Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är kniven en F1?
Jag gissar på det, frågan är vad det är för slida. Ping @FliegerchronographÄr kniven en F1?
Är kniven en F1?
Oj. Det var en... explicit illustration på starka snörens användningsområden.Ja, det är det. Eller en M6310-006010 som är det materielnummer den har hos oss i Flygvapnet. Slidan i Zytel (plast/glasfiber-mix) har också ett eget M-nummer, M6310-006019, och har en tryckknapp på baksidan (hona). I den dragkedjeförsedda ficka som är avsedd för kniven på flygoverallen respektive på M90H sitter den andra delen av tryckknappen (hane) vilket gör att kniven sitter mycket säkert på plats under flygning och när man rör sig utanför luftfarkosten. Kniv och slida är sammankopplade med ett mycket stark syntetiskt snöre i orange färg. Snöret har flera funktioner, dels för att säkerställa att man inte tappar kniven om man t.ex. behöver använda den för att skära av fallskärmslinor efter en landning där så är nödvändigt (exempelvis vid träd- eller vattenlandning). Det kan också användas vid överlevnadssituationer för att tillverka olika redskap med. Ett starkt snöre kan användas på många sätt.
Oj. Det var en... explicit illustration på starka snörens användningsområden.
Jag ska ha det i åtanke nästa gång jag får för mig att göra ett fritagningsförsök av din blå INOX. Låt du bilden vara kvar som en tyst påminnelse.Tycker du? Jag kan ta bort bilden om någon tar illa upp. Sådär skall man handla när fienden försöker ta ifrån en tjänsteklockan.
Ja det var egentligen slidan som intresserade mig.Jag gissar på det, frågan är vad det är för slida. Ping @Fliegerchronograph
Den är snygg! Ett riktigt virrvarr att knyta.Har lärt mig Diamond knots!
Kan göra dom riktigt snabbt nu! nån kanske startar en paracord knyt trådDen är snygg! Ett riktigt virrvarr att knyta.
Öppna paket...Vågar man fråga varför så många har en fickkniv i fickan varje dag?
Vågar man fråga varför så många har en fickkniv i fickan varje dag?
Du tar inox och jag tar BrattenJag ska ha det i åtanke nästa gång jag får för mig att göra ett fritagningsförsök av din blå INOX. Låt du bilden vara kvar som en tyst påminnelse.
Funderade på samma sak tilös jag provade. Sprätta lite paket, öppna mor o fars liddfilter i tvättmaskinen, etc etc. det finns tillfätten det är bra med en kniv. Inte bara för att döda saker och ting.Vågar man fråga varför så många har en fickkniv i fickan varje dag?
Ja det var egentligen slidan som intresserade mig.
Snöret är långt nog för er bägge @JericoDu tar inox och jag tar Bratten
Ha! One day!Några bilder till för att komplettera tidigare inlägg och ge dig lite mer av det du undrade över, utan att "bjuda upp till dans".
M-nummerförsett knivblad och slida. Den senare numret är rätt nött, och därför suddigt, då jag har burit kniven dagligen i tjänsten under ett antal år.
Tryckknappsförsedd baksida att koppla ihop med flygoverall eller M90H
Snöret är långt nog för er bägge @Jerico
eller skiter du bara i att åka till jobbet. Ring och förklara, tror de förstår...Och så hände det: Glömde ladda mobilen, och eftersom busskortet ligger i telefonen kan jag inte åka till jobbet!
Visste väl att GP Powerbanken skulle bli en livräddare en vacker dag!!
Tack vare Powerbanken kunde jag visa biljetten, lyssna på Jimi och läsa nyheter i The Guardian, OCH komma i tid till jobbet, ish....eller skiter du bara i att åka till jobbet. Ring och förklara, tror de förstår...
@Fliegerchronograph
Har du den odugliga läderfodralet kvar?