• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    995
Pluggade in bilen i ett ”vanligt” eluttag och såg att strömmen angavs som 13A. Trodde max var 10A!?

Är det samma ledningar som 10A eller är de grövre?
 
Var ser du 13A nånstans? Det går att köra 13A på 1,5mm2 så vitt jag vet om du håller dig till kortare sträckor och inte knökar in för mycket i rören,
 
Nej jag läste en gång till. Men det finns egentligen ingen koppling till elbilar utan maxeffekt. Det är den så tydliga kopplingen till just elbil som jag vänder mig mot. 16A är 16A oavsett vad det matas till osv.
Håller med dig. Detta har ju inte direkt något med elbilar att göra. Modellen är inte heller något nytt. En stad jag bodde i införde detta redan 2012 för företagskunder och det har funnits för storförbrukare länge i andra städer också.
Att man inför detta beror på att kunderna ska lära sig att inte dra igång allting samtidigt så fort man kommer hem från jobbet, för att inte belasta elnätet mer än nädvändigt.
modellen är ju något svår för gemene man att förstå och agera utefter, så frågan är om konsumenten kommer ändra sitt beteende?
 
Håller med dig. Detta har ju inte direkt något med elbilar att göra. Modellen är inte heller något nytt. En stad jag bodde i införde detta redan 2012 för företagskunder och det har funnits för storförbrukare länge i andra städer också.
Att man inför detta beror på att kunderna ska lära sig att inte dra igång allting samtidigt så fort man kommer hem från jobbet, för att inte belasta elnätet mer än nädvändigt.
modellen är ju något svår för gemene man att förstå och agera utefter, så frågan är om konsumenten kommer ändra sitt beteende?
Jag kanske är trög, men utgår man från artikeln så verkar det inte spela någon roll vilken tid på dygnet du laddar. Du blir straffad ändå
 
Nej jag läste en gång till. Men det finns egentligen ingen koppling till elbilar utan maxeffekt. Det är den så tydliga kopplingen till just elbil som jag vänder mig mot. 16A är 16A oavsett vad det matas till osv.

Till skillnad från t.ex. värmepump så kan man i alla fall strypa ned laddboxens effekt. Jag brukar sällan behöva mer än 10kWh om dagen så kan dra ner effekten där rejält och fortfarande klara en laddning på en natt.
 
Jag kanske är trög, men utgår man från artikeln så verkar det inte spela någon roll vilken tid på dygnet du laddar. Du blir straffad ändå
Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.

Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.

Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
 
Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.

Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.

Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Bra sammanfattat 💪🏼
 
I en vanligt uttag, så kallat schuko, är väl 16A max.
Kontaktdonet kan klara 16A, men då ska det vara kopplat med 2,5mm² kablar. På de 1,5mm² som man brukar använda kan man köra 13A i stället för 10A under vissa förhållanden, som begränsas av tex längd, installation och ev. strömbrytare.

Jag körde min 10A granny charger ett par veckor medan jag väntade på att få box installerad, och då satt den fastsvetsad i schuckon efterråt.
 
När allt har satt sig då kommer det vara lika dyrt att köra elbil som en fossilare nu....
Måste ju mycket till för att det ska bli lika dyrt.

1. Vi vet att inköpspriserna på elbilar sjunker. Den första elbil jag körde kostade 360 000 kronor och hade 16 mils räckvidd. Min elbil idag kostar ungefär lika mycket och jag har 50 mils räckvidd.
2. Vi vet att service- och reparationskostnader är lägre på elbilar.
3. Vi vet också att elen aldrig kommer bli så dyr som bensinen. Bensin kostar idag 16,5 kr vilket innebär att det kostar runt 10-11 kronor per mil att köra bensinbil. För att elbilen skulle bli så dyr skulle elen behöva kosta minst 6 kronor per kWh. Visst kan elpriset höjas med över 300% på mycket lång sikt, men då har också bensinpriset skjutit i höjden. Så bränslekostnaden på en elbil kommer alltid vara lägre än för en konventionell bil.
4. Återstår då skatter. Vi vet att Sverige kommer att gå över till en kilometerskatt. Då har du möjlighet att till viss del påverka din skatt. Kilometerskatt innebär att skatten baseras på vad du kör, var du kör och när du kör. Så en elbil på landsbygden mitt i natten kommer ha mycket låg skatt men en stor törstig V8-SUV i rusningstid mitt i centrala Stockholm kommer ha väldigt hög skatt.
 
Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.

Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.

Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Det där var ju inte alls så farligt som media blåst upp det.
Tror det hade blivit billigare än vad jag betalar idag för mig.
 
Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.

Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.

Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift


Verkligen bra sammanfattat! Tänk om den vanliga, nuvarande, elräkningen varit lika tydlig… 😅
 
Det där var ju inte alls så farligt som media blåst upp det.
Tror det hade blivit billigare än vad jag betalar idag för mig.
nej, precis. Känns rimligt i mina öron att gå över till effektavgift. Känns ganska självklart att alla inte kan köra alla maskiner samtidigt när vi kommer hem från jobbet och dessutom koppla in bilen på laddning på högsta effekt. Då kommer ju elnätet att braka ihop en iskall januariafton. Alla måste ta sitt ansvar...
 
Verkligen bra sammanfattat! Tänk om den vanliga, nuvarande, elräkningen varit lika tydlig… 😅
Menar du att du har svårt att tyda den här räkningen? 😂
Nej, skämt åsido så har energibolagen väldigt långt kvar till att bli moderna och kundorienterade tyvärr. De ser fortfarande kunderna som belastningspunkter på elnätet.
Det förstår man när Aftonbladet har en hel artikel om hur man ska tyda sin elräkning.
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 09.00.20.png
 
Måste ju mycket till för att det ska bli lika dyrt.

1. Vi vet att inköpspriserna på elbilar sjunker. Den första elbil jag körde kostade 360 000 kronor och hade 16 mils räckvidd. Min elbil idag kostar ungefär lika mycket och jag har 50 mils räckvidd.
2. Vi vet att service- och reparationskostnader är lägre på elbilar.
3. Vi vet också att elen aldrig kommer bli så dyr som bensinen. Bensin kostar idag 16,5 kr vilket innebär att det kostar runt 10-11 kronor per mil att köra bensinbil. För att elbilen skulle bli så dyr skulle elen behöva kosta minst 6 kronor per kWh. Visst kan elpriset höjas med över 300% på mycket lång sikt, men då har också bensinpriset skjutit i höjden. Så bränslekostnaden på en elbil kommer alltid vara lägre än för en konventionell bil.
4. Återstår då skatter. Vi vet att Sverige kommer att gå över till en kilometerskatt. Då har du möjlighet att till viss del påverka din skatt. Kilometerskatt innebär att skatten baseras på vad du kör, var du kör och när du kör. Så en elbil på landsbygden mitt i natten kommer ha mycket låg skatt men en stor törstig V8-SUV i rusningstid mitt i centrala Stockholm kommer ha väldigt hög skatt.
let's see ;)
 
Menar du att du har svårt att tyda den här räkningen? 😂
Nej, skämt åsido så har energibolagen väldigt långt kvar till att bli moderna och kundorienterade tyvärr. De ser fortfarande kunderna som belastningspunkter på elnätet.
Det förstår man när Aftonbladet har en hel artikel om hur man ska tyda sin elräkning.
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 09.00.20.png

Brukar aldrig kolla…nöjer mig med att reagera på om den var ’dyr’ eller ’inte så farligt”. Installerade solceller på taket nu i somras så jag är ändå rätt positiv och hoppfull gällande framtida elräkningar… ;)
 
Jag kanske är trög, men utgår man från artikeln så verkar det inte spela någon roll vilken tid på dygnet du laddar. Du blir straffad ändå
Man kan inte vinna mot banken, men tanken är väl att man ska sprida it sin förbrukning så att ingen timme på dygnet blir en ”topp”, som medför högre kostnader.

Själv så spanar jag på skatteutvecklingen på el med stort intresse. Kommer att byta ut min värmeanläggning mot en typ sådan här så fort det blir ”för dyrt” med el. Eller då nuvarande anläggning jobbat klart.

9936CCAE-F75F-44C7-9CE3-FE717E7FE905.png
 
Inte en susning men jag trodde det krävdes 3-fas för att få 16A men man lär sig nya saker varje dag :)
16A kan man få både via 1-fas och 3-fas. Försökte mig på en tabell som förklarar lite....
StrömstyrkaEffektLaddhastighet
1-fas 16A3,6kWcirka 2 mil per timme
1-fas 32A7,4kWcirka 4 mil per timme
3-fas 16A11kWCirka 6 mil per timme
3-fas 32A22kWCirka 14 mil per timme
 
Håller med dig. Detta har ju inte direkt något med elbilar att göra. Modellen är inte heller något nytt. En stad jag bodde i införde detta redan 2012 för företagskunder och det har funnits för storförbrukare länge i andra städer också.
Att man inför detta beror på att kunderna ska lära sig att inte dra igång allting samtidigt så fort man kommer hem från jobbet, för att inte belasta elnätet mer än nädvändigt.
modellen är ju något svår för gemene man att förstå och agera utefter, så frågan är om konsumenten kommer ändra sitt beteende?
Tycker det är ett jäkligt konstigt resonemang från elbolagen. Det är ju lite som att säga att vår tjänst är undermålig och klarar inte av vad som helst.
Tänk er att Netflix gjorde samma sak och bad sina kunder att bara se en film per kväll, helst mellan 18-20, istället för att bygga ut kapaciteten.

Dags att bygga fler kärnkraftverk!
 
Tycker det är ett jäkligt konstigt resonemang från elbolagen. Det är ju lite som att säga att vår tjänst är undermålig och klarar inte av vad som helst.
Tänk er att Netflix gjorde samma sak och bad sina kunder att bara se en film per kväll, helst mellan 18-20, istället för att bygga ut kapaciteten.

Dags att bygga fler kärnkraftverk!
Netflix sänkte upplösningen utomlands för att alla satt hemma och streamade. Man ville inte överbelasta Internet 😬

 
Tillbaka
Topp