplement för andra bredder än 2 mm, till exempel till Panerai-spännen. Samma funktion finns i änden av denna.
ma.png

Jag har inte visat hur jag skär ut lädret i rätt bredd för att det ska matcha mallarna i övrigt. Resterande har jag visat tidigare. 'bump'-metoden, jag använder samma princip för paddingen också

Men det är hur jag gör mina armband - finns många andra sätt att göra det på!
IMG_1923-fotor-20250607174333.png

IMG_1938-fotor-2025060717507.png
IMG_1933-fotor-20250607174821.png

IMG_2131-fotor-20250609192349.png

IMG_2102-fotor-20250609191451.png
Med tanke på vilka resultat du får verka du ju göra väldigt rätt! Ska bli kul att komma igång med mallarna så småningom!

Vikta kanter kommer jag att ge mig på först när jag har en bell skiver, och det köpet blir inte aktuellt förrän jag har flyttat från min lilla hyreslägenhet...

ma.png

Men det är hur jag gör mina armband - finns många andra sätt att göra det på.
Ser riktigt bra ut!

Provade i stora bandtråden utan resultat. Provar här med.

Söker bandmakare här på forumet. Skulle vilja ha band anpassat till boettens kurvatur. Såsom Omegas band med ref. 98000010.

Någon som vet vem jag kan vända mig till?
Eller är jag galen? 😊

OBS stulen bild.
IMG_2444.jpeg

Provade i stora bandtråden utan resultat. Provar här med.

Söker bandmakare här på forumet. Skulle vilja ha band anpassat till boettens kurvatur. Såsom Omegas band med ref. 98000010.

Någon som vet vem jag kan vända mig till?
Eller är jag galen? 😊

OBS stulen bild.

Ref Omega 98000010

Det är för många variabler som måste passa perfekt för att jag vill ge mig på det över distans. Det är ett Omega-OEM, och Omega har ju måtten ner på bråkdelen av en millimeter :) Hittade några bilder där armbandet sitter på handleden, och när det sitter på så sticker det ut en del utanför boetten, vilket inte ser så snyggt ut. Springbaren på en speedy sitter så långt ut. Det är nog svårt att få till det bättre än vad Omega själva har gjort.

Den bästa bilden av själva konstruktionen hittade jag i en annons här på KS från 2019. Jag misstänker att det är samma konstruktion som ett band till en Cartier Santos som har en metal-insert.

20190703_125709.jpg

Ref Omega 98000010

Det är för många variabler som måste passa perfekt för att jag vill ge mig på det över distans. Det är ett Omega-OEM, och Omega har ju måtten ner på bråkdelen av en millimeter :) Hittade några bilder där armbandet sitter på handleden, och när det sitter på så sticker det ut en del utanför boetten, vilket inte ser så snyggt ut. Springbaren på en speedy sitter så långt ut. Det är nog svårt att få till det bättre än vad Omega själva har gjort.

Den bästa bilden av själva konstruktionen hittade jag i en annons här på KS från 2019. Jag misstänker att det är samma konstruktion som ett band till en Cartier Santos som har en metal-insert.

20190703_125709.jpg
Tack för ett utförligt svar. Låter som jag bör överge denna idé. 😊

Måste säga att du gör väldigt fina band @Ragnr
Jobbar du något i alligator?
Tack! Tyvärr är det för krångligt med CITES och jag har inte hittat någon återförsäljare som vill tunna ut huden till rätt tjocklek. Så det får vänta tills jag flyttar från min hyresrätt, så ska jag köpa en skärflingsmaskin.

flank.gif

Fortsätter med lite av det senaste 😊
IMG_3168-fotor-20250726103138.jpg
IMG_3174-fotor-20250726103324.png
IMG_3163-fotor-20250726102823.png
IMG_3579-fotor-2025080817531.png
IMG_3004-fotor-20250718104043.jpg
IMG_2972-fotor-20250718103930.png

IMG_2994-fotor-20250718104154.png

Inspirerande tråd!!

Om man skulle vilja komma igång och göra något enkelt, exempelvis ett klockarmband, vad är de nödvändigaste redskapen?
Nål? Nåt att göra hål för spänne med? Lim?
Och var kan man få tag på sådant till en rimlig penning?

Inspirerande tråd!!

Om man skulle vilja komma igång och göra något enkelt, exempelvis ett klockarmband, vad är de nödvändigaste redskapen?
Nål? Nåt att göra hål för spänne med? Lim?
Och var kan man få tag på sådant till en rimlig penning?
Det finns all info du behöver i tråden, både om vad du behöver, och vart du får tag på det. Jag har nyligen köpt grejer, jag kan skicka dig min inköpslista om du vill, skriv DM isåfall. MVH

Jag vill inte kalla det ett band, men ett första experiment i skitläder. Ska testa att måla kanterna med. Försöker få lite känsla för hur hårt man ska dra stygnen (den med orange tråd alldeles för löst, lila kanske lite för hårt), vilken temp creaser ska ha (brände den med orange tråd). Provade en med, och en utan padding. Jag har (även om det inte syns) tagit hjälp av Ragnars mall, och börjar lite förstå hur den ska användas!
1000073582.jpg
Det här hamnar på sophögen, men väldigt kul att fixa med!

Bilagor

• 1000073582.jpg
    1000073582.jpg
    290.9 KB · Visningar: 1
Jag vill inte kalla det ett band, men ett första experiment i skitläder. Ska testa att måla kanterna med. Försöker få lite känsla för hur hårt man ska dra stygnen (den med orange tråd alldeles för löst, lila kanske lite för hårt), vilken temp creaser ska ha (brände den med orange tråd). Provade en med, och en utan padding. Jag har (även om det inte syns) tagit hjälp av Ragnars mall, och börjar lite förstå hur den ska användas!
1000073582.jpg
Det här hamnar på sophögen, men väldigt kul att fixa med!
Övning ger färdighet, på det igen bara.
Litet tips på vägen, fokusera på centrering, raka och snygga kanter, för stilen matchande stygnlängd, jämna stygn.
Glöm inte att dokumentera vad och hur du gör medan du experimenterar, för man glömmer snabbt hur man gjorde för att få ett visst resultat.

Första seriösa försöket på ett band. Börjar närma mig något som går att använda. Det här med att sy in keepern tyckte jag var rätt stökigt, och det blev inte speciellt bra. Kanterna var som väntat lite luriga att få bra, brände in första lagret med creaser, slipade och la sedan 2 lager till med slipning mellan. Jag har köpt grundfärgerna och blandade färgen själv. Tog ett foto på bandet i dagsljus, laddade upp på chatgpt och fick instruktioner. Man kan nog få det lite bättre om man målar lite med färgen och ner chatgpt om vidare instruktioner för att få färgerna att matcha.
Kalv från Haas som liner. Billigt lite mjukt och svårarbetat läder på toppen, svårt att få en fin crease, speciellt på rundningen på änden. 1000073850.jpg 1000073892.jpg 1000073890.jpg 1000073894.jpg 1000073893.jpg

1000074106.jpg
Provar en lösning med sprutor till grundfärger, för att lätt kunna blanda till önskad färg i små burkar. Vi får se om färgen stelnar i sprutorna, isåfall är det ju inte så bra, men om den inte gör det kan det bli ett bra sätt att handskas med den utan att hela tiden behöva öppna de stora burkarna för att ta mindre mängder.

1000074106.jpg
Provar en lösning med sprutor till grundfärger, för att lätt kunna blanda till önskad färg i små burkar. Vi får se om färgen stelnar i sprutorna, isåfall är det ju inte så bra, men om den inte gör det kan det bli ett bra sätt att handskas med den utan att hela tiden behöva öppna de stora burkarna för att ta mindre mängder.
Smart, jag har gjort liknande med urmakaroljor/fett. Förvarat i injektionssprutor från sjukvården med kanyler på.

Det här med att sy in keepern tyckte jag var rätt stökigt, och det blev inte speciellt bra.
Jag föredrar att arbeta 'inifrån och ut'. Dvs slå hål, räta ut hålen, sy, räta ut hålen+tråd igen, crease, och till sist måla kanterna.

Att sy eller slå hål efter en crease sätter press på lädret och motarbetar creasen, och creasen behövs oftast göras om. Värmen från creasen riskerar att smälta kantfärgen, om kanten redan är målad. Därav 'inifrån och ut'.

För att avsluta tråden drar jag ut den genom kanten och smälter in den i första lagret färg. Då sitter tråden som sten och ingen back stitch behövs. Ingen back stitch ser renare ut på ett armband, ytterligare en anledning att sy innan kantfärgen.

Till saken.. Ovanstående går inte ihop om man ska sy in keepern. Jag limmar keepern på plats och avslutar med två sömmar runt om kanten, som på alla bilder jag har postat.

Jag föredrar att arbeta 'inifrån och ut'. Dvs slå hål, räta ut hålen, sy, räta ut hålen+tråd igen, crease, och till sist måla kanterna.

Att sy eller slå hål efter en crease sätter press på lädret och motarbetar creasen, och creasen behövs oftast göras om. Värmen från creasen riskerar att smälta kantfärgen, om kanten redan är målad. Därav 'inifrån och ut'.

För att avsluta tråden drar jag ut den genom kanten och smälter in den i första lagret färg. Då sitter tråden som sten och ingen back stitch behövs. Ingen back stitch ser renare ut på ett armband, ytterligare en anledning att sy innan kantfärgen.

Till saken.. Ovanstående går inte ihop om man ska sy in keepern. Jag limmar keepern på plats och avslutar med två sömmar runt om kanten, som på alla bilder jag har postat.
När du rätar ut hålen före och efter du sytt, hur gör du det?
Ja, det verkar ju vara en bra anledning till att inte sy in keepern...
Bra tips med att dra ut tråden mellan bitarna, det ska jag testa! Har inte fått till mina backstitches något vidare.

När du rätar ut hålen före och efter du sytt, hur gör du det?
Ja, det verkar ju vara en bra anledning till att inte sy in keepern...
Bra tips med att dra ut tråden mellan bitarna, det ska jag testa! Har inte fått till mina backstitches något vidare.
Vet inte vad det skulle heta på svenska. Många slår med en skomakarhammare före och efter att man syr. Själv föredrar jag att gnugga hålen med spetsen av kantpoleraren eller med rågummi inlindat i en putsduk, det brukar få hålen och tråden att lägga sig fint.

Tillbaka
Topp