• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vad gör i3 så cool? Tycker mest att dörrarna verkar väldigt opraktiska? Och i övrigt är den inget särskilt?
Den har en fantastisk körkänsla och väghållning. Tog alla tillbehörspaket, så fin utrustning. Utseendet är jag inte särskilt imponerad av.
Ej heller de punchiga dörrarna.
Men åker nästan alltid själv i den bilen så det funkar.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Budgettest.

Testat Mazda MX30, Citroën C4, Kia E-Niro, Hyundai Kona och e-2008.

MX30. Ok.
C4. Seeeg.
E-Niro. Bäst.
Kona. Plastig.
Peugeot. Snygg!

E-Niro är ful (inte fulast) men känns vettigast. Roligast att köra. Längst räckvidd. Ok inne i kupén.

Som tur var byter jag bil i maj nästa år. EV-6 verkar bra!
Kona har längre räckvidd än e-Niro.
 

Veratio

Cartier
Kona har längre räckvidd än e-Niro.

Är nog på ett ut men stämmer ju att på pappret har den längre räckvidd. Tyckte Kona kändes billigare interiört, ingen har ju BMW känsla direkt...

Kan tänka mig att EV-6 kan bli intressant.

Vi var även förbi MG, men deras elbil fanns bara i hallen, inte för provkörning. Löjligt billig dock, men säljaren sa att de sålt/leasat 500 stycken. Spännande att köpa en helt obeprövad bil så där!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
En liten undran såhär i allmänhet.
Jag har ingen möjlighet till att ladda hemma - gör man då bäst i att fetglömma en elbil?
Bor i Malmö, spekulant på en Tesla Model 3 long range. Var och spanade på en igår.

tempImageNsAUkx.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har ingen möjlighet till att ladda hemma - gör man då bäst i att fetglömma en elbil?
Ja enligt mig. Tycket det är jobbigt nog med allt planerande när man har laddning hemma.

Vissa har andra åsikter. Jag har också en elbil med relativt "kort" räckvidd (25 mil normalt, 30 under bästa förutsättningar). Har man 50-60 mil är det en annan sak.
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En liten undran såhär i allmänhet.
Jag har ingen möjlighet till att ladda hemma - gör man då bäst i att fetglömma en elbil?
Bor i Malmö, spekulant på en Tesla Model 3 long range. Var och spanade på en igår.

tempImageNsAUkx.png
Det beror snarare på hur mycket du kör och hur bekväm du är. Har du laddare nära så är det ju inte ett jättestort problem.

Jag kan idag inte ladda hemma. Men föreningen "jobbar" på det....
Men då har jag inte fått min Id4a ännu. Kanske ändrar uppfattning när jag väl får den.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ja enligt mig. Tycket det är jobbigt nog med allt planerande när man har laddning hemma.

Vissa har andra åsikter. Jag har också en elbil med relativt "kort" räckvidd (25 mil normalt, 30 under bästa förutsättningar). Har man 50-60 mil är det en annan sak.

Det beror snarare på hur mycket du kör och hur bekväm du är. Har du laddare nära så är det ju inte ett jättestort problem.

Jag kan idag inte ladda hemma. Men föreningen "jobbar" på det....
Men då har jag inte fått min Id4a ännu. Kanske ändrar uppfattning när jag väl får den.
Långturer jag kör är till stugan (12 mil enkel väg), men då kör jag förbi en supercharger på vägen - avstickare på 3-400 m från motorvägen.
Föreningen kan jag säkert också bearbeta en smula, men jag planerar även en flytt - så kanske helt enkelt avvakta med det. Och ja, jag siktar ju på en som på pappret löser 61 mil, men i verkligheten kanske 50-55.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
En elbil kör man helst inte tom på laddning heller utan man ska röra sig mellan 20-80%. Sen kanske du skiter i hur batteriet mår om 8-10år :rolleyes: Min poäng är bara att den användbara räckvidden är (helst) inte det fulla intervallet.
Är med på den biten, jag är en kronisk laddare med mobilen.

Ska iväg och provköra polarens idag. Inte ens kört en än...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det går jättefort, är jättemjukt och härligt - men inte "kul" på något motorsportaktigt sätt med eldrift. För 95% av körningen tycker jag dock det bara är fördelar.
Jag har inte det där motorsportbehovet. Är ganska ointresserad av bilar på det viset, jag vill att de ska fungera och vara bekvämt.
Kör ofta roadtrips i Tyskland, och efter lite efterforskning så finns det gott om laddplatser hela vägen ner till civilisations vagga - Bayern. ☺️
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
En liten undran såhär i allmänhet.
Jag har ingen möjlighet till att ladda hemma - gör man då bäst i att fetglömma en elbil?
Bor i Malmö, spekulant på en Tesla Model 3 long range. Var och spanade på en igår.

tempImageNsAUkx.png
Jag har inte möjlighet att ladda hemma men har haft elbil i flera år.
hade en TM3 LR AWD tidigare och det funkade bra. Lite omständigt då jag laddade på publik laddstation var 14e dag. Har en laddstation bara en kort promenad bort
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte möjlighet att ladda hemma men har haft elbil i flera år.
hade en TM3 LR AWD tidigare och det funkade bra. Lite omständigt då jag laddade på publik laddstation var 14e dag. Har en laddstation bara en kort promenad bort
Pratade med styrelsen för min brf idag - det finns planerat att installera laddstolpar inom en snar framtid, så den frågan löste sig själv.
 

Makkanxd

Rolex
Har börjat släppa V60 nu och blivit mer och mer övertygad om att passaten är bättre för oss.
Såg nu att de släppt 2022s modeller med bland annat en ny färg som såg läcker ut. Frågan är bara hur den ser ut på passaten IRL 🧐
Beställer man idag var det leverans i början av oktober enligt Möller.
ABC06CC3-1AFE-4F42-8AB5-A0FFEB8EE2FB.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har deras bedrövliga solidgrå kommit till Passaten nu alltså? Den är bara trist i verkligheten.

Färgen är inspirerad av Audis nardogrå som är en succé på RS modellerna. Grejerna där är ju att färgen är ett understatement till en ball modell. På en enklare bil blir det liksom inte samma härliga kontrast.
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har deras bedrövliga solidgrå kommit till Passaten nu alltså? Den är bara trist i verkligheten.

Färgen är inspirerad av Audis nardogrå som är en succé på RS modellerna. Grejerna där är ju att färgen är ett understatement till en ball modell. På en enklare bil blir det liksom inte samma härliga kontrast.
Jag tycker tvärtom, den är fin. Valde den på min ID4.
 

Makkanxd

Rolex
Har deras bedrövliga solidgrå kommit till Passaten nu alltså? Den är bara trist i verkligheten.

Färgen är inspirerad av Audis nardogrå som är en succé på RS modellerna. Grejerna där är ju att färgen är ett understatement till en ball modell. På en enklare bil blir det liksom inte samma härliga kontrast.
Okej förstår hur du menar.
Jag tycker tvärtom, den är fin. Valde den på min ID4.
Ja, visst är det den färgen typ alla ID3or och 4or har?
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Jag har ingen möjlighet till att ladda hemma - gör man då bäst i att fetglömma en elbil?
Har du möjlighet att regelbundet ladda bekvämt även om det inte är hemma? Jobbet?

Jag är också lite inne på att skaffa el/hybrid men hade aldrig orkat hålla på att göra laddningen till världens projekt varje gång. Tror det hade fått mig att hata konceptet helt.

Nu har jag i dagarna lyckats tjata till mig en laddplats i mitt garage trots att jag ännu inte har el/hybrid, men innan dessa fanns så var närmsta laddställe ca 300m ifrån mitt boende, ett fåtal platser utomhus som ständigt är upptagna.

Hade jag behövt parkera 300m hemifrån några gånger i veckan, och åka dit och spana efter lediga platser då och då så hade jag nog helt enkelt valt bort el/hybrid helt.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
En liten undran såhär i allmänhet.
Jag har ingen möjlighet till att ladda hemma - gör man då bäst i att fetglömma en elbil?
Bor i Malmö, spekulant på en Tesla Model 3 long range. Var och spanade på en igår.

tempImageNsAUkx.png
Fungerar klockrent utan (jag har inte möjlighet att ladda hemma)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har beställt en Peugeot e208! Tyckte den var riktigt kul att köra, testade ett gäng bilar innan. Lite Gti-känsla över bilen. Leverans nästan på en gång, men jag är bortrest hela sommaren så det blir augusti/september nån gång.
 
Topp