• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

doxa_searambler_macro_7.jpg

Sunbursten på Searamblern är lätt hypnotisk...
och där väcktes vill ha begäret! min orangea kanske behöver en dykbuddy.

Blev en tur med dottern till havet i söndags och man längtar ju verkligen till sommaren nu, som jag saknar att snorkla. Aquadiven fick följa med och det gjorde ju inte suget mindre.
DSCF6468.jpg

DSCF6411.jpg

För övrigt så var detta dagen efter orkanen och i söndags blåste det "bara" storm. Sist jag var här så var det en brygga man kunde gå på men.... 120cm förhöjt vattenstånd skojar man inte bort!
DSCF6457.jpg

Bild från i höstas som referens.
PSX_20210822_211916.jpg

För övrigt så tycker att att profilen på den här boetten är så sjukt cool!
DSCF6418.jpg

Blev en tur med dottern till havet i söndags och man längtar ju verkligen till sommaren nu, som jag saknar att snorkla. Aquadiven fick följa med och det gjorde ju inte suget mindre.
DSCF6468.jpg

DSCF6411.jpg

För övrigt så var detta dagen efter orkanen och i söndags blåste det "bara" storm. Sist jag var här så var det en brygga man kunde gå på men.... 120cm förhöjt vattenstånd skojar man inte bort!
DSCF6457.jpg

Bild från i höstas som referens.
PSX_20210822_211916.jpg

För övrigt så tycker att att profilen på den här boetten är så sjukt cool!
DSCF6418.jpg
Kan helt och hållet relatera till sommarlängtan och alla vattenaktiviteter!
IMG_4032.jpeg

Hej,

jag har länge sneglat mot Doxa men inte tagit steget förrän nu. Igår köpte jag en 300T i blått här på forumer.

Några frågor till er som kan;

Vill man ha den mest ikoniska Doxan är det Sub 300 eller möjligtvis 300T som gäller - right?

Tycker att 300T känns rätt liten på armen. Vet att det har med tavlan att göra. Prövade den på Isofrane men då kändes den ännu mindre :-(. Vilka modeller tittar man på om man vill ha en som känns större men med mycket Doxa-dna?

Lumen är ju rätt kass. Min turtle är som en ficklampa. Varför ska det vara så svårt? Tom Grand Seikodykaren lyser svagt. Mer en spaning…

Hej,

jag har länge sneglat mot Doxa men inte tagit steget förrän nu. Igår köpte jag en 300T i blått här på forumer.

Vill man ha den mest ikoniska Doxan är det Sub 300 eller möjligtvis 300T som gäller - right?

Tycker att 300T känns rätt liten på armen. Vet att det har med tavlan att göra. Prövade den på Isofrane men då kändes den ännu mindre :-(. Vilka modeller tittar man på om man vill ha en som känns större men med mycket Doxa-dna?

Lumen är ju rätt kass. Min turtle är som en ficklampa. Varför ska det vara så svårt? Tom Grand Seikodykaren lyser svagt. Mer en spaning…
Vill du ha en större så kolla på 1500T, precis lika mycket DNA som 300/300T men några millimeter större. Det är ju ingen historisk modell men det spelar ingen roll tycker jag. Lumen är rätt dålig på alla Doxa jag har sett tyvärr, vet inte varför de inte lyckas bättre.

Hej,

Mitt svar till dig får bli vintage.
Opwk4ra.jpeg

Bor du i Stockholm rekommenderar jag att svänga förbi Fredmans ur. Visserligen utplockat men dem fyller ju på.. :- )
CA0A174E-CA55-429A-929D-C88FECCA2689.jpeg
Man blir ju väldigt sugen på att svänga förbi någon dag!
Jag spanade lite på Fredmans hemsida och förstod det som att de även har urmakeri. I listan på märken som de reparerar och servar så finns inte Doxa med. Är det någon som har mer koll än så? Någon som vet om de kan serva Doxa och i så fall om de kan få tag i reservdelar och packningar till alla modeller?
Jag måste bara åka dit och fråga någon dag. Jag tänker att om de är någon sorts svensk agentur för Doxa så borde de ju även kunna utföra service? Men de kanske inte är agentur? Jag har dålig koll här som ni märker 😁

Man blir ju väldigt sugen på att svänga förbi någon dag!
Jag spanade lite på Fredmans hemsida och förstod det som att de även har urmakeri. I listan på märken som de reparerar och servar så finns inte Doxa med. Är det någon som har mer koll än så? Någon som vet om de kan serva Doxa och i så fall om de kan få tag i reservdelar och packningar till alla modeller?
Jag måste bara åka dit och fråga någon dag. Jag tänker att om de är någon sorts svensk agentur för Doxa så borde de ju även kunna utföra service? Men de kanske inte är agentur? Jag har dålig koll här som ni märker 😁
Förhoppningsvis har de lättare att få tag i delar som ÅF. Vad jag förstått så har Doxa inte ens bemödat sig att svara när urmakaren jag brukar gå till frågat efter delar. Men när det är Valjoux/ETA-verk så finns ju andra kanaler för delar.

Förhoppningsvis har de lättare att få tag i delar som ÅF. Vad jag förstått så har Doxa inte ens bemödat sig att svara när urmakaren jag brukar gå till frågat efter delar. Men när det är Valjoux/ETA-verk så finns ju andra kanaler för delar.
Ja, verken är det nog inga bekymmer att serva.
Som jag har förstått det så använder Doxa inte standardpackningar, utan de verkar va lite special? Eller hur va det @MaBr?

Ja, verken är det nog inga bekymmer att serva.
Som jag har förstått det så använder Doxa inte standardpackningar, utan de verkar va lite special? Eller hur va det @MaBr?
Jag kunde i alla fall inte få min SUB 300 åtgärdad hos Mårtensson Ur i Halmstad och de är auktoriserade för bland annat Seiko, Breitling, Omega och Longines så de vet vad de sysslar med. När de kontaktade Doxa angående delar så svarade de inte ens och jag har hört på annat håll att de inte säljer delar utan man måste skicka det till Doxas service center. 🤨 Har fortfarande inte pallat få iväg min för övrigt...

Väldigt låg aktivitet här på vintern :)

20220216_091911.jpg
Använder mina Doxa, Synchron, Aquastar och Aquadive hela tiden men de är aldrig i sitt rätta element (ute på äventyr) på vintern så det blir så oinspirerande bilder. Här är vad jag har på armen idag i alla fall, lite bilder från tidigare idag vid den spännande aktiviteten "lämna på förskolan". 🙄
PSX_20220216_093643.jpg
PSX_20220216_093733.jpg

Använder mina Doxa, Synchron, Aquastar och Aquadive hela tiden men de är aldrig i sitt rätta element (ute på äventyr) på vintern så det blir så oinspirerande bilder. Här är vad jag har på armen idag i alla fall, lite bilder från tidigare idag vid den spännande aktiviteten "lämna på förskolan". 🙄
PSX_20220216_093643.jpg
PSX_20220216_093733.jpg
Haha, ja lämna på förskolan hade jag också gjort. Dock i djupsnö, så lite äventyr var det.

Måste säga att jag blir riktigt sugen på en 1200 när jag ser dina bilder.

Tillbaka
Topp