• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

EDC-dumpen

21C3BDCD-EF81-4E58-938F-DFE435A789AD.jpeg
@Fliegerchronograph
Här är bild på min kniv,
Med tillhörande läderfodral, det bytes ut tidigt då kniven hade en förmåga att skada piloten vid vissa belastningar som uppstår vid flygning.

Senast ändrad:

Kul! Är det eventuellt en förseriekniv som gick ut på begränsat prov innan huvudbeställningen gjordes? Den ser ut att vara i nyskick. Har du fått den i tjänsten? Vad jag kommer ihåg så fick varken jag eller någon annan kollega ut den där läderslidan. Den känns lite osäker då inget låser fast kniven annat än friktionen mellan handtag och slida. Jag gillar i alla fall F1:an som den nu är utformad, det är en tålig och fältmässig kniv. Vida överlägsen utländska flygvapens motsvarigheter avseende kvalitet och utförande. Nedan några bilder på dess svenska föregångare, i alla fall för helikopterpiloter. I princip är det en "upphottad" Morakniv med tandat knivblad, parerstång (som också håller den på plats) och tryckknappsfäste på slidans baksida.

IMG_6041.JPG
IMG_6042.JPG
IMG_6040.JPG

Kul! Är det eventuellt en förseriekniv som gick ut på begränsat prov innan huvudbeställningen gjordes? Den ser ut att vara i nyskick. Har du fått den i tjänsten? Vad jag kommer ihåg så fick varken jag eller någon annan kollega ut den där läderslidan. Den känns lite osäker då inget låser fast kniven annat än friktionen mellan handtag och slida. Jag gillar i alla fall F1:an som den nu är utformad, det är en tålig och fältmässig kniv. Vida överlägsen utländska flygvapens motsvarigheter avseende kvalitet och utförande. Nedan några bilder på dess svenska föregångare, i alla fall för helikopterpiloter. I princip är det en "upphottad" Morakniv med tandat knivblad, parerstång (som också håller den på plats) och tryckknappsfäste på slidans baksida.

IMG_6041.JPG
IMG_6042.JPG
IMG_6040.JPG
En sådan där har jag. Har aldrig begripit vad det är för model/variant. Men nu vet jag, tackar för det!:)

Hörde att ryssarna under kalla kriget också utvecklade rymdpennor. Dom kom dock fram till att det var onödigt och körde med blyertspennor istället.
Sovjet använde samma pennor som amerikanerna. Blyertspennor i rymden orsakar små moln av brandfarlig grafit. Inget man vill ha i närheten av elektrisk utrustning.

FB9346D7-32F3-48B4-A7FB-D44F92CDF232.jpeg
Här är ett tips: köp grejer som använder samma batteri, t ex AAA. Då slipper man fundera på vilken typ av batteri man ska bunkra upp på.

Det kanske inte funkar på en allting. Mindre är ju oftast bättre om det ska ligga i fickan.

Här är i alla fall tre ficklampor; två med knappceller och en med AAA

Senast ändrad:
Skitsnygga! Vart hittar man sådana och varför är dom så dyra? Antar att dom är handgjorda av någon edc kille på insta?

Det är kvalitetsknivar Made in USA, dom är svåra att köpa nya då dom släpps i små batcher och säljs slut på nån timme, jag har köpt mina på ’slipjoints sweden’ gruppen på fejjan... brukar kosta mellan 1500-3000kr beroende på modell och material...

Det är kvalitetsknivar Made in USA, dom är svåra att köpa nya då dom släpps i små batcher och säljs slut på nån timme, jag har köpt mina på ’slipjoints sweden’ gruppen på fejjan... brukar kosta mellan 1500-3000kr beroende på modell och material...
Såg det! Hittade deras insta också. Vet du hur mycket ligger dom på nya? Sjukt läckra!

Tillbaka
Topp