• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

-SC-

Omega
Pledge Member
Taycan Turbo borde heta Taycan short range.
Jag tyckte inte detta var så dåligt, för att vara en elbil med den kraften. Men det är ju min personliga åsikt.
1A1F3415-7EB3-40A5-88F5-AC2D5458912B.jpeg
 

mrowkoob

Omega
Jag tyckte inte detta var så dåligt, för att vara en elbil med den kraften. Men det är ju min personliga åsikt.
1A1F3415-7EB3-40A5-88F5-AC2D5458912B.jpeg

Förvisso men MB hävdar att EQS skall ha räckvidd på 70 mil. Låt os då säga att verklig räckvidd är 60 mil.... och 50 mil om man är tungfotad. Där tycker jag en premium elbil skall ligga i räckvidd innan jag börjar tänka på att beställa en.
 

Ozil1886

Omega
Ska montera laddare hemma. Ska var för laddhybrid initialt men vill framtidssäkra inför helel. Funderar på easee eller Garo. Någon som installerat någon av dem och kan ge lite omdömen?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ska montera laddare hemma. Ska var för laddhybrid initialt men vill framtidssäkra inför helel. Funderar på easee eller Garo. Någon som installerat någon av dem och kan ge lite omdömen?
Inte installerat någon men från vad jag känner till så är easee väldigt prisvärd. Den känns också modernare med sin app och funktioner. Däremot är lastbalanseringen dyrare till easee. Men det är väl inget du behöver om du ska ladda laddhybrid. Men behovet kan ju komma senare om du byter till elbil. Easee har inte heller någon fast kabel monterad. På garo kan du välja om du önskar fast kabel eller inte.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ska montera laddare hemma. Ska var för laddhybrid initialt men vill framtidssäkra inför helel. Funderar på easee eller Garo. Någon som installerat någon av dem och kan ge lite omdömen?

Installerade Easee och det verkar som att man har rätt mycket problem med servrarna. Man får mycket mail om driftstörningar. Jag vet inte hur detta faktiskt påverkar laddarens funktion då jag inte laddat hemma på ett tag nu.
 

Lurrs

Omega
Ska montera laddare hemma. Ska var för laddhybrid initialt men vill framtidssäkra inför helel. Funderar på easee eller Garo. Någon som installerat någon av dem och kan ge lite omdömen?
Hej,
Jag har en Garo GLB 22 (3-fas) installerad med lastbalansering som fungerar utmärkt. Jag laddar två bilar där den ena(hybrid) klarar 3,7kw och den andra (elbil) 11kw. Jag rekommenderar att installera dels en 3-fas för att framtidssäkra men också att addera lastbalansering så man slipper tänka på det utan det ska vara smidigt att bara plugga in när man önskar.
Jag valde en box med fast kabel vilket jag tycker är smidigt även om kabeln är ganska fet givet att den då ska klara av hög laddström.

Garos ”app” är snarare en webbsida men det man behöver göra fungerar såsom ange laddström, schemalägga laddning mm.
 

Ozil1886

Omega
Lutar åt Garo för mig med. Har hört lite om Easee’s störningar på annat håll också så det talar för Garo. Blir det Garo så blir det tre-fas med lastbalansering. Tack för input!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Är det Garo GLB 22 som gäller? Vill ta höjd för eventuell framtida elbil. Måste läsa på lite mer om laddboxar känner jag.

Jag har hur som helst, efter mycket velande, slagit till på en Passat GTE. Har en Alltrack GTS i dag som börjar bli dags att göra sig av med och hur trist det än kan låta så gillar jag Passaten skarpt. Har velat mellan allt från Skoda Enyaq till en några år gammal Pajero. MEN det känns ändå bra att komma en bit på el och i ärlighetens namn så är ju de allra flesta sträckor man kör väldigt korta. Var inne på V90 T6 också men det blir en högre månadskostnad samtidigt som att den känns trängre än Passaten. Det ska ändå in ett par bakåtvända bilbarnstolar ett par år till. :meh:

Det kommer dock bli ett enormt antiklimax då bilen ska hämtas i Skåne och elen kommer vara slut långt innan man lämnat länet och har ytterligare ~55 mil hem... :p
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det Garo GLB 22 som gäller? Vill ta höjd för eventuell framtida elbil. Måste läsa på lite mer om laddboxar känner jag.
22kW kräver en rätt saftig huvudsäkring, har du det? Även Tesla osv har än så länge bara 11kW ombordladdare i de flesta versioner. Din hybrid bara 3.7kW tror jag.
Tror du klarar dig långt framöver med en 11kw laddare. Sen kanske det inte skiljer så mycket pengamässigt? Aldrig kollat. Har inte varit med om att bilen inte blivit fulladdad under natten än med min 11kW. Även den löser ut huvudsäkringen om man laddar, tvättar, lagar mat, kör torkskåp samtidigt osv. Har 20A i huset.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är det Garo GLB 22 som gäller? Vill ta höjd för eventuell framtida elbil. Måste läsa på lite mer om laddboxar känner jag.

Jag har hur som helst, efter mycket velande, slagit till på en Passat GTE. Har en Alltrack GTS i dag som börjar bli dags att göra sig av med och hur trist det än kan låta så gillar jag Passaten skarpt. Har velat mellan allt från Skoda Enyaq till en några år gammal Pajero. MEN det känns ändå bra att komma en bit på el och i ärlighetens namn så är ju de allra flesta sträckor man kör väldigt korta. Var inne på V90 T6 också men det blir en högre månadskostnad samtidigt som att den känns trängre än Passaten. Det ska ändå in ett par bakåtvända bilbarnstolar ett par år till. :meh:

Det kommer dock bli ett enormt antiklimax då bilen ska hämtas i Skåne och elen kommer vara slut långt innan man lämnat länet och har ytterligare ~55 mil hem... :p

11 och 22 kw är ju samma laddar bara olika inställningar vid installation. Så om du verkligen, verkligen vill vara framtidssäkrad kan du ju köpa boxen och installera den med kablar och säkringar till boxen som för 22 kw. Men sedan ställer du ner den till 11 kw så behöver du inte byta huvudsäkring etc. På din hybrid kommer som sagt ombordladdaren att vara den begränsande faktorn och den dagen du skaffar elbil kommer 11 kw sannolikt räcka för att den ska ladda fullt varje natt ändå. (De flesta med elbil laddar inte varje dag.)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är man rädd om sin elbil ska man dock göra det ändå. Ju grundare cykler batteriet laddas ut och laddas upp desto längre håller det.

Hm. Ja, jag menar ju inte att man ska ladda ur helt och sedan ladda till 100%. Men de jag känner med elbil (inklusive mig själv) laddar nog snarare vi behov än "varje natt"? Dessutom tror jag att de flesta leasar på tre år och skiter i batteriet?
 

mrowkoob

Omega
22kW kräver en rätt saftig huvudsäkring, har du det? Även Tesla osv har än så länge bara 11kW ombordladdare i de flesta versioner. Din hybrid bara 3.7kW tror jag.
Tror du klarar dig långt framöver med en 11kw laddare. Sen kanske det inte skiljer så mycket pengamässigt? Aldrig kollat. Har inte varit med om att bilen inte blivit fulladdad under natten än med min 11kW. Även den löser ut huvudsäkringen om man laddar, tvättar, lagar mat, kör torkskåp samtidigt osv. Har 20A i huset.
Samma här har 22A huvudsäkring och den löser ut om allt kör ladd (3.7--->max 11KW), disk,tork,tvätt, ugn + mikro... Men det har bara hänt tre gånger på ett halvår så inget som gör att jag vill investera i bättre huvudsäkring.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
med ökad huvudsäkring så måste du även anmäla detta och får därmed högre abonnemangskostnad kanske inte blir jättemycket mer

För hemmaladdning med dagens bilar så räcker 11kw gott och väl. Räcker för att panikladda så man får några mil relativt snabbt och laddar klart bilen under natten till fullt om det skulle behövas

Vi har 25A huvudsäkring och innan lastbalansering så har inte säkringen löst ut vare sig med 3.7kw/eller 11kw. Men det är ändå skönt med lastbalanseringen. Behöver inte tänka på saken
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
22kW kräver en rätt saftig huvudsäkring, har du det? Även Tesla osv har än så länge bara 11kW ombordladdare i de flesta versioner. Din hybrid bara 3.7kW tror jag.
Tror du klarar dig långt framöver med en 11kw laddare. Sen kanske det inte skiljer så mycket pengamässigt? Aldrig kollat. Har inte varit med om att bilen inte blivit fulladdad under natten än med min 11kW. Även den löser ut huvudsäkringen om man laddar, tvättar, lagar mat, kör torkskåp samtidigt osv. Har 20A i huset.
Hur ser jag det? På Ellevio-avtalet framgår 3x25A. Har aldrig behövt reflektera över det tidigare. :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
med ökad huvudsäkring så måste du även anmäla detta och får därmed högre abonnemangskostnad kanske inte blir jättemycket mer

För hemmaladdning med dagens bilar så räcker 11kw gott och väl. Räcker för att panikladda så man får några mil relativt snabbt och laddar klart bilen under natten till fullt om det skulle behövas

Vi har 25A huvudsäkring och innan lastbalansering så har inte säkringen löst ut vare sig med 3.7kw/eller 11kw. Men det är ändå skönt med lastbalanseringen. Behöver inte tänka på saken
Låter som 11 kan räcka då. Och som @RobertD är inne på är det väl inget problem om tre år om man nu ska ha en riktig elbil då.
Lastbalanseraren borde göra susen känns det som.

Ang Garo så har min far en sån och han stör sig rejält på att den står och blinkar när den laddat klart. Är det en funktion som går att stänga av? Googlade lite snabbt men hittade inget.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hm. Ja, jag menar ju inte att man ska ladda ur helt och sedan ladda till 100%. Men de jag känner med elbil (inklusive mig själv) laddar nog snarare vi behov än "varje natt"? Dessutom tror jag att de flesta leasar på tre år och skiter i batteriet?
Jag leasar också men kan tycker det är fullt rimligt att ägare 3-4 får bättre batterikapacitet. Det är ju ingen jätteuppoffring att stoppa i sladden så att säga. Har aldrig fattat idén med att missköta sin bil bara för att man leasar den.

Jag förstår att man inte laddar varje dag om man saknar egen laddplats förstås.


med ökad huvudsäkring så måste du även anmäla detta och får därmed högre abonnemangskostnad kanske inte blir jättemycket mer
Man måste ju byta passbit i centralen så lite svårt att göra i smyg om man inte är riktigt modig. Utgår från att det är elbolagets elektriker som kommmer...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag leasar också men kan tycker det är fullt rimligt att ägare 3-4 får bättre batterikapacitet. Det är ju ingen jätteuppoffring att stoppa i sladden så att säga. Har aldrig fattat idén med att missköta sin bil bara för att man leasar den.

Jag förstår att man inte laddar varje dag om man saknar egen laddplats förstås.



Man måste ju byta passbit i centralen så lite svårt att göra i smyg om man inte är riktigt modig. Utgår från att det är elbolagets elektriker som kommmer...

Menar inte att man ska missköta den. Men många rekommenderar ju tex att bara ladda batteriet till 80% och bara ladda 100% "vid behov". Personligen tycker jag inte att räckvidden och batterierna är där riktigt än. Med tanke på hur mycket kortare räcvkidden blir vid minusgrader tex. Så jag laddar alltid till 100%. Om det sedan drabbar någon "down the road" så struntar jag faktiskt i det. Jag leasar en bil med X räckvidd. Inte med 0,8X räkvidd.
 

mrowkoob

Omega
Menar inte att man ska missköta den. Men många rekommenderar ju tex att bara ladda batteriet till 80% och bara ladda 100% "vid behov". Personligen tycker jag inte att räckvidden och batterierna är där riktigt än. Med tanke på hur mycket kortare räcvkidden blir vid minusgrader tex. Så jag laddar alltid till 100%. Om det sedan drabbar någon "down the road" så struntar jag faktiskt i det. Jag leasar en bil med X räckvidd. Inte med 0,8X räkvidd.
Jag tycker ju att det borde vara inbyggt i programmeringen att batteriet laddar till det optimala... varför skulle man gå och plugga ur den vid 80?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker ju att det borde vara inbyggt i programmeringen att batteriet laddar till det optimala... varför skulle man gå och plugga ur den vid 80?

Du ställer in det bilen exv vad den skall ladda till

Precis. Det är inga problem att ställa in. Men om effektiv räckvidd är typ 25 mil, så vill jag inte begränsa den ytterligare genom att bara ladda till 80% och bara få ut 20...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Lämnade in min ID3 för uppdatering till 2.1 i torsdags förra veckan, har fortfarande inte fått tillbaka den......

Något styrdon paja/var paj så de kunde inte fortsätta med uppdateringen. Oklart när jag får tillbaka bilen. Nu har den totalt varit på verkstad i 4v totalt sen i december.

ID3 och Mustangen jag hade har tillsammans varit på verkstäder i över 16v :D
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Lämnade in min ID3 för uppdatering till 2.1 i torsdags förra veckan, har fortfarande inte fått tillbaka den......

Något styrdon paja/var paj så de kunde inte fortsätta med uppdateringen. Oklart när jag får tillbaka bilen. Nu har den totalt varit på verkstad i 4v totalt sen i december.

ID3 och Mustangen jag hade har tillsammans varit på verkstäder i över 16v :D

Ska lämna in för 2.1 på torsdag. Får hoppas på bättre tur än du.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Min chef lämnade in sin ID3 i november. Han åker T-roc fortfarande...

Det var dock inte bara uppdatering utan något var knas innan dess också. Men ändå imponerande uselt av DinBil.
 
Topp