• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

A.K.

Omega
Här i Sverige kan man knappt ha något vettigt i EDC väg med sig. I Florida har man äntligen röstat igenom en ny lag som slopar kravet på tillstånd för att bära "farligt stål" med sig. Det innebär att alla som har laglig rätt att äga vapen nu även kan ha det med sig utan ytterligare tillstånd. Tur man har sommarstugan i en vettig delstat.
Jag förstår vad du vill få sagt med ditt inlägg men samtidigt en helt onödig jämförelse enligt mig. Jag tycker att man anpassar sin EDC efter landet man befinner sig i och det regelverk som gäller. Hade jag bott i USA skulle jag vilja lägga till en Glock 19 till min EDC. Men nu bor jag i Sverige och känner mig småkriminell för att jag har en Victorinox i väskan. Tror du missförstår innebörden av EDC.
 

JohnDoe

Rolex
Jag förstår vad du vill få sagt med ditt inlägg men samtidigt en helt onödig jämförelse enligt mig. Jag tycker att man anpassar sin EDC efter landet man befinner sig i och det regelverk som gäller. Hade jag bott i USA skulle jag vilja lägga till en Glock 19 till min EDC. Men nu bor jag i Sverige och känner mig småkriminell för att jag har en Victorinox i väskan. Tror du missförstår innebörden av EDC.
EDC i Sverige och USA är olika. Jag missförstår inte EDC. Jag konstaterar skillnaden. Svensk EDC innefattar inte ens kniv pga lagstiftningen. Jag föredrar EDC möjligheterna som finns i många amerikanska delstater. De flesta av mina grannar i Florida förstår överhuvudtaget inte hur Sverige funkar när jag berättar om svensk vapenlagstiftning. De skulle aldrig vara utan sin "protection". När man berättar om hur svensk självförsvarslagstiftning fungerar blir de chockade.
 

A.K.

Omega
EDC i Sverige och USA är olika. Jag missförstår inte EDC. Jag konstaterar skillnaden. Svensk EDC innefattar inte ens kniv pga lagstiftningen. Jag föredrar EDC möjligheterna som finns i många amerikanska delstater. De flesta av mina grannar i Florida förstår överhuvudtaget inte hur Sverige funkar när jag berättar om svensk vapenlagstiftning. De skulle aldrig vara utan sin "protection". När man berättar om hur svensk självförsvarslagstiftning fungerar blir de chockade.
Fast du konstaterade inte bara. Du dömde ut svensk EDC eftersom den inte innehåller knivar och skjutvapen när EDC är så mycket mer än så. Så jag står fast vid att du inte är helt med på vad EDC är. Jag förstår att du är USA frälst men Sverige är rätt bra ändå. :)
 

A.K.

Omega
Köpte en Leatherman signal för ett par månader sen och måste säga att jag är sjukt nöjd med den. Används nästan dagligen. Något dyrt med Leatherman men man känner att det är kvalitet och 25 års garanti är rätt bra tycker jag. :)
PXL_20230531_124623021.jpg
PXL_20230531_124608841.jpg
 
Senast ändrad:

A.K.

Omega

BenD

Cartier
2-Faktor
Det var längesen jag postade en EDC dump så här kommer en uppdatering. Läder och titan är temat och knivarna bärs endast hemma eller i närområdet på helger.
  • We Subjugator Ti (används mest när vi ska ut i skogen eller liknande)
  • We Elementum Ti (enklare jobb runt hemmet)
  • AirPods Pro case från Etsy med karabinhake och nyckelring i titan från Handgrey.
  • Filson front pocket wallet som huserar en TPT Slide V2 från Big Idea Design helt perfekt.
  • ReyLight Pineapple Mini ficklampa med deras nya end cap.
  • Lever Gear Bitvault förvarar huvudvärks och allergitabletter samt några skruvbitar.
  • Sist men inte minst en Tudor Pelagos 39.
IMG_0131.jpeg
 
Senast ändrad:

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Köpte en Leatherman signal för ett par månader sen och måste säga att jag är sjukt nöjd med den. Används nästan dagligen. Något dyrt med Leatherman men man känner att det är kvalitet och 25 års garanti är rätt bra tycker jag. :)
PXL_20230531_124623021.jpg
PXL_20230531_124608841.jpg
Suverän garanti har dom. Jag köpte en Core runt ’07 skulle jag gissa. Den har jag lyckats paja flatmejseln på två gånger och båda gångerna har jag fått en ny tång utan snack. Sista gången blev den utbytt mot en ST300 eftersom Core-modellen har gått ur sortimentet, tyvärr.
 

P-A

Sir Spamalot
Suverän garanti har dom. Jag köpte en Core runt ’07 skulle jag gissa. Den har jag lyckats paja flatmejseln på två gånger och båda gångerna har jag fått en ny tång utan snack. Sista gången blev den utbytt mot en ST300 eftersom Core-modellen har gått ur sortimentet, tyvärr.

Jag pajade min plattmejsel nyss, hur gjorde du för att få den utbytt?
Vart skickar man den?
 
Jag pajade min plattmejsel nyss, hur gjorde du för att få den utbytt?
Vart skickar man den?
Har också precis haft sönder plattmejsel och undrar samma sak. När jag googlade stod det bara att man skulle kontakta återförsäljaren men har helt glömt vart jag köpte den.
Jag skickade nyligen in min wingman pga. en avbruten plattmejsel.
Jag skickade direkt till generalagenten enligt alternativ 2 nedan.

Läs mer här.

IMG_2593.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hur är Victorinox när det gäller garanti?
Trodde att deras philipsmejsel var av hårdare legering och tog den istället för en riktig skruvmejsel. Den blev lite kantstött av en envis skruv.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Jag skickade nyligen in min wingman pga. en avbruten plattmejsel.
Jag skickade direkt till generalagenten enligt alternativ 2 nedan.

Läs mer här.

IMG_2593.jpeg
Hänt mig med. Först lilla spårmejseln, sedan ena tångspetsen och när slutligen knivbladets fäste rämnade skickade jag in den och fick en ny av motsvarande modell utan problem. Suveränt!
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Det var längesen jag postade en EDC dump så här kommer en uppdatering. Läder och titan är temat och knivarna bärs endast hemma eller i närområdet på helger.
  • We Subjugator Ti (används mest när vi ska ut i skogen eller liknande)
  • We Elementum Ti (enklare jobb runt hemmet)
  • AirPods Pro case från Etsy med karabinhake och nyckelring i titan från Handgrey.
  • Filson front pocket wallet som huserar en TPT Slide V2 från Big Idea Design helt perfekt.
  • ReyLight Pineapple Mini ficklampa med deras nya end cap.
  • Lever Gear Bitvault förvarar huvudvärks och allergitabletter samt några skruvbitar.
  • Sist men inte minst en Tudor Pelagos 39.
IMG_0131.jpeg
Mycket titan i din EDC!😍
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
UV-ljus är blått. Man ser skillnaden ganska enkelt.
Har lampan en separat diod som ligger i UV-spektrat så ser du inte det för UV-ljus är inte synligt för det mänskliga ögat. Den kan ju ha en vanlig diod för att ge ljus och en annan som ger rent UV-ljus.

För övrigt så kan blandljus ge massor med UV-strålning trots att det är vitt. Det är ju inte som att solen ger blått ljus men den grillar på rätt bra i UV-spektrat ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har lampan en separat diod som ligger i UV-spektrat så ser du inte det för UV-ljus är inte synligt för det mänskliga ögat. Den kan ju ha en vanlig diod för att ge ljus och en annan som ger rent UV-ljus.

För övrigt så kan blandljus ge massor med UV-strålning trots att det är vitt. Det är ju inte som att solen ger blått ljus men den grillar på rätt bra i UV-spektrat ändå.
Då har vi olika erfarenheter. Jag tycker man ser direkt om det är en UV-lampa eller inte, syns framförallt på det som belyses.

Testa på en sedel.
 
Topp