• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Vill faktiskt hellre ha en mindre bil och ogillar SUV... Men det är klart att om SUV är det bästa alternativet får det (tyvärr) bli så. 3500 kan väl inte vara ink. allt? Försäkring, vinterdäck etc? Billigaste e-Niro jag hittar kostar 3300 och 300kr i månaden räcker inte till resterande kostnader.
Vet inte om jag klassar den som suv.

Men kollade på E-niro, näst högsta utrustninganivån inklusive allt förutom vinterdäck skulle landa på typ 4100. Privatleasing.

Edit.
Det var under kampanj, tror det var från 2995.
 
Vill faktiskt hellre ha en mindre bil och ogillar SUV... Men det är klart att om SUV är det bästa alternativet får det (tyvärr) bli så. 3500 kan väl inte vara ink. allt? Försäkring, vinterdäck etc? Billigaste e-Niro jag hittar kostar 3300 och 300kr i månaden räcker inte till resterande kostnader.
Kia kör ofta kampanj på gratis vinterdäck, försäkring kostar typ 300kr/månad och skatt 360kr/år. Så borde gå att få in allt ganska nära 4000kr iaf på e-niro!
 
Vill faktiskt hellre ha en mindre bil och ogillar SUV... Men det är klart att om SUV är det bästa alternativet får det (tyvärr) bli så. 3500 kan väl inte vara ink. allt? Försäkring, vinterdäck etc? Billigaste e-Niro jag hittar kostar 3300 och 300kr i månaden räcker inte till resterande kostnader.

Niron är inte särskilt stor tycker jag. Men vill du ha lite mindre och inte behöver transportera vuxna i baksätet några längre sträckor kan du titta på Kona som har samma drivlina men lite lägre pris och lite längre räckvidd.
 
Går det att privatleasa en mindre elbil för runt 3000kr ink allt utom bränsle? 2000 mil om året. Kikat på Opel Corsa-e som verkar landa runt 3300kr, vad finns det för alternativ?
Verkra finnas ett bra erbjudande på Fiat 500e just nu:
 
Verkra finnas ett bra erbjudande på Fiat 500e just nu:
Som också är överraskande rymlig (för två förstås)
 
Suv modell större (X5/XC90-ish) för runt 500tkr (gör inget om den kostar mindre). Kombi kan också vara intressant men sonderar suv-möjligheterna först.

Vore toppen om det gick att komma ~5mil på el. Görbart och vad ska jag kika på? Några rekommendationer?
 
2995 för en Kona med rätt bra utrustning känns svårslaget https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric

Är med lilla batteriet så nog sämre än Kias erbjudande.

Är 185 cm lång och kan se Konas lilla popup display, min kompis som är samma längd men uppenbarligen lite längre överkropp ser inte vad som visas i den. Det är med stolen i lägsta läget.

Kan vara värt att testa innan köp/leasing om man är normal-lång och över.
 
Suv modell större (X5/XC90-ish) för runt 500tkr (gör inget om den kostar mindre). Kombi kan också vara intressant men sonderar suv-möjligheterna först.

Vore toppen om det gick att komma ~5mil på el. Görbart och vad ska jag kika på? Några rekommendationer?
Nytt eller begagnat?
Om nytt har du väl ex-vis

Seat Taracco, de säger upp till 47 km.

Annars Toyota Rav4, men den kanske är något mindre.

Hyundai Santa Fe PHEV ligger väl strax över 500 kkr om jag såg rätt.
 
Går säker att få en ID3 för liknande pengar med försäkring etc. Vinterhjul hade jag köpt separat.

Man får även 3 års fri laddning just nu om man signar ID3
 
Går säker att få en ID3 för liknande pengar med försäkring etc. Vinterhjul hade jag köpt separat.

Man får även 3 års fri laddning just nu om man signar ID3
Ja, jag såg också det. Verkar landa runt 4300kr om man får fri laddning. Givetvis tar jag vinterdäck utanför men det blir fortfarande en kostnad.

Hur ser utrustningsnivåerna ut på id3, klarar man sig med den lägsta? Får inte riktigt klarhet i det? Många bilar verkar vara Life men den finns inte ens på VWs hemsida?
 
Ja, jag såg också det. Verkar landa runt 4300kr om man får fri laddning. Givetvis tar jag vinterdäck utanför men det blir fortfarande en kostnad.

Hur ser utrustningsnivåerna ut på id3, klarar man sig med den lägsta? Får inte riktigt klarhet i det? Många bilar verkar vara Life men den finns inte ens på VWs hemsida?
Den hette så tidigare. Googla så ser du vad utrustningen är.

Jag tror även det är det lilla batteriet. Vilket är värt att ha i åtanke.
 
Hur ser utrustningsnivåerna ut på id3, klarar man sig med den lägsta? Får inte riktigt klarhet i det? Många bilar verkar vara Life men den finns inte ens på VWs hemsida?
Lägsta är fortfarande ganska komplett med LED-strålkastare, adaptiv farthållare, carplay osv.
  • Batterikapacitet 58 kWh netto
  • Läderklädd multifunktionsratt, uppvärmbar, med touch-knappar
  • Förarsäte med höjdinställning
  • 1-zons helautomatisk klimatanläggning, Climatronic
  • Ombordladdare 11 kW AC
  • Ombordladdare 110 kW DC
  • Värmepump
  • Ytterbackspeglar uppvärmbara och elektriskt infällbara
  • Navigationssystem Discover Pro med 10 tums pekskärm
  • 4 högtalare fram, samt 1 centerhögtalare i instrumentpanelen
  • Adaptiv farthållare med avståndsreglering
  • Bluetooth handsfree samt induktiv laddningsfunktion
  • Trådlös App-Connect
  • Lättmetallfälgar 18 tum East Derry med däck 215/55 R18

Förr hette de Life, Tour, City, Pro och lite annat. Nu vet jag knappt vad de heter längre men info finns på vw.se
 
Senast ändrad:
Den hette så tidigare. Googla så ser du vad utrustningen är.

Jag tror även det är det lilla batteriet. Vilket är värt att ha i åtanke.
Det är 58kwh batteriet. Jag kommer lätt över 30 mil nu under sommaren med det batteriet(med 20").
För mina behov så räcker det gott och väl

@EmmiiLL skulle vilja säga nästan främst stolarna som jag hade stört mig på mest mellan de jag har i min Max kontra de som finns i Life. Men det är vad jag tycker, bör provköra själv och se vad du tycker. Går kanske även att deala lite vad gäller milen. Tidigare så hade dem en sida med skillnaderna mellan Life, Max etc men verkar vara borta nu :(. Best I could find

1629975378190.png
 
Senast ändrad:
ID3 jag hittar kostar 3695kr / månad och då bara på 1000mil, 1500mil kostar 227kr extra så 2000 mil lär bli minst 300kr till utöver det. Försäkring 450kr så då är du uppe i 4700kr exklusive vinterdäck.
Möjligt att du tjänar mycket på gratis laddning erbjudandet men annars hade jag mycket hellre valt E-niro eller Kona för billigare pengar.
 
ID3 jag hittar kostar 3695kr / månad och då bara på 1000mil, 1500mil kostar 227kr extra så 2000 mil lär bli minst 300kr till utöver det. Försäkring 450kr så då är du uppe i 4700kr exklusive vinterdäck.
Möjligt att du tjänar mycket på gratis laddning erbjudandet men annars hade jag mycket hellre valt E-niro eller Kona för billigare pengar.
Jag betalar 260kr/månad i försäkring för min(39 år i Stockholm).
Vad gäller milen, ibland kan det blir billigare med övermil jag tog min med 1000mil på min då jag hamnar någonstans mellan 1000-15000/år i alla fall i det avtal jag har.
 
Jag betalar 260kr/månad i försäkring för min(39 år i Stockholm).
Vad gäller milen, ibland kan det blir billigare med övermil jag tog min med 1000mil på min då jag hamnar någonstans mellan 1000-15000/år i alla fall i det avtal jag har.
7.5kr / övermil så strax över 300kr/månad för 500 mer mil.
Jag använde försäkringen som man fyllde på hemsidan.

Fortfarande ganska mycket dyrare än Niro och kona och långt över 4k totalkostnad.
 
7.5kr / övermil så strax över 300kr/månad för 500 mer mil.
Jag använde försäkringen som man fyllde på hemsidan.

Fortfarande ganska mycket dyrare än Niro och kona och långt över 4k totalkostnad.
Id3s stora fördel är främst att den är väldigt rymlig invändigt. Om du inte behöver det funkar ju de andra.
 
Det är 58kwh batteriet. Jag kommer lätt över 30 mil nu under sommaren med det batteriet(med 20").
För mina behov så räcker det gott och väl

@EmmiiLL skulle vilja säga nästan främst stolarna som jag hade stört mig på mest mellan de jag har i min Max kontra de som finns i Life. Men det är vad jag tycker, bör provköra själv och se vad du tycker. Går kanske även att deala lite vad gäller milen. Tidigare så hade dem en sida med skillnaderna mellan Life, Max etc men verkar vara borta nu :(. Best I could find

1629975378190.png
Det där är ju de gamla varianterna, har VW verkligen kvar dem online? Slarvigt i så fall.
De som säljs idag är
1629977421582.png
+ Pro 5-sits som inte fick plats i screenshoten
 
Går i tankar att privatleasa en vw ID.4. Någon som har nån input? Rätt dyr månadskostnad men hamnar på typ samma som idag (privatleasad passat 1.5 bensin) om man tar hänsyn till bränslekostnad, skatt osv. Som är lägre för ID.4.

”Vill” egentligen inte supergärna ha elbil men känns bakåtsträvande att plocka ut ny fossilbil 2021.

missar jag nåt agörande?
 
Id3s stora fördel är främst att den är väldigt rymlig invändigt. Om du inte behöver det funkar ju de andra.
Kör typ alltid själv och ibland är vi två st, så behöver inte så mycket plats. Lär välja den jag får bäst deal på, har egentligen inte bråttom att byta så kanske kan vara värt att vänta till slutet på året? Brukar väl vara bra rabatter då?

@hejsam id3 finns på kampanj för 3600kr och 2000mil om året. Försäkring ca 400kr och däck ca 300kr. Då landar man på 4300kr.
 
Senast ändrad:
Kör typ alltid själv och ibland är vi två st, så behöver inte så mycket plats. Lär välja den jag får bäst deal på, har egentligen inte bråttom att byta så kanske kan vara värt att vänta till slutet på året? Brukar väl vara bra rabatter då?

@hejsam id3 finns för 3600kr och 2000mil om året. Försäkring ca 400kr och däck ca 300kr. Då landar man på 4300kr.
Snyggt, vart hittade du det priset med 2000 mil? :)
 
Kör typ alltid själv och ibland är vi två st, så behöver inte så mycket plats. Lär välja den jag får bäst deal på, har egentligen inte bråttom att byta så kanske kan vara värt att vänta till slutet på året? Brukar väl vara bra rabatter då?

@hejsam id3 finns för 3600kr och 2000mil om året. Försäkring ca 400kr och däck ca 300kr. Då landar man på 4300kr.
Är det billigt du vill åt så kolla MG ZS. 1999 + övrigt för privatleasing.
@FlipSwede ska ju provköra snart om du vill ha input.

 
Snyggt, vart hittade du det priset med 2000 mil? :)
Toveks bil :)
Är det billigt du vill åt så kolla MG ZS. 1999 + övrigt för privatleasing.
@FlipSwede ska ju provköra snart om du vill ha input.

Den finns tyvärr bara med 1000mil om året och det räcker inte, sen känner jag nog att räckvidden är lite i det snålaste laget.
 
Går i tankar att privatleasa en vw ID.4. Någon som har nån input? Rätt dyr månadskostnad men hamnar på typ samma som idag (privatleasad passat 1.5 bensin) om man tar hänsyn till bränslekostnad, skatt osv. Som är lägre för ID.4.
Precis så är det. Idag är det inte svårt att åka elbil för samma pengar som fossil om man räknar in drivmedelskostnader och skatt. ID4 känns på alla sätt som att man får extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med ID3.
Kör typ alltid själv och ibland är vi två st, så behöver inte så mycket plats. Lär välja den jag får bäst deal på, har egentligen inte bråttom att byta så kanske kan vara värt att vänta till slutet på året? Brukar väl vara bra rabatter då?
I december förra året kostade ID3 2995kr/mån om man frågade på rätt sätt ;)
Den finns tyvärr bara med 1000mil om året och det räcker inte.
Är väl annars bara att betala för övermil? Ingen kommer "förbjuda" dig att köra längre, de tjänar bara extra på det.
 
Tillbaka
Topp