• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Besökte Poseidon på dykmässan idag. Tyvärr fanns inga Doxa klockor giveaways ;-)
IMG_20180317_150600.jpg

Coolt! Frågade du något om klockan? Hade varit intressant att veta om Poseidon har varit mer involverade än att tacka ja till erbjudandet och ta emot lite gratis stålar.
Nej, det blev inte så. Jag bara noterade att ingen i Poseidon-teamet hade fått något tidigt exemplar av klockan, ingen som bar klockan iaf.

Nej, det blev inte så. Jag bara noterade att ingen i Poseidon-teamet hade fått något tidigt exemplar av klockan, ingen som bar klockan iaf.
”Skulle ni vara intresserade av 50 000 USD mot att vi får använda er logga och låna en våtdräkt/cyklop till några produktfoton?”

”Ok”

Standard 1200T kostar väl 1890 så Poseidon får säkert typ 100 dollar per såld klocka.

Denna är ju COSC och då vill man kolla hur den går:) men efter 3 dagar sackar den ca 13 s/d. Är det nåt att oroa sig för? Hade den inte varit COSC hade jag ju inte tänkt på det.
OBS! OBS! Detta är absolut inget gnäll eller kritik mot tidigare ägare:). Jag älskar klockan oavsett hur den går.

Ursäkta att jag stör mitt i Divingstar-frossan:)
Var köper man det bästa gummibandet? Vill nog helst ha ett tropic men gärna tips på andra alternativ.

Såg att dina frågor drunknade i divingsstarbruset. :)

Avvikelsen hade jag inte oroat mig för, den ligger väl 1 sekund utsnför cosc-spec (+4 spd). Doxas egna gummiband är helt okej men ganska dyra och stela, annars är isofrane alltid kul och zuludiver gör gummiband i tropicstil som är bra (finns på watchgecko).

Såg att dina frågor drunknade i divingsstarbruset. :)

Avvikelsen hade jag inte oroat mig för, den ligger väl 1 sekund utsnför cosc-spec (+4 spd). Doxas egna gummiband är helt okej men ganska dyra och stela, annars är isofrane alltid kul och zuludiver gör gummiband i tropicstil som är bra (finns på watchgecko).
Ok, tack, då kollar jag watchgecko. Ang. avvikelsen var jag lite otydlig. Den ligger alltså i genomsnitt på -13 spd.

Över 400ex sålda nu enligt Doxa på WUS.
Kul att försäljningen går bra, såg även att Poseidon och deras VD hade länkat till klockan på sin instagram.

Börjar för övrigt bli lite tveksam till att det kommer någon t-graph reissue på Basel. En true reissue skulle innebära nytt case/mm och sannolikt betydande utvecklingskostnader som de vill ha igen så fort som möjligt. Den kommer vara dyr också (3500+) och då vill man säkert sälja majoriteten under de första dagarna när hypen är som störst och innan folk hinner tänka efter. Divingstaren har säkert sugit upp en hel del köpstyrka hos potentiella kunder så det känns inte helt optimalt att släppa t-graph under samma vecka, eller?

Men... Hur ligger det till; Är det helt enkelt en 1200 med en 300 tavla? Lite olika bud från Doxa om man kollar på siten
Det är en 1200t rätt igenom men med 300t märkt tavla, de försöker så gott de kan med att skriva ”very very similar to our 1200t” för att det ska kännas som en ny modell men det är ju en 1200t. Inget fel i det dock, jag tycker att 1200t är grym men det hade varit uppfriskande med färre vaga och vilseledande formuleringar.

Det är en 1200t rätt igenom men med 300t märkt tavla, de försöker så gott de kan med att skriva ”very very similar to our 1200t” för att det ska kännas som en ny modell men det är ju en 1200t. Inget fel i det dock, jag tycker att 1200t är grym men det hade varit uppfriskande med färre vaga och vilseledande formuleringar.

Instämmer, diggar verkligen 1200. Men om det nu är ett 1200 case, har den 1200m WR eller 300m WR? Om jag läst rätt (vilket verkar vara lite skitsamma med DOXA :rolleyes: ) så är det en plan kristall jämfört med 1200? Iofs så har jag för mig att jag läst att det är DD någon annanstans o_O

EDIT: Bör förtydliga att jag aldrig kommer använda klockan till att dyka (vatten och jag har ingen bra historia tillsammans) så WR har ingen praktiskt betydelse för mig. Men man vill ju veta :)

Instämmer, diggar verkligen 1200. Men om det nu är ett 1200 case, har den 1200m WR eller 300m WR? Om jag läst rätt (vilket verkar vara lite skitsamma med DOXA :rolleyes: ) så är det en plan kristall jämfört med 1200? Iofs så har jag för mig att jag läst att det är DD någon annanstans o_O

EDIT: Bör förtydliga att jag aldrig kommer använda klockan till att dyka (vatten och jag har ingen bra historia tillsammans) så WR har ingen praktiskt betydelse för mig. Men man vill ju veta :)
Det står både 1200m och 300m WR på produktsidan och jag har läst både helt platt och slightly domed crystal, känns som att de aldrig riktigt bestämde sig ifall de ska försöka sälja in den som en ny klocka eller erkänna att det är en 1200T med annan tavla.

Med största sannolikhet är det en 1200T helt utan förändringar annat än tavlan så det är nog exakt samma specs som den du har, dvs 1200m WR. Om jag ska gissa är boettlocket ett 1200T från hyllan, alltså med 1200m WR stansat och "Doxa Sub 300t Divingstar Poseidon Limited Edition...." lasergraverat i efterhand.

Även om du skulle använda klockan till att dyka räcker 300 meter rätt långt. Grundnivån på ett PADI-cert sätter stopp vid 18 meter men kan enkelt utökas till 30 eller 40 meters djup. Djupare än 56 meter (eller 66 om man vill närma sig den definitiva gränsen) fungerar det inte att andas luft. Sedan krävs mer, men klockan kommer att hänga med. Det blir möjligen lite tight om du ska ge dig på världsrekordet, 332 meter, men klockan har säkerhetsmarginaler.

Tillbaka
Topp