• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Är det bestämt att bilar över 700k inte får något bonus med motiveringen att har man råd att köpa en såpass dyr bil så ska man därmed inte få ta del av bonus?
Tänker att bonusen skall stå i relation till hur mycket skatt en köpare betalar om inte annat
 
Är det bestämt att bilar över 700k inte får något bonus med motiveringen att har man råd att köpa en såpass dyr bil så ska man därmed inte få ta del av bonus?
Tänker att bonusen skall stå i relation till hur mycket skatt en köpare betalar om inte annat
Det är väl ett förslag än så länge men det verkar ju troligt att det går igenom halvårsskiftet 2022
 
Kan inte rekommendera varken el eller hybrid med de förutsättningarna. Ekonomiskt lönar det sig inte och miljömässigt vinner man framförallt ingenting på en hybrid. El med bra räckvidd funkar att "åka och tanka" men jag skulle inte önska min värsta fiende att hålla på så. Det är jobbigt nog med elbil med egen laddare i garaget. @Mazdak säger säkert emot mig nu, han har samma förutsättningar som dig och verkar trots allt nöjd.
Har funderat på detta själv och kommit fram till samma slutsats. På gångavstånd hemifrån finns det 2st snabbladdare och övriga är 22kW vilket i praktiken blir 11kW för de flesta elbilar. Det är inte lösbart för tillfället med andra ord om man inte har tillgång till laddning hemma/jobbet.
 
Jag hade aldrig köpt elbil om jag som absolut minimum inte haft möjlighet att ladda på jobbet

Om jag hade behövt åka och lämna bilen sen gå/cykla/ta bussen.... någonstans för att ladda hade aldrig funkat för mig

skönt scenario, klockan är 19:10 en januarisöndag och det är minus ute och slasket har frusit till is/inte frusit till än, sen skall jag gå 1-2km i skiten för att komma hem för att sedan ta mig tillbaka när den laddat klart eller sitta i bilen 1-2 timmar....
 
Jag har 4 stycken laddpunkter på 22 kW vardera, cirka 500 meter bort från hemmet. Ungefär var 15:e dag åker jag dit, ställer bilen på laddning (11kW) och tar en promenad hem för att cirka 5 timmar senare ta en promenad tillbaka till bilen och hämta den när den laddat fullt. Ofta kombinerar jag det med att handla på Willys som ligger intill garaget där jag laddar.

Detta kommer vara verkligheten för väldigt många. Idag bor cirka 50% av Sveriges befolkning i flerbostadshus. Långt ifrån alla har egna parkeringsplatser. Att behöva gå 500 meter till en publik laddplats kommer krävas för väldigt många av dessa. Jag tror inte vi kommer ha laddstolpar på varenda gata. Och ärligt talat så tycker jag inte 500 meters promenad x 2, två gånger i månaden är speciellt mycket begärt även om det skulle vara söndag, januari och fruset/ofruset slask.
Vissa kommer behöva ta den promenaden varje vecka eller kanske flera gånger per vecka, beroende på körmönster. Men jag ser det som vilken annan vardagssyssla som helst. Jämför med att handla. Visst tar man en promenad till ICA/Coop/Lidl/Hemköp/Willys nån gång i veckan i alla fall?
 
Jag har 4 stycken laddpunkter på 22 kW vardera, cirka 500 meter bort från hemmet. Ungefär var 15:e dag åker jag dit, ställer bilen på laddning (11kW) och tar en promenad hem för att cirka 5 timmar senare ta en promenad tillbaka till bilen och hämta den när den laddat fullt. Ofta kombinerar jag det med att handla på Willys som ligger intill garaget där jag laddar.

Detta kommer vara verkligheten för väldigt många. Idag bor cirka 50% av Sveriges befolkning i flerbostadshus. Långt ifrån alla har egna parkeringsplatser. Att behöva gå 500 meter till en publik laddplats kommer krävas för väldigt många av dessa. Jag tror inte vi kommer ha laddstolpar på varenda gata. Och ärligt talat så tycker jag inte 500 meters promenad x 2, två gånger i månaden är speciellt mycket begärt även om det skulle vara söndag, januari och fruset/ofruset slask.
Vissa kommer behöva ta den promenaden varje vecka eller kanske flera gånger per vecka, beroende på körmönster. Men jag ser det som vilken annan vardagssyssla som helst. Jämför med att handla. Visst tar man en promenad till ICA/Coop/Lidl/Hemköp/Willys nån gång i veckan i alla fall?
bra att det funkar för dig, men det är inte alla som kommer klara sig att ladda var 15e dag, finns ju även de som behöver ladda varannan dag/varje dag t om. Att behöva promenera och lämna bilen för laddning varannan dag med famlilj etc kan komma att bli knepigt som sagt jag hade aldrig gjort det.

Sen om alla lämnar sina bilar på laddning i 5h så kommer det ju behövas en extrem mängd laddstationer (om de kommer vara 11kwh laddare). Sen utanför stan så är det nog inte lika vanligt förekommande med publika laddare som nära stan. I alla fall inte som läget är nu

just my 2 kwh :)
 
Jag är också rädd att du har väldigt rätt. Just nu trycks det på massor för att försäljningen ska gå över till elbil men det görs på tok för lite för att skynda på möjligheten att ladda för de som inte äger sina egna fastigheter. I nuvarande takt kommer det ta 10 år att komma ifatt, minst. Jag är extremt skeptisk till hur marknaden fungerar på laddningsfronten.
 
bra att det funkar för dig, men det är inte alla som kommer klara sig att ladda var 15e dag, finns ju även de som behöver ladda varannan dag/varje dag t om. Att behöva promenera och lämna bilen för laddning varannan dag med famlilj etc kan komma att bli knepigt som sagt jag hade aldrig gjort det.

Sen om alla lämnar sina bilar på laddning i 5h så kommer det ju behövas en extrem mängd laddstationer (om de kommer vara 11kwh laddare). Sen utanför stan så är det nog inte lika vanligt förekommande med publika laddare som nära stan. I alla fall inte som läget är nu

just my 2 kwh :)
Har man inte möjlighet att ladda hemma så ska man inte köpa elbil ännu. Eller om man verkligen vill köpa elbil, så ska man köpa en med lång räckvidd. Minst 40 mil.

tror inte det är så många som åker 40 mil om dagen. Medeldistans per år för bil i Sverige är drygt 1200 mil vilket ger i snitt 3,3 mil per dag. det innebär att alla inte kommer lämna sin bil på 5 timmars laddning varje dag.
Men absolut behövs det väldigt många fler laddstationer. Just nu finns det 250 000 laddpunkter i Europa. Man räknar med att behöva en miljon laddpunkter år 2025.
För att nå målet behövs tusentals nya laddpunkter varje vecka…
 
Jag är också rädd att du har väldigt rätt. Just nu trycks det på massor för att försäljningen ska gå över till elbil men det görs på tok för lite för att skynda på möjligheten att ladda för de som inte äger sina egna fastigheter. I nuvarande takt kommer det ta 10 år att komma ifatt, minst. Jag är extremt skeptisk till hur marknaden fungerar på laddningsfronten.
Helt enig om detta! Under högsäsong (sommarsemester och vedertagna lovveckor) kommer det vara fullkomlig kaos det närmaste åren på laddplatser efter vältrafikerade vägar…
 
Provkörde BMW iX3 idag. Kändes väldigt rejäl, trevlig och genomarbetad.
Kör XC60 laddis till vardags och funderar på att avbryta 3-års leasingen (företag)för att gå över till denna istället.
Jag är samtidigt sjukt sugen på Tesla model Y pga effekten och utseendet, men kan verkligen inte med den
avskalade instrumenteringen med en jätteipad i mitt i.
Tycker BMW lyckas så bra med ergonomin, röststyrning, touchscreen eller voicekommandon, bara att välja.
Väldigt nice med navigator och HUD, första gången jag testar.
 
Provkörde BMW iX3 idag. Kändes väldigt rejäl, trevlig och genomarbetad.
Kör XC60 laddis till vardags och funderar på att avbryta 3-års leasingen (företag)för att gå över till denna istället.
Jag är samtidigt sjukt sugen på Tesla model Y pga effekten och utseendet, men kan verkligen inte med den
avskalade instrumenteringen med en jätteipad i mitt i.
Tycker BMW lyckas så bra med ergonomin, röststyrning, touchscreen eller voicekommandon, bara att välja.
Väldigt nice med navigator och HUD, första gången jag testar.
Var också inne på Tesla Y, men kände att jag saknade alla knappar. Känns lite sådär att man ska behöva dutta på skärmen för att slå på vindrutetorkarna eller AC:n.

Har i alla fall provkört Skoda Enyaq, och tyckte att den var väldigt trevlig. Har till och med fått en offert. Ska låta ekonomi få kika på siffrorna och sedan lägga en beställning.

Man gissade på leverans runt januari februari 😌

763DA62A-3AF9-455B-9E94-1FC30E42709C.jpeg
C85D99A3-0B4F-4E17-885D-37372CC1FC4F.jpeg
 
Senast ändrad:
Funderar lite på alternativa lösningar med laddning, Om privata tomtägare smäller laddstationer på sin tomt o börjar kränga el. Jag är väl 633a på den bollen men känns ju vettigt då jag gissar att där är det ledigt rätt ofta. Uppenbara problem o komma hem om nå står där förstås men vore en tanke. Samhälleligt framåtanda att dynga upp 4 platser isf en attefallare på tomten…
 
Har man inte möjlighet att ladda hemma så ska man inte köpa elbil ännu. Eller om man verkligen vill köpa elbil, så ska man köpa en med lång räckvidd. Minst 40 mil.

tror inte det är så många som åker 40 mil om dagen. Medeldistans per år för bil i Sverige är drygt 1200 mil vilket ger i snitt 3,3 mil per dag. det innebär att alla inte kommer lämna sin bil på 5 timmars laddning varje dag.
Men absolut behövs det väldigt många fler laddstationer. Just nu finns det 250 000 laddpunkter i Europa. Man räknar med att behöva en miljon laddpunkter år 2025.
För att nå målet behövs tusentals nya laddpunkter varje vecka…
Det är ju inte bara en praktisk fråga utan även en ekonomisk. Det som gör att jag kan räkna hem en elbil är ju energipriset. Skulle jag betala ett par spänn kilowatten är det osäkert om jag skulle välja elbil, även om laddstationen låg 50m bort.
 
Det är ju inte bara en praktisk fråga utan även en ekonomisk. Det som gör att jag kan räkna hem en elbil är ju energipriset. Skulle jag betala ett par spänn kilowatten är det osäkert om jag skulle välja elbil, även om laddstationen låg 50m bort.
Där jag laddar är laddningen gratis men parkeringen kostar 20kr/timme. Första timmen gratis.
nästnärmaste laddplats kostar det 2,5kr/kWh. Tredje närmaste laddplats kostar det 3kr/kWh.
Dyraste alternativet (3kr/kWh) innebär cirka 4kr/mil för min del vilket blir väldigt mycket billigare än om jag skulle köra fossilbil med dagens bensinpriser. Med dagens bensinpris är det till och med billigare att snabbladda för 5kr/kWh än att köra bensinbil. Och bensinen lär inte bli billigare med tiden…
 
Funderar lite på alternativa lösningar med laddning, Om privata tomtägare smäller laddstationer på sin tomt o börjar kränga el. Jag är väl 633a på den bollen men känns ju vettigt då jag gissar att där är det ledigt rätt ofta. Uppenbara problem o komma hem om nå står där förstås men vore en tanke. Samhälleligt framåtanda att dynga upp 4 platser isf en attefallare på tomten…
Finns flera bolag som försökt sig på den idén. Typ airbnb för laddning. Ingen som lyckats hittills. Vet ej varför, men gissar att man inte vill ha främlingar på tomten eller riskera att proppen går när man inte är hemma…men det kan också vara så enkelt som att man var ute för tidigt och antalet elbilister var för få
 
Det är ju inte bara en praktisk fråga utan även en ekonomisk. Det som gör att jag kan räkna hem en elbil är ju energipriset. Skulle jag betala ett par spänn kilowatten är det osäkert om jag skulle välja elbil, även om laddstationen låg 50m bort.

Ett par kronor är för mycket? Jag kan "tanka" mitt 64kWh batteri fullt för 128:- i det fallet och kommer uppåt 45-50 mil. Hade kostat minst en femhundring även med snålare fossilbil att ta sig den sträckan.
 
Har inte fått upp min laddbox hemma ännu, men än så länge känns det hur lugnt som helst att åka och ladda fullt på Ionity en gång i veckan. Mer en planeringsfråga. 40-50 minuters lugn och ro, bara att ta ett par telefonmöten i bilen. Så jag kan inte påstå att det känns som ett gigantiskt problem att just nu inte kunna ladda hemma.

Priset på laddning jämfört med vanlig tankning är ju inte heller så dumt, nästan hur man än räknar…
 
@Mazdak @medinfoto
Absolut blir energipriset lägre oavsett, men då elbilar generellt är dyrare än fossiler så är ju även kapitalkostnaden en del av kalkylen.
Det lägre energipriset måste överväga den rent ekonomiskt vilket förstås beror på vilka bilar man tittar på, men även hur långt man kör per år.

Sedan ska även besparingen bli så pass stor att det är värt de extra bekymmer som ingår med elbil jämfört med en man tankar.
Blir bekymren större och besparingen lägre är det nog många som väljer fossilt istället.
 
@Mazdak @medinfoto
Absolut blir energipriset lägre oavsett, men då elbilar generellt är dyrare än fossiler så är ju även kapitalkostnaden en del av kalkylen.
Det lägre energipriset måste överväga den rent ekonomiskt vilket förstås beror på vilka bilar man tittar på, men även hur långt man kör per år.

Sedan ska även besparingen bli så pass stor att det är värt de extra bekymmer som ingår med elbil jämfört med en man tankar.
Blir bekymren större och besparingen lägre är det nog många som väljer fossilt istället.

Men ett par kronor är väl inte särskilt orimligt. Snittpriset för el (totalpris) är väl runt 1,5kr / kWh för en villa, så att betala 30% mer för att tanka på "station" är väl OK.
 
Har inte fått upp min laddbox hemma ännu, men än så länge känns det hur lugnt som helst att åka och ladda fullt på Ionity en gång i veckan. Mer en planeringsfråga. 40-50 minuters lugn och ro, bara att ta ett par telefonmöten i bilen. Så jag kan inte påstå att det känns som ett gigantiskt problem att just nu inte kunna ladda hemma.

Priset på laddning jämfört med vanlig tankning är ju inte heller så dumt, nästan hur man än räknar…
Vilken laddbox valde du? Har kikat på dem från Easee. Verkar bra!
 
Men ett par kronor är väl inte särskilt orimligt. Snittpriset för el (totalpris) är väl runt 1,5kr / kWh för en villa, så att betala 30% mer för att tanka på "station" är väl OK.
Nä, det är fullt rimligt att det kostar upp emot 3kr, och det hade jag nog kunnat betala, men på den nivån är det inte självklart att elbilen blir billigare för mig.

Sedan finns det naturligtvis andra anledningar som bör vägas in vid bilval än de rent praktiska och ekonomiska, och där hoppas man väl att många ger pluspoäng till elbilar.
 
@Mazdak @medinfoto
Absolut blir energipriset lägre oavsett, men då elbilar generellt är dyrare än fossiler så är ju även kapitalkostnaden en del av kalkylen.
Det lägre energipriset måste överväga den rent ekonomiskt vilket förstås beror på vilka bilar man tittar på, men även hur långt man kör per år.

Sedan ska även besparingen bli så pass stor att det är värt de extra bekymmer som ingår med elbil jämfört med en man tankar.
Blir bekymren större och besparingen lägre är det nog många som väljer fossilt istället.
Vilken som är billigast (bensin-/diesel-/elbil) är säkert väldigt olika för olika personer beroende på körmönster.
Men finns ju mycket man behöver ta in i en sådan kalkyl:
  • Värdeminskning
  • Reparationer & Service
  • Bränslekostnad
  • Skatt och besiktning
  • Bonus / Malus
  • Försäkring
  • Däckkostnad
Skulle säga att det mesta är till fördel för elbilen och besparingen blir större desto längre man kör.
Man sen handlar inte allting om pengar, i alla fall inte för mig. Jag är beredd att betala extra för att vara med i omställningen samt minska min klimatpåverkan för mina barn och barnbarns skull.

Sen vet jag inte vad det är för bekymmer du pratar om med elbil. Har man möjlighet att ladda hemma så är det väl supersmidigt att vakna upp till en fulladdad bil varje morgon istället för att behöva lägga tid på att åka till en bensinstation och andas inga superfräscha och nyttiga gaser samtidigt som man ser siffrorna rulla på automaten.

Dessutom kommer det inte gå att välja fossilt om några år. Så lika bra att rätta sig in i elbilsledet :)
 
Har inte fått upp min laddbox hemma ännu, men än så länge känns det hur lugnt som helst att åka och ladda fullt på Ionity en gång i veckan. Mer en planeringsfråga. 40-50 minuters lugn och ro, bara att ta ett par telefonmöten i bilen. Så jag kan inte påstå att det känns som ett gigantiskt problem att just nu inte kunna ladda hemma.

Priset på laddning jämfört med vanlig tankning är ju inte heller så dumt, nästan hur man än räknar…
Snart kommer Tesla öppna upp sitt nätverk för andra än Teslaägare. Min gissning är att priset kommer vara billigare än alla andra snabbladdarnätverk. I kombination med ett väl utbyggd nätverk med många laddpunkter på varje laddstation så kommer det bli svårslaget.
 
Vilken laddbox valde du? Har kikat på dem från Easee. Verkar bra!

Har ärligt talat inte ens beställt ännu. Verkar vara priskrig på g dock, verkar kosta 6500 som standard nu jämfört med i våras då standard verkade vara 8500kr (standardbox, standardinstallation etc). Men jag lutar också mot Easee. Vill ha det i en egen stolpe dock och inte på husfasaden.
 
Hej. Hittade precis den här underbara tråden och vet nu att jag kommer att ägna de närmaste timmarna åt att läsa igenom den :)

Jag har sen 5 månader en ID.4 som jag är sjukt nöjd med. Bor i en samfällighet som inte har fått upp laddstolpar ännu, men tycker att det funkar utmärkt att åka till Ionity 3 kilometer bort någon gång i veckan. Kommer aldrig att gå tillbaka till fossilbil igen.
 
Hade Easee installerad i förra huset men efter att ha flyttat nu så har jag inte fått installerat en ny laddbox ännu men lutar åt att ta en Easee igen. Är det det vettigaste valet när man i dagsläget har en Mitsubishi Outlander och tänker mig att när det är dags att byta ut den om 1-1,5 år kommer nog nästa bil bli en ren elbil?
 
Hade Easee installerad i förra huset men efter att ha flyttat nu så har jag inte fått installerat en ny laddbox ännu men lutar åt att ta en Easee igen. Är det det vettigaste valet när man i dagsläget har en Mitsubishi Outlander och tänker mig att när det är dags att byta ut den om 1-1,5 år kommer nog nästa bil bli en ren elbil?
Skaffa en 11kw 3-fas bara, i övrigt spelar märket nästan ingen roll.
 
Tillbaka
Topp