• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,001
Ingen som kan svara?
Vi provkörde Kia e-Niro och blev positivt överraskade. Dem kör med nån slags kampanj just nu. Frågan är: är det lönt att skaffa ren elbil om man bor i lägenhet och inte har egen laddstople?
Många som tycker att det fungerar bra är också positiva till el som drivmedel, tycker att det är roligt med miljö och ny teknik osv.

Vill man bara ha det som är bekvämt/enkelt tror jag man snabbt blir irriterad på en elbil, om det inte är så att man ser andra styrkor än kostnadsbilden, i alla fall om man saknar laddstolpe vid hem eller arbete.
 
Läste nu om IONITY, det är ganska nära mig och klart att man skall betala samt ladda snabbt, ingen tvekan om det. Är inte ute att köra gratismil, tänkte mest på kalkylen. Sen att man kan ladda gratis är inte fel när det väl händer :)
 
Någon som har erfarenhet av Tesla model 3 och småbarn? Får barnvagnen plats i bagaget? Är det bra utrymme för bilbarnstol?
 
Kommer mer och mer statistik nu på hur länge batterierna håller i verkligheten. Ser bra ut.

Verkligen lovande. Kom f.ö. precis hem från en liten minisemester med e-Niron. Snabbladdade på tre olika Bee 50kW stationer på vägen och allt fungerade felfritt. 5:- / kWh men det är ytterst sällan jag behöver ladda på nåt annat ställe än hemma så inte riktigt värt att betala nån avgift för billigare priser.

Nu på sommaren för jag runt 50 mil från en "tank" på 64kWh. Så 320:- för 50 mils körning. Min BMW drog runt 0,7 (diesel) så hade gått åt 35 liter * 17 :- för samma resa. Så även om man laddar dyrt är det inte så jäkla farligt.
 
Nu när flytten till villa är på gång så har tankarna för el/laddhybrid återigen upptagats och det kommer med största sannolikhet att bli en sådan bil inom närmsta kvartalet.

Vårt körmönster består mest av kortare streckor på vardagar(<1 mil) till ett par mil under helgerna då vi tycker om utflykter. Då och då sker en längre resa i landet speciellt under vintertid då vi gillar skidsport.

Har tidigare privat en Model 3 men har läst väldigt mycket om kass kvalité men det kanske har förbättrats löpande. Idag tänkte vi prova en Nissan Leaf och en Golf GTE. Vet inte annars vad man skulle kunna tänkas testa men något i den storleken. Väldigt viktigt med körkomfort.
 
Nu när flytten till villa är på gång så har tankarna för el/laddhybrid återigen upptagats och det kommer med största sannolikhet att bli en sådan bil inom närmsta kvartalet.

Vårt körmönster består mest av kortare streckor på vardagar(<1 mil) till ett par mil under helgerna då vi tycker om utflykter. Då och då sker en längre resa i landet speciellt under vintertid då vi gillar skidsport.

Har tidigare privat en Model 3 men har läst väldigt mycket om kass kvalité men det kanske har förbättrats löpande. Idag tänkte vi prova en Nissan Leaf och en Golf GTE. Vet inte annars vad man skulle kunna tänkas testa men något i den storleken. Väldigt viktigt med körkomfort.
En sak du bör tänka på när det gäller elbil är att exempelvis Nissan leaf endast kan ta emot enfasladdning. Det innebär att du i princip bara kan ladda 2 mil/timme på vanliga laddstationer. Vissa bilmodeller kan ladda på trefas. Då laddar du tre gånger snabbare. Det är något som bilsäljarna ofta inte informerar om, då de inte har tillräckligt med kunskap vad gäller elbilsladdning.
 
En sak du bör tänka på när det gäller elbil är att exempelvis Nissan leaf endast kan ta emot enfasladdning. Det innebär att du i princip bara kan ladda 2 mil/timme på vanliga laddstationer. Vissa bilmodeller kan ladda på trefas. Då laddar du tre gånger snabbare. Det är något som bilsäljarna ofta inte informerar om, då de inte har tillräckligt med kunskap vad gäller elbilsladdning.
Oj tack för infon. Det där är ju en dealbreaker.. Hade ingen aning om.
 
Provkörde en id4. Helt klart ett lyft från id3. Har bara haft hatchbacks tidigare så ganska stor omställning att köra en suv. Behöver dragkrok och tydligen är inte id3 godkänd för det. id5 ska komma i höst också så det ska bli kul att prova en sådan med.
67A07F87-FC92-4C5D-A56F-954673BB9F38.jpeg
 
Testat att ladda på IONITY som skulle ge 350Kw men ID4 tog bara laddning i 65Kw. Trodde den skulle klara 115Kw. Från 10-80% gick på ca 30 minuter. Lite besviken på den uteblivna snabbladdningen.
 
"ID4 laddas på CCS, på upp till 125 kW vilket ger rejält snabbladdning om laddaren kan leverera så mycket el."
-www.vw.se

Det är också en maximal hastighet, över 80% sjunker det och i vissa temperaturer (för kallt, för varmt) sjunker hastigheten också
 
Har kollat upp lite el om huset och huvudsäkringen är på 16A. Förstår jag det rätt då att man kan köra 3fas och få ut 11kW? Eller behöver man säkra upp? Tänker ju också att man endast laddar under natten. Så länge bilen kan bli fulladdad på <10 timmar så har jag inga problem med det.
 
Har kollat upp lite el om huset och huvudsäkringen är på 16A. Förstår jag det rätt då att man kan köra 3fas och få ut 11kW? Eller behöver man säkra upp? Tänker ju också att man endast laddar under natten. Så länge bilen kan bli fulladdad på <10 timmar så har jag inga problem med det.
3 fas 11kw är exakt det du får ut av 16A. Med andra ord måste husets hela förbrukning vara 0 under tiden du laddar. Det håller inte, du måste säkra upp.
 
  • Like
Reactions: ajs
3 fas 11kw är exakt det du får ut av 16A. Med andra ord måste husets hela förbrukning vara 0 under tiden du laddar. Det håller inte, du måste säkra upp.

Eller så installerar man en laddbox med lastvakt, så tar den allt den kan upp till 16A utan att överskrida huvudsäkringens kapacitet. Förmodligen billigare än att säkra upp.
 
  • Wow
Reactions: ajs
Har kollat upp lite el om huset och huvudsäkringen är på 16A. Förstår jag det rätt då att man kan köra 3fas och få ut 11kW? Eller behöver man säkra upp? Tänker ju också att man endast laddar under natten. Så länge bilen kan bli fulladdad på <10 timmar så har jag inga problem med det.
Frågan är om du verkligen har behov av att ladda 11kW hemma? 11kW ger dig 7 mil per timme.
Installerar du laddboxen på 1-fas 16A (3,6 kW) så laddar du 2 mil per timme. Du får alltså 16 mil över en natt. Med tanke på att du troligen aldrig kommer hem med ett helt tomt batteri så har du troligen inte heller behov av att kunna ladda snabbare än så. Det skulle i så fall vara om du en dag kommer hem med ett tomt batteri och dagen efter behöver åka 20 mil utan laddstop. Tror du att det scenariot skulle uppstå? I så fall, hur ofta?
 
Tycker när man ändå håller på och har elektriker där så kan man passa på att säkra upp huset och köra på 11kw men det är jag det.

Pay once cry once
 
Frågan är om du verkligen har behov av att ladda 11kW hemma? 11kW ger dig 7 mil per timme.
Installerar du laddboxen på 1-fas 16A (3,6 kW) så laddar du 2 mil per timme. Du får alltså 16 mil över en natt. Med tanke på att du troligen aldrig kommer hem med ett helt tomt batteri så har du troligen inte heller behov av att kunna ladda snabbare än så. Det skulle i så fall vara om du en dag kommer hem med ett tomt batteri och dagen efter behöver åka 20 mil utan laddstop. Tror du att det scenariot skulle uppstå? I så fall, hur ofta?
Jag tror vi klarar oss med 3,7kW faktiskt utan problem. Tänkte väl mest att det hade varit nice att framtidssäkra lite också. Får se vad vi gör..
 
Frågan är om du verkligen har behov av att ladda 11kW hemma? 11kW ger dig 7 mil per timme.
Installerar du laddboxen på 1-fas 16A (3,6 kW) så laddar du 2 mil per timme. Du får alltså 16 mil över en natt. Med tanke på att du troligen aldrig kommer hem med ett helt tomt batteri så har du troligen inte heller behov av att kunna ladda snabbare än så. Det skulle i så fall vara om du en dag kommer hem med ett tomt batteri och dagen efter behöver åka 20 mil utan laddstop. Tror du att det scenariot skulle uppstå? I så fall, hur ofta?

Fast då maxar man ju ut en fas 100%, vilket innebär att du har samma problem som tidigare; dvs att i princip inget annat får ligga på den. Bättre att strypa ner lasten på trefas i så fall. Men jag tror lastvakt är den bästa metoden i detta fall.
 
  • Like
Reactions: ajs
Tillbaka
Topp