• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

Bottega

Cartier
Några som planerar bilsemester med sin elbil? Jag och min tvärfeta ioniq 28kwh planerar på över 120 mil i sommar. Blir riktigt spännande med Skåneresa. Start från Stockholm.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Några som planerar bilsemester med sin elbil? Jag och min tvärfeta ioniq 28kwh planerar på över 120 mil i sommar. Blir riktigt spännande med Skåneresa. Start från Stockholm.
Jag körde från Stockholm, ner längs östkusten, rundade skåne längs sydkusten, upp längs västkusten till Karlstad och E18 hem förra sommaren. Fungerade klockrent.
 

Anton

Omega
Börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil och laddhybrid är det som gäller.

Har i dagsläget en Volvo XC40 ren Diesel.

Funderar främst på följande bilar BMW 330e xdrive touring samt Volvo V60 Recharge T6 Inscription.

Någon här som har lite feedback gällande dessa? :)
 

wlk

Omega
Börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil och laddhybrid är det som gäller.

Har i dagsläget en Volvo XC40 ren Diesel.

Funderar främst på följande bilar BMW 330e xdrive touring samt Volvo V60 Recharge T6 Inscription.

Någon här som har lite feedback gällande dessa? :)

Kör en V60 T6 idag och är väldigt nöjd. Både i normalläget och sportläge levererar den bra med kräm för att vara en tung familjebil. Oväntat sportig i sportläge (men det är fortfarande en Volvo).
Komforten jämfört med min BMW 320 GT på längre sträckor är guld.


Pros & Cons:

  • Grym komfort
  • Bra motor, förbrukar rätt lite på ren bensin också
  • Bra utrymme i bagaget
  • Infotainmentsystemet är tråkigt men levererar en ganska felfri upplevelse
  • Elmotorn levererar mer än väntat för mig: går helt på el trots att jag inte fisåker upp till ca 100-120 km/h
  • 35-39 km på ren el täcker de mesta av mina behov t/r jobb, gym, ärenden etc.
  • Musik/podd etc. pausas automatiskt om föraren öppnar dörren. Oväntat plus jämfört med min BMW (som fortsätter tills bilen låses), eftersom om jag lastar ut matvaror etc. så missar jag någon halvminut och måste pausa manuellt. Liten grej kan tyckas men väldigt uppskattad.
  • Går väldigt tyst både på el och med fossilmotorn igång.

  • GPSen är inte lika bra som BMWs motsvarighet
  • Att öppna bagageluckan via knappen inne vid förarsätet tar orimligt lång tid
  • Inte lika sportig som BMW.
  • Stor och bulkig i vissa lägen. Svänger som en ubåt. :D
  • Blir ganska trångt i passagerarsätet om du kör bakvänd bilstol bak (funkar upp till 180 cm kanske om du ska åka hyfsat bekvämt).
  • Svårt att komma på fler nackdelar faktiskt vilket är ett gott betyg.
  • Appen är lite långsam och inte helt perfekt (inte BMWs heller för den delen) men levererar där den ska.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kör en V60 T6 idag och är väldigt nöjd. Både i normalläget och sportläge levererar den bra med kräm för att vara en tung familjebil. Oväntat sportig i sportläge (men det är fortfarande en Volvo).
Komforten jämfört med min BMW 320 GT på längre sträckor är guld.


Pros & Cons:

  • Grym komfort
  • Bra motor, förbrukar rätt lite på ren bensin också
  • Bra utrymme i bagaget
  • Infotainmentsystemet är tråkigt men levererar en ganska felfri upplevelse
  • Elmotorn levererar mer än väntat för mig: går helt på el trots att jag inte fisåker upp till ca 100-120 km/h
  • 35-39 km på ren el täcker de mesta av mina behov t/r jobb, gym, ärenden etc.
  • Musik/podd etc. pausas automatiskt om föraren öppnar dörren. Oväntat plus jämfört med min BMW (som fortsätter tills bilen låses), eftersom om jag lastar ut matvaror etc. så missar jag någon halvminut och måste pausa manuellt. Liten grej kan tyckas men väldigt uppskattad.
  • Går väldigt tyst både på el och med fossilmotorn igång.

  • GPSen är inte lika bra som BMWs motsvarighet
  • Att öppna bagageluckan via knappen inne vid förarsätet tar orimligt lång tid
  • Inte lika sportig som BMW.
  • Stor och bulkig i vissa lägen. Svänger som en ubåt. :D
  • Blir ganska trångt i passagerarsätet om du kör bakvänd bilstol bak (funkar upp till 180 cm kanske om du ska åka hyfsat bekvämt).
  • Svårt att komma på fler nackdelar faktiskt vilket är ett gott betyg.
  • Appen är lite långsam och inte helt perfekt (inte BMWs heller för den delen) men levererar där den ska.

Bara ett litet tips är att du kan ändra så att musik/podd pausas när du öppnar dörren på din BMW oxå.

Sen håller jag inte riktigt med om komforten, körde en V60 T8 ToR Italien i höstas och på autobahn i lite lagom hastighet kändes den som en tvålkopp, gav verkligen ingen trygg march känsla (till skillnad från när jag kört autobahn med BMW 320d GT som är stabil på ett helt annat sätt och på så sätt ger en mycket mer avslappnad körning).
 

Michael.

Rolex
Kör en V60 T6 idag och är väldigt nöjd. Både i normalläget och sportläge levererar den bra med kräm för att vara en tung familjebil. Oväntat sportig i sportläge (men det är fortfarande en Volvo).
Komforten jämfört med min BMW 320 GT på längre sträckor är guld.


Pros & Cons:

  • Grym komfort
  • Bra motor, förbrukar rätt lite på ren bensin också
  • Bra utrymme i bagaget
  • Infotainmentsystemet är tråkigt men levererar en ganska felfri upplevelse
  • Elmotorn levererar mer än väntat för mig: går helt på el trots att jag inte fisåker upp till ca 100-120 km/h
  • 35-39 km på ren el täcker de mesta av mina behov t/r jobb, gym, ärenden etc.
  • Musik/podd etc. pausas automatiskt om föraren öppnar dörren. Oväntat plus jämfört med min BMW (som fortsätter tills bilen låses), eftersom om jag lastar ut matvaror etc. så missar jag någon halvminut och måste pausa manuellt. Liten grej kan tyckas men väldigt uppskattad.
  • Går väldigt tyst både på el och med fossilmotorn igång.

  • GPSen är inte lika bra som BMWs motsvarighet
  • Att öppna bagageluckan via knappen inne vid förarsätet tar orimligt lång tid
  • Inte lika sportig som BMW.
  • Stor och bulkig i vissa lägen. Svänger som en ubåt. :D
  • Blir ganska trångt i passagerarsätet om du kör bakvänd bilstol bak (funkar upp till 180 cm kanske om du ska åka hyfsat bekvämt).
  • Svårt att komma på fler nackdelar faktiskt vilket är ett gott betyg.
  • Appen är lite långsam och inte helt perfekt (inte BMWs heller för den delen) men levererar där den ska.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :) Skall hämta ut XC60 T8 som tjänstesläde i augusti. Har aldrig kört hybrid innan så skall bli spännande att prova.
 

Anton

Omega
Kör en V60 T6 idag och är väldigt nöjd. Både i normalläget och sportläge levererar den bra med kräm för att vara en tung familjebil. Oväntat sportig i sportläge (men det är fortfarande en Volvo).
Komforten jämfört med min BMW 320 GT på längre sträckor är guld.


Pros & Cons:

  • Grym komfort
  • Bra motor, förbrukar rätt lite på ren bensin också
  • Bra utrymme i bagaget
  • Infotainmentsystemet är tråkigt men levererar en ganska felfri upplevelse
  • Elmotorn levererar mer än väntat för mig: går helt på el trots att jag inte fisåker upp till ca 100-120 km/h
  • 35-39 km på ren el täcker de mesta av mina behov t/r jobb, gym, ärenden etc.
  • Musik/podd etc. pausas automatiskt om föraren öppnar dörren. Oväntat plus jämfört med min BMW (som fortsätter tills bilen låses), eftersom om jag lastar ut matvaror etc. så missar jag någon halvminut och måste pausa manuellt. Liten grej kan tyckas men väldigt uppskattad.
  • Går väldigt tyst både på el och med fossilmotorn igång.

  • GPSen är inte lika bra som BMWs motsvarighet
  • Att öppna bagageluckan via knappen inne vid förarsätet tar orimligt lång tid
  • Inte lika sportig som BMW.
  • Stor och bulkig i vissa lägen. Svänger som en ubåt. :D
  • Blir ganska trångt i passagerarsätet om du kör bakvänd bilstol bak (funkar upp till 180 cm kanske om du ska åka hyfsat bekvämt).
  • Svårt att komma på fler nackdelar faktiskt vilket är ett gott betyg.
  • Appen är lite långsam och inte helt perfekt (inte BMWs heller för den delen) men levererar där den ska.

Tack för feedback, uppskattas verkligen!

Kommer bränna en del långkörning (2-4h) i tjänsten samt till Luleå från Stockholm tur retur ca 2 ggr per år så man ska orka några timmar framför ratten.

I vardagen kommer elen räcka gott och väl.

Alltid haft Volvo men är sugen på att testa BMW som jag uppfattade som lite roligare, samt att jag tycker XC40 inte varit så skön att köra uppfattat den som lite "svängig".
 

Tapiren

Cartier
Tack för feedback, uppskattas verkligen!

Kommer bränna en del långkörning (2-4h) i tjänsten samt till Luleå från Stockholm tur retur ca 2 ggr per år så man ska orka några timmar framför ratten.

I vardagen kommer elen räcka gott och väl.

Alltid haft Volvo men är sugen på att testa BMW som jag uppfattade som lite roligare, samt att jag tycker XC40 inte varit så skön att köra uppfattat den som lite "svängig".
Vi har haft två XC60 T8 och var väldigt nöjda, den är väl i allt väsentligt ”samma” bil som V60.

Nu körde vi förvisso aldrig på Autobahn eller i andra situationer där man kunde köra 160-170 några länge stunder men jag upplevde dem som väldigt bekväma och stabila, även i hastigheter över 120-130.


Jag skulle spontant gissa att V60 är något mer avslappnad och bekväm än 3-serie.

Nu vet jag inte hur senaste modellen av 3-serien är men jag körde en som var ett par år gammal och då tyckte jag inte att den var speciellt rolig, hybridsystemet gjorde den lite tung på ett negativt sätt.

Skulle vi göra valet idag hade vi absolut valt en Volvo igen, eller möjligen BMW 530 hybrid, den är klockren i sin senaste form men då kanske budgeten spricker? När vi köpte Volvon kostade en basutrustad (men de är ju alltid ganska välutrustade) 530e 459.000 om jag minns rätt, det var otroligt prisvärt.

Dock är Volvos hybrider ganska törstiga, det är inga problem att ligga på 0.9 på långresa och det är nog bra mycket mer än vad BMW:n drar.
 

Ozil1886

Omega
Börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil och laddhybrid är det som gäller.

Har i dagsläget en Volvo XC40 ren Diesel.

Funderar främst på följande bilar BMW 330e xdrive touring samt Volvo V60 Recharge T6 Inscription.

Någon här som har lite feedback gällande dessa? :)
Har kört vår X3 laddhybrid i 10 dagar nu och jag gillar den skarpt. Passar oss ypperligt med den körning vi gör med mycket lokala turer till jobb, affär osv. vi kan köra nästan helt uteslutande på el 👍 jag kikade även på Xc60 T6 men tyckte jag gjort mitt med Volvo för ett tag då jag haft en S90 för ett tag sedan. BMW har ett bättre modernare infotainment och defensivt snabbare! XC60 gick även bort då jag provade den på vintern och fyrhjulsdriften är långsam.. griper in sent och det är lätt att få sladd. X3’an har permanent fyrhjulsdrift och mer förutsägbar. Är fyrhjulsdrift viktigt för dig så är det värt att tänka på.
 
Någon som har sin tesla utomhus på vintern? Funkar dörrarna bra?
Inte upplevt några större problem än så länge. Visst, handtagen kan frysa fast vid fel väderlek, men jag har inte haft problem att komma in i bilen dom gångerna. Följer man råden i manualen så är det inga dimmor.
Kör man dessutom förvärmning eller är lite proaktiv och smörjer gummilisterna så går allt ännu lättare.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Någon som har sin tesla utomhus på vintern? Funkar dörrarna bra?
Jag hade min tesla utomhus. På vintern fryser handtaget fast så man får banka för att få den att funka. Fönstrena fryser också fast så att se inte kan gå ner eller upp när man öppnar dörren vilket innebär att när du väl fått upp dörren kan du inte stänga den utan att riskera krossa rutan. Förvärmning hjälper såklart. Men då gäller det att appen funkar som den ska vilket inte alltid är fallet
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Vad skall man satsa på för bil när ens Superb skall lämnas tillbaka efter leasingen? Hybrid/el så klart!
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Ingen som kan svara?
Vi provkörde Kia e-Niro och blev positivt överraskade. Dem kör med nån slags kampanj just nu. Frågan är: är det lönt att skaffa ren elbil om man bor i lägenhet och inte har egen laddstople?
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Ingen som kan svara?
Vi provkörde Kia e-Niro och blev positivt överraskade. Dem kör med nån slags kampanj just nu. Frågan är: är det löst att skaffa ren elbil om man bor i lägenhet och inte har egen laddstople?

Min bästa vän köpte en E-Niro nu för kampanj pris 3 295 kr per månad.

Han kör I normala fall rätt exakt 1 000 mil per år. På jobbet har han möjlighet att ladda gratis 2h på Ica Maxi under dagen, ibland 4h om han flyttar runt.

Har aldrig varit under 40 procent än! På nästa boende från 1 oktober har han dock stolpe...

Skulle inte fundera en sekund om jag kunde ha en, bra pris, fin bil!

Eller om man kan vänta till ev kampanj på Ioniq 5 eller Kia EV6? Är nog 18-24 månader bort dock?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ingen som kan svara?
Vi provkörde Kia e-Niro och blev positivt överraskade. Dem kör med nån slags kampanj just nu. Frågan är: är det löst att skaffa ren elbil om man bor i lägenhet och inte har egen laddstople?
Jag bor i lägenhet och har ingen laddplats. Har en Hyundai Kona som är besläktad med e-Niron. Jag laddar på publik laddare var 14:e dag ungefär. Det funkar om man har en laddplats nära hemmet eller jobbet
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Min bästa vän köpte en E-Niro nu för kampanj pris 3 295 kr per månad.

Han kör I normala fall rätt exakt 1 000 mil per år. På jobbet har han möjlighet att ladda gratis 2h på Ica Maxi under dagen, ibland 4h om han flyttar runt.

Har aldrig varit under 40 procent än! På nästa boende från 1 oktober har han dock stolpe...

Skulle inte fundera en sekund om jag kunde ha en, bra pris, fin bil!

Eller om man kan vänta till ev kampanj på Ioniq 5 eller Kia EV6? Är nog 18-24 månader bort dock?
Ja, 3295kr/mån är ok men jag tänkte mer på Advanceplus för 3695kr/mån iom man får mycket mer utrustning.
Skatten på superben är ca 4000.
Tankar för cirka 1000 i månaden.
Snabb kalkyl är följande
Superb 4250+333+1000=5588 i månaden
e-Niro 3695+30+0=3725 i månaden

Hmmmm
 
Topp