• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

hejsam

Patek
2-Faktor
Det är nog en fråga som du behöver ta med elektrikern. 3,7kW är ju 1-fas 16A.
så om dina vitvaror och annat ligger på de två andra faserna borde det inte va några problem...?

Precis så. Du har i princip noll marginal kvar om bilen tar allt från samma fas.
Jag får helt enkelt kolla med elektriker som bör väl kunna se/mäta hur faserna är belastade. Tack för hjälpen, ska sluta spamma tråden nu :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
jag ville inte ha någon laddhybrider. Testade ID.4. Jättebra familjebil på alla sätt. Jag störde mig lite på att den var mjukvarulåst i accelerationen. Konan har bättre 0-100 siffror och lägre förbrukning.
Kan du förtydliga hur du upplevde det? ID4 ligger definitivt på listan för nästa bil för min del...
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kan du förtydliga hur du upplevde det? ID4 ligger definitivt på listan för nästa bil för min del...
De har mjukvarustrypt vridmomentet vilket är märkligt då det höga vridmomentet är en av elbilens stora fördelar. Den känns helt enkelt trög i accelerationen. Sen är den bakhjulsdriven och slira iväg rejält på vintern. Det kan ju både va positivt och negativt. Men annars är det en finfin bil!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
ID3 med dubbfria, på halvgas.
Den var rätt läbbig att köra under sådana förhållanden. Mustangen med dubbfritt var inte ens så illa.

Jag skulle göra en omkörning en stund innan jag filmade detta och baken svängde ut tillräckligt för att oroa mig. Sen kanske det var ovanligt halt där. Men jag tycker inte den var något vidare på vintern.

 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Screenshot_2021-02-13-02-46-26.png

Är 1v in i ägandet av nya e-Niro.
Har tidigare dagligen åkt Audi E-tron 55 proline tsm med min närmaste chef.
Vilken bil! Helt fantastiskt på alla sätt!
Jag åkte till audi butiken i uppsala, bad om att få testköra denna bil själv, efter provkörning frågade jag efter diverse tillval och vad respektive tillval kostade.
Jag möttes av okunnighet och nonchalans. Förstår än idag inte varför dem behandla mig så. Hade jag kanske inte rätt klocka på armen? 😉 jag var beredd att inhandla en E-tron där och då.
Men jag tog mitt förnuft till fånga, jag höll huvudet kallt och det slutade med att jag köpte en KIA e-Niro från Upplands Bilforum i Uppsala,(FINNS ANDRA BRA STÄLLEN ATT KÖPA ELBILAR PÅ) men där jag möttes av en säljare som kändes uppriktig och ärlig, han ville verkligen inte sälja in lögner utan försökte verkligen lyfta fram både för och nackdelar eftersom jag kör ca 6000mil/år och har 20miltur/retur från arbetsplatsen.

Eftersom jag åkt Audi e-tron så pass mycket leder det mig till att jag blir tvungen att jämföra dessa 2 bilar.
Mellan bilarna så skiljer de nästan en halv miljon kronor.
Jag kan köpa två KIA på en Audi.
Jag har längre räckvidd, sämre komfort, FWD och inte samma lyx-känsla. Jag har dock en halvmiljon att lägga på ett sparkonto istället för att åka like skönare och samtidigt bli bemött med respekt och förståelse av försäljare. KIAn är ingen lyxbil men känns verkligen mer gedigen än en tesla men billigare än en Audi.
I efterhand är jag glad av mitt val. Jag åker grymt skönt i KIAn på e4an, den är kvick med sina 204 el hästar, handfree'n är gudomlig, enligt mina kunder så låter det som om jag sitter i ett tystrum. Ovärderligt. Den är ekonomiskt försvarbart för både mig och min familj när jag pendlar så långt, med milersättning så tjänar jag på att åka elbil.
Jag hatar att behöva stanna på macken varannan dag för att fylla på mer fossilbränsle, stoppa i kabeln vid ankomst till tilltänkt destination är lätt att införa i rutin.

Är det den bästa elbilen med alla lyxfinesser på marknaden? -Nej
Är den bland det bästa och den mest ekonomiska hel el bilen på marknadem just nu? Speciellt för pendlaren?
Ja, det tror jag!
Fortfarande nöjd med bilen?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad brukar Tesla ha för leveranstid om man beställer en ny på deras hemsida?

EDIT: Såg nu att uppskattad leveranstid (maj) stod på betalningssidan.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Polestar 2 med fwd och 234hk motor börjar ifrån 489k dock så finns ingen pump i standardutförande. Det ingår i ett paket som ligger på 45k, helt ok pris efter 70k i bidrag.

1500kg i dragvikt med.
 
Den stora gamechangern blir när elbilarna får en riktig räckvidd på +70-80 mil i kombination med normal prestanda och generösa utrymmen för personer och last. Då kommer de stora massorna börja välja bort bensin och diesel.

Om alla tillverkare hade haft samma nätverk av laddare som Tesla har iaf jag inget problem med räckvidd runt 40 mil. Men visst, det är skillnad att köra i och omkring Sthlm som jag och trycka 20 mil enkel väg till jobbet i Norrlands inland.
 
Behövs inte så lång räckvidd i verkligheten. Viktigare att få ner priserna.

Jag tycker vi börjar komma dit. Runt 400K (ink miljöbonus) för en polestar 2 eller ID4 är fantastiskt i min bok, för ett relativt billigt och smärtfritt bilägande. Leveranstiden bedrövlig dock. Någon som vet hur det ser ut med serviceintervaller på Polestar, förresten? Gissar att VAG trycker in en mängd onödiga sådana?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Behövs inte så lång räckvidd i verkligheten. Viktigare att få ner priserna.
Den stora massan köper inte bilar för 600-800 tusen oavsett räckvidd.

Jag skulle naturlitvis ha lagt till att priserna måste ner. Men oavsett om 70-80mil lång räckvidd ”behövs" eller inte så är det en mental tröskel som är för hög att ta sig över för väldigt många. Det spelar ingen roll hur många undersökningar som kommer om hur många procent av folks resor som understiger X antal mil, det är en känslofråga och inte helt rationellt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tycker vi börjar komma dit. Runt 400K (ink miljöbonus) för en polestar 2 eller ID4 är fantastiskt i min bok, för ett relativt billigt och smärtfritt bilägande. Leveranstiden bedrövlig dock. Någon som vet hur det ser ut med serviceintervaller på Polestar, förresten? Gissar att VAG trycker in en mängd onödiga sådana?
Problemet är ju att den yxigt paketerad. Jag vill ha värmepump och adaptiv farthållare. Borde kosta 10-15k. Polestar tvingar mig att köpa paket för 85.000kr istället med en massa grejer jag inte vill ha :(

@Clark Kent Jag är rätt säker på att många gömmer sig bakom räckviddsargumentet men det som egentligen klämmer är rädslan för omställning av beteendet. Men jag håller med om att laddinfrastruktor osv är eftersatt och därmed ökar behovet av marginal.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Problemet är ju att den yxigt paketerad. Jag vill ha värmepump och adaptiv farthållare. Borde kosta 10-15k. Polestar tvingar mig att köpa paket för 85.000kr istället med en massa grejer jag inte vill ha :(

@Clark Kent Jag är rätt säker på att många gömmer sig bakom räckviddsargumentet men det som egentligen klämmer är rädslan för omställning av beteendet. Men jag håller med om att laddinfrastruktor osv är eftersatt och därmed ökar behovet av marginal.

Räckviddsargumentet är väl i samma kategori som att man köper SUV för årets enda, (potentiella), resa till Åre :)

Vi får egna laddstolpar i radhusområdet i höst. Då blir det en djupdykning i vilka alternativ som kan tänkas vara lämpliga kanditater.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det står ju ibland att de har lite mätarställning. Den måste i sådant fall ha skett utan påställning för att det ska funka.
De där 50km kan ju kosta 70.000kr om det vill sig illa
1618405015387.png
Är det inte standard att nya bilar gått ett par mil från fabrik efter diverse tester?

Har kollat upp Model 3 lite mer nu och tror att det är en bil som skulle passa mig.
99% av mina resor är max ett par mil och ska jag åka riktigt långt får jag stanna och ladda eller låna någon annans bil.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är det inte standard att nya bilar gått ett par mil från fabrik efter diverse tester?

Har kollat upp Model 3 lite mer nu och tror att det är en bil som skulle passa mig.
99% av mina resor är max ett par mil och ska jag åka riktigt långt får jag stanna och ladda eller låna någon annans bil.
Vad hände med m2?
Den kanske bara är helg/ha rolig bil
 

Hawk100

Rolex
Nästa byte hoppas jag blir till en elbil, men känner av den ”mentala” spärren ni beskriver när man inte kan komma över 60 mi på full laddning. Självklart spelar även priset in. Att lägga över en kvarts miljon på en bil kommer aldrig bli intressant för mig. Jag kommer alltså behöva hitta en beg elbil som ändå gör mer än 60 mil på full laddning och helst inte kostar över 250’. Känns som min nuvarande bil måste hålla lääääänge. 🤔
Tröstar mig med att jag kör ”fossilfritt” genom att tanka NesteMy (även om det säkert är palmolja o skit i den).
Merkostnad ca 1,50kr/l vilket innebär bara någon tusenlapp extra/år för ett (åtminstone i teorin) mycket grönare samvete....
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad hände med m2?
Den kanske bara är helg/ha rolig bil
Den är fantastiskt rolig men det är bökigt med två bilar (en sommar och en vinter) när man inte har eget garage.
Tänker att jag säljer båda bilarna och skaffar en åretruntbil istället :)

Har kollat på RS4 och E63 AMG men sista dagarna började jag fundera på om en Tesla kanske var ett vettigt alternativ.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nya Q4 ser inte dum ut. Löser ID4as stora problem med billig inredning och verkar kosta samma som ID4 +50k ungefär. Dock styrs det ju av hur utrustningen är prissatt. ID4 är väldigt komplett och välkomponerad. Tyvärr är ju plastigt och ogenomtänkt infotainment standard där och där har Audi en stor fördel. Det system som sitter i är samma som de"vanliga" modellerna och det är alldeles utmärkt.
1618496638521.png

1618496660989.png
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Nya Q4 ser inte dum ut. Löser ID4as stora problem med billig inredning och verkar kosta samma som ID4 +50k ungefär. Dock styrs det ju av hur utrustningen är prissatt. ID4 är väldigt komplett och välkomponerad. Tyvärr är ju plastigt och ogenomtänkt infotainment standard där och där har Audi en stor fördel. Det system som sitter i är samma som de"vanliga" modellerna och det är alldeles utmärkt.
1618496638521.png

1618496660989.png

Ser grym ut!
 
Topp