• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Tack grabbar! Om man kompletterar med den i efterhand, då borde det tillkomma lite mer kostnader kontra om man skulle sätta upp allt samtidigt?
 
Det här är lite spännande!
Någon som sitter med information?
 

Bilagor

  • hqdefault.jpg
    hqdefault.jpg
    18.5 KB · Visningar: 49
Hur mycket längre blir laddtiden vid slutmålet vid 0 grader contra +20. Ingen föruppvärmning av batteri och laddning utomhus.

Ombordladdare 7,4 kw. Batteri 13,2. Laddare 22 kw. Borde ta mindre än 2 timmar från tomt till fullt, men tar ca 6 timmar vid 0- -3. Har inte haft bilen tillräckligt länge för att ha prövat i sommartemp.
 
Senast ändrad:
Hur mycket längre blir laddtiden vid slutmålet vid 0 grader contra +20. Ingen föruppvärmning av batteri och laddning utomhus.

Ombordladdare 7,4 kw. Batteri 13,2. Laddare 22 kw. Borde ta mindre än 2 timmar från tomt till fullt, men tar ca 6 timmar vid 0- -3. Har inte haft bilen tillräckligt länge för att ha prövat i sommartemp.
Det beror på bil. Är det en Volvo så verkar svaret vara att det kan ta hur mycket tid extra som helst och det är inte ens säkert att batteriet blir fullt när det är kallt. ;)

Men det måste vara någon större bil? Även BMW hybrider verkar ha vissa problem att ladda när det är kallt. https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=313714&sida=1
 
Snart redo att ta steget från fossil till el. Har börjat sondera rätt rejält och trillade igår över på ID4 city med räckvidd på 34 mil. Med miljöbonus blir den här riktigt prisvärd. För min egen del tror jag milen räcker. Gör sällan långresor med bil och kör mest i Skåne och sträckor på 3-20 mil ca. Men vad tror ni om andrahandsmarknaden, kommer den här vara iskall och svårsåld om 2 år?
 
Snart redo att ta steget från fossil till el. Har börjat sondera rätt rejält och trillade igår över på ID4 city med räckvidd på 34 mil. Med miljöbonus blir den här riktigt prisvärd. För min egen del tror jag milen räcker. Gör sällan långresor med bil och kör mest i Skåne och sträckor på 3-20 mil ca. Men vad tror ni om andrahandsmarknaden, kommer den här vara iskall och svårsåld om 2 år?
Ja City kommer vara markant billigare begagnad. Det är därför den inte finns som privatleasing - den skulle bli dyrare per månad än Life...
 
En djungel det här! Om vi hoppar över till laddhybrider. Budget runt 300k: passat gte eller outlander phev? Vad är sämst affär? 😎
Jag har haft båda, en kort sammanfattning;

-Passaten höll inte speciellt bra, men var som bil betraktat väldigt trevlig, och snål
-Outlander höll bra men var en otroligt dålig bil, det kändes som en 15 år gammal modell. Törstig som f-n.

Jag skulle egentligen inte vilja ha någon av dem igen, Passaten för att jag ogillar oförutsedda kostnader och Outlander för att... ja, den är så j-vla dålig.

Men, Passaten är verkligen trevlig och köper du en så se till att du får digitala instrumenthuset
 
Jag har haft båda, en kort sammanfattning;

-Passaten höll inte speciellt bra, men var som bil betraktat väldigt trevlig, och snål
-Outlander höll bra men var en otroligt dålig bil, det kändes som en 15 år gammal modell. Törstig som f-n.

Jag skulle egentligen inte vilja ha någon av dem igen, Passaten för att jag ogillar oförutsedda kostnader och Outlander för att... ja, den är så j-vla dålig.

Men, Passaten är verkligen trevlig och köper du en så se till att du får digitala instrumenthuset
Jag har haft båda, en kort sammanfattning;

-Passaten höll inte speciellt bra, men var som bil betraktat väldigt trevlig, och snål
-Outlander höll bra men var en otroligt dålig bil, det kändes som en 15 år gammal modell. Törstig som f-n.

Jag skulle egentligen inte vilja ha någon av dem igen, Passaten för att jag ogillar oförutsedda kostnader och Outlander för att... ja, den är så j-vla dålig.

Men, Passaten är verkligen trevlig och köper du en så se till att du får digitala instrumenthuset

ungefär där jag har landat. Outlandern verkar toppa varenda lista i billigast-per-månad, men mycket mer än så är det inte.

Gillar passaten invändigt (med cockpit) men inte så mycket utvändigt, fronten är ok iofs. Vad var det för oförutsedda kostnader du åkte på? Vad låg en standard service på?

uppskattar input, tack!
 
ungefär där jag har landat. Outlandern verkar toppa varenda lista i billigast-per-månad, men mycket mer än så är det inte.

Gillar passaten invändigt (med cockpit) men inte så mycket utvändigt, fronten är ok iofs. Vad var det för oförutsedda kostnader du åkte på? Vad låg en standard service på?

uppskattar input, tack!
Minns inte exakt men något hände med farthållaren, sen gick en drivaxel, dörrarna lackades om (rost och färgsläpp), och så var det lite blandat småfix. De tre reparationerna kostade över 10.000kr stycket och då fick vi ändå inte de vanliga felen på drivlinan, de brukar ju tydligen läcka olja mellan motor/låda samt att de har en del andra fel som inte är helt ovanliga.

Dock en väldigt skön bil att köra långt i och dessutom snål samt relativt pigg.

Det var en förmånsbil så jag vet inte vad servicen kostade men jag minns att jag tyckte att den var dyr, och att den skulle servas relativt ofta.
 
Minns inte exakt men något hände med farthållaren, sen gick en drivaxel, dörrarna lackades om (rost och färgsläpp), och så var det lite blandat småfix. De tre reparationerna kostade över 10.000kr stycket och då fick vi ändå inte de vanliga felen på drivlinan, de brukar ju tydligen läcka olja mellan motor/låda samt att de har en del andra fel som inte är helt ovanliga.

Dock en väldigt skön bil att köra långt i och dessutom snål samt relativt pigg.

Det var en förmånsbil så jag vet inte vad servicen kostade men jag minns att jag tyckte att den var dyr, och att den skulle servas relativt ofta.

24mån/3000 mil. Kan inte komma på någon motsvarande bil som har längre intervall ;)

Ja, här tog de i!

69942B7B-4C3D-4FDE-9E5C-C772553FFFB0.jpeg
 
24mån/3000 mil. Kan inte komma på någon motsvarande bil som har längre intervall ;)
Ja, i ärlighetens namn tror jag min bil lyckades hamna i någon konstig otakt som verkstaden aldrig fick ordning på, nu minns jag inte detaljerna men 2020 servades den på våren och sensommaren, trots att den bara rullat typ 1000 mil däremellan.

Jag vet att jag bad servicekillen ta eventuella merjobb i förtid bara så att jag kom ur den där loopen men det gick visst inte.... men det är såklart mer ett fel på verkstaden, än själva bilen.
 
Japp. Slog till på Tibber, både box och installation. Tog dom som elleverantör också då jag tröttnat på vattenfall. Nöjd hittills, snabb kontakt och leverans av boxen. Installationen dröjer några veckor för att installatören hade fullt.

Har inte haft Tibber själv men en kompis och hans svåger har testat. Problemet med "spotpris" är att det är så jäkla dyrt vid höglast (typ när alla duschar på morgonen och lagar middag på kvällen) att det i princip är omöjligt att kompensera för vid låglast. Så nettot bleb ändå ett dyrare genomsnitt än en leverantör som har fast pris. För de två iaf.
 
Tillbaka
Topp