Denna är snygg. Någon här? Stockholms innerstad idag!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
LivsfarligtDenna är snygg. Någon här? Stockholms innerstad idag!
Verkligen. Finns flera faror med detta. Märkligt att folk fortfarande gör så här efter alla år av informationskampanjerLivsfarligt
Är så med de som kör TeslaVerkligen. Finns flera faror med detta. Märkligt att folk fortfarande gör så här efter alla år av informationskampanjer
Går du för en Volvo så välj R-design istället. Bättre stolar, trevligare chassi och snyggare utan gubbkrom. Skiljer 10k på listanHallå
tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.
Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.
Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.
Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt
Vad är behoven för andrabilen? Känns trist att ha två likadana bilar (och dit räknar jag även V60. De fyller samma behov liksom)Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.
Behovet för andrabilen är väl typ att sambon ska kunna köra sin hästtransport även om jag är borta. Vilket jag tycker man kan göra med en billigare bil men njaVad är behoven för andrabilen? Känns trist att ha två likadana bilar (och dit räknar jag även V60. De fyller samma behov liksom)
Hej,Hallå
tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.
Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.
Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.
Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt
Vi hade GTE och V60 T8 gummistövel-edition (XC60) samtidigt.Hallå
tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.
Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.
Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.
Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt
Nu har vi slagit till på nästa elbil!
funderade mycket och länge. Gjorde oss av med TM3 LR AWDn vid årsskiftet i och med jobbyte och har inte haft bil sen dess.
det har funkat bra utan bil. Speciellt eftersom vi jobbat hemifrån då det varit pandemi. Vi har lagt pengar på taxi och bildelningstjänster istället, de få gånger vi behövt åka någonstans. Men nu kände vi att vi behöver bil. Vi behövde något som inte behöver laddas så ofta eftersom vi inte har möjlighet att ladda hemmavid. Samtidigt något billigt eftersom vi inte kommer använda den speciellt frekvent (vi åker kommunalt till jobbet efter pandemin 2-3 ggr i veckan. Vi handlar runt knuten. Vi har inga barn m.m)
Så slog till på en Faceliftad MY22 Hyundai Kona Electric Long Range Performance med Essentialpaket. Tycker fortfarande det är den mest prisvärda elbilen på marknaden om man vill ha längre än 30 mils riktig räckvidd.
484 km räckvidd (WLTP). Skulle gissa på strax under 40 mil riktig räckvidd. Riktigt effektiv på 162Wh/km.
synd bara att den inte är byggd på dedikerad elbilsplattform. Då hade den varit lite ännu bättre. Men funkar fint för oss som bara vill ha oss från A till B fossilfritt och säkert.
vi valde dock vit färg, och inte blå
vad landade notan på?
Gte känns väl som det mest praktiska valet av dessa och sett till det ekonomiska lär det väl vara rätt lika mellan de allihopför kontext. Är just nu riktigt velig gällande bilköp. Tittat på GTE, Outlander, ID4 och M3 SR+. M3 ser ut att vinna på de flesta punkter förutom priset och det faktum att jag har 2 barn, varav ett med barnvagn och bakåtvänd stol.
428kkr.vad landade notan på?
428kkr.
Med personalbilsupplägg så blir det cirka 4k i månaden.
jag ville inte ha någon laddhybrider. Testade ID.4. Jättebra familjebil på alla sätt. Jag störde mig lite på att den var mjukvarulåst i accelerationen. Konan har bättre 0-100 siffror och lägre förbrukning.
M3s stora fördel är ju deras laddnätverk vilket är ovärderligt om ni åker mycket långresor. Men frågan är om det är värt den stora prisskillnaden?
Skulle köpa 22kw på en gång så slipper du utgiften igen om 3år när det står en elbil på uppfarten.Ska installera laddbox och tittar på Easee hos efuel som är billigast på 7000kr ink installation (efter 50% avdraget), någon som har erfarenhet?
Alternativet är Garo hos någon annan för några tusenlappar extra, men ser inte någon större vinning med den.
Jag ska ladda plug-in hybrid i regel på nätterna så tänkte inte välja till lastbalansering, om det skulle visa sig vara dumt går det att lägga till i efterhand?
Båda dem klarar väl 22kw om jag väljer 16A 3-fas, eller hur?Skulle köpa 22kw på en gång så slipper du utgiften igen om 3år när det står en elbil på uppfarten.
Du har nog rättBåda dem klarar väl 22kw om jag väljer 16A 3-fas, eller hur?
16A 3-fas är 11kW. Det räcker gott och väl.Båda dem klarar väl 22kw om jag väljer 16A 3-fas, eller hur?
Tack, jag hade initialt inte tänkt välja lastbalansering då jag inte tror jag behöver det. Går det att lägga till i efterhand om jag märker att jag behöver det?16A 3-fas är 11kW. Det räcker gott och väl.
lastbalansering på garo är billigare än easees lastbalansering. Jag skulle personligen välja easee. Den är modernare och har bra app.
Jag är ganska säker på att det går att välja till i efterhand. Men min gissning är att Easee lastbalansering är lättare att lägga till i efterhand jämfört med Garos.Tack, jag hade initialt inte tänkt välja lastbalansering då jag inte tror jag behöver det. Går det att lägga till i efterhand om jag märker att jag behöver det?
Om boxen tar allt från samma fas så slår du i 16A taket redan med 3.7kw. (3700/230=16). Det beror lite på hur boxen och bilen beter sig. Jag vet inte riktigt hur enfasladdning (som det oftast är vid hybrid) beter sig ur en laddbox.En till kanske dum fråga: jag har 3-fas 16A nu, behöver jag säkra upp min el-central till 20A? Hur mycket kräm drar en laddbox?
Min bil klarar max att ladda i 3,7kw och jag kommer nog sällan ladda i full styrka då jag mestadels kommer att ladda över natten.
Okej då bör det i teorin räcka, jag vet inte exakt hur mina vitvaror är kopplade på faserna. Jag bor i bostadsrätt och har spis, ugn och diskmaskin, ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten. Jag kan ju också ställa ner laddstyrkan i bilen om det skulle vara så att jag vill ladda dagtid och samtidigt laga mat.16A trefas är 11kw. Du är alltså långt ifrån gränsen med 3.7kw. Boxen "drar" inte mer än bilen kan ta emot.
Men det är inte heller riktigt så enkelt. Det beror också lite på hur faserna är belastade inuti huset. Har du en enfasspis, en tvätt och en torktumlare kopplat på samma fas så kan det lösa ut ändå under vissa förutsättningar.
Men laddar man nattetid är det nästan alltid lugnt.
Det är nog en fråga som du behöver ta med elektrikern. 3,7kW är ju 1-fas 16A.En till kanske dum fråga: jag har 3-fas 16A nu, behöver jag säkra upp min el-central till 20A? Hur mycket kräm drar en laddbox?
Min bil klarar max att ladda i 3,7kw och jag kommer nog sällan ladda i full styrka då jag mestadels kommer att ladda över natten.
Precis så. Du har i princip noll marginal kvar om bilen tar allt från samma fas.Okej då bör det i teorin räcka, jag vet inte exakt hur mina vitvaror är kopplade på faserna. Jag bor i bostadsrätt och har spis, ugn och diskmaskin, ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten. Jag kan ju också ställa ner laddstyrkan i bilen om det skulle vara så att jag vill ladda dagtid och samtidigt laga mat.