• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Då har vi olika erfarenheter. Jag tycker man ser direkt om det är en UV-lampa eller inte, syns framförallt på det som belyses.
Har inget med erfarenhet att göra, det är vetenskap. Det som belyses blir fluorescerande för att UV-ljus får en längre våglängd när de träffar vissa objekt och då kan det mänskliga ögat se det. I till exempel solljus försvinner den effekten till stor del eftersom det redan är så ljust att det tillkommande ljuset som kommer från det omvandlade UV-ljuset bara tillför någon enstaka procent. Lyser du med en UV-lampa på något som blir flurocerande i ett relativt mörkt rum så ökar ju ljuset som ögat kan se markant, tänk discobowling.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inget med erfarenhet att göra, det är vetenskap. Det som belyses blir fluorescerande för att UV-ljus får en längre våglängd när de träffar objekt och då kan det mänskliga ögat se det. I till exempel solljus försvinner den effekten till stor del eftersom det redan är så ljust att det tillkommande ljuset som kommer från det omvandlade UV-ljuset bara tillför någon enstaka procent. Lyser du med en UV-lampa på något som blir flurocerande i ett relativt mörkt rum så ökar ju ljuset som ögat kan se markant, tänk discobowling.
Det får vara hur vetenskapligt som helst. Antingen är det UV-lampa eller inte. Lätt att testa på sedel eller dylikt som regerar på starkt UV.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det får vara hur vetenskapligt som helst. Antingen är det UV-lampa eller inte. Lätt att testa på sedel eller dylikt som regerar på starkt UV.
Du menar om det i princip är rent UV-ljus ja. Det är en helt annan sak och inte det du säger. Testa du en sån lampa i solsken och se om det funkar bra. En vanlig ficklampa avger också UV-ljus men eftersom det också är massor med ljus i spektrumet ögat redan ser så ser du inte effekten av UV-strålningen. Ska du ladda lume så spelar det ingen roll om det är rent UV-ljus eller inte, det är ju mängden ljus som spelar roll.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske för att halva mikrotråden tittar in för första gången någonsin i tråden enbart för att föra någon typ av meningslöst likekrig som om det vore en lågstadieskola.

Jag behöver ingen lektion om UV. Min enda fråga var om det var UV-lampa eller inte. Ganska enkelt att se effekterna av UV-ljus vs vanlig lampa genom att lysa på vita saker i vissa material, sedlar och annat. Så diskutera ni vidare i er mikrokonvo.
 

Knäckehäxan

Panerai
2-Faktor
Kanske för att halva mikrotråden tittar in för första gången någonsin i tråden enbart för att föra någon typ av meningslöst likekrig som om det vore en lågstadieskola.

Jag behöver ingen lektion om UV. Min enda fråga var om det var UV-lampa eller inte. Ganska enkelt att se effekterna av UV-ljus vs vanlig lampa genom att lysa på vita saker i vissa material, sedlar och annat. Så diskutera ni vidare i er mikrokonvo.

Alright! Och det fanns ju en UV lampa i 😃👍

Om du skulle ändra dig finns mer info samt beskrivande bilder här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ultraviolett_strålning

..jag tror dessutom du missade själva poängen att jag citerade dig från en annan tråd..
men visst är man moderator kanske man får tumma lite på vad som är onödiga kommentarer 😘
 

Dusse

Cartier
2-Faktor
Kanske för att halva mikrotråden tittar in för första gången någonsin i tråden enbart för att föra någon typ av meningslöst likekrig som om det vore en lågstadieskola.

Jag behöver ingen lektion om UV. Min enda fråga var om det var UV-lampa eller inte. Ganska enkelt att se effekterna av UV-ljus vs vanlig lampa genom att lysa på vita saker i vissa material, sedlar och annat. Så diskutera ni vidare i er mikrokonvo.
Testat nu på en sedel.
UV vs vanligt LED som också finns i lampan.
IMG_0450.jpeg

IMG_0451.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Nån som kan tipsa om en bra bläckpenna?👊🏻

Om det är kulspets så Fisher Space Pen förstås. Trycksatt bläckpatron gör att den funkar även i tyngdlöshet (viktig aspekt!). Den sitter i loggboken för alla Flygvapnets helikoptrar och flygplan. Kvalitet utan att det är onödigt dyrt. Det är pennan till höger på bilden nedan.

IMG_3447.jpeg
 

Psykel

Patek
Köper man speciella trycksatta bläckpatroner? Billiga?
Det är Fishers egna trycksatta patroner som gäller, kostar 75kr styck på Penstore. Finns även som "universal" patron, så man kan stoppa i dom flesta pennor, om Fishers egna inte duger.
 

xuper

Cartier
2-Faktor
Om det är kulspets så Fisher Space Pen förstås. Trycksatt bläckpatron gör att den funkar även i tyngdlöshet (viktig aspekt!). Den sitter i loggboken för alla Flygvapnets helikoptrar och flygplan. Kvalitet utan att det är onödigt dyrt. Det är pennan till höger på bilden nedan.

IMG_3447.jpeg
Ser riktigt sjysst ut, Bullet varianten passar mina ändamål perfekt 🥳
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nån som kan tipsa om en bra bläckpenna?👊🏻
Till att skriva föredrar jag Fischer Space Pen clickomatic, de är asbra. Nitoms Stalogy är också toppen, framförallt att leka med. Lamy har också många schyssta modeller.

Jag har nördat ner mig rejält i pennor och det är där jag hamnat. Finns säkert andra lösningar. :)
 
Senast ändrad:

xuper

Cartier
2-Faktor
Till att skriva föredrar jag Fischer Space Pen clickomatic, de är asbra. Bitons Stalogy är också toppen, framförallt att leka med. Lamy har också många schyssta modeller.

Jag har nördat ner mig rejält i pennor och det är där jag hamnat. Finns säkert andra lösningar. :)
Tack för inputen! Är clickomaticen den vanliga? Bullet är den jag mest sugen på just pga smidig att ha i fickan 😃
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för inputen! Är clickomaticen den vanliga? Bullet är den jag mest sugen på just pga smidig att ha i fickan 😃
”Vanliga” vet jag inte, men en av deras modeller. Finns i stål eller svål/plast. Även mattsvart och med lite andra finishar.

”Cap o matic” heter den, skrev fel.

Bullet är inte kul (har en sådan också) att skriva med och är ganska kort. Bra för resa men inte för dagligt arbete.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
”Vanliga” vet jag inte, men en av deras modeller. Finns i stål eller svål/plast. Även mattsvart och med lite andra finishar.

”Cap o matic” heter den, skrev fel.

Bullet är inte kul (har en sådan också) att skriva med och är ganska kort. Bra för resa men inte för dagligt arbete.
Enig om Bullet. Trist att skriva med, men gillar den väldigt mycket ändå. Den är ju relativt "bomb proof". Tack vare det och formatet har jag alltid haft en fungerande penna i fickan och kunnat skriva underlag för tidrappport även om den delat ficka med nyckelknippa, skruvar, eller R-clips. Jag tror inte att jag äger något annat som betalat sig själv lika många gånger om.
 

P-A

Sir Spamalot
20240105_224408.jpg


Uppdaterad med tändaren jag brukar ha.

Min EDC jag har nu för tiden :)

Från vänster:
Armband: Skultuna
Tändare Thorens ca 1920-30.
Klocka: Oris Aquis
Penna: Parker Jotter
Kniv: Victorinox Alox 2
Ficklampa: V3 Flashlight
Plånbok: lokal producent
 

Bilagor

  • 20240105_174836.jpg
    20240105_174836.jpg
    1 MB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
Fick lite feeling och skaffade nya blad till en av mina gamla Filofax (1992-3). Går all in retro på det mesta nuförtiden. Jag backar in i framtiden...

Rotring-pennor som jag använt sedan 80-talet. Victorinox Waiter (tunnaste 85mm-varianten).

53459356730_d9e72691ed_h.jpg


Skojade lite med några unga medarbetare. De förstod inte skämtet. De trodde att man kunde koppla upp den.

53458945166_ab1c931b3a_h.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick lite feeling och skaffade nya blad till en av mina gamla Filofax (1992-3). Går all in retro på det mesta nuförtiden. Jag backar in i framtiden...

Rotring-pennor som jag använt sedan 80-talet. Victorinox Waiter (tunnaste 85mm-varianten).

53459356730_d9e72691ed_h.jpg


Skojade lite med några unga medarbetare. De förstod inte skämtet. De trodde att man kunde koppla upp den.

53458945166_ab1c931b3a_h.jpg
IMG_1946.jpeg

Cool. Pennorna ser nästan exakt ut som Pentel 500. Köpte en Pentel Graphgear 1000 nyligen men slarvade bort den så fort jag fick hem den. Hittade Rotring på hemsidan också, finns fortfarande kvar.
 
Topp