• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

Sjobedan

Rolex
Hittade ingenting som fick det att kittlas. Utrustningen var under all kritik. (Förstår dock att man får det man får när man handlar begagnat på budget)

men som det ser ut nu, så blir det nog en nyare diesel istället.

Du kan ta bort ungefär en tredjedel av bilarna i den listan närmaste åren för de kommer inte finnas för leverans än på bra lång tid. Biltillverkarna är väldigt snabba på att lansera nyheterna men det går segare att producera dem. Som exempel så lanserade Audi tre hybrider för snart 12 månader sedan. Q5 tfsi E, A6 Tfsi E och A7 tfsi E. Utfallet är att man lyckades få hit 60st Q5, fick avbryta försäljningen av A6 för att man inte fick några alls, och A7 har precis säljstartats. Leveranserna kommer om 12 månader tidigast. Så man är rätt bunden på elbilsmarknaden till det som lanserades för flera år sedan, det andra är fortfarande en bit bort.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hittade ingenting som fick det att kittlas. Utrustningen var under all kritik. (Förstår dock att man får det man får när man handlar begagnat på budget)

men som det ser ut nu, så blir det nog en nyare diesel istället.
Hur mycket kör hon? Du skrev lite motorväg annars mestadels stad. 60k i miljöbilspremie tillsammans med en milkostnad (bränslemässigt) på typ 2,80-3kr för elbilen gör den ganska svårslagen. Behöver hon något sexigare än en Zoe t.ex.? Lastar hon mycket, mycket kids o grejer som ska lastas, skjutsas osv?
Åker själv Zoe i jobbet nu och det är en behaglig och rätt rolig bil, mycket bättre än den gamla :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Flertal ur listan @Mazdak så snällt kritade ner.
Nästan allt har sålts som färdigspecat för tjänstebilsförare och då är det sällan det blir så mycket kryssande i listan. "Billiga" elbilar har också delvis använts av kommuner och landsting och där är pris den starkaste drivkraften. Ergo de är solidvita och basutrustade. Det är mer de elbilar som tilltalat mer köpstarka segment som sålts mer välspecade. Model S, e-Tron osv. Dessa blir trevliga när de kommer ut på marknaden i större antal. Dock en bit kvar till 200-300k.
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är värre att ljuga för att kränga saker för egen vinning. Sånt får det verkligen att vändas i magen.
https://www.energivarlden.se/artikel/allt-fler-positiva-till-laddfordon/ Du kan ju titta på bilden en bit ner om du undrar vad jag syftar på.
Samtidigt måste man få komma till tals, även om man arbetar i branschen. Kanske har man också visa erfarenhet av det man snackar om... Dock som alltid får man göra sin hemläxa och bilda sig en egen bild av det hela.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Samtidigt måste man få komma till tals, även om man arbetar i branschen. Kanske har man också visa erfarenhet av det man snackar om... Dock som alltid får man göra sin hemläxa och bilda sig en egen bild av det hela.
Klart man kan komma till tals men det hade varit hedervärt att vara öppen med att man jobbar med att sälja laddboxar.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer. 1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa. 2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa. 3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder. 4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan. 5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt. 6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll
Men det är ett sidospår som vi kan stanna. För det handlar om vilka ändringar i anläggningen du ville påstå att man får göra själv. Det var inte jag som tog upp det.
Min ugn har inte schuko utan Perilex.
Detta har fortfarande ingenting med antydningen att elbilsladdning är något helt annorlunda än andra belastningar i en anläggning. Varför ska det skrämmas och antydas att det är skillnad på elbilsladdning än samma belastning till en avfuktare, värmepump eller byggfläkt exempelvis? Ström är ström, den vet inte vad som sitter i andra änden.

Det finns bra argument för laddbox men sluta ljug och antyd att det kommer börja brinna när man använder den medföljande laddaren. Enda anledningen att påstå sådant är för att man jobbar på en boxtillverkare eller ett elbolag...
Nejdu, kränger varken el eller laddboxar :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Klart man kan komma till tals men det hade varit hedervärt att vara öppen med att man jobbar med att sälja laddboxar.
Det är jag som startat tråden och i första inlägget har jag skrivit att jag jobbar med elbilar och elbilsladdning. Ingenstans i tråden har jag länkat till det bolag jag arbetar på eller till någon av de produkter eller tjänster vi erbjuder. Om någon här köper en laddbox främjar det inte mig på något sätt. Jag skriver här som oberoende expert för att hjälpa människor i den ”nya” tekniken som ibland kan kännas som en djungel om man inte är insatt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte helt självklart eftersom du citerade mig.
Lämnar diskussionen där, jag har sagt min åsikt.
Man får själv göra en övervägning då det är eget ansvar för fastighet & bil :)
Helt enig om det. Är ju egentligen min poäng också - att ta hänsyn till de faktiska förutsättningarna och inte bara springa och köpa en laddbox för att man "måste" det utan vidare eftertanke. Det finns bra anledningar att köpa box också, framförallt för rena elbilar. Men inte för att huset brinner ner om man låter bli ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Helt enig om det. Är ju egentligen min poäng också - att ta hänsyn till de faktiska förutsättningarna och inte bara springa och köpa en laddbox för att man "måste" det utan vidare eftertanke. Det finns bra anledningar att köpa box också, framförallt för rena elbilar. Men inte för att huset brinner ner om man låter bli ;)
Problemet har väl varit, om jag förstår det rätt, laddboxar som kopplats in på kåkar som inte är säkrade för det. Var väl inte för så länge sedan som en kåk i Umeå brann ned pga detta. Den typiska 230v historien som följer med, dvs. ingen snabbladdning, har det väl inte varit något problem med?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Problemet har väl varit, om jag förstår det rätt, laddboxar som kopplats in på kåkar som inte är säkrade för det. Var väl inte för så länge sedan som en kåk i Umeå brann ned pga detta. Den typiska 230v historien som följer med, dvs. ingen snabbladdning, har det väl inte varit något problem med?
Här ska vi nog vara noga med tanke på trådens natur ;) Laddboxar har inte varit problemet, dessa monteras av auktoriserad elektriker och säkras av på rätt sätt och med rätt ledare. Annars får man ju inte bidraget så jag tror det är väldigt ovanligt att dessa kopplas in av annat än fackmän.

Det fall jag känner till hur man faktiskt utredde i detalj så var det medföljande 230v laddare som använts MEN som kopplats till med en vanlig äggklocketimer mellan. Dvs fullständigt vansinnigt och det som brann var timern, inte uttag eller laddare. (Men det gör enligt mig då inte att man döma ut all laddning med medföljande laddare för det.)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Här ska vi nog vara noga med tanke på trådens natur ;) Laddboxar har inte varit problemet, dessa monteras av auktoriserad elektriker och säkras av på rätt sätt. Det fall jag känner till hur man faktiskt utredde i detalj så var det medföljande 230v laddare som använts MEN som kopplats till med en vanlig äggklocketimer mellan. Dvs fullständigt vansinnigt. (Men det gör enligt mig då inte att man döma ut all laddning med medföljande laddare för det.)
Ok, då har man ju frångått det normala.
Personligen, skulle jag köra elbil så finns det ingen anledning att inte köpa en box.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, då har man ju frångått det normala.
Personligen, skulle jag köra elbil så finns det ingen anledning att inte köpa en box.
Anledningar skulle kunna vara 1) man inte behöver den snabbare laddningen 2) man är snål 3) inte har tänkt att åka elbil längre än innevarande leasingperiod osv. Nu ger ju laddboxar inget förmånsvärde (än) så köper man dem tillsammans leasingen så blir det ju väldigt billigt för förmånsföraren.

Skatteverket: "Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil "
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Anledningar skulle kunna vara 1) man inte behöver den snabbare laddningen 2) man är snål 3) inte har tänkt att åka elbil längre än innevarande leasingperiod osv. Nu ger ju laddboxar inget förmånsvärde (än) så köper man dem tillsammans leasingen så blir det ju väldigt billigt för förmånsföraren.
Det var mitt personliga tyckande. Schemaläggning, smart laddning och framförallt snabbladdning är väl tre saker som känns aktuellt
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det var mitt personliga tyckande. Schemaläggning, smart laddning och framförallt snabbladdning är väl tre saker som känns aktuellt
Fullt rimligt. Jag själv som har 15-18 mån leasing är det inte lika självklart för. Därav laddade jag min GTE med medföljande laddare. Och huset står kvar ;)
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Tycker denna tråd är bra och ni alla delar intressanta aspekter i det hela. Sedan får var och en bilda sin egna uppfattning.

Har idag en Volvo T8 som jag laddar utan laddbox. Blir nyfiken när ni skriver "snabbladdning". Som jag förstått det så går det inte att snabbladda Volvo pga att derasdningsystem inte klarar det.
Eller finns det någon laddbox som klarar det?
 

Tapiren

Cartier
Outlanders standardkabel är känd för strula och smälta/brinna. Jag har sett sjukt läskiga kablar. Men framförallt så är alla andra bilmärkens standardkablar så mycket bättre.
Källa: Sålt mitsu många år, även vart med kabelreklemationer osv mot generalagent.

problemet är att fortfarande många kör med timers och annat skit mellan uttagen. stor bov i det hela. Är man även orolig, ställ in i bilens inställningar att den ska dra minimalt med ström vid laddning.
Det var ungefär samma problem med Volvon, en XC60, uttaget blev varmt.

Men det spelar inte så stor roll, jag har bara en mil till jobbet och då kan jag lika gärna köra på bensin.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker denna tråd är bra och ni alla delar intressanta aspekter i det hela. Sedan får var och en bilda sin egna uppfattning.

Har idag en Volvo T8 som jag laddar utan laddbox. Blir nyfiken när ni skriver "snabbladdning". Som jag förstått det så går det inte att snabbladda Volvo pga att derasdningsystem inte klarar det.
Eller finns det någon laddbox som klarar det?
Finns inget stöd för snabbladdning på en T8. Största anledningen till det är nog för att det är ett såpass litet batteri att man anser att det inte finns ett behov för det, likt en elbil..
 

mega

Rolex
Klart man kan komma till tals men det hade varit hedervärt att vara öppen med att man jobbar med att sälja laddboxar.
Eller så kan man ju fråga på ett trevligt sätt om vederbörande råkar jobba i branschen eftersom han är så sjukt påläst och svarar både uttömmande, klokt och engagerat på varenda fråga folk ställt hittills.
 

demondave

Rolex
Känns som att alla som inte kört elbil gravt överskattar behovet av laddhastighet, gissningsvis ivrigt påhejade av laddboxleverantörer. Där jag parkerar när jag jobbar installeras 22kw-stolpar. Det ger ju 11kw med Teslas laddhårdvara, vilket hade varit relevant för arbetsplatsladdning om jag hade haft typ 30 mil till jobbet. Då hade nog nytt jobb varit mer relevant..

Brorsan, som kör på tok för mycket, kan ladda genom schuko i motorvärmaruttag. Han kör 6A där när bilen står, och orkar inte ens peta i sladden hela tiden för att han ändå klarar sig bra. Bilar står helt enkelt stilla ofta, så jobb- eller hemmaladdning behöver verkligen inte vara snabb. Snabbladdning vill man ha på roaftrips :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Känns som att alla som inte kört elbil gravt överskattar behovet av laddhastighet, gissningsvis ivrigt påhejade av laddboxleverantörer. Där jag parkerar när jag jobbar installeras 22kw-stolpar. Det ger ju 11kw med Teslas laddhårdvara, vilket hade varit relevant för arbetsplatsladdning om jag hade haft typ 30 mil till jobbet. Då hade nog nytt jobb varit mer relevant..

Brorsan, som kör på tok för mycket, kan ladda genom schuko i motorvärmaruttag. Han kör 6A där när bilen står, och orkar inte ens peta i sladden hela tiden för att han ändå klarar sig bra. Bilar står helt enkelt stilla ofta, så jobb- eller hemmaladdning behöver verkligen inte vara snabb. Snabbladdning vill man ha på roaftrips :)
Skönt att det funkar för vissa :)
Min resa till Östersund senast från Skåne tog 9,5h med fossilbil.. Resan med elbilen tog 14,5h.. Jag åker denna sträcka 1-2ggr per månad samt gör andra lite längre resor. Finns inte en chans att en elbil är något för mig, inte än. Räckviddsångesten är utbytt mot Laddångest.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har tre-fas hemma och på firman.
Hur laddar jag bäst min tesla m3?
https://evconnect.se/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v
Sån här exempelvis men jag undrar om det inte lite är ett självmål att köpa så dyr sladd. Nog gäller väl laddboxstödet enbart laddboxar? Dvs det skulle bli samma pengar som en box på väggen vilket kan vara smidigare och de erbjuder ofta mer funktionalitet.
https://shop.tesla.com/product/silver-wall-connector
 

demondave

Rolex
Skönt att det funkar för vissa :)
Min resa till Östersund senast från Skåne tog 9,5h med fossilbil.. Resan med elbilen tog 14,5h.. Jag åker denna sträcka 1-2ggr per månad samt gör andra lite längre resor. Finns inte en chans att en elbil är något för mig, inte än. Räckviddsångesten är utbytt mot Laddångest.

Elbil med rätt laddnätverk ska väl inte vara något jätteproblem? Öppnar väl en supercharger i nån av hogdalarna, ytter eller över minns jag inte, snart. Då räknar iaf jag att Värmland-Åre ska gå plättlätt. Söderut är ju inget problem härifrån.

När det kommer till riktig långfärd är det ju nätverket som är viktigast. Där ligger Tesla ljusår före dom andra, hur storstilade än ionityplanerna är på pappret. För min del vet jag att jag når Gbg och Sthlm lätt på räckvidden, med SuC Enköping som bra stopp om man vill runt i Sthlm utan att behöva ladda innan återresan. Det är ju bara semilångt. Med SuC i Poultikasvaara klarar jag dessutom släktstugan norr om polcirkeln, även om jag knappast lär slå körtiderna på natturerna med fossilbil och tre vuxna som skiftkör :D Det är ändå rätt långt :)
 
Topp