• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Korthållare i full ogawa :D

image00009.jpeg

image00016.jpeg

image00014.jpeg
..och för att inte glömma baksidan
image00004.jpeg
Riktigt läckert! 😃👍

Köp de vanligaste verktygen på Slöjddetaljer i butikerna eller på nätet. Du behöver bara ett underlag att skära på, en skarp kniv, en "gaffel" att stansa hålen med, en längre lädernål och tråd som du kan impregnera med en bit bivax.

Planen är att få till några snygga läderband till klockorna, men då jag är totalt nybörjare kändes det bra att få in lite rutin med enklare projekt. Här är det jag har åstadkommit hittills, ett par bälten som jag faktiskt är nöjd med för att vara mina första projekt.

1000017798.jpg
1000017791.jpg
1000017892.jpg

Nu tänkte jag ge mig på att göra ett armband till min Longines och jag har en fråga som ni med erfarenhet kanske kan svara på. Hur gör jag enklast för att få till formen bra? Jag har en 3D-skrivare och när jag gjorde mina bälten skrev jag ut en mall för att kapa till ändarna, i och med att jag skar av delar av en rem kunde jag ha "sarger" runt om som höll allt på plats. (Den syns i första bilden i mitt förra inlägg om det är otydligt vad jag menar) När man ska skära ut ett band från en större bit läder kan man ju såklart inte ha "sarger" runt om, den måste då vara helt plan. Hur gör ni för att mallen inte ska glida runt? Eller hur gör ni för att skära ut formen? Alla tips uppskattas!

Nu tänkte jag ge mig på att göra ett armband till min Longines och jag har en fråga som ni med erfarenhet kanske kan svara på. Hur gör jag enklast för att få till formen bra? Jag har en 3D-skrivare och när jag gjorde mina bälten skrev jag ut en mall för att kapa till ändarna, i och med att jag skar av delar av en rem kunde jag ha "sarger" runt om som höll allt på plats. (Den syns i första bilden i mitt förra inlägg om det är otydligt vad jag menar) När man ska skära ut ett band från en större bit läder kan man ju såklart inte ha "sarger" runt om, den måste då vara helt plan. Hur gör ni för att mallen inte ska glida runt? Eller hur gör ni för att skära ut formen? Alla tips uppskattas!
Snyggt bälte!

För klockarmband använder jag en 3D-mall som jag själv har gjort. Mallen består av fyra delar som kan staplas på olika sätt.

Principen är att man skär ut remsor i samma bredd som en av delarna, så passar lädret ihop med de andra. Det viktiga är att när man skär ut den första sidan av bandet, låter man den delen hänga kvar, så att man kan centrera mallen igen. Lite samma princip som din "sarger". Mallen hjälper också till att slå olika hål och att få paddingen helt centrerad.

Hoppas bildserien talar för sig själv :)

Dra iväg ett DM om du vill testa!

photo-collage.png.png
001.jpg
002.jpg
003.jpg
009.jpg
013.jpg
014.jpg
016.jpg
017.jpg
018.jpg
019.jpg
image00007-fotor-20241026195636.png

Senast ändrad:
Snyggt bälte!

För klockarmband använder jag en 3D-mall som jag själv har gjort. Mallen består av fyra delar som kan staplas på olika sätt.

Principen är att man skär ut remsor i samma bredd som en av delarna, så passar lädret ihop med de andra. Det viktiga är att när man skär ut den första sidan av bandet, låter man den delen hänga kvar, så att man kan centrera mallen igen. Lite samma princip som din "sarger". Mallen hjälper också till att slå olika hål och att få paddingen helt centrerad.

Hoppas bildserien talar för sig själv :)

Dra iväg ett DM om du vill testa!

photo-collage.png.png
001.jpg
002.jpg
003.jpg
009.jpg
013.jpg
014.jpg
016.jpg
017.jpg
018.jpg
019.jpg
Vilket otroligt utförligt svar, stort tack för det! Kommer ett PM!

Efter att ha provat olika garverier som tillverkar cordovan kommer inget i närheten av Ogawa. Det är helt klart värt om man vill ge cordovan en chans. Shinki kommer på en stark andraplats, medan Tuscany, med Rocado i spetsen, tar tredjeplatsen.

Så jag fortsätter 😄 :
image00029-fotor-20241027103324.png

image00022-fotor-2024102710328.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp