Snilsson
Basic
Det är en 40TDI. Håller med. Jag hade valt Audin omgående om det var en hybrid, men nu känns Arteon lite roligare ärligt talat.Diesel A6 eller tfsi-e? Den senare är nåt helt annat. Diesel känns allmänt rätt trist numera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är en 40TDI. Håller med. Jag hade valt Audin omgående om det var en hybrid, men nu känns Arteon lite roligare ärligt talat.Diesel A6 eller tfsi-e? Den senare är nåt helt annat. Diesel känns allmänt rätt trist numera.
Ytterst märkligt resonemang från elbolagen. Lite som att OKQ8 skulle ta betalt för bensinen i efterhand baserat på växel och varvtalLäste detta idag.. https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-effektavgift-drabbar-elbilsagare-hemmaladdning-blir-dyrare
Var väl ganska väntat att något sådant här skulle komma.
Den där artikeln är lite märklig. Det är ju inte bara elbilar som drabbas. Startar man sin värmepump eller vad det nu må vara med samma ström så ger det samma kostnad.Läste detta idag.. https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-effektavgift-drabbar-elbilsagare-hemmaladdning-blir-dyrare
Var väl ganska väntat att något sådant här skulle komma.
Enligt artikeln så får man straffavgiften oavsett tid på dygnet, så man kan inte kringgå den?Den där artikeln är redigt korkad. Den kommer drabba elbilsägare extremt lite eftersom man redan laddar på natten. Det är betydligt svårare att laga mat, tvätta mm nattetid...
Nej jag läste en gång till. Men det finns egentligen ingen koppling till elbilar utan maxeffekt. Det är den så tydliga kopplingen till just elbil som jag vänder mig mot. 16A är 16A oavsett vad det matas till osv.Enligt artikeln så får man straffavgiften oavsett tid på dygnet, så man kan inte kringgå den?
I en vanligt uttag, så kallat schuko, är väl 16A max.Pluggade in bilen i ett ”vanligt” eluttag och såg att strömmen angavs som 13A. Trodde max var 10A!?
Är det samma ledningar som 10A eller är de grövre?
Håller med dig. Detta har ju inte direkt något med elbilar att göra. Modellen är inte heller något nytt. En stad jag bodde i införde detta redan 2012 för företagskunder och det har funnits för storförbrukare länge i andra städer också.Nej jag läste en gång till. Men det finns egentligen ingen koppling till elbilar utan maxeffekt. Det är den så tydliga kopplingen till just elbil som jag vänder mig mot. 16A är 16A oavsett vad det matas till osv.
Jag kanske är trög, men utgår man från artikeln så verkar det inte spela någon roll vilken tid på dygnet du laddar. Du blir straffad ändåHåller med dig. Detta har ju inte direkt något med elbilar att göra. Modellen är inte heller något nytt. En stad jag bodde i införde detta redan 2012 för företagskunder och det har funnits för storförbrukare länge i andra städer också.
Att man inför detta beror på att kunderna ska lära sig att inte dra igång allting samtidigt så fort man kommer hem från jobbet, för att inte belasta elnätet mer än nädvändigt.
modellen är ju något svår för gemene man att förstå och agera utefter, så frågan är om konsumenten kommer ändra sitt beteende?
Nej jag läste en gång till. Men det finns egentligen ingen koppling till elbilar utan maxeffekt. Det är den så tydliga kopplingen till just elbil som jag vänder mig mot. 16A är 16A oavsett vad det matas till osv.
Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.Jag kanske är trög, men utgår man från artikeln så verkar det inte spela någon roll vilken tid på dygnet du laddar. Du blir straffad ändå
Bra sammanfattatNja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.
Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.
Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Kontaktdonet kan klara 16A, men då ska det vara kopplat med 2,5mm² kablar. På de 1,5mm² som man brukar använda kan man köra 13A i stället för 10A under vissa förhållanden, som begränsas av tex längd, installation och ev. strömbrytare.I en vanligt uttag, så kallat schuko, är väl 16A max.
Måste ju mycket till för att det ska bli lika dyrt.När allt har satt sig då kommer det vara lika dyrt att köra elbil som en fossilare nu....
Det där var ju inte alls så farligt som media blåst upp det.Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.
Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.
Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Nja. Som jag skrev så är det väldigt svårt för gemene man att förstå hur detta funkar och kunna påverka sin egen elkostnad.
Men om vi tar Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder.
Göteborg Energis elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift (hur mycket el du förbrukar) och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.
Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om du laddar din elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer du få en låg effektavgift.
Vad artikeln säger vet jag inte, men kolla på Göteborg Energis webbsida så finns det bra förklarat: https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Bra sammanfattat
nej, precis. Känns rimligt i mina öron att gå över till effektavgift. Känns ganska självklart att alla inte kan köra alla maskiner samtidigt när vi kommer hem från jobbet och dessutom koppla in bilen på laddning på högsta effekt. Då kommer ju elnätet att braka ihop en iskall januariafton. Alla måste ta sitt ansvar...Det där var ju inte alls så farligt som media blåst upp det.
Tror det hade blivit billigare än vad jag betalar idag för mig.
Menar du att du har svårt att tyda den här räkningen?Verkligen bra sammanfattat! Tänk om den vanliga, nuvarande, elräkningen varit lika tydlig…
let's seeMåste ju mycket till för att det ska bli lika dyrt.
1. Vi vet att inköpspriserna på elbilar sjunker. Den första elbil jag körde kostade 360 000 kronor och hade 16 mils räckvidd. Min elbil idag kostar ungefär lika mycket och jag har 50 mils räckvidd.
2. Vi vet att service- och reparationskostnader är lägre på elbilar.
3. Vi vet också att elen aldrig kommer bli så dyr som bensinen. Bensin kostar idag 16,5 kr vilket innebär att det kostar runt 10-11 kronor per mil att köra bensinbil. För att elbilen skulle bli så dyr skulle elen behöva kosta minst 6 kronor per kWh. Visst kan elpriset höjas med över 300% på mycket lång sikt, men då har också bensinpriset skjutit i höjden. Så bränslekostnaden på en elbil kommer alltid vara lägre än för en konventionell bil.
4. Återstår då skatter. Vi vet att Sverige kommer att gå över till en kilometerskatt. Då har du möjlighet att till viss del påverka din skatt. Kilometerskatt innebär att skatten baseras på vad du kör, var du kör och när du kör. Så en elbil på landsbygden mitt i natten kommer ha mycket låg skatt men en stor törstig V8-SUV i rusningstid mitt i centrala Stockholm kommer ha väldigt hög skatt.
Menar du att du har svårt att tyda den här räkningen?
Nej, skämt åsido så har energibolagen väldigt långt kvar till att bli moderna och kundorienterade tyvärr. De ser fortfarande kunderna som belastningspunkter på elnätet.
Det förstår man när Aftonbladet har en hel artikel om hur man ska tyda sin elräkning.
Man kan inte vinna mot banken, men tanken är väl att man ska sprida it sin förbrukning så att ingen timme på dygnet blir en ”topp”, som medför högre kostnader.Jag kanske är trög, men utgår man från artikeln så verkar det inte spela någon roll vilken tid på dygnet du laddar. Du blir straffad ändå
Inte en susning men jag trodde det krävdes 3-fas för att få 16A men man lär sig nya saker varje dagI en vanligt uttag, så kallat schuko, är väl 16A max.
I Teslan. Den visar alltid vad som finns tillgängligt men "min" elektriker har sagt att jag ska köra på 8A tills laddboxen är installerad.Var ser du 13A nånstans? Det går att köra 13A på 1,5mm2 så vitt jag vet om du håller dig till kortare sträckor och inte knökar in för mycket i rören,
16A kan man få både via 1-fas och 3-fas. Försökte mig på en tabell som förklarar lite....Inte en susning men jag trodde det krävdes 3-fas för att få 16A men man lär sig nya saker varje dag
Strömstyrka | Effekt | Laddhastighet |
1-fas 16A | 3,6kW | cirka 2 mil per timme |
1-fas 32A | 7,4kW | cirka 4 mil per timme |
3-fas 16A | 11kW | Cirka 6 mil per timme |
3-fas 32A | 22kW | Cirka 14 mil per timme |
Tycker det är ett jäkligt konstigt resonemang från elbolagen. Det är ju lite som att säga att vår tjänst är undermålig och klarar inte av vad som helst.Håller med dig. Detta har ju inte direkt något med elbilar att göra. Modellen är inte heller något nytt. En stad jag bodde i införde detta redan 2012 för företagskunder och det har funnits för storförbrukare länge i andra städer också.
Att man inför detta beror på att kunderna ska lära sig att inte dra igång allting samtidigt så fort man kommer hem från jobbet, för att inte belasta elnätet mer än nädvändigt.
modellen är ju något svår för gemene man att förstå och agera utefter, så frågan är om konsumenten kommer ändra sitt beteende?
I Teslan. Den visar alltid vad som finns tillgängligt men "min" elektriker har sagt att jag ska köra på 8A tills laddboxen är installerad.
Netflix sänkte upplösningen utomlands för att alla satt hemma och streamade. Man ville inte överbelasta InternetTycker det är ett jäkligt konstigt resonemang från elbolagen. Det är ju lite som att säga att vår tjänst är undermålig och klarar inte av vad som helst.
Tänk er att Netflix gjorde samma sak och bad sina kunder att bara se en film per kväll, helst mellan 18-20, istället för att bygga ut kapaciteten.
Dags att bygga fler kärnkraftverk!