• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

Alex!

Omega
Dags för min andra hybridbil... hämtar ut den på måndag 😀... beställde den i november så det har varit en hyfsat lång väntan!

E300 de 4MATIC kombi

8739946A-4104-421E-93A8-E6E73588B12A.png
ca 6mån väntan.. Går själv och väntar på min, hitills har dom sagt ca 4mån lev tid. Har din blivit försenad, eller fick du det som prel lev datum från början?
 

Gelmax

Cartier
ca 6mån väntan.. Går själv och väntar på min, hitills har dom sagt ca 4mån lev tid. Har din blivit försenad, eller fick du det som prel lev datum från början?
Skall vara rättvis och säga att jag beställde den i slutet november och den har varit klar för leverans i 2 veckor så verklig ledtid har varit ca 4,5 månader - du kan nog vara trygg med 4 månader.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Dags för min andra hybridbil... hämtar ut den på måndag 😀... beställde den i november så det har varit en hyfsat lång väntan!

E300 de 4MATIC kombi

8739946A-4104-421E-93A8-E6E73588B12A.png

Grattis!
Är det den nya modellen som ska klara runt 10 mil på eldrift?
Återkom gärna när du har testat hur långt det går att köra. Min C300DE ska ju klara ca 5 mil men i verkligheten är det 28-31km och det är för lite för mig.
 

Gelmax

Cartier
Grattis!
Är det den nya modellen som ska klara runt 10 mil på eldrift?
Återkom gärna när du har testat hur långt det går att köra. Min C300DE ska ju klara ca 5 mil men i verkligheten är det 28-31km och det är för lite för mig.
Oj, det tror jag inte att den klarar - tror att den ligger på samma som min nuvarande Passat (och som din Mercedes) - dvs 5 mil under helt optimala förhållanden (+25 grader varmt, inga backar och inga kurvor samt inga inbromsningar eller accellerationer :rolleyes:... och just det - du får inte ha AC eller radion på heller!).
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Oj, det tror jag inte att den klarar - tror att den ligger på samma som min nuvarande Passat (och som din Mercedes) - dvs 5 mil under helt optimala förhållanden (+25 grader varmt, inga backar och inga kurvor samt inga inbromsningar eller accellerationer :rolleyes:... och just det - du får inte ha AC eller radion på heller!).
Sen tar mitt batteri upp halva bagaget. Haha... Det glömde de visa när jag handlade... Blir nog hel-el nästa gång. Trots att jag är väldigt nöjd. E-serien är ju bättre däremot.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har ni sett att MG börjar säljas i Sverige? Privatleasing av deras elbil ligger på 1990 kr/månad. Det är makalöst billigt!
0-100 på 3.1s för 1990kr/månad måste vara rekord? 😬
 

Gelmax

Cartier
Hela sidan känns ganska ofärdig - har de ens läst igenom den innan den publicerades... efter att har skummat igenom första sidan hittade jag flertalet slarvfel.

1619508280014.png

Jag tror inte att "lyx"-modellen går ner från 16 till 7 tums fälgar

Min gissning är att den som valt 0-60 har tänkt "men.... ehh, det brukar ju stå 0-60 på alla andra bilar..." -Absolut kompis men då avser det mph... - inte km/h

Edit: MaziK var före..
 

Gelmax

Cartier
Kunde inte låta bli den här formuleringen heller:
  • Blinda fläcken-skydd och varning för bakomvarande trafik
... "Blinda fläcken" - wow riktigt imponerande att bilen kan ta hänsyn till var i ögat som synnerven går ut... eller är det kanske "döda vinkeln" de menar? Förstår att de vill hålla nere kostnaderna men att använda google translate känns snarare dumsnålt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Grattis med fortfarande mot M2 comp så är det en tråkig bil :p
M2:an var på gränsen till lite för rolig. Nästan omöjligt att få fäste nu på våren när det är under 10 grader ute.
Kände mig tvungen att ställa upp bilen ut ur alla långsammare kurvor 😁

Kommer att sakna den men när ekonomin och boendet tillåter (vill ha garage) så kanske det blir något fossilt igen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man blir ju en smula undrande hur support, verkstad och återförsäljare kommer fungera i Sverige när de inte ens lyckats få till en översättning av hemsidan. Att supporta bilägandet är lika svårt som att banka ut plåten.

Min kollega fick ju sin ID3 ståendes i 4 månader på verkstad eftersom instruktionerna och verktygen för batteribyte inte fanns än. Det var ändå VW som har hyfsad koll på sin eftermarknad. Tänk er hur mycket ett nytt kinesiskt märke behöver lära sig och hur lågt prioriterat Sverige kommer vara i början...
 

Tapiren

Cartier
Finns det något bra ställe man kan jämföra ekonomi för att köra hybrid/el/bensin?
Teslakalkylen.com är ju en ”klassiker” men jag tycker nästan det är lättare att göra en egen excel, det är ju inte SÅ många variabler.

Men rent generellt är väl el/hybrid bra för dem med förmånsbil, men kanske inte så otroligt attraktivt för dem som äger bilen privat.
 
Topp