• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

par

Patek
2-Faktor
Nya Q4 ser inte dum ut. Löser ID4as stora problem med billig inredning och verkar kosta samma som ID4 +50k ungefär. Dock styrs det ju av hur utrustningen är prissatt. ID4 är väldigt komplett och välkomponerad. Tyvärr är ju plastigt och ogenomtänkt infotainment standard där och där har Audi en stor fördel. Det system som sitter i är samma som de"vanliga" modellerna och det är alldeles utmärkt.
1618496638521.png

1618496660989.png
Har inte koll exakt ID4 standard men här är Q4. Håller med om ID4ans svaghet, jäkla fin bil i övrigt.

Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr

I standardutrustningen ingår bl.a.

  • 19‘‘ aluminiumfälgar
  • Parkeringssensorer bak
  • Farthållare
  • Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
  • Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
  • Komfortmittarmstöd fram
  • Takrails i aluminium, Glanspaket
  • Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:

  • Elmanövrerad baklucka
  • Parkeringssensorer fram
  • Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
  • Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
  • Värmepump, Laddsystem compact
  • Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:

  • Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
  • Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
  • Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
  • Automatiskt avbländande innerbackspegel
  • Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har inte koll exakt ID4 standard men här är Q4. Håller med om ID4ans svaghet, jäkla fin bil i övrigt.
Om man exempelvis vill ha adaptiv farthållare (standard på ID4) så är jag rädd att man behöver köpa till nåt dyrt assistanspaket på Audi. Samma med hellackerad exteriör, då lär man åka på S-line. Sen vill man ju ha de snygga DRL-lamporna, standard är säkert betydligt fulare som på A3, Q3, A6 osv.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Antagligen extrem otur men hyrde en laddhybrid för att prova. Svänger in till snabbladdarstationen vid åre strand och alla laddare är out of service. Vad gör man om man haft en tesla och bara tänkt stanna här över en lunch för att ladda? Får se om jag kommer kunna ladda imorgon…
FE913668-6B85-4B7B-8E7A-FBC50243B9AE.png
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Antagligen extrem otur men hyrde en laddhybrid för att prova. Svänger in till snabbladdarstationen vid åre strand och alla laddare är out of service. Vad gör man om man haft en tesla och bara tänkt stanna här över en lunch för att ladda? Får se om jag kommer kunna ladda imorgon…
FE913668-6B85-4B7B-8E7A-FBC50243B9AE.png
Varför ladda en laddhybrid på en betalstation? Finns ingen ekonomi i det :rolleyes:
 
Vilka 3500kg elbilar vet ni av i dagsläget? (som finns tillgängliga om drygt ett år?)

Jag ska ha kvar min X i ca ett år till och efter det så ska jag köra 3500kg dragvikt.
Jag hade hoppats stenhårt på Cybertrucken, men sannolikheten att den finns här om drygt ett år är minimal eller obefintlig.

Hummer EV och Ford F150 ser najs ut, någon som sitter på intressant info? :)

Det hade varit kul med en vanlig SUV & 3500kg på draget som typ X5 och Cayenne har haft i flera år. Men jag är inte någon motståndare till flak, så jag hoppas på pickisarna!

Drömmen hade varit en 3500kg pickis med 200kwh-batteri, minst 600kw total effekt och en riktigt grym autopilot. Cybertrucken hade varit 100% rätt, men en del talar för att Europeernas extremt nervösa förhållningssätt till fotgängarskydd sätter käppar i hjulen.

Anar man en konspiration där tyskarna är rädda att deras Amarok med teknik från stenåldern kommer att stå osålda och gå direkt till deponi om man släpper in riktiga pickisar med riktiga prestandasiffror?

Hummer EV ser högintressant ut med 1000hk och 200kwh batteri, inget svammel där inte.

Visst känns det för övrigt som att Amerikanarna totalt dominerar elbilskonceptet med teknik, räckvidd och prestanda? Till och med Ford Mustang verkar hålla riktigt fina siffror och bli väl mottagen i pressen.

Tyskarna verkar inte behärska tekniken (fortfarande!?), även om det blir kul att se den nya EQS i verkligheten. Hade den inte varit så prålig inuti så hade jag lätt kunnat tänka mig att byta ut model 3an mot en sådan. Men den ser ut som en handväska inuti och det pallar jag inte med.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Laddning av Tesla har ni säkert diskuterat ett par gånger på de 107 sidorna men jag tänker ändå att det är enklare att fråga än att leta 😊

Som jag förstått är det 3-fas som gäller och en laddbox. Har kollat på Teslas egen Wall Connector som verkar vettig.

Men sen pratade jag med en elektriker som talade sig varm för Tibber och Easee som ska funka för alla elbilar. Om jag förstod rätt var man tvungen byta elbolag till Tibber vilket inte är aktuellt.

Han pratade även om att man behöver en lastdelare för att inte säkringarna ska gå om bilen ladas samtidigt som man kör spis, diskmaskin etc.

Känns märkligt att Tesla inte skulle ha tänkt på att laddningen inte får dra mer kräm än vad anläggningen klarar av?!

Vad säger experterna? Räcker det med en Wall Connector eller kommer jag att leva i ständigt mörker när laddning pågår? 😁
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Laddning av Tesla har ni säkert diskuterat ett par gånger på de 107 sidorna men jag tänker ändå att det är enklare att fråga än att leta 😊

Som jag förstått är det 3-fas som gäller och en laddbox. Har kollat på Teslas egen Wall Connector som verkar vettig.

Men sen pratade jag med en elektriker som talade sig varm för Tibber och Easee som ska funka för alla elbilar. Om jag förstod rätt var man tvungen byta elbolag till Tibber vilket inte är aktuellt.

Han pratade även om att man behöver en lastdelare för att inte säkringarna ska gå om bilen ladas samtidigt som man kör spis, diskmaskin etc.

Känns märkligt att Tesla inte skulle ha tänkt på att laddningen inte får dra mer kräm än vad anläggningen klarar av?!

Vad säger experterna? Räcker det med en Wall Connector eller kommer jag att leva i ständigt mörker när laddning pågår? 😁
Säkra upp till 20A och lastbalansering.
 
Teslas servicecenter och utlämning öppnar nu i Umeå!
Otroligt bra för en Norrlänning som mig. Nu har jag bara 20 mil enkel väg om jag skulle behöva service.

jag är galet nöjd med mina Teslor och jag ber till gudarna att CT kommer till Sverige. De senaste bilderna och filmklippen skapar ett så sjukt habegär :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så att bara köra Wall Connector utan lastbalansering är inte att rekommendera?
Inget problem om du har koll på din förbrukning och vet när det blir för mycket. Använder man hjärnan och laddar nattetid så behövs ingen lastbalansering. Jag har ingen exempelvis utan laddar exakt som du säger. 16A CEE uttag och portabel 400v laddare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu är jag ingen expert på Teslas grejer men jag tänker att det sitter en lastbalansering i boxen. Lär finnas hundra trådar om detta på tesla forumet :)
Den kan inte sitta i boxen rent fysiskt 😉 den måste sitta i proppskåpet.
Det finns ingen magi i Teslas grejer, de har samma förutsättningar som alla andra laddare.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Den kan inte sitta i boxen rent fysiskt 😉 den måste sitta i proppskåpet.
Det finns ingen magi i Teslas grejer, de har samma förutsättningar som alla andra laddare.
Det var kanske klumpigt skrivet av mig men vissa boxar kan man ställa in manuellt så boxen kan leverera olika effekt vid olika tidpunkter, blir lite som en manuell lastbalansering. Men annars är jag med på resonemanget. Dynamisk lastbalansering är väl möjligen det vettiga om man har fler än en elbil eller andra prylar som drar mycket el i hemmet. Statisk variant kan ju vara lite tråkigt..
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inget problem om du har koll på din förbrukning och vet när det blir för mycket. Använder man hjärnan och laddar nattetid så behövs ingen lastbalansering. Jag har ingen exempelvis utan laddar exakt som du säger. 16A CEE uttag och portabel 400v laddare.
Kan man ställa in önskat tidsintervall för laddning på sin Tesla?
Som jag förstått ligger alla laddningslogik i bilen och det är bara Supercharger som kan gå förbi den.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan man ställa in önskat tidsintervall för laddning på sin Tesla?
Som jag förstått ligger alla laddningslogik i bilen och det är bara Supercharger som kan gå förbi den.
Ingen aning, har ingen Tesla. Men det klart att det går att ställa in när bilen ska ladda, det kan alla elbilar. Eller så låter du bli att stoppa i sladden förrän du tycker att bilen ska börja ladda. Mekanisk laddningstimer ;-)

Tibber kan ju styra Teslas laddning externt så jag tror det är lugnt https://tibber.com/se/store/produkt/tesla-laddning
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ingen aning, har ingen Tesla. Men det klart att det går att ställa in när bilen ska ladda, det kan alla elbilar. Eller så låter du bli att stoppa i sladden förrän du tycker att bilen ska börja ladda. Mekanisk laddningstimer ;-)

Tibber kan ju styra Teslas laddning externt så jag tror det är lugnt https://tibber.com/se/store/produkt/tesla-laddning
Kollade en instruktionsvideo och det var busenkelt att ställa in när och hur mycket Teslan ska ladda 😊
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nån som har tibber och har märkt att smartladdningen verkar köra igång så fort man stoppar i sladden numera?
Beror det på:
1) elen är så billig nu att det inte spelar nån roll?
2) nåt är trasigt?
 
Topp