• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Har inte haft Tibber själv men en kompis och hans svåger har testat. Problemet med "spotpris" är att det är så jäkla dyrt vid höglast (typ när alla duschar på morgonen och lagar middag på kvällen) att det i princip är omöjligt att kompensera för vid låglast. Så nettot bleb ändå ett dyrare genomsnitt än en leverantör som har fast pris. För de två iaf.
Jag tog dom inte för att dom är billigare eller dyrare, utan för att jag inte tycker om vattenfall. :)
 
Faceliftade hybrider från Volvo ska få värmen från högspänningsbatteriet istället för bränslevärmaren framöver. Inleds MY22 vad jag såg. Blir väl mer "miljövänligt" men kommer ju korta räckvidden på el framöver. Större batteri är väl tänkt att kompensera.
 
Faceliftade hybrider från Volvo ska få värmen från högspänningsbatteriet istället för bränslevärmaren framöver. Inleds MY22 vad jag såg. Blir väl mer "miljövänligt" men kommer ju korta räckvidden på el framöver. Större batteri är väl tänkt att kompensera.
Den info vi har fått är att den elektriska värmaren endast funkar när sladden sitter i. Vill man ha värmare utan sladd så adderar vi den traditionella bränsledrivna värmaren
 
Hur mycket billigare kan det ens bli med spot om man satt så att laddning skall ske mellan 02-06 på morgonen om man har vanligt elavtal.

Tänker bara för elen till bilen nu
 
Den info vi har fått är att den elektriska värmaren endast funkar när sladden sitter i. Vill man ha värmare utan sladd så adderar vi den traditionella bränsledrivna värmaren
Fast det var ju precis det som skulle ändras med my22 och ersättas av en värmepump via högvoltsbatteriet? Jag har bara läst på volvoforum dock, inte djupdykt i frågan på nåt sätt.
 
Hur mycket billigare kan det ens bli med spot om man satt så att laddning skall ske mellan 02-06 på morgonen om man har vanligt elavtal.

Tänker bara för elen till bilen nu
Själva elen är oftast samma pris på under dygnets alla timmar. Däremot brukar det vara lite olika nätavgifter. Jag är ansluten till Jönköpings energi och de tar 22 öre mellan 06 och 22 och 4,5 öre mellan 22 och 06. Säg att kan göra uppåt 20 öre per kWh.
 
Fast det var ju precis det som skulle ändras med my22 och ersättas av en värmepump via högvoltsbatteriet? Jag har bara läst på volvoforum dock, inte djupdykt i frågan på nåt sätt.
Den lösningen jag nämner ovan har inte funnits tidigare heller... Förr hade man en bränslevärmare utan avgasrening, aldrig funnits en elektrisk innan så nyheten såvitt jag förstår är en elektrisk värmare som ersätter den bränsledrivna förutsatt att du har en sladd inkopplad
 
Själva elen är oftast samma pris på under dygnets alla timmar. Däremot brukar det vara lite olika nätavgifter. Jag är ansluten till Jönköpings energi och de tar 22 öre mellan 06 och 22 och 4,5 öre mellan 22 och 06. Säg att kan göra uppåt 20 öre per kWh.
Det varierar nog väldigt. Mina nätavgifter (Vattenfall) är samma dygnet runt.
Finns ju timbaserat rörligt elpris
Inte forskat i det så mycket. Valde Tibber för att det var det snabbaste sättet att komma igång med timpris. Plus snygg app.

Rätt säker ändå på att elhandelsbolagen sätter en marginal jämfört med spotpriset om de ska köra fastpris så man "vinner" nog lite på det ändå. Risken är ju att matlagningen blir väldigt dyr mellan 18-20. Det ska ställas mot hur mycket billigare elbilsladdningen blir och jag TROR att elbilen drar mer än min matlagning. Men rätta mig inte nu, jag vill inte veta egentligen ;)

(Med hybrid skulle jag inte välja spotpris. Den vill man ju ladda vid flera olika tider på dygnet)
 
Den lösningen jag nämner ovan har inte funnits tidigare heller... Förr hade man en bränslevärmare utan avgasrening, aldrig funnits en elektrisk innan så nyheten såvitt jag förstår är en elektrisk värmare som ersätter den bränsledrivna förutsatt att du har en sladd inkopplad
Så bränslevärmaren ska vara kvar för värme under färd ändå? Nu fattar jag ingenting längre vad Volvo vill uppnå. 🤕
 
Så bränslevärmaren ska vara kvar för värme under färd ändå? Nu fattar jag ingenting längre vad Volvo vill uppnå. 🤕
Den bränsledrivna är tillval (3900kr) på ReCharge.
Den elektriska har funnits på andra marknader tidigare men inte i Sverige. Den Elektriska kan inte värma kupén innan avfärd utan sladd, men väl under färd, var den info vi fick, men jag har läst på annat håll att den elektriska ska funka utan sladd, så de vette fan vad man har för tanke bakom det hela.

Det är lite rörigt minst sagt.. Men jag vill tro att det är såhär att den elektriska den värmer kupén och den bränsledrivna värmer motor och kupé... med eller utan sladd..
 
Den bränsledrivna är tillval (3900kr) på ReCharge.
Den elektriska har funnits på andra marknader tidigare men inte i Sverige. Den Elektriska kan inte värma kupén innan avfärd utan sladd, men väl under färd, var den info vi fick, men jag har läst på annat håll att den elektriska ska funka utan sladd, så de vette fan vad man har för tanke bakom det hela.

Det är lite rörigt minst sagt.. Men jag vill tro att det är såhär att den elektriska den värmer kupén och den bränsledrivna värmer motor och kupé... med eller utan sladd..
Det man vill slippa är väl att man behöver göra som Kia och starta motorn hela tiden under färd vintertid. Poängen med en hybrid försvinner ju lite om den inte kan gå på el året runt ;) Jag trodde att Volvo då skulle fixa värmen under färd genom en ny typ av värmare genom högvoltsbatteriet (så står det på Jagrullar) och därmed ersätta bränslevärmaren.
 
Saxat från Volvo.

Förkonditioneringen utnyttjar i olika fall bilens bränsledrivna och eldrivna värmare samt bilens AC-system:
  • Vid kallt klimat värmer den bränsledrivna värmaren upp både motorn och kupén – den eldrivna värmaren värmer enbart kupén innan avfärd.
  • Vid varmt klimat kyler AC-systemet kupén.

Anslutning till elnät​

Bilen kan förkonditioneras både när den är ansluten och inte är ansluten till elnätet.

När bilen är ansluten till elnätet

  • Värmning/kylning kan pågå upp till 50 minuter.
  • Uppvärmning av säte och ratt kan aktiveras under förkonditioneringen.

När bilen inte är ansluten till elnätet​

  • Värmning kan pågå upp till 50 minuter.
  • Kylning sker under 2–3 minuter.
Den eldrivna värmaren och AC-systemet använder vid förkonditionering energi från hybridbatteriet. Om bilen inte är ansluten till elnätet under förkonditioneringen minskar därmed körsträckan på el.
 
Det man vill slippa är väl att man behöver göra som Kia och starta motorn hela tiden under färd vintertid. Poängen med en hybrid försvinner ju lite om den inte kan gå på el året runt ;) Jag trodde att Volvo då skulle fixa värmen under färd genom en ny typ av värmare genom högvoltsbatteriet (så står det på Jagrullar) och därmed ersätta bränslevärmaren.
Man kör ju nån värmepumpshistoria på P8:an men jag har svårt att se att det är den man satt i tillsammans med option på bränslevärmare..
 
Man kör ju nån värmepumpshistoria på P8:an men jag har svårt att se att det är den man satt i tillsammans med option på bränslevärmare..
Nej det låter för dyrt

edit:
"För den som skall köpa en V90 Recharge laddhybrid (eller andra Volvo Recharge laddhybrider) framöver är det bra att känna till detta nedan om att bränslevärmaren försvinner och istället blir det en vattenburen värmare:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... red_210319

Det blir mer uppdateringar i MY2022 ett nytt infotainmentsystem där fri uppkoppling i 4år ingår med paketet Digital Services o uppdaterat säkerhetssystem kallat ADAS MY 2022 börjar tillverkas i slutet på Maj
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... r-modeller

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... n-nagonsin"
 
Senast ändrad:
Nej det låter för dyrt

edit:
"För den som skall köpa en V90 Recharge laddhybrid (eller andra Volvo Recharge laddhybrider) framöver är det bra att känna till detta nedan om att bränslevärmaren försvinner och istället blir det en vattenburen värmare:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... red_210319

Det blir mer uppdateringar i MY2022 ett nytt infotainmentsystem där fri uppkoppling i 4år ingår med paketet Digital Services o uppdaterat säkerhetssystem kallat ADAS MY 2022 börjar tillverkas i slutet på Maj
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... r-modeller

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... n-nagonsin"
Hur har de tänkt att det ska fungera? Ingen laddning = ingen förvärme?
 
Finns ju timbaserat rörligt elpris
Men det kanske är lite för mycket meck.

Bilen drar ju absolut mest el i vårat hushåll när den laddas. Laddar dock en gång i veckan ungefär just nu.
Vissa dygn (på vintern) kan man spara upp emot 50 kronor på en laddning om du väljer att ladda när det är som billigast jämfört med när det är som dyrast, samt laddar 60-70kWh.
 
Men om den inte är laddad? Värmen drar ju en hel del energi så jag tror inte att den kan hålla tillräckligt med energi i batteriet som "backup", som den väl gör för att hantera fullgasaccelerationer.
Vet inte exakt hur det kommer bli är det enkla svaret. Min värmare är 100% elektrisk och funkar hur bra som helst men där är ju batteriet större än en hybrid. Gissar att motorn drar igång för att skapa värme i de fallen men det är en gissning. Kia mfl har ju hela sin värme så.
 
Någon som fått sin ID4?
pratade med min säljare igår, bilen finns hemma men väntar på någon uppdatering innan den får levereras ut...
 
Tillbaka
Topp