• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Fan vad kasst. Kan man kanske ta en bit skärmskydd till telefonen? Ett man kan skära till? Men även dessa är kanske för porösa.
Brukar det funka med PVD klockor? Kanske kan få ett behandlat boettlock frå Synchron? (Om dessa är behandlade på PVD modellerna)
Upplever att PVD fördröjer men läcker igenom till slut. Får hålla mig till titan. Eller carbon kanske... :D

Upplever att PVD fördröjer men läcker igenom till slut. Får hålla mig till titan. Eller carbon kanske... :D
Fan vad trist! :( Men då har du samma problematik med alla stålklockor eller var det speciellt med just denna? Enl. specen på Syncrons sida ska den vara av ”surgical 316L steel”, och detta skall ju vara relativt säkert ur just allergisynpunkt.

Tråkigt med allergier. peppar peppar så är nickelallergi inte en man lider utav.
Synd att man inte tänkt på detta när man gjorde legeringen. Borde finnas någon lag att allt (iaf som produceras i EU) ska vara nickelfritt.
Finns ett direktiv; EU:s nickeldirektiv (94/27/EG), som stärktes ytterligare 2005 med sänkta gränsvärden. Vet dock inte om det går att få nickelfritt, kanske någon med metallurgiska kunskaper kan svara på?

Fan vad trist! :( Men då har du samma problematik med alla stålklockor eller var det speciellt med just denna? Enl. specen på Syncrons sida ska den vara av ”surgical 316L steel”, och detta skall ju vara relativt säkert ur just allergisynpunkt.
Absolut, så är det. Och det har blivit värre med tiden. Den senaste Doxan jag hade var outhärdlig, särskilt länken. Äldre Rolex funkade länge för mig på nato eller gummi. Inga problem alls med boettlocket men metallen i spännet på länken var katastrof. Andra stålklockor funkar fint under en tid innan jag får problem.

Carbon har ju faktiskt en baksida av titan så där får du både och. 😁

Sant? Låter ju sjukt bra. Men nya Doxa. What the frak... 🤦‍♂️

Absolut, så är det. Och det har blivit värre med tiden. Den senaste Doxan jag hade var outhärdlig, särskilt länken. Äldre Rolex funkade länge för mig på nato eller gummi. Inga problem alls med boettlocket men metallen i spännet på länken var katastrof. Andra stålklockor funkar fint under en tid innan jag får problem.

Sant? Låter ju sjukt bra. Men nya Doxa. What the frak... 🤦‍♂️
Jag gillar inte alls de nya och priset är rätt högt. Lär inte sälja som smör heller skulle jag tro...

Bra sugen på att skaffa en Doxa Sub (eller Synchron :rolleyes:?) efter allt surr här senaste dagarna. Vad är bra entry-level första Doxa? Sub300T eller kanske hellre leta efter Rick Marei-era? Hur hade ni resonerat?

Ni som är nickelallergiker kan skippa Synchron. Den ligger väldigt platt mot handleden och min hud reagerar i snabbaste laget. Tyckte inte nato blev varken snyggt eller passade särskilt bra. Jobbigt läge på en så snygg klocka.

6F8058E0-7502-4E49-B0EB-A82ACD884261.jpeg
Måla med genomskinlig nagellack på baksidan?

Från WUS:
"Regarding the Maranez BOR bracelet:

So I just spent 30 minutes trying to fit the Maranez bracelet...... It's a no go.

I am very good at fitting bracelets, I've been doing it for over 20 years but I can not get this bracelet to fit. The curvature of the end link is perfect but the holes are just enough off that I can't get both spring pin ends to seat in the case holes. I can get one end to seat but can't get the other end aligned to drop in the hole. I tried the spring bars that came with the bracelet and a different set I had in my strap box. Maybe some very thin string bars might work but I don't have any.

Not sure how Doc got his to fit. Maybe it was a different generation bracelet from Maranez or maybe the prototype case was just slightly different with holes location. It's too bad it doesn't fit my watch, the Maranez bracelet is really nice quality and finishing.

Let me know if you guys have any luck with yours.

It's back on the Black Nato strap for me."

Tror doc använde den nya/ver2??

Från WUS:

So I just spent 30 minutes trying to fit the Maranez bracelet...... It's a no go.

I am very good at fitting bracelets, I've been doing it for over 20 years but I can not get this bracelet to fit. The curvature of the end link is perfect but the holes are just enough off that I can't get both spring pin ends to seat in the case holes. I can get one end to seat but can't get the other end aligned to drop in the hole. I tried the spring bars that came with the bracelet and a different set I had in my strap box. Maybe some very thin string bars might work but I don't have any.

Not sure how Doc got his to fit. Maybe it was a different generation bracelet from Maranez or maybe the prototype case was just slightly different with holes location. It's too bad it doesn't fit my watch, the Maranez bracelet is really nice quality and finishing.

Tur att beställningen inte gick igenom för mig! Får bli Uncle Seiko Speedmaster FOIS BOR med custom ändlänkar och annat spänne istället tror jag.

Tror helt motsatt av mange av dere tror her inne; jeg tror de kommer til å selge mange av disse. Klokkeverden liker fargerike urskiver p.t.. 40K i dagens ville klokkemarked er peanuts for mange ihuga klokkenerder utenom entusiastfora.

Det er i mine øyne 1 vinner i den nye kolleksjonen: Ouch - it's aggressive and it stings - real hard.

3702892675_ee273b42bb_b.jpg

DOXA_Press_SUB_300_822_70_361_31_1652x1800.jpg

Tror helt motsatt av mange av dere tror her inne; jeg tror de kommer til å selge mange av disse. Klokkeverden liker fargerike urskiver p.t.. 40K i dagens ville klokkemarked er peanuts for mange ihuga klokkenerder utenom entusiastfora.

Det er i mine øyne 1 vinner i den nye kolleksjonen: Ouch - it's aggressive and it stings - real hard.

3702892675_ee273b42bb_b.jpg

DOXA_Press_SUB_300_822_70_361_31_1652x1800.jpg
Problemet är väl att klocknördar är ett extremt smalt segment. Vi står ju säkert inte ens för två procent av marknaden. 🙃 Jag tycker att det är rätt coola klockor men det är för mycket pengar för ett annat material på boetten.

Från WUS:

Tråkigt. Hoppas det går att lösa med smalare stift.

Problemet är väl att klocknördar är ett extremt smalt segment.
Det er ikke et problem for Doxa. :) De aller fleste som kjøper klokker er ikke på klokkefora. Jeg vet Doxa er et sært design og ikke godt kjent - men med sine fargerike urskiver i blant annet 300, 300T, 300Carbon, m.fl. så får det mye presseomtale på internett og sosiale medier.

Det Doxa må passe seg for, er at de ikke har for mange modeller (slik som Panerai) og gir forbruker som vil kjøpe en klokke for mange valg. En person som får for mange valg, velger ofte noe annet for å slippe å ta vanskelige valg.

https://www.instagram.com/p/CMfE-U-rKwX/

Måla med genomskinlig nagellack på baksidan?
Testat lite av varje, bl.a. det, men det förskjuter bara problemet tycker jag. Funkar om man regelbundet tar av sig klockan på kvällen t.ex. men jag vill ha klockor som jag kan bära 24/7 utan att få problem. När man dessutom flippar en del så är det alltid bra att hålla allt i så mycket originalskick som möjligt 😅

Från WUS:

Fan - trist! Jag får dåligt samvete nu, känns som jag lurat en del att beställa länken. Mitt enda (och iofs ganska goda försvar) var att den gode flygdoktorn sa att det passade till Synchronen.

Funderar på om spinkiga bandstift skulle vara ett sätt att tvinga dit det.

Problemet är väl att klocknördar är ett extremt smalt segment. Vi står ju säkert inte ens för två procent av marknaden. 🙃 Jag tycker att det är rätt coola klockor men det är för mycket pengar för ett annat material på boetten.
Om Doxa går tillbaka mer till att använda återförsäljare så kanske det funkar bättre. Ser en mer "normal" person en sån modell jämte alla mer vanliga så sticker den ju definitivt ut.

Det er ikke et problem for Doxa. :) De aller fleste som kjøper klokker er ikke på klokkefora. Jeg vet Doxa er et sært design og ikke godt kjent - men med sine fargerike urskiver i blant annet 300, 300T, 300Carbon, m.fl. så får det mye presseomtale på internett og sosiale medier.

Det Doxa må passe seg for, er at de ikke har for mange modeller (slik som Panerai) og gir forbruker som vil kjøpe en klokke for mange valg. En person som får for mange valg, velger ofte noe annet for å slippe å ta vanskelige valg.

https://www.instagram.com/p/CMfE-U-rKwX/
Jag kan hålla med när det gäller stålmodellerna men har svårt att se att någon skulle lägga 15K+ extra för att få en carbon om man inte är en riktig nörd. De får mycket press i sociala medier med mera men hur många är det som faktiskt köper? Deras SUB 300 Carbon Aqua Lung som är limiterad till 300ex och som började säljas för nästan ett år sen är fortfarande tillgänglig från Doxas hemsida. Då är det också många som är till salu begagnade för att de köptes av folk som trodde att de skulle tjäna en hacka för att det var LE.

Samma sak gäller deras nya C-Graph, hur många har de sålt egentligen? Massor med skriverier men man har knappt sett en enda på forumen eller på privata sociala medie-konton. Försöker man hitta hashtaggarna på klockan så finns det noll träffar som inte är reklam.

Jag är inte helt säker på att Doxa säljer så mycket annat än 300T just nu även om de tar mycket plats på internet.

Fan - trist! Jag får dåligt samvete nu, känns som jag lurat en del att beställa länken. Mitt enda (och iofs ganska goda försvar) var att den gode flygdoktorn sa att det passade till Synchronen.

Äh, passar de inte så får man väl sälja dem till någon med en Maranez. ✌️

Japp det låter ju trist, men släpp det dåliga samvetet.
Ser det som en utmaning att försöka få den att passa. Man kanske kan borra upp hålen i ändlänkarna lite så att den går att montera. Blir kul att testa när klockan och länken dyker upp. I annat fall får man väl bara försöka sälja den vidare.
no hard feelings👍

edit: vad har den för ändlänkar egentligen? Solida? Någon som vet?

Skulle detta olyckliga inträffa så kan man också eventuellt få köpa en Maranez av mig, så att man har något att montera länken på 😁
Jag har faktiskt kikat en del på Maranez men vill i så fall ha den nya modellen med polerade sidor. Vilken är det du har? 😊

Gode poeng, @MaBr - vi får se hvor Doxa lander om en 2-3 måneders tid. :)
Yes, only time will tell! Man vill ändå att det ska gå bra för dem så att de får leva kvar. Gillar verkligen deras klockor!

Japp det låter ju trist, men släpp det dåliga samvetet.
Ser det som en utmaning att försöka få den att passa. Man kanske kan borra upp hålen i ändlänkarna lite så att den går att montera. Blir kul att testa när klockan och länken dyker upp. I annat fall får man väl bara försöka sälja den vidare.
no hard feelings👍

edit: vad har den för ändlänkar egentligen? Solida? Någon som vet?
Ja, det är solida. Ser ut som axelhålet ligger väl nära kanten så kan nog vara svårt att borra upp om man inte ensidigt går åt andra hållet så att säga..

Tillbaka
Topp