• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Precis. Det är inga problem att ställa in. Men om effektiv räckvidd är typ 25 mil, så vill jag inte begränsa den ytterligare genom att bara ladda till 80% och bara få ut 20...
Fast varför? Du vet ju garanterat dagen innan om du behöver 20 eller 25 mil dagen efter. Aldrig varit med om att det varit en överraskning.
 
Är det Garo GLB 22 som gäller? Vill ta höjd för eventuell framtida elbil. Måste läsa på lite mer om laddboxar känner jag.

Jag har hur som helst, efter mycket velande, slagit till på en Passat GTE. Har en Alltrack GTS i dag som börjar bli dags att göra sig av med och hur trist det än kan låta så gillar jag Passaten skarpt. Har velat mellan allt från Skoda Enyaq till en några år gammal Pajero. MEN det känns ändå bra att komma en bit på el och i ärlighetens namn så är ju de allra flesta sträckor man kör väldigt korta. Var inne på V90 T6 också men det blir en högre månadskostnad samtidigt som att den känns trängre än Passaten. Det ska ändå in ett par bakåtvända bilbarnstolar ett par år till. :meh:

Det kommer dock bli ett enormt antiklimax då bilen ska hämtas i Skåne och elen kommer vara slut långt innan man lämnat länet och har ytterligare ~55 mil hem... :p
I know the feeling!! Hämtade min BMW 330e i Trollhättan. Fick panik när jag såg hur snabbt elräckvidden försvann...:) Diesel Audin kunde man typ köra till Helsingborg och en bit tillbaka innan tanken var tom. BMWn måste jag tanka på vägen ner :-D
 
Absolut. Och det vill jag göra så sällan som möjligt. På samma sätt som jag tankar fullt när jag är på macken.
Nja motsvarigheten är väl snarare att gasa fullt med bensinbilen när den är iskall för att det är jobbigt att vänta. Resultatet är samma, ökat slitage. Bilen rasar inte imorgon men den gör det fortare än den behöver. I onödan.
 
Senast ändrad:
Ska montera laddare hemma. Ska var för laddhybrid initialt men vill framtidssäkra inför helel. Funderar på easee eller Garo. Någon som installerat någon av dem och kan ge lite omdömen?
Har två st eease hemma. Funkar klockrent! Appen är native på android och funkar bra. Även ihopkopplad med Tibber. Valde den främst pga effekten man får ut samt att kabeln inte är fast.
 
Hur ser jag det? På Ellevio-avtalet framgår 3x25A. Har aldrig behövt reflektera över det tidigare. :)
22 kw kräver 32A huvudsäkringar, i stort sett inga privatbostäder har det om man inte bor på bondgård eller har en industrifastighet i anslutning till bostaden. 25A är det högsta de allra flesta kan ha. Högre än så kräver oftast att man byter serviskabel in i huset, och ny elcentral.
 
Nu har jag inte hängt med hela vägen i diskussionen så jag kanske återupprepar det som redan sagts. Men Garo 11kW och 22kW kostar lika mycket. Så därför erbjuder återförsäljarna oftast bara 22kW-laddaren från Garo.
finns endast 2 bilar på marknaden idag som klarar 22kW-laddning på AC. Det är Renault Zoe och någon äldre Mercedes tror jag (B-klass?)
Så det räcker med att fram kablar till laddstationen som bara klarar 11kW. Att ladda på 11kW ger cirka 7 mil per timme.
11kW innebär att du behöver 3-fas 16A.
om du abonnerar på 3x20A så finns stor risk att proppen går om du laddar på 11kW samtidigt som du lagar mat.

det finns två sätt att lösa detta:
1. Höj din säkringsstorlek. Kostar en del men kan vara värt det om du känner att du måste ladda på 11kW.
2. Dra ner laddeffekten, antingen i laddstationen eller i bilen (om bilen har den funktionen).

Sammanfattning: vill man framtidssäkra kan man köpa 22kW-laddare. Men det finns ingen anledning att koppla in den på högre än 11kW.
men jag skulle säga att även 11kW är att överdimensionera. Köper du en 3,7kW-laddare och kopplar in den på 1-fas 16A så laddar du med 2 mil per timme. Över en natt kommer du alltså få 16mil i bilen vilket torde vara tillräckligt då du nästan aldrig kommer komma hem med ett helt tomt batteri.
 
Jag tycker ju att det borde vara inbyggt i programmeringen att batteriet laddar till det optimala... varför skulle man gå och plugga ur den vid 80?
Alla elbilar har detta skydd inprogrammerat.
du har alltså en netto och en bruttostorlek på batteriet. Alltså om du köper en bil som har ett batteri med en kapacitet på 70kWh, så kan du inte använda alla 70kWh.
det är i princip omöjligt att tömma batteriet helt till 0%. Samma gäller att ladda till 100%.
det står i bilen att den är laddad till 100%, men batteriet är egentligen inte helt fullt.
 
Alla elbilar har detta skydd inprogrammerat.
du har alltså en netto och en bruttostorlek på batteriet. Alltså om du köper en bil som har ett batteri med en kapacitet på 70kWh, så kan du inte använda alla 70kWh.
det är i princip omöjligt att tömma batteriet helt till 0%. Samma gäller att ladda till 100%.
det står i bilen att den är laddad till 100%, men batteriet är egentligen inte helt fullt.

Men VW uppmanar alla att ställa ner laddningen till 80% av nettot.
 
Men VW uppmanar alla att ställa ner laddningen till 80% av nettot.
Jo, och Tesla gör samma sak. Och visst, man minimerar då att batteriet eventuellt tar skada eller slits mer än nödvändigt. Men det är inte farligt att ladda till 100%.
biltillverkarna är ofta lite extra försiktiga med sina råd och rekommendationer för att vara på den säkra sidan.
 
Jo, och Tesla gör samma sak. Och visst, man minimerar då att batteriet eventuellt tar skada eller slits mer än nödvändigt. Men det är inte farligt att ladda till 100%.
biltillverkarna är ofta lite extra försiktiga med sina råd och rekommendationer för att vara på den säkra sidan.
Framförallt när 99% av ID3 förarna säkert inte äger sina bilar. Varför ska dom bry sig om hur batteriet mår om 8 år :D
 
Han kanske har råkat ladda det till 100%

;)
Väl spelat! :happyhappy:

Det var precis det som inte gick dock. Han kom inte över 70% hur han än gjorde. Han hade bilen två veckor sen lämnades den in.

Under tiden lärde han sig hata inredningen, infotainmentsystemet och laddnätverket. VW har en bit kvar. ID4 verkar ha löst en del av missarna men det känns som man bör vänta in nån slags facelift innan man hoppar på ID-tåget.
 
Senast ändrad:
Väl spelat! :happyhappy:

Det var precis det som inte gick dock. Han kom inte över 70% hur han än gjorde. Han hade bilen två veckor sen lämnades den in.

Under tiden lärde han sig hata inredningen, infotainmentsystemet och laddnätverket. VW har en bit kvar. ID4 verkar ha löst en del av missarna men det känns som man bör vänta in nån slags facelift innan man hoppar på ID-tåget.
Wops!
 
Jag är jäkligt nöjd med räckvidden på min GLE.
Tar mig fram o tillbaka till jobbet utan att snåla på gasen. Mest motorväg o lite stad.
Har inte mätt men klarar iaf 6-8 mil med högt tempo.
Är ju stor tung bil o sen en trevlig diesel med ok tank på 60-70 liter gör att man inte behöver fundera.

Att det sedan är en komfortvagn med all lyx o inte en kompromiss är gött.
 
Lämnade in min ID3 för uppdatering till 2.1 i torsdags förra veckan, har fortfarande inte fått tillbaka den......

Något styrdon paja/var paj så de kunde inte fortsätta med uppdateringen. Oklart när jag får tillbaka bilen. Nu har den totalt varit på verkstad i 4v totalt sen i december.

ID3 och Mustangen jag hade har tillsammans varit på verkstäder i över 16v :D
Samma sak hände med min XC60 laddhybrid. Nån box pajjade, dom fick lyfta ur hela stora batteriet för att komma åt och byta.
Otroligt att man inte kan starta prylarna i någon form av failsafe och börja om med uppdateringen.
 
Samma sak hände med min XC60 laddhybrid. Nån box pajjade, dom fick lyfta ur hela stora batteriet för att komma åt och byta.
Otroligt att man inte kan starta prylarna i någon form av failsafe och börja om med uppdateringen.
ja det börjar bli lite jobbigt. Första gången när jag skulle 2.0 uppdateringen då funkade inte kamera-modulen med uppdateringen.
Nu med 2.1 så behövdes det här styrdonet att byta ut.

Kul om man behöver byta ut hårdvara varje gång man skall få en uppdatering :D

Men det låter som mycket jobb att lyfta ur batteri etc för att få dit en uppdatering.......
 
ja det börjar bli lite jobbigt. Första gången när jag skulle 2.0 uppdateringen då funkade inte kamera-modulen med uppdateringen.
Nu med 2.1 så behövdes det här styrdonet att byta ut.

Kul om man behöver byta ut hårdvara varje gång man skall få en uppdatering :D

Men det låter som mycket jobb att lyfta ur batteri etc för att få dit en uppdatering.......
Det tog lite tid dessutom eftersom dom var tvungna att vänta på "han som håller på med elbilar" :eek:
 
Jag är jäkligt nöjd med räckvidden på min GLE.
Tar mig fram o tillbaka till jobbet utan att snåla på gasen. Mest motorväg o lite stad.
Har inte mätt men klarar iaf 6-8 mil med högt tempo.
Är ju stor tung bil o sen en trevlig diesel med ok tank på 60-70 liter gör att man inte behöver fundera.

Att det sedan är en komfortvagn med all lyx o inte en kompromiss är gött.
Ja en sån hade inte varit helt fel. Grattis! :D Var sugen på en E300de men kunde ej acceptera den idiotiska batteriplaceringen. I GLE slipper man väl boxen i bagaget.
 
Är det någon som har installerat box via tibber? Är deras box easee något ni rekommenderar? Man får ju den för ett helt okej pris inkl installation, eller är jag helt snett på det?
 
Är det någon som har installerat box via tibber? Är deras box easee något ni rekommenderar? Man får ju den för ett helt okej pris inkl installation, eller är jag helt snett på det?
Sveriges mest sålda laddbox. Mycket prisvärd skulle jag säga. Ladtbalanseringen till den är väl kanske inte beprövad fullt ut och kostar mer än exempelvis lastbalansering till garo.
 
Okej, men om man beställer den boxen från tibber kan man ha valfri laddbalanserare då? Eller måste man ha den som tillhör easee?
 
Är det någon som har installerat box via tibber? Är deras box easee något ni rekommenderar? Man får ju den för ett helt okej pris inkl installation, eller är jag helt snett på det?
Är inne på samma till min XC60. Hur är Tibber som elleverantör? Och vet någon hur installation går till? Har säkringsskåpet på motsatt sida av huset mot där jag har carporten, så det blir en del kabel som ska dras på något sätt.
 
Tillbaka
Topp