• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Tips på en billig/förmånlig laddhybrid som förmånsbil? Kommer väl köra ca 4 mil dagligen :)
Utveckla lite;)

Kan du tänka dig vad som helst bara det är billigt, eller har du andra behov också? Spontant tycker jag att VW Passat är ganska förmånlig sett till vad man får då den är enormt stor och relativt bekväm men den är ju inte billigast.

Kommer du köra på el / ladda hemma?
 
Eller så installerar man en laddbox med lastvakt, så tar den allt den kan upp till 16A utan att överskrida huvudsäkringens kapacitet. Förmodligen billigare än att säkra upp.
Vi säkrade upp från 16 till 20A när vi installerade 16A 3-fas laddbox, kostade 1200kr minus 50% bidrag.

Så inte särskilt dyrt alls att säkra upp och samtidigt kunna nyttja fler saker hemma om man skulle vilja det någon gång, lastbalansering skulle dock kosta typ 6000kr (-50% bidrag då) extra på vår box.
 
Vi säkrade upp från 16 till 20A när vi installerade 16A 3-fas laddbox, kostade 1200kr minus 50% bidrag.

Så inte särskilt dyrt alls att säkra upp och samtidigt kunna nyttja fler saker hemma om man skulle vilja det någon gång, lastbalansering skulle dock kosta typ 6000kr (-50% bidrag då) extra på vår box.
Det blir dyrt om man måste tråda om. Har man 16A huvudsäkring kanske man har 1.5mm2 kablar i huset och då kan man inte höja annars. Klarar man sig på byte av huvudsäkring så är det billigt.
 
Vi säkrade upp från 16 till 20A när vi installerade 16A 3-fas laddbox, kostade 1200kr minus 50% bidrag.

Så inte särskilt dyrt alls att säkra upp och samtidigt kunna nyttja fler saker hemma om man skulle vilja det någon gång, lastbalansering skulle dock kosta typ 6000kr (-50% bidrag då) extra på vår box.

Glöm inte abonnemangsavgiften. T.ex. kostar det där jag bor runt 3000:- om året extra att gå från 16-25A.
 
Det blir dyrt om man måste tråda om. Har man 16A huvudsäkring kanske man har 1.5mm2 kablar i huset och då kan man inte höja annars. Klarar man sig på byte av huvudsäkring så är det billigt.
Spelar väl ingen roll vad du har för kablar i huset, man säkrar ju upp varje till det den är dimensionerad för och inte mer. Inkommande el lär klara en hyfsad höjning så med 99% sannolikhet behöver inget röras där.
 
Det blir dyrt om man måste tråda om. Har man 16A huvudsäkring kanske man har 1.5mm2 kablar i huset och då kan man inte höja annars. Klarar man sig på byte av huvudsäkring så är det billigt.
Så är det säkert, jag är inte el-kunnig. Fick bara uppgiften om att höja från 16 till 20A inte behövdes några omdragningar utan bara byte av huvudsäkringen (som vi gjorde).
Glöm inte abonnemangsavgiften. T.ex. kostar det där jag bor runt 3000:- om året extra att gå från 16-25A.
För oss skiljde de typ 40kr/månad så var ingen big deal, möjligt att de skiljde mer om vi skulle säkrat upp till 25A
 
Så är det säkert, jag är inte el-kunnig. Fick bara uppgiften om att höja från 16 till 20A inte behövdes några omdragningar utan bara byte av huvudsäkringen (som vi gjorde).

För oss skiljde de typ 40kr/månad så var ingen big deal, möjligt att de skiljde mer om vi skulle säkrat upp till 25A

Det var riktigt billigt! 16->20 här (Borås) går på 1500 om året enligt Vattenfall. Kör själv 25A då vi har bastu, två elbilar, dubbla ugnar osv och orkar inte med krånglet med att se till att man inte råkar köra för mycket på en gång...
 
Utveckla lite;)

Kan du tänka dig vad som helst bara det är billigt, eller har du andra behov också? Spontant tycker jag att VW Passat är ganska förmånlig sett till vad man får då den är enormt stor och relativt bekväm men den är ju inte billigast.

Kommer du köra på el / ladda hemma?
Haha ja nästan vad som, så mest att ta sig från punkt a till punkt b. Vi har en Subaru outback, så en rolig, säker bil med bra lastutrymme räcker! ;)
Har väl sneglat lite på kia niro och seat leon hittills.
Det kommer finnas möjlighet att ladda hemma.
 
Haha ja nästan vad som, så mest att ta sig från punkt a till punkt b. Vi har en Subaru outback, så en rolig, säker bil med bra lastutrymme räcker! ;)
Har väl sneglat lite på kia niro och seat leon hittills.
Det kommer finnas möjlighet att ladda hemma.
Om ni har en fossilare, behöver du då en hybrid?
Inte bättre köra en ren elbil?
Jag tyckte MG ZS EV var ett bra komplement till vår 5-serie autobahndiesel.
 
Haha ja nästan vad som, så mest att ta sig från punkt a till punkt b. Vi har en Subaru outback, så en rolig, säker bil med bra lastutrymme räcker! ;)
Har väl sneglat lite på kia niro och seat leon hittills.
Det kommer finnas möjlighet att ladda hemma.
Måste du välja hybrid / el?

Nu när de reviderat hur förmånsvärdet beräknas kommer man nästan billigare undan med en vanlig bil av enklare typ, plus att man då slipper ladda, det är också värt något.
 
Om man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?

Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
 
Om man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?

Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
Porsche Taycan.
 
Om man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?

Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
i4 m50! - lätt! ⚡
 
Om man vill ha en roligare elbil eller hybrid, som förmånsbil i eget bolag och sneglar på Tesla S, vad finns det då för andra alternativ? Är det t ex Audi e-tron GT eller kommande BMW i4 man har som primära utmanare, kanske Polestar Performance? Eller rentav någon rolig hybrid, kanske begagnad BMW i8?

Tar tacksamt emot personliga tankar då jag fastnat lite i Tesla-spåret men det verkar samtidigt vara rätt många människor som inte är ett dugg nöjda med kvalitén?
Taycan Cross Turismo så får du lite lastutrymme också 👍
 
Bra miniguide angående vad man bör tänka på när man väljer laddbox för hemmet: https://teslaclubsweden.se/de-7-viktigaste-aspekterna-nar-du-valjer-laddbox-hemma/
Bygger garage men har ingen elbil ännu men de är nog runt hörnet i livet. Blir fördraget till två uttag på vardera sida i garaget så smackar jag upp den lösning som finns när bil inhandlas. Känns väl dumt o installera box 2 år innan bil? Klart vs nya funktionaliteter som kommer på marknaden.. 🚗
 
Bygger garage men har ingen elbil ännu men de är nog runt hörnet i livet. Blir fördraget till två uttag på vardera sida i garaget så smackar jag upp den lösning som finns när bil inhandlas. Känns väl dumt o installera box 2 år innan bil? Klart vs nya funktionaliteter som kommer på marknaden.. 🚗
Priserna på laddboxar går ner samtidigt som de utvecklas och blir bättre med mer funktionalitet. Men samtidigt så vet du inte om bidraget finns kvar om två år? Just nu får du ju box och installation för halva priset....
 
Går det att privatleasa en mindre elbil för runt 3000kr ink allt utom bränsle? 2000 mil om året. Kikat på Opel Corsa-e som verkar landa runt 3300kr, vad finns det för alternativ?
 
Går det att privatleasa en mindre elbil för runt 3000kr ink allt utom bränsle? 2000 mil om året. Kikat på Opel Corsa-e som verkar landa runt 3300kr, vad finns det för alternativ?
Det är lite tight. De flesta ligger lite högre, framförallt med hög körsträcka som 2000mil/år. Fiat 500E lär ju gå utan problem dock ;)
 
Det är lite tight. De flesta ligger lite högre, framförallt med hög körsträcka som 2000mil/år. Fiat 500E lär ju gå utan problem dock ;)
Inser nu att jag nog har räknat fel, tror vi kan höja budgeten något. Enligt den här kalkylen (https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/) kostar min nuvarande bil ca 4000kr i månaden, vill inte hamna över det. Jag har inte möjlighet att ladda hemma men kan ladda gratis på jobbet, än så länge iaf. Lär väl inte vara för evigt. Jag tänkte även komplettera med ett Mer Around abonnemang för 400kr/månad då jag har en av deras laddare nära lägenheten. Det ger mig 3600kr kvar för resterande kostnader, det borde ge lite fler alternativ?
 
Inser nu att jag nog har räknat fel, tror vi kan höja budgeten något. Enligt den här kalkylen (https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/) kostar min nuvarande bil ca 4000kr i månaden, vill inte hamna över det. Jag har inte möjlighet att ladda hemma men kan ladda gratis på jobbet, än så länge iaf. Lär väl inte vara för evigt. Jag tänkte även komplettera med ett Mer Around abonnemang för 400kr/månad då jag har en av deras laddare nära lägenheten. Det ger mig 3600kr kvar för resterande kostnader, det borde ge lite fler alternativ?
Kia e-Niro? Då får du tillochmed en vettig storlek och räckvidd för drygt 3.5k / 2000 mil har jag för mig.
 
Kia e-Niro? Då får du tillochmed en vettig storlek och räckvidd för drygt 3.5k / 2000 mil har jag för mig.
Vill faktiskt hellre ha en mindre bil och ogillar SUV... Men det är klart att om SUV är det bästa alternativet får det (tyvärr) bli så. 3500 kan väl inte vara ink. allt? Försäkring, vinterdäck etc? Billigaste e-Niro jag hittar kostar 3300 och 300kr i månaden räcker inte till resterande kostnader.
 
Tillbaka
Topp