• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Klickade hem en 600T nu. Divingstar (gul).
Får hoppas att den hinner komma innan jul, men det känns ju inte helt säkert. Återkommer med mina tankar om den när den landat
(Jag hade som mål att inte ha fler klockor än platser i klocklådan, men det sprack ju nu. Den här gick ju inte att motstå )
E191B8F1-86BB-457E-972A-854A0C8A0A3B.jpeg

600t ser ju riktigt solid ut på många bilder men jag är tveksam till profilen. Det är liksom mer klocka på baksidan än framsidan, inte helt olikt 1000m Tunan. Det var anledningen till att jag släppte Seikon; buken gjorde att den bars mer ovanpå, än på, handleden.
162184F2-16B6-41CC-A9ED-D37C3B242E5E.jpeg
Ja utseendet är helt klart en smaksak. Men utformningen gör den sjukt skön. Som jag nämnde och visade i ett inlägg längre upp så gör formen att man får väldigt mycket rörelse i handleden utan att den blir som en kil som tar stopp mot armen och baksidan av handen.

Hade en Pelagos ett tag men den var rätt oskön och kändes ofta i vägen pga den blockiga designen och placeringen av bandhornen.

På andras bilder tycker jag ofta att 600T ser hemskt ut, men när jag tittar på min så ser det ut som vilken klocka som helst.

Klickade hem en 600T nu. Divingstar (gul).
Får hoppas att den hinner komma innan jul, men det känns ju inte helt säkert. Återkommer med mina tankar om den när den landat
(Jag hade som mål att inte ha fler klockor än platser i klocklådan, men det sprack ju nu. Den här gick ju inte att motstå )
E191B8F1-86BB-457E-972A-854A0C8A0A3B.jpeg
Grattis! Om den finns i lager så har du den förhoppningsvis redan nästa vecka. De skickar med GLS/Schenker och det fungerade rätt bra.

Hej!

Nu när jag har två vintage doxa så vill jag (återigen) försöka grotta ner mig lite i detaljerna kring vintage-modellerna. Finns det något bra på nätet? Jag vet att jag googlade innan jag köpte första, och hittat inte särskilt mycket. Nu några år senare har jag köpt en till, hittar nooll vilket jag tycker är konstigt? Har någon här tips om bra sidor som pratar vintagedoxa?

Hej!

Nu när jag har två vintage doxa så vill jag (återigen) försöka grotta ner mig lite i detaljerna kring vintage-modellerna. Finns det något bra på nätet? Jag vet att jag googlade innan jag köpte första, och hittat inte särskilt mycket. Nu några år senare har jag köpt en till, hittar nooll vilket jag tycker är konstigt? Har någon här tips om bra sidor som pratar vintagedoxa?
Jag tror att forumet på WUS är ett av dem bättre. Annars finns doxa300t.com och thedoxabook.com om man bara vill ha mer info/historia.

@virrooo vilken är den nya du skaffat? :)
Tack för hjälpen, minns att WUS var bra när jag forskade inför min första. Jag köpte en professional som verkar vara pre synchron, fast den har en länk märkt synchron. Dock är länken av tidigare modell än den länken jag har på min sharkhunter (som har synchron-märkt tavla). Lite annorlunda krona än min tidigare, märkt doxa. Samt
Skeppet på baksidan istället för synchron. Tyvärr är det fel rotor, men jag ska se om jag kan rota fram rätt rotor på sikt.

D22C8261-8E34-4B80-9677-EFC1B89CD9FF.jpeg

Tack för hjälpen, minns att WUS var bra när jag forskade inför min första. Jag köpte en professional som verkar vara pre synchron, fast den har en länk märkt synchron. Dock är länken av tidigare modell än den länken jag har på min sharkhunter (som har synchron-märkt tavla). Lite annorlunda krona än min tidigare, märkt doxa. Samt
Skeppet på baksidan istället för synchron. Tyvärr är det fel rotor, men jag ska se om jag kan rota fram rätt rotor på sikt.

D22C8261-8E34-4B80-9677-EFC1B89CD9FF.jpeg
Snyggt! Gissar att boetten är något mer slimmad än din Synchron? Riktigt kul att originalkronan äe kvar!

Det återstår att se :) den @Donkii köptr verkar ha en mer slimmad boett än den jag har köpt (och även än den jag redan har). Jag tycker kronan är superfin, det är en riktigt trevlig detalj med egna märkta kronor tycker jag :)
Grattis till ett fint köp! Vet många som skulle ge lillfingret för den där kronan! :)
Om det inte vore för att mitt bandverktyg är borta så hade jag kunnat ta lite bilder på boetterna jag har.. Aubry bärs väldigt annorlunda kontra de andra två.. nästan så att den orangea känns lite större än min svarta synchron också.. har dock inte mätt hur stora skillnaderna faktiskt är..

Grattis till ett fint köp! Vet många som skulle ge lillfingret för den där kronan! :)
Om det inte vore för att mitt bandverktyg är borta så hade jag kunnat ta lite bilder på boetterna jag har.. Aubry bärs väldigt annorlunda kontra de andra två.. nästan så att den orangea känns lite större än min svarta synchron också.. har dock inte mätt hur stora skillnaderna faktiskt är..
Har du bara ett bandverktyg? Lite amatörmässigt kan jag tycka 😎

Ser fram emot dina jämförande bilder 👍🏻

Det återstår att se :) den @Donkii köptr verkar ha en mer slimmad boett än den jag har köpt (och även än den jag redan har). Jag tycker kronan är superfin, det är en riktigt trevlig detalj med egna märkta kronor tycker jag :)
Ah okej :) Jag tror det ska finnas tre tjocklekar innan Aubry. Slimmad (300 no t), medium (300t icke synchron) och tjock (synchron).

Aha, trodde den skulle vara mindre. Tycker bättre om lystern och trycket i tavlan på din om jag ska vara ärlig, men känns kul att få plocka hem en på länk då jag inte riktigt gillar hur min svarta bär på tropic/isofrane. Kommer fler bilder när jag hämtat ut klockan :)

Nån som har koll på kvalitets skillnad mellan doxa 4000t och nya 600t ’n? Hade nämligen den tidigare och var inte så imponerad, speciellt inte sett till nypriset. Nya 600t ser ju jääääkligt fin ut på bilderna man ser och verkar mer rimligt prissatt från start :)

Nån som har koll på kvalitets skillnad mellan doxa 4000t och nya 600t ’n? Hade nämligen den tidigare och var inte så imponerad, speciellt inte sett till nypriset. Nya 600t ser ju jääääkligt fin ut på bilderna man ser och verkar mer rimligt prissatt från start :)
Inte ägt en 4000t men känslan och finishen på 600t är väldigt, väldigt bra.

Tillbaka
Topp