Billigast, eller där omkring, bör väl vara typ Kia Ceed.Tips på en billig/förmånlig laddhybrid som förmånsbil? Kommer väl köra ca 4 mil dagligen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Billigast, eller där omkring, bör väl vara typ Kia Ceed.Tips på en billig/förmånlig laddhybrid som förmånsbil? Kommer väl köra ca 4 mil dagligen
Utveckla liteTips på en billig/förmånlig laddhybrid som förmånsbil? Kommer väl köra ca 4 mil dagligen
Vi säkrade upp från 16 till 20A när vi installerade 16A 3-fas laddbox, kostade 1200kr minus 50% bidrag.Eller så installerar man en laddbox med lastvakt, så tar den allt den kan upp till 16A utan att överskrida huvudsäkringens kapacitet. Förmodligen billigare än att säkra upp.
Det blir dyrt om man måste tråda om. Har man 16A huvudsäkring kanske man har 1.5mm2 kablar i huset och då kan man inte höja annars. Klarar man sig på byte av huvudsäkring så är det billigt.Vi säkrade upp från 16 till 20A när vi installerade 16A 3-fas laddbox, kostade 1200kr minus 50% bidrag.
Så inte särskilt dyrt alls att säkra upp och samtidigt kunna nyttja fler saker hemma om man skulle vilja det någon gång, lastbalansering skulle dock kosta typ 6000kr (-50% bidrag då) extra på vår box.
Vi säkrade upp från 16 till 20A när vi installerade 16A 3-fas laddbox, kostade 1200kr minus 50% bidrag.
Så inte särskilt dyrt alls att säkra upp och samtidigt kunna nyttja fler saker hemma om man skulle vilja det någon gång, lastbalansering skulle dock kosta typ 6000kr (-50% bidrag då) extra på vår box.
Spelar väl ingen roll vad du har för kablar i huset, man säkrar ju upp varje till det den är dimensionerad för och inte mer. Inkommande el lär klara en hyfsad höjning så med 99% sannolikhet behöver inget röras där.Det blir dyrt om man måste tråda om. Har man 16A huvudsäkring kanske man har 1.5mm2 kablar i huset och då kan man inte höja annars. Klarar man sig på byte av huvudsäkring så är det billigt.
Så är det säkert, jag är inte el-kunnig. Fick bara uppgiften om att höja från 16 till 20A inte behövdes några omdragningar utan bara byte av huvudsäkringen (som vi gjorde).Det blir dyrt om man måste tråda om. Har man 16A huvudsäkring kanske man har 1.5mm2 kablar i huset och då kan man inte höja annars. Klarar man sig på byte av huvudsäkring så är det billigt.
För oss skiljde de typ 40kr/månad så var ingen big deal, möjligt att de skiljde mer om vi skulle säkrat upp till 25AGlöm inte abonnemangsavgiften. T.ex. kostar det där jag bor runt 3000:- om året extra att gå från 16-25A.
Så är det säkert, jag är inte el-kunnig. Fick bara uppgiften om att höja från 16 till 20A inte behövdes några omdragningar utan bara byte av huvudsäkringen (som vi gjorde).
För oss skiljde de typ 40kr/månad så var ingen big deal, möjligt att de skiljde mer om vi skulle säkrat upp till 25A
Tips på en billig/förmånlig laddhybrid som förmånsbil? Kommer väl köra ca 4 mil dagligen
Haha ja nästan vad som, så mest att ta sig från punkt a till punkt b. Vi har en Subaru outback, så en rolig, säker bil med bra lastutrymme räcker!Utveckla lite
Kan du tänka dig vad som helst bara det är billigt, eller har du andra behov också? Spontant tycker jag att VW Passat är ganska förmånlig sett till vad man får då den är enormt stor och relativt bekväm men den är ju inte billigast.
Kommer du köra på el / ladda hemma?
Om ni har en fossilare, behöver du då en hybrid?Haha ja nästan vad som, så mest att ta sig från punkt a till punkt b. Vi har en Subaru outback, så en rolig, säker bil med bra lastutrymme räcker!
Har väl sneglat lite på kia niro och seat leon hittills.
Det kommer finnas möjlighet att ladda hemma.
Måste du välja hybrid / el?Haha ja nästan vad som, så mest att ta sig från punkt a till punkt b. Vi har en Subaru outback, så en rolig, säker bil med bra lastutrymme räcker!
Har väl sneglat lite på kia niro och seat leon hittills.
Det kommer finnas möjlighet att ladda hemma.
Porsche Taycan.Om man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?
Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
i4 m50! - lätt! ️Om man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?
Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
lite svårt att säga då ingen har provkörti4 m50! - lätt! ️
Taycan Cross Turismo så får du lite lastutrymme ocksåOm man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?
Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
Ja, preliminära siffror på i4 m50 brutto: 5665kr/mån.lite svårt att säga då ingen har provkört
Men den lär vara bra, har du någon indikation på förmånsvärdet?
Där ser man! Det är rätt bra med dagens mått mättJa, preliminära siffror på i4 m50 brutto: 5665kr/mån.
Skynda fynda. Förmånsvärdena kommer inte se ut så här i all evighet. Modellen med godtyckliga referensmodeller håller ju inte när allt är undantag och inga bilar har "riktiga" förmånsvärden längre i princip.Där ser man! Det är rätt bra med dagens mått mätt
Lurat på det! Men då måste jag gå ner till en bilSkynda fynda. Förmånsvärdena kommer inte se ut så här i all evighet. Modellen med godtyckliga referensmodeller håller ju inte när allt är undantag och inga bilar har "riktiga" förmånsvärden längre i princip.
Men vilken bil!Lurat på det! Men då måste jag gå ner till en bil
Bygger garage men har ingen elbil ännu men de är nog runt hörnet i livet. Blir fördraget till två uttag på vardera sida i garaget så smackar jag upp den lösning som finns när bil inhandlas. Känns väl dumt o installera box 2 år innan bil? Klart vs nya funktionaliteter som kommer på marknaden..Bra miniguide angående vad man bör tänka på när man väljer laddbox för hemmet: https://teslaclubsweden.se/de-7-viktigaste-aspekterna-nar-du-valjer-laddbox-hemma/
Priserna på laddboxar går ner samtidigt som de utvecklas och blir bättre med mer funktionalitet. Men samtidigt så vet du inte om bidraget finns kvar om två år? Just nu får du ju box och installation för halva priset....Bygger garage men har ingen elbil ännu men de är nog runt hörnet i livet. Blir fördraget till två uttag på vardera sida i garaget så smackar jag upp den lösning som finns när bil inhandlas. Känns väl dumt o installera box 2 år innan bil? Klart vs nya funktionaliteter som kommer på marknaden..
Det är lite tight. De flesta ligger lite högre, framförallt med hög körsträcka som 2000mil/år. Fiat 500E lär ju gå utan problem dockGår det att privatleasa en mindre elbil för runt 3000kr ink allt utom bränsle? 2000 mil om året. Kikat på Opel Corsa-e som verkar landa runt 3300kr, vad finns det för alternativ?
Inser nu att jag nog har räknat fel, tror vi kan höja budgeten något. Enligt den här kalkylen (https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/) kostar min nuvarande bil ca 4000kr i månaden, vill inte hamna över det. Jag har inte möjlighet att ladda hemma men kan ladda gratis på jobbet, än så länge iaf. Lär väl inte vara för evigt. Jag tänkte även komplettera med ett Mer Around abonnemang för 400kr/månad då jag har en av deras laddare nära lägenheten. Det ger mig 3600kr kvar för resterande kostnader, det borde ge lite fler alternativ?Det är lite tight. De flesta ligger lite högre, framförallt med hög körsträcka som 2000mil/år. Fiat 500E lär ju gå utan problem dock
Kia e-Niro? Då får du tillochmed en vettig storlek och räckvidd för drygt 3.5k / 2000 mil har jag för mig.Inser nu att jag nog har räknat fel, tror vi kan höja budgeten något. Enligt den här kalkylen (https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/) kostar min nuvarande bil ca 4000kr i månaden, vill inte hamna över det. Jag har inte möjlighet att ladda hemma men kan ladda gratis på jobbet, än så länge iaf. Lär väl inte vara för evigt. Jag tänkte även komplettera med ett Mer Around abonnemang för 400kr/månad då jag har en av deras laddare nära lägenheten. Det ger mig 3600kr kvar för resterande kostnader, det borde ge lite fler alternativ?
Vill faktiskt hellre ha en mindre bil och ogillar SUV... Men det är klart att om SUV är det bästa alternativet får det (tyvärr) bli så. 3500 kan väl inte vara ink. allt? Försäkring, vinterdäck etc? Billigaste e-Niro jag hittar kostar 3300 och 300kr i månaden räcker inte till resterande kostnader.Kia e-Niro? Då får du tillochmed en vettig storlek och räckvidd för drygt 3.5k / 2000 mil har jag för mig.