Det är rätt trist, samma i min GLE, hade velat att den använder soppan ist.Någon som vet om värmaren i porsches Cayenne hybrid kör på el eller soppa? Vet att X5 40e värmer på el
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är rätt trist, samma i min GLE, hade velat att den använder soppan ist.Någon som vet om värmaren i porsches Cayenne hybrid kör på el eller soppa? Vet att X5 40e värmer på el
Jag tog dom inte för att dom är billigare eller dyrare, utan för att jag inte tycker om vattenfall.Har inte haft Tibber själv men en kompis och hans svåger har testat. Problemet med "spotpris" är att det är så jäkla dyrt vid höglast (typ när alla duschar på morgonen och lagar middag på kvällen) att det i princip är omöjligt att kompensera för vid låglast. Så nettot bleb ändå ett dyrare genomsnitt än en leverantör som har fast pris. För de två iaf.
På volvon nu har man möjlighet till dubbla värmare. Bränsle och el. El kör den på när sladden är i, annars bränsleDet är rätt trist, samma i min GLE, hade velat att den använder soppan ist.
Jag föredrar el faktiskt. Får lite dåligt samvete av att han den körandes varje morgon o förbruka soppaDet är rätt trist, samma i min GLE, hade velat att den använder soppan ist.
funkar inte så bra när man inte har tillgång till laddade, har man hybrid så har man ju valt icke hel el pga det så föredrar soppa då kan man starta den när man vill.Jag föredrar el faktiskt. Får lite dåligt samvete av att han den körandes varje morgon o förbruka soppa
Den info vi har fått är att den elektriska värmaren endast funkar när sladden sitter i. Vill man ha värmare utan sladd så adderar vi den traditionella bränsledrivna värmarenFaceliftade hybrider från Volvo ska få värmen från högspänningsbatteriet istället för bränslevärmaren framöver. Inleds MY22 vad jag såg. Blir väl mer "miljövänligt" men kommer ju korta räckvidden på el framöver. Större batteri är väl tänkt att kompensera.
Fast det var ju precis det som skulle ändras med my22 och ersättas av en värmepump via högvoltsbatteriet? Jag har bara läst på volvoforum dock, inte djupdykt i frågan på nåt sätt.Den info vi har fått är att den elektriska värmaren endast funkar när sladden sitter i. Vill man ha värmare utan sladd så adderar vi den traditionella bränsledrivna värmaren
Nu förstår jag inte, har du vanligt elavtal spelar det ju ingen roll när du laddar?Hur mycket billigare kan det ens bli med spot om man satt så att laddning skall ske mellan 02-06 på morgonen om man har vanligt elavtal.
Finns ju timbaserat rörligt elprisNu förstår jag inte, har du vanligt elavtal spelar det ju ingen roll när du laddar?
Själva elen är oftast samma pris på under dygnets alla timmar. Däremot brukar det vara lite olika nätavgifter. Jag är ansluten till Jönköpings energi och de tar 22 öre mellan 06 och 22 och 4,5 öre mellan 22 och 06. Säg att kan göra uppåt 20 öre per kWh.Hur mycket billigare kan det ens bli med spot om man satt så att laddning skall ske mellan 02-06 på morgonen om man har vanligt elavtal.
Tänker bara för elen till bilen nu
Den lösningen jag nämner ovan har inte funnits tidigare heller... Förr hade man en bränslevärmare utan avgasrening, aldrig funnits en elektrisk innan så nyheten såvitt jag förstår är en elektrisk värmare som ersätter den bränsledrivna förutsatt att du har en sladd inkoppladFast det var ju precis det som skulle ändras med my22 och ersättas av en värmepump via högvoltsbatteriet? Jag har bara läst på volvoforum dock, inte djupdykt i frågan på nåt sätt.
Det varierar nog väldigt. Mina nätavgifter (Vattenfall) är samma dygnet runt.Själva elen är oftast samma pris på under dygnets alla timmar. Däremot brukar det vara lite olika nätavgifter. Jag är ansluten till Jönköpings energi och de tar 22 öre mellan 06 och 22 och 4,5 öre mellan 22 och 06. Säg att kan göra uppåt 20 öre per kWh.
Inte forskat i det så mycket. Valde Tibber för att det var det snabbaste sättet att komma igång med timpris. Plus snygg app.Finns ju timbaserat rörligt elpris
Så bränslevärmaren ska vara kvar för värme under färd ändå? Nu fattar jag ingenting längre vad Volvo vill uppnå.Den lösningen jag nämner ovan har inte funnits tidigare heller... Förr hade man en bränslevärmare utan avgasrening, aldrig funnits en elektrisk innan så nyheten såvitt jag förstår är en elektrisk värmare som ersätter den bränsledrivna förutsatt att du har en sladd inkopplad
Den bränsledrivna är tillval (3900kr) på ReCharge.Så bränslevärmaren ska vara kvar för värme under färd ändå? Nu fattar jag ingenting längre vad Volvo vill uppnå.
Det man vill slippa är väl att man behöver göra som Kia och starta motorn hela tiden under färd vintertid. Poängen med en hybrid försvinner ju lite om den inte kan gå på el året runt Jag trodde att Volvo då skulle fixa värmen under färd genom en ny typ av värmare genom högvoltsbatteriet (så står det på Jagrullar) och därmed ersätta bränslevärmaren.Den bränsledrivna är tillval (3900kr) på ReCharge.
Den elektriska har funnits på andra marknader tidigare men inte i Sverige. Den Elektriska kan inte värma kupén innan avfärd utan sladd, men väl under färd, var den info vi fick, men jag har läst på annat håll att den elektriska ska funka utan sladd, så de vette fan vad man har för tanke bakom det hela.
Det är lite rörigt minst sagt.. Men jag vill tro att det är såhär att den elektriska den värmer kupén och den bränsledrivna värmer motor och kupé... med eller utan sladd..
Man kör ju nån värmepumpshistoria på P8:an men jag har svårt att se att det är den man satt i tillsammans med option på bränslevärmare..Det man vill slippa är väl att man behöver göra som Kia och starta motorn hela tiden under färd vintertid. Poängen med en hybrid försvinner ju lite om den inte kan gå på el året runt Jag trodde att Volvo då skulle fixa värmen under färd genom en ny typ av värmare genom högvoltsbatteriet (så står det på Jagrullar) och därmed ersätta bränslevärmaren.
Nej det låter för dyrtMan kör ju nån värmepumpshistoria på P8:an men jag har svårt att se att det är den man satt i tillsammans med option på bränslevärmare..
Nja. Valde hybrid för att jag inte vill ha Tesla pga dess usla kvalitet och de andra är inte riktigt där än. Bara ägt bmw och porsche och föredrar demfunkar inte så bra när man inte har tillgång till laddade, har man hybrid så har man ju valt icke hel el pga det så föredrar soppa då kan man starta den när man vill.
Samma här + det jag skrev innan.Nja. Valde hybrid för att jag inte vill ha Tesla pga dess usla kvalitet och de andra är inte riktigt där än. Bara ägt bmw och porsche och föredrar dem
Hur har de tänkt att det ska fungera? Ingen laddning = ingen förvärme?Nej det låter för dyrt
edit:
"För den som skall köpa en V90 Recharge laddhybrid (eller andra Volvo Recharge laddhybrider) framöver är det bra att känna till detta nedan om att bränslevärmaren försvinner och istället blir det en vattenburen värmare:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... red_210319
Det blir mer uppdateringar i MY2022 ett nytt infotainmentsystem där fri uppkoppling i 4år ingår med paketet Digital Services o uppdaterat säkerhetssystem kallat ADAS MY 2022 börjar tillverkas i slutet på Maj
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... r-modeller
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... n-nagonsin"
Vissa dygn (på vintern) kan man spara upp emot 50 kronor på en laddning om du väljer att ladda när det är som billigast jämfört med när det är som dyrast, samt laddar 60-70kWh.Finns ju timbaserat rörligt elpris
Men det kanske är lite för mycket meck.
Bilen drar ju absolut mest el i vårat hushåll när den laddas. Laddar dock en gång i veckan ungefär just nu.
Då kan man nog köra värmaren från batteriet ett tagHur har de tänkt att det ska fungera? Ingen laddning = ingen förvärme?
Men om den inte är laddad? Värmen drar ju en hel del energi så jag tror inte att den kan hålla tillräckligt med energi i batteriet som "backup", som den väl gör för att hantera fullgasaccelerationer.Då kan man nog köra värmaren från batteriet ett tag
Hur har de tänkt att det ska fungera? Ingen laddning = ingen förvärme?
Vet inte exakt hur det kommer bli är det enkla svaret. Min värmare är 100% elektrisk och funkar hur bra som helst men där är ju batteriet större än en hybrid. Gissar att motorn drar igång för att skapa värme i de fallen men det är en gissning. Kia mfl har ju hela sin värme så.Men om den inte är laddad? Värmen drar ju en hel del energi så jag tror inte att den kan hålla tillräckligt med energi i batteriet som "backup", som den väl gör för att hantera fullgasaccelerationer.
Lär väl vara 2.1 uppdateringen som ska lösa det mesta som strulat med ID bilarna...Någon som fått sin ID4?
pratade med min säljare igår, bilen finns hemma men väntar på någon uppdatering innan den får levereras ut...