• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

Keeping it simple
DSC_1511.JPG
en gammal bump men vad är det för kviv på bilden?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Fick ett svårt sug på att skaffa en Zippo i mässing. Är det någon som vet om det finns en standard modell? Är ju en djungel när man tittar på utföranden? Vill bara ha något basic.
Jag såg klart Band of Brothers och fick också ett svårt sug som jag mättade med YT-klipp. Det var dags att sluta kl 2 på natten när jag sett klart klippet ”Sounds from the Zippo factory”. Men det verkar som om 1941-replica samt en blank i lite tjockare gods sk Armor är en bra start. Inga tryck med Venetian verkar också populär.
 
  • Like
Reactions: FOQ

Fargoth

Omega
Jag såg klart Band of Brothers och fick också ett svårt sug som jag mättade med YT-klipp. Det var dags att sluta kl 2 på natten när jag sett klart klippet ”Sounds from the Zippo factory”. Men det verkar som om 1941-replica samt en blank i lite tjockare gods sk Armor är en bra start. Inga tryck med Venetian verkar också populär.
Kan tipsa om att kolla på IMCO-tändare, det var vad jag halkade in på efter att jag gav mig ut på nätet efter en schysst tändare. Veke och bränsle som en Zippo, men med några smarta fördelar. Fick hem min från Amazon idag faktiskt, nöjd så långt.

Men det är klart, Zippo har ju en cool-faktor som är svår att matcha...
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Kan tipsa om att kolla på IMCO-tändare, det var vad jag halkade in på efter att jag gav mig ut på nätet efter en schysst tändare. Veke och bränsle som en Zippo, men med några smarta fördelar. Fick hem min från Amazon idag faktiskt, nöjd så långt.

Men det är klart, Zippo har ju en cool-faktor som är svår att matcha...
Bra tips! Det får kanske bli till att införskaffa en nu när jag har sett lite klipp :)
 

Fargoth

Omega
Bra tips! Det får kanske bli till att införskaffa en nu när jag har sett lite klipp :)
Efter en dags flitigt fipplande med min nya leksak så kan jag meddela att det är mycket tillfredsställande att den tänder i princip varje gång man öppnar den.
Nackdelen är väl att flintan slits rätt fort, en Zippo kan man ju fippla med utan att använda flintan... :)

Ganska tunn plåt också, så även om den känns välbyggd så blir det inte den där riktigt solida känslan.


IMG_20210124_104500_854.jpg IMG_20210124_105332_211.jpg IMG_20210124_104515_472.jpg
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ny EDC för mig. (Leatherman:en nyinköpt)
Detta är väl vad jag bär i princip hela tiden i gröntjänst.

1. Nycklar med Victorinox Classic SD

2. Leatherman Wave+ - sällan jag använder Morakniven, så jag kör på ett multitool istället, passar bättre för mig med min befattning också (hugger liksom inte tändved, utan håller på mer med fordon och IT)

3. Plånbok med diverse ID:n och Bankkort

4. Snus (sort varierar)

5. Klocka (mest CWC eller G-SHOCK
4A55D821-5932-44C4-89AF-A2BF1926ABAB.jpeg

Min civila EDC ser nästan likadan ut, plocka bort Leatherman:en och ersätt med antingen ingenting eller en liten fickkniv/friluftskniv beroende på vad jag gör.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ny EDC för mig. (Leatherman:en nyinköpt)
Detta är väl vad jag bär i princip hela tiden i gröntjänst.

1. Nycklar med Victorinox Classic SD

2. Leatherman Wave+ - sällan jag använder Morakniven, så jag kör på ett multitool istället, passar bättre för mig med min befattning också (hugger liksom inte tändved, utan håller på mer med fordon och IT)

3. Plånbok med diverse ID:n och Bankkort

4. Snus (sort varierar)

5. Klocka (mest CWC eller G-SHOCK
4A55D821-5932-44C4-89AF-A2BF1926ABAB.jpeg

Min civila EDC ser nästan likadan ut, plocka bort Leatherman:en och ersätt med antingen ingenting eller en liten fickkniv/friluftskniv beroende på vad jag gör.

Bra EDC.
Den där CWC'n verkar vara byggd som en pansartank.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem några Zippo i solid mässing som jag hade tänkt ha i min EDC. Rätt tråkiga nu men jag tror att de kommer att bli riktigt fina med lite patina. 👌
PSX_20210203_123849.jpg


Även själv tändardelen är i mässing.
PSX_20210203_123942.jpg

PSX_20210203_124140.jpg


Fick även hem några butan-inserts ala stormtändare som jag tänker ha till tändaren jag har med mig i skogen. Köpte ett med en låga och ett med dubbel för att testa.
PSX_20210203_124021.jpg

PSX_20210203_124057.jpg


De sålde ut dem på Drop.com när jag köpte dem och för alla fyra delar hamnade det på 650kr inkl tull, moms och avgifter. Prisvärt!
 

Acos

Audemars
Fick hem några Zippo i solid mässing som jag hade tänkt ha i min EDC. Rätt tråkiga nu men jag tror att de kommer att bli riktigt fina med lite patina. 👌
PSX_20210203_123849.jpg


Även själv tändardelen är i mässing.
PSX_20210203_123942.jpg

PSX_20210203_124140.jpg


Fick även hem några butan-inserts ala stormtändare som jag tänker ha till tändaren jag har med mig i skogen. Köpte ett med en låga och ett med dubbel för att testa.
PSX_20210203_124021.jpg

PSX_20210203_124057.jpg


De sålde ut dem på Drop.com när jag köpte dem och för alla fyra delar hamnade det på 650kr inkl tull, moms och avgifter. Prisvärt!
Riktigt prisvärt ju!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fick hem några Zippo i solid mässing som jag hade tänkt ha i min EDC. Rätt tråkiga nu men jag tror att de kommer att bli riktigt fina med lite patina. 👌
PSX_20210203_123849.jpg


Även själv tändardelen är i mässing.
PSX_20210203_123942.jpg

PSX_20210203_124140.jpg


Fick även hem några butan-inserts ala stormtändare som jag tänker ha till tändaren jag har med mig i skogen. Köpte ett med en låga och ett med dubbel för att testa.
PSX_20210203_124021.jpg

PSX_20210203_124057.jpg


De sålde ut dem på Drop.com när jag köpte dem och för alla fyra delar hamnade det på 650kr inkl tull, moms och avgifter. Prisvärt!


Jag letar lite halvhjärtat efter bra tändare. Har bara en BIC tändare från Willys. De där du har ser ju riktigt najs ut. Är det det man ska satsa på om man inte vill lägga ut för mkt stålar på en bra tändare?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag letar lite halvhjärtat efter bra tändare. Har bara en BIC tändare från Willys. De där du har ser ju riktigt najs ut. Är det det man ska satsa på om man inte vill lägga ut för mkt stålar på en bra tändare?
Det beror helt på vad du ska använda den till. Är det för ren överlevnad i skogen eller bara för att ha i fickan för att det är bra att ha? Nackdelen med original-Zippo är att man får fylla på den ofta, även om man inte använder den, för att bränslet dunstar då den inte är tät samt att den inte är fukt-/vattentät. Fördelen är att den är relativt stormsäker samt att den är härligt retrocool. Med butan-insert så slipper man att hålla på att fylla på den hela tiden men den är fortfarande känslig för fukt/vatten.

Alternativet om man vill ha något som går på tändarvätska som Zippo men som håller tätt är t.ex. Maratac. De fungerar precis likadant som Zippo men har ett skruvat lock med o-ring så bränslet dunstar inte och de är helt vattentäta. Finns snygga varianter som deras Peanut XL i mässing. Kostar lite mer än en Zippo men lär hålla i hundra år. Finns liknande alternativ också men de är (enligt mig) inte lika snygga.
38136_MARA45-01.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det beror helt på vad du ska använda den till. Är det för ren överlevnad i skogen eller bara för att ha i fickan för att det är bra att ha? Nackdelen med original-Zippo är att man får fylla på den ofta, även om man inte använder den, för att bränslet dunstar då den inte är tät samt att den inte är fukt-/vattentät. Fördelen är att den är relativt stormsäker samt att den är härligt retrocool. Med butan-insert så slipper man att hålla på att fylla på den hela tiden men den är fortfarande känslig för fukt/vatten.

Alternativet om man vill ha något som går på tändarvätska som Zippo men som håller tätt är t.ex. Maratac. De fungerar precis likadant som Zippo men har ett skruvat lock med o-ring så bränslet dunstar inte och de är helt vattentäta. Finns snygga varianter som deras Peanut XL i mässing. Kostar lite mer än en Zippo men lär hålla i hundra år. Finns liknande alternativ också men de är (enligt mig) inte lika snygga.
38136_MARA45-01.jpg


Tack för tipsen. Ja, jag letar nog efter tändare för överlevnadssyfte som kan vara bra att ha. :)
Typ sådana som tål vatten och kan användas när det blåser.
Zippo är en klassiker men som du nämner inte kanske alltid så praktisk eller långlivad.
Matarac i mässing såg ju trevlig ut! Just den i mässing var rätt dyr men det finns en i stål som kostar överenskomliga 370 kr såg jag. Ska fundera ett tag till!
 
Topp