• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

Ejnork

Cartier
Jag har haft elbil över ett år utan tillgång till egen laddplats. Däremot hade jag en publik laddstation en promenad bort. Där var det också ganska prisvärt att ladda. Där var laddningen gratis och jag betalade bara för parkeringen (första timmen gratis, sedan 20kr/h). Det var ingen snabbladdare, utan en 11kW vilket gav cirka 7 mil per laddtimme. Det funkade väldigt bra. Jag ställde bilen där 8 timmar var 10:e dag ungefär. Sedan passade jag på att ladda på alla platser där möjlighet gavs, typ köpcentrum etc.

men som någon sa så kostar det rätt mycket att snabbladda. Ska du bara snabbladda bilen kommer det troligen bli dyrare än att köra på konventionellt drivmedel.
Köper du Taycan har du tillgång till ionity med reducerat pris.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag fått min hybrid också
Gubbspecad precis som jag vill ha den :)
Måste bara greppa det här med laddning :)
Stiligt!!! Kollegan har nog nästan en exakt likadan på ingång!! Bensin eller diesel? Kollegan tog bensin men vår granne har samma variant men dieselmotor. Inte helt vanligt om man ser till förmånsbilar tror jag :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Stiligt!!! Kollegan har nog nästan en exakt likadan på ingång!! Bensin eller diesel? Kollegan tog bensin men vår granne har samma variant men dieselmotor. Inte helt vanligt om man ser till förmånsbilar tror jag :)
Jag har dieselhybriden.
Skatten är 1000 kr ca.

Förmånsvärdet är inget för den orolige konsulten :)
Men det är helt överkomligt sett till vad man får.

Mvh
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har dieselhybriden.
Skatten är 1000 kr ca.

Förmånsvärdet är inget för den orolige konsulten :)
Men det är helt överkomligt sett till vad man får.

Mvh
Tänkte mer på att dieselhybriden kostar lite mer i inköp vilket gjorde i vårt fall att TCO hamnade för högt jämfört med bensinhybriden. I veckan visade instrumenten att jag kört 100 elmil sen jag hämtade ut bilen innan jul. Vilket betyder ungefär 1/3 av totala körsträckan. Då kunde jag inte ladda hemma förrän mitten av januari.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tänkte mer på att dieselhybriden kostar lite mer i inköp vilket gjorde i vårt fall att TCO hamnade för högt jämfört med bensinhybriden. I veckan visade instrumenten att jag kört 100 elmil sen jag hämtade ut bilen innan jul. Vilket betyder ungefär 1/3 av totala körsträckan. Då kunde jag inte ladda hemma förrän mitten av januari.
Aa ok.
Glad att se lite fler GLE ute på vägarna.
Man ser mest GLC.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Om man vill ha en portabel laddade som man sätter in i 3 fas, vilken ska man ha då?
Provladdar hybriden o det verkar gå långsamt i det vanliga uttaget.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jäkligt ball

Hyundai ioniq 5
1614097213887.jpeg
 

mrowkoob

Omega
Nu har jag fått min hybrid också
Gubbspecad precis som jag vill ha den :)
Måste bara greppa det här med laddning :)
Grattis vad har du för räckvidd på den ute i verkligheten? Jag valde mellan din och BMW x5 hybriden. Efter att ha provkört båda blev det BMWn så efter nästan 16 med MB blev det min första BMW.... Mercan var rymligare men gungade som en gammal båt... funkade inte så bra när man kom från AMG dämpad bil. Sedan störde jag mig oerhört på att GLE tydligen var designad till att ha en helt annan instrumentering men de klämde in samma skärmar som i E klassen i stället och fick designa fejk luftintag för att dölja detta (inringat på bild)

Min BMW ger en bättre körupplevelse men inte alls samma premium känsla. Servicen från BMW är dessutom usel jämfört med vad jag var van vid från MB.

Vete tusan om jag inte valt en GLE om jag skulle välja nu. Men så kör jag om någon med hjälp av den fina 6an i BMWn +batteri och just då vet jag att drivlinan är den bättre av de två.

Hoppas på att de gör en AMG hybrid (med bra räckvidd) då byter jag tillbaks.
20210219_105241.jpg
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Grattis vad har du för räckvidd på den ute i verkligheten? Jag valde mellan din och BMW x5 hybriden. Efter att ha provkört båda blev det BMWn så efter nästan 16 med MB blev det min första BMW.... Mercan var rymligare men gungade som en gammal båt... funkade inte så bra när man kom från AMG dämpad bil. Sedan störde jag mig oerhört på att GLE tydligen var designad till att ha en helt annan instrumentering men de klämde in samma skärmar som i E klassen i stället och fick designa fejk luftintag för att dölja detta (inringat på bild)

Min BMW ger en bättre körupplevelse men inte alls samma premium känsla. Servicen från BMW är dessutom usel jämfört med vad jag var van vid från MB.

Vete tusan om jag inte valt en GLE om jag skulle välja nu. Men så kör jag om någon med hjälp av den fina 6an i BMWn +batteri och just då vet jag att drivlinan är den bättre av de två.

Hoppas på att de gör en AMG hybrid (med bra räckvidd) då byter jag tillbaks.
20210219_105241.jpg

Tack, har inte kunnat ladda batteriet fullt ännu, då jag inte köpt en bättre laddare och laddar endast på jobbet under dagarna, men igår hade jag runt 40 % i batteriet, körde på ren EL och kom ca 4 MIL ungefär, då låg jag 95 % motorväg i ca 110-120 KM/H

Jag har ju kört GLE innan av samma modell fast Diesel, så jag stör mig inte på luftintagen som du nämner, men visst det hade säkert kunna gjorts bättre , den byggs ju ändå i USA så man får ha lite förståelse :)

För mig är en SUV en SUV, jag kan aldrig få det till att bli speciellt roligt, oavsett motor, så jag prioriterar maximal komfort :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack, har inte kunnat ladda batteriet fullt ännu, då jag inte köpt en bättre laddare och laddar endast på jobbet under dagarna, men igår hade jag runt 40 % i batteriet, körde på ren EL och kom ca 4 MIL ungefär, då låg jag 95 % motorväg i ca 110-120 KM/H

Jag har ju kört GLE innan av samma modell fast Diesel, så jag stör mig inte på luftintagen som du nämner, men visst det hade säkert kunna gjorts bättre , den byggs ju ändå i USA så man får ha lite förståelse :)

För mig är en SUV en SUV, jag kan aldrig få det till att bli speciellt roligt, oavsett motor, så jag prioriterar maximal komfort :)
Det tycker jag låter otroligt bra!?! 40km på 40% av laddningen! Vad har bilen för beräknad körsträcka på el?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det tycker jag låter otroligt bra!?! 40km på 40% av laddningen! Vad har bilen för beräknad körsträcka på el?



I Sverige pratar man om en räckvidd på strax över 93 km på ren el medan man i Europa deklarerar ca. 100 km enligt den nya mätmetoden WLTP. Ingen annan kommer ens nära dessa siffror och det skulle faktiskt visa sig vara en underskattning från Mercedes.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor


I Sverige pratar man om en räckvidd på strax över 93 km på ren el medan man i Europa deklarerar ca. 100 km enligt den nya mätmetoden WLTP. Ingen annan kommer ens nära dessa siffror och det skulle faktiskt visa sig vara en underskattning från Mercedes.
grymt bra!

Behovet för elbil som vardsbil minskar ganska drastiskt med den räckvidden, men sen ser man priset och tänker nej :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Pajar man inte batteriet fortare om man laddar snabbt?
Ej nämnvärt tror jag, kanske om man enbart kör med DC-snabbladdare

Men antal cykler är det som sliter batteri
Samt att gå till extremerna mao tomt batteri och fullt batteri

Laddar man till 100% då bör man ganksa omgående efter laddningen är klar köra bilen.
Annars är det upp till 80% som är det rekommenderade.

På exv Iphone har du en inställning, den laddar batteriet under natten till 80%. Men då host apple har koll på dig så vet de ungefär när du börjar använda telefonen på morgonen och då boostar den upp till 100%
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Laddar man till 100% då bör man ganksa omgående efter laddningen är klar köra bilen.
Annars är det upp till 80% som är det rekommenderade.
Hybrider - borde med den logiken slitas ut enormt mycket fortare än elbilar. Ska bli intressant hur det blir i verkligheten. Tidigare Prius osv verkar ändå funka rätt bra efter många mil och dessa cyklas ju nåt extremt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hybrider - borde med den logiken slitas ut enormt mycket fortare än elbilar. Ska bli intressant hur det blir i verkligheten. Tidigare Prius osv verkar ändå funka rätt bra efter många mil och dessa cyklas ju nåt extremt.
ja så är det ett batteri med dagens teknik har ju ett x-antal laddningscykler som går att genomföra innan batteriet degraderas
Om laddstatus kan hållas mellan 30-80% så får man bra mycket längre hållbarhet kontra 5-100% exv.
- Med det sagt så har jag sett olika tweets ifrån olika år ifrån Musk där han har ändrat sitt svar gällnade SOC....

sen hur många cykler batteriet klarar av och hur Toyota implementera tekniken låter jag vara osagt
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ej nämnvärt tror jag, kanske om man enbart kör med DC-snabbladdare

Men antal cykler är det som sliter batteri
Samt att gå till extremerna mao tomt batteri och fullt batteri

Laddar man till 100% då bör man ganksa omgående efter laddningen är klar köra bilen.
Annars är det upp till 80% som är det rekommenderade.

På exv Iphone har du en inställning, den laddar batteriet under natten till 80%. Men då host apple har koll på dig så vet de ungefär när du börjar använda telefonen på morgonen och då boostar den upp till 100%


Ja, jag misstänkte det också. Laddcyklerna är ju ganska begränsade (runt 300?) och sen försvinner kapaciteten påtagligt.
På min hybrid (cross-over), där batteriet faktiskt aldrig har stått på max för min del, är det ju kanske värre t om? Den brukar ligga på halvfull.
 
Topp