• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

leicaphile

Panerai
Njae. Som en lite större(?) Tiguan kanske. Men den är väldigt rymlig.

Jag hade beställt en men efter att ha kört ett par så valde jag att inte köpa den. Trevlig och rymlig bil men den var lite seg i prestandan, mjukvaran kändes inte riktigt färdig, störde mig nåt enormt på alla touchknappar/reglage, och den hade lite konstiga designmissar som att de inte har bakgrundsbelysning på de "sliders" som sitter under skärmen vilket gör det lite svårt att se ibland. Kollade en Skoda Enyaq senare och den kändes mycket trevligare så skulle rekommendera att man tar en titt på den om man är intresserad av en ID4. Mer riktiga knappar, större bagage, och lite mer "premium" känsla än ID4.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Två veckor med Teslan (Model 3 Performance) och jag är mer än nöjd!

Byggkvalité, köregenskaper och komfort är väldigt bra.
Accelerationen är på gränsen till sinnessjuk. Blir lika förvånad varje gång man ger fullt från tex 50 km/h. M2:an känns som en traktor i jämförelse.

Det som är mindre bra är programvaran i bilen. När allt funkar är det fantastiskt men jag har råkat ut för Tesla Black Screen två gånger vilket inte är så kul. Första gången visst jag inte vad man skulle göra så jag åkte hem (med en annan bil) och hämtade nyckelkortet (trodde det var fel på appen). Efter att ha läst på lite så är det bara att lägga i växeln och köra. Sist, andra gången, startade systemet om sig självt under färd efter ca 30 sekunder.

Bilen känner inte alltid av nyckeln i mobilen så jag har med mig Tesla-kortet om i fall att.

Hoppas framtida uppdateringar av programvaran löser problemet.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Två veckor med Teslan (Model 3 Performance) och jag är mer än nöjd!

Byggkvalité, köregenskaper och komfort är väldigt bra.
Accelerationen är på gränsen till sinnessjuk. Blir lika förvånad varje gång man ger fullt från tex 50 km/h. M2:an känns som en traktor i jämförelse.

Det som är mindre bra är programvaran i bilen. När allt funkar är det fantastiskt men jag har råkat ut för Tesla Black Screen två gånger vilket inte är så kul. Första gången visst jag inte vad man skulle göra så jag åkte hem (med en annan bil) och hämtade nyckelkortet (trodde det var fel på appen). Efter att ha läst på lite så är det bara att lägga i växeln och köra. Sist, andra gången, startade systemet om sig självt under färd efter ca 30 sekunder.

Bilen känner inte alltid av nyckeln i mobilen så jag har med mig Tesla-kortet om i fall att.

Hoppas framtida uppdateringar av programvaran löser problemet.
Är ju över 130 det roliga börjar :p
 

Ozil1886

Omega
Hämtar min Bmw X3 30e på tisdag. Ska bli intressant med elhybrid istället för diesel. Kanske för sen på tåget och skulle valt helel men men, får bli nästa gång!
 

Jonire

Omega
Oproblematiskt

Det är av nån anledning bara de som kör dieselbil som har problem med elbilar hela tiden ;)
Nix…vår id3 har krånglat nästan sen vi hämtade den. Bärgat en gång, antal spännande buggar mm. Sen har den fel som egentligen inte är fel som att det saknas instrumentbelysning a la nedraggad veteranare. Det är iofs inte kopplat till framdriften/energilagret😊 . Vår Passat GTE vi tog ut ny 2016 krånglade också med lite spännande buggar. Skulle tro mycket har gått fort under utvecklingen. Ska villigt erkänna att våra andra nya bilar krånglat också.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nix…vår id3 har krånglat nästan sen vi hämtade den. Bärgat en gång, antal spännande buggar mm. Sen har den fel som egentligen inte är fel som att det saknas instrumentbelysning a la nedraggad veteranare. Det är iofs inte kopplat till framdriften/energilagret😊 . Vår Passat GTE vi tog ut ny 2016 krånglade också med lite spännande buggar. Skulle tro mycket har gått fort under utvecklingen. Ska villigt erkänna att våra andra nya bilar krånglat också.
Törs nästan inte säga det, men vår e-Golf har krånglat exakt noll gånger, efter snart ett års ägande. Enligt tidigare ägare har den inte heller strulat alls. Det kan vara en fördel med en ”befintlig modell” som blir elbil.
 

Jonire

Omega
Törs nästan inte säga det, men vår e-Golf har krånglat exakt noll gånger, efter snart ett års ägande. Enligt tidigare ägare har den inte heller strulat alls. Det kan vara en fördel med en ”befintlig modell” som blir elbil.
Jag tror det är som du säger, en stabilare platform. Med id3 blev det nog lite mycket nytt på en gång och Passat GTEn vi hade var väldigt tidigt ex, dessutom ökar ju komplexiteten med dubbla system som hybriden ger.
 

Caravelle33

Vacheron
Så har jag äntligen 2 blå bilar. ID4 1st edition Max levererades till slut efter mycket lång väntan. Fick köra ut den ur bilhallen och sedan snodde dottern, som för tillfället är billös, den så fråga mig inte hur bilen är.
6D85297C-A2C2-4897-8F32-18D4325BA6DE.jpeg
 

leicaphile

Panerai
Nix…vår id3 har krånglat nästan sen vi hämtade den. Bärgat en gång, antal spännande buggar mm. Sen har den fel som egentligen inte är fel som att det saknas instrumentbelysning a la nedraggad veteranare. Det är iofs inte kopplat till framdriften/energilagret😊 . Vår Passat GTE vi tog ut ny 2016 krånglade också med lite spännande buggar. Skulle tro mycket har gått fort under utvecklingen. Ska villigt erkänna att våra andra nya bilar krånglat också.

Vilken version mjukvara kör ni på den? VW sade väl mer eller mindre rakt ut att den är buggig och lite "beta" när de krängde de 2020, men med 2.1 ska det vara lite mer stabilt. Ser dock på ID4 forumen att det krånglar en del fortfarande, oftast löses det med en "reboot" av nåt slag. Lite trist eftersom både ID3 och ID4 är fina bilar att köra med bra utrymmen.
 

Jonire

Omega
Vilken version mjukvara kör ni på den? VW sade väl mer eller mindre rakt ut att den är buggig och lite "beta" när de krängde de 2020, men med 2.1 ska det vara lite mer stabilt. Ser dock på ID4 forumen att det krånglar en del fortfarande, oftast löses det med en "reboot" av nåt slag. Lite trist eftersom både ID3 och ID4 är fina bilar att köra med bra utrymmen.
Just nu har vi den senaste, den blev uppdaterad när den bärgades. I detta nu är den på verkstad för en annan reparation. Upplever nuvarande mjukvara som bättre bla laddningen som sällan behöver startad om.
 

leicaphile

Panerai
Man undrar hur f-n folk tänker.


"På morgonen för resans begynnelse hade temperaturen sjunkit farligt nära nollsträcket och det regnade. Allt annat än optimala förhållanden för en elbil det vill säga (kyla=dåligt). För att ha minsta lilla chans att nå vår destination med blott ett laddstopp var vi därför tvungna att anpassa oss efter omständigheterna. Detta innebar ett avstängt klimatsystem och farthållare på 100 km/h, trots en betydligt högre hastighetsgräns."

"Ett annat irritationsmoment med att försöka köra en elbil så långt som möjligt i dåligt väder är att rutorna immar igen på nolltid. " - ja, inte så konstigt om du stänger av klimatanläggningen.

Det lustiga/sorgliga är att om de inte fått nån fix idé om att ha ett enda laddstopp hade de kunnat köra fort med klimatanläggningen på och förmodligen komma fram snabbare trots att de ev. skulle behöva ladda två gånger.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man undrar hur f-n folk tänker.


"På morgonen för resans begynnelse hade temperaturen sjunkit farligt nära nollsträcket och det regnade. Allt annat än optimala förhållanden för en elbil det vill säga (kyla=dåligt). För att ha minsta lilla chans att nå vår destination med blott ett laddstopp var vi därför tvungna att anpassa oss efter omständigheterna. Detta innebar ett avstängt klimatsystem och farthållare på 100 km/h, trots en betydligt högre hastighetsgräns."

"Ett annat irritationsmoment med att försöka köra en elbil så långt som möjligt i dåligt väder är att rutorna immar igen på nolltid. " - ja, inte så konstigt om du stänger av klimatanläggningen.

Det lustiga/sorgliga är att om de inte fått nån fix idé om att ha ett enda laddstopp hade de kunnat köra fort med klimatanläggningen på och förmodligen komma fram snabbare trots att de ev. skulle behöva ladda två gånger.
Trött dieselgubbe som skrivit?
 

leicaphile

Panerai
Trött dieselgubbe som skrivit?

Förmodligen. Provade att plugga in deras förhållanden i ABRP och fick att två laddstopp hade tagit totalt 51 minuter. Nu fick de ladda i en timme eftersom de insisterade på att ladda mer än 80% vilket man som elbilsägare vet att man ska undvika då det går trögt där. Så de hade kunna köra 120+ hela vägen och vara framme mycket snabbare i komfort om de inte betett sig som idioter.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det som är mindre bra är programvaran i bilen. När allt funkar är det fantastiskt men jag har råkat ut för Tesla Black Screen två gånger vilket inte är så kul. Första gången visst jag inte vad man skulle göra så jag åkte hem (med en annan bil) och hämtade nyckelkortet (trodde det var fel på appen). Efter att ha läst på lite så är det bara att lägga i växeln och köra. Sist, andra gången, startade systemet om sig självt under färd efter ca 30 sekunder.

Bilen känner inte alltid av nyckeln i mobilen så jag har med mig Tesla-kortet om i fall att.
Låter ju helt ärligt asdåligt? Att mjukvaran pajar så att den enda visuella indikatorn och tillika kontrollpanelen inte är tillgänglig längre.

Tänkte på att du skriver att du är mer än nöjd…
 

joca

Patek
2-Faktor
Då var bilen äntligen hemma! Den jag specat själv verkade aldrig vilja börja tillverkas, så säljaren trollade fram en Lagerbil med lite bättre spec för samma pris. Den chansen vill man ju inte missa. Hittills supernöjd 😁
4D3222D1-3CF0-4446-BC9F-C3BEB4571DC9.jpeg
Snyggt. Hur är utrymmet? Ungefär som kodiaq har jag hört?
 

Pasque

Omega
Snyggt. Hur är utrymmet? Ungefär som kodiaq har jag hört?
Den är rätt lik kodiaqen, lite mindre i höjden i baksätet (jag kan dock med mina 195 cm sitta upprätt i baksätet till skillnad från id.4)

bakluckan kändes också rätt lik kodiaq. dock sluttar bakrutan i enyaqen mer så man tappar väl lite plats för hundburar och dyl om det är av behov.

men för mig som kommer från en yeti känns bilen enorm (även om yetin magiskt kunde svälja hur mycket bagage som helst) 😂
 
Topp