Är 1v in i ägandet av nya e-Niro.
Har tidigare dagligen åkt Audi E-tron 55 proline tsm med min närmaste chef.
Vilken bil! Helt fantastiskt på alla sätt!
Jag åkte till audi butiken i uppsala, bad om att få testköra denna bil själv, efter provkörning frågade jag efter diverse tillval och vad respektive tillval kostade.
Jag möttes av okunnighet och nonchalans. Förstår än idag inte varför dem behandla mig så. Hade jag kanske inte rätt klocka på armen?
jag var beredd att inhandla en E-tron där och då.
Men jag tog mitt förnuft till fånga, jag höll huvudet kallt och det slutade med att jag köpte en KIA e-Niro från Upplands Bilforum i Uppsala,(FINNS ANDRA BRA STÄLLEN ATT KÖPA ELBILAR PÅ) men där jag möttes av en säljare som kändes uppriktig och ärlig, han ville verkligen inte sälja in lögner utan försökte verkligen lyfta fram både för och nackdelar eftersom jag kör ca 6000mil/år och har 20miltur/retur från arbetsplatsen.
Eftersom jag åkt Audi e-tron så pass mycket leder det mig till att jag blir tvungen att jämföra dessa 2 bilar.
Mellan bilarna så skiljer de nästan en halv miljon kronor.
Jag kan köpa två KIA på en Audi.
Jag har längre räckvidd, sämre komfort, FWD och inte samma lyx-känsla. Jag har dock en halvmiljon att lägga på ett sparkonto istället för att åka like skönare och samtidigt bli bemött med respekt och förståelse av försäljare. KIAn är ingen lyxbil men känns verkligen mer gedigen än en tesla men billigare än en Audi.
I efterhand är jag glad av mitt val. Jag åker grymt skönt i KIAn på e4an, den är kvick med sina 204 el hästar, handfree'n är gudomlig, enligt mina kunder så låter det som om jag sitter i ett tystrum. Ovärderligt. Den är ekonomiskt försvarbart för både mig och min familj när jag pendlar så långt, med milersättning så tjänar jag på att åka elbil.
Jag hatar att behöva stanna på macken varannan dag för att fylla på mer fossilbränsle, stoppa i kabeln vid ankomst till tilltänkt destination är lätt att införa i rutin.
Är det den bästa elbilen med alla lyxfinesser på marknaden? -Nej
Är den bland det bästa och den mest ekonomiska hel el bilen på marknadem just nu? Speciellt för pendlaren?
Ja, det tror jag!