• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Ja, den biten känns knepig för oss som frekventerar sån här forum. Det är nog så att det här är en modell som kan hitta köpare bland de som vill ha en cool klocka, har gott om pengar och egentligen inte vet så mycket om klockor. Vi klocknördar är nog en minoritet egentligen. USPen blir nog 18K guld grejen (fast antar att det kan fås från andra håll också). Kanske kombon svart keramik och guld kan vara det som skiljer ut den i affären.
Jo, de som köper denna lär inte vara särskilt intresserade av urverket, det har du rätt i. Oavsett så känns det lite som en blåsning och så långt bort från Doxa man kan komma när materialet/utseendet är USPen och inte användbarhet. Det går ju liksom inte ens att se vilket datum det är eller knappt vad klockan är.

Stealth date - räknas som en feature :) Nej, där blev det riktigt konstigt. Kan förstå att de inte ville ha vit bakgrund i datumfönstret, men som någon skrev, gul/guld font på datumen mot svart bakgrund eller så borde ha funkat. Kanske också gjort inramningen till datumfönstret i guld också. Alternativt plockat bort det helt och hållet.

Hahaha, fy fan, Doxa har ju tappat det helt. 🤣 Vad är det där för anskrämlig Asien-Doxa-hybrid? Snacka om att de gått från stenhårda tool watches till fjantiga fashionwatches på nolltid. Doxa kommer snart att vara helt urvattnat som märke om de fortsätter med sånt här.
Ärligt talat har det väl inte varit annat än fashionklockor på ganska länge? Dykarnas dykare är ett minne blott, trendigt ska det va! LOL

Bara "Destined to defy dress codes" fick iaf mig att borra ner huvudet i skämskudden. Tillhör förvisso inte tilltänkt kundgrupp (längre) men tycker likväl utvecklingen är sorglig.

Väldigt sant, tänkte jag inte på. Är detta den dyraste Sellita-klockan som finns?
Måste vara det, jag har har i alla fall aldrig sett en klocka med Selitta som ens varit i närheten av det priset. Oris, Sinn och Doxa är väl normalt bland de dyraste jag vet och de når inte ens halvvägs.

Ärligt talat har det väl inte varit annat än fashionklockor på ganska länge? Dykarnas dykare är ett minne blott, trendigt ska det va! LOL

Bara "Destined to defy dress codes" fick iaf mig att borra ner huvudet i skämskudden. Tillhör förvisso inte tilltänkt kundgrupp (längre) men tycker likväl utvecklingen är sorglig.
De flesta dykare som säljs idag är ju fashionwatches eftersom ingen använder dem för att dyka längre men detta är ju next level för Doxa. De har gjort konstiga släpp tidigare men när de nu släpper en klocka som man inte ens kan se tiden på så vill man inte ens veta vad nästa steg är. Håller med om att deras marketing wankeneering är helt galet på den här klockan. 😂🤢 Vad vill de ens ha sagt med det där tramset? 😁

Den nya Doxan blev lite annorlunda jämfört med vad vi gissat på. Carbon och guld.

Doxa_SUB_300T_830_20_101_20_1651x1799.png

Doxa_Press_SUB_300T_830_20_101_20_1652x1800.png

7250 Euro!
Den såg man fan inte komma.

För övrigt, tycker de verkligen att det är rimligt att släppa en klocka för 90 000kr(!) med ett Selitta 200-1? För de pengarna har man ju förväntat sig ett inhouse-verk med minst 70h PR, inte ett off the shelf-verk som man kan få i 5 000kr-klockor och med 38h PR.
Den kommer att fylla segmentet "när-en-Invicta-inte-räcker-till." De borde döpt den till Russian Star för att verkligen tilltala målgruppen. 🙄😉

Måste vara det, jag har har i alla fall aldrig sett en klocka med Selitta som ens varit i närheten av det priset. Oris, Sinn och Doxa är väl normalt bland de dyraste jag vet och de når inte ens halvvägs.
Sherpa Watches Ultradive kostar häpnadsväckande 70 k utan keramik och guld. Inte riktigt lika mycket men samma division av hutlöshet skulle jag nog påstå.

Trist släpp oavsett prislappen. Gillar kombinationen svart och guld men det här var märkligt dåligt. Hur kan man inte åtminstone valt guldvisare? 🤯

Den nya Doxan blev lite annorlunda jämfört med vad vi gissat på. Carbon och guld.

Doxa_SUB_300T_830_20_101_20_1651x1799.png

Doxa_Press_SUB_300T_830_20_101_20_1652x1800.png

7250 Euro!
Nä, nu får de ge sig. Det där va inte bra imho.
Men de kanske behöver bredda sortimentet?
De kanske inte säljer så många 300 eller 300T längre?

Edit: jag kan verkligen förstå varför Rick Marei hoppade av om de hade sånt här i kikaren.

Senast ändrad:
Nä, nu får de ge sig. Det där va inte bra imho.
Men de kanske behöver bredda sortimentet?
De kanske inte säljer så många 300 eller 300T längre?

Edit: jag kan verkligen förstå varför Rick Marei hoppade av om de hade sånt här i kikaren.
Tycker man får ha ett mått av respekt för att ett klockmärke måste gå efter mer än bara pumpa ut en klassisk modell ur deras vintage katalog som klocknördar älskar. Tycker de gjort det bra med 200 och 600 som ligger nära deras kärnvärde men som ändå kan nå helt nya kunder. Detta är väl mer utflippat men kan ju kanske funka bra att bredda utbudet hos en Doxa AD och kanske hittar några kunder.
Det tuffa för Doxa är ju att nån gång kommer de antagligen behöva hitta nån väg som funkar även utanför hardcore dykgenren (det de har idag är rätt väl undangömt). Chansen är väl att de flesta av oss här kommer att hata det mesta i den riktningen men det betyder ju inte att det inte har en plats.

Tycker man får ha ett mått av respekt för att ett klockmärke måste gå efter mer än bara pumpa ut en klassisk modell ur deras vintage katalog som klocknördar älskar. Tycker de gjort det bra med 200 och 600 som ligger nära deras kärnvärde men som ändå kan nå helt nya kunder. Detta är väl mer utflippat men kan ju kanske funka bra att bredda utbudet hos en Doxa AD och kanske hittar några kunder.
Det tuffa för Doxa är ju att nån gång kommer de antagligen behöva hitta nån väg som funkar även utanför hardcore dykgenren (det de har idag är rätt väl undangömt). Chansen är väl att de flesta av oss här kommer att hata det mesta i den riktningen men det betyder ju inte att det inte har en plats.
Ja du har rätt. Det är ju bara min åsikt. Hoppas det finns andra som gillar vad de gör.
Vi entusiaster är ju lite ”hard to please” kanske hehe

Väl skrivet. Men om man tittar på Doxas sortiment i asien så inser man snabbt att om man jobbar som designer på Doxa och ser den mångfald de producerar globalt så sticker inte denna nya version ut lika mycket.
Personligen hoppas jag Doxa börjar släppa fler klockor som inte bara är dykare, för i vår del av världen är det det enda som släpps. Sen vill jag även att de hoppar på trenden med extrema dykare med 3000m+ i WR, fast utan att göra den till 50mm.

33 400 SEK och 25 700 SEK för SUB 300 respektive SUB 300T hos Fredmans från och med nästa vecka. Verkar dock bara vara för att justera för valuta, så priserna på Doxas hemsida förväntas förbli där dom är.. För tillället.

För övrigt, tycker de verkligen att det är rimligt att släppa en klocka för 90 000kr(!) med ett Selitta 200-1? För de pengarna har man ju förväntat sig ett inhouse-verk med minst 70h PR, inte ett off the shelf-verk som man kan få i 5 000kr-klockor och med 38h PR.
Man behöver inte nödvändigtvis ta fram inhouseverk, man kan vända sig till ett mer premium företag för urverk istället för ETA/Sellita. Exempelvis Vaucher Manufacture. De tillverkar alla mängder av fina urverk med riktigt hög standard. Det är ett sådant som sitter i exempelvis Sjöö Sandströms dyrgrip i solitt guld. Ska man bara ha tid kan du få ett riktigt fint urverk av Vaucher för kanske 8-15k beroende på finishing, anpassningar, osv - istället för normala 1,500-2,500 som ett Sellita/ETA kostar. Så man behöver inte gå hela vägen till inhouse.

Tillbaka
Topp