Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är väl ett förslag än så länge men det verkar ju troligt att det går igenom halvårsskiftet 2022Är det bestämt att bilar över 700k inte får något bonus med motiveringen att har man råd att köpa en såpass dyr bil så ska man därmed inte få ta del av bonus?
Tänker att bonusen skall stå i relation till hur mycket skatt en köpare betalar om inte annat
Har funderat på detta själv och kommit fram till samma slutsats. På gångavstånd hemifrån finns det 2st snabbladdare och övriga är 22kW vilket i praktiken blir 11kW för de flesta elbilar. Det är inte lösbart för tillfället med andra ord om man inte har tillgång till laddning hemma/jobbet.Kan inte rekommendera varken el eller hybrid med de förutsättningarna. Ekonomiskt lönar det sig inte och miljömässigt vinner man framförallt ingenting på en hybrid. El med bra räckvidd funkar att "åka och tanka" men jag skulle inte önska min värsta fiende att hålla på så. Det är jobbigt nog med elbil med egen laddare i garaget. @Mazdak säger säkert emot mig nu, han har samma förutsättningar som dig och verkar trots allt nöjd.
bra att det funkar för dig, men det är inte alla som kommer klara sig att ladda var 15e dag, finns ju även de som behöver ladda varannan dag/varje dag t om. Att behöva promenera och lämna bilen för laddning varannan dag med famlilj etc kan komma att bli knepigt som sagt jag hade aldrig gjort det.Jag har 4 stycken laddpunkter på 22 kW vardera, cirka 500 meter bort från hemmet. Ungefär var 15:e dag åker jag dit, ställer bilen på laddning (11kW) och tar en promenad hem för att cirka 5 timmar senare ta en promenad tillbaka till bilen och hämta den när den laddat fullt. Ofta kombinerar jag det med att handla på Willys som ligger intill garaget där jag laddar.
Detta kommer vara verkligheten för väldigt många. Idag bor cirka 50% av Sveriges befolkning i flerbostadshus. Långt ifrån alla har egna parkeringsplatser. Att behöva gå 500 meter till en publik laddplats kommer krävas för väldigt många av dessa. Jag tror inte vi kommer ha laddstolpar på varenda gata. Och ärligt talat så tycker jag inte 500 meters promenad x 2, två gånger i månaden är speciellt mycket begärt även om det skulle vara söndag, januari och fruset/ofruset slask.
Vissa kommer behöva ta den promenaden varje vecka eller kanske flera gånger per vecka, beroende på körmönster. Men jag ser det som vilken annan vardagssyssla som helst. Jämför med att handla. Visst tar man en promenad till ICA/Coop/Lidl/Hemköp/Willys nån gång i veckan i alla fall?
Jag är också rädd att du har väldigt rätt. Just nu trycks det på massor för att försäljningen ska gå över till elbil men det görs på tok för lite för att skynda på möjligheten att ladda för de som inte äger sina egna fastigheter. I nuvarande takt kommer det ta 10 år att komma ifatt, minst. Jag är extremt skeptisk till hur marknaden fungerar på laddningsfronten.just my 2 kwh
Har man inte möjlighet att ladda hemma så ska man inte köpa elbil ännu. Eller om man verkligen vill köpa elbil, så ska man köpa en med lång räckvidd. Minst 40 mil.bra att det funkar för dig, men det är inte alla som kommer klara sig att ladda var 15e dag, finns ju även de som behöver ladda varannan dag/varje dag t om. Att behöva promenera och lämna bilen för laddning varannan dag med famlilj etc kan komma att bli knepigt som sagt jag hade aldrig gjort det.
Sen om alla lämnar sina bilar på laddning i 5h så kommer det ju behövas en extrem mängd laddstationer (om de kommer vara 11kwh laddare). Sen utanför stan så är det nog inte lika vanligt förekommande med publika laddare som nära stan. I alla fall inte som läget är nu
just my 2 kwh
Helt enig om detta! Under högsäsong (sommarsemester och vedertagna lovveckor) kommer det vara fullkomlig kaos det närmaste åren på laddplatser efter vältrafikerade vägar…Jag är också rädd att du har väldigt rätt. Just nu trycks det på massor för att försäljningen ska gå över till elbil men det görs på tok för lite för att skynda på möjligheten att ladda för de som inte äger sina egna fastigheter. I nuvarande takt kommer det ta 10 år att komma ifatt, minst. Jag är extremt skeptisk till hur marknaden fungerar på laddningsfronten.
Var också inne på Tesla Y, men kände att jag saknade alla knappar. Känns lite sådär att man ska behöva dutta på skärmen för att slå på vindrutetorkarna eller AC:n.Provkörde BMW iX3 idag. Kändes väldigt rejäl, trevlig och genomarbetad.
Kör XC60 laddis till vardags och funderar på att avbryta 3-års leasingen (företag)för att gå över till denna istället.
Jag är samtidigt sjukt sugen på Tesla model Y pga effekten och utseendet, men kan verkligen inte med den
avskalade instrumenteringen med en jätteipad i mitt i.
Tycker BMW lyckas så bra med ergonomin, röststyrning, touchscreen eller voicekommandon, bara att välja.
Väldigt nice med navigator och HUD, första gången jag testar.
Det är ju inte bara en praktisk fråga utan även en ekonomisk. Det som gör att jag kan räkna hem en elbil är ju energipriset. Skulle jag betala ett par spänn kilowatten är det osäkert om jag skulle välja elbil, även om laddstationen låg 50m bort.Har man inte möjlighet att ladda hemma så ska man inte köpa elbil ännu. Eller om man verkligen vill köpa elbil, så ska man köpa en med lång räckvidd. Minst 40 mil.
tror inte det är så många som åker 40 mil om dagen. Medeldistans per år för bil i Sverige är drygt 1200 mil vilket ger i snitt 3,3 mil per dag. det innebär att alla inte kommer lämna sin bil på 5 timmars laddning varje dag.
Men absolut behövs det väldigt många fler laddstationer. Just nu finns det 250 000 laddpunkter i Europa. Man räknar med att behöva en miljon laddpunkter år 2025.
För att nå målet behövs tusentals nya laddpunkter varje vecka…
Där jag laddar är laddningen gratis men parkeringen kostar 20kr/timme. Första timmen gratis.Det är ju inte bara en praktisk fråga utan även en ekonomisk. Det som gör att jag kan räkna hem en elbil är ju energipriset. Skulle jag betala ett par spänn kilowatten är det osäkert om jag skulle välja elbil, även om laddstationen låg 50m bort.
Finns flera bolag som försökt sig på den idén. Typ airbnb för laddning. Ingen som lyckats hittills. Vet ej varför, men gissar att man inte vill ha främlingar på tomten eller riskera att proppen går när man inte är hemma…men det kan också vara så enkelt som att man var ute för tidigt och antalet elbilister var för fåFunderar lite på alternativa lösningar med laddning, Om privata tomtägare smäller laddstationer på sin tomt o börjar kränga el. Jag är väl 633a på den bollen men känns ju vettigt då jag gissar att där är det ledigt rätt ofta. Uppenbara problem o komma hem om nå står där förstås men vore en tanke. Samhälleligt framåtanda att dynga upp 4 platser isf en attefallare på tomten…
Det är ju inte bara en praktisk fråga utan även en ekonomisk. Det som gör att jag kan räkna hem en elbil är ju energipriset. Skulle jag betala ett par spänn kilowatten är det osäkert om jag skulle välja elbil, även om laddstationen låg 50m bort.
@Mazdak @medinfoto
Absolut blir energipriset lägre oavsett, men då elbilar generellt är dyrare än fossiler så är ju även kapitalkostnaden en del av kalkylen.
Det lägre energipriset måste överväga den rent ekonomiskt vilket förstås beror på vilka bilar man tittar på, men även hur långt man kör per år.
Sedan ska även besparingen bli så pass stor att det är värt de extra bekymmer som ingår med elbil jämfört med en man tankar.
Blir bekymren större och besparingen lägre är det nog många som väljer fossilt istället.
Vilken laddbox valde du? Har kikat på dem från Easee. Verkar bra!Har inte fått upp min laddbox hemma ännu, men än så länge känns det hur lugnt som helst att åka och ladda fullt på Ionity en gång i veckan. Mer en planeringsfråga. 40-50 minuters lugn och ro, bara att ta ett par telefonmöten i bilen. Så jag kan inte påstå att det känns som ett gigantiskt problem att just nu inte kunna ladda hemma.
Priset på laddning jämfört med vanlig tankning är ju inte heller så dumt, nästan hur man än räknar…
Nä, det är fullt rimligt att det kostar upp emot 3kr, och det hade jag nog kunnat betala, men på den nivån är det inte självklart att elbilen blir billigare för mig.Men ett par kronor är väl inte särskilt orimligt. Snittpriset för el (totalpris) är väl runt 1,5kr / kWh för en villa, så att betala 30% mer för att tanka på "station" är väl OK.
Vilken som är billigast (bensin-/diesel-/elbil) är säkert väldigt olika för olika personer beroende på körmönster.@Mazdak @medinfoto
Absolut blir energipriset lägre oavsett, men då elbilar generellt är dyrare än fossiler så är ju även kapitalkostnaden en del av kalkylen.
Det lägre energipriset måste överväga den rent ekonomiskt vilket förstås beror på vilka bilar man tittar på, men även hur långt man kör per år.
Sedan ska även besparingen bli så pass stor att det är värt de extra bekymmer som ingår med elbil jämfört med en man tankar.
Blir bekymren större och besparingen lägre är det nog många som väljer fossilt istället.
Jag kör Easee och Watty lastbalanserare via Tibber. Tycker den är riktigt smidig.Vilken laddbox valde du? Har kikat på dem från Easee. Verkar bra!
Snart kommer Tesla öppna upp sitt nätverk för andra än Teslaägare. Min gissning är att priset kommer vara billigare än alla andra snabbladdarnätverk. I kombination med ett väl utbyggd nätverk med många laddpunkter på varje laddstation så kommer det bli svårslaget.Har inte fått upp min laddbox hemma ännu, men än så länge känns det hur lugnt som helst att åka och ladda fullt på Ionity en gång i veckan. Mer en planeringsfråga. 40-50 minuters lugn och ro, bara att ta ett par telefonmöten i bilen. Så jag kan inte påstå att det känns som ett gigantiskt problem att just nu inte kunna ladda hemma.
Priset på laddning jämfört med vanlig tankning är ju inte heller så dumt, nästan hur man än räknar…
Vilken laddbox valde du? Har kikat på dem från Easee. Verkar bra!
Tibber verkar bra, men är låst i ett år med nuvarande elavtalJag kör Easee och Watty lastbalanserare via Tibber. Tycker den är riktigt smidig.
Bra styrning när den ska ladda och hur snabbt, och tydligt med vad det kostar.
Blir man inbjuden får man 500kr rabatt att köpa utrustning för.
Snart kommer Tesla öppna upp sitt nätverk för andra än Teslaägare. Min gissning är att priset kommer vara billigare än alla andra snabbladdarnätverk. I kombination med ett väl utbyggd nätverk med många laddpunkter på varje laddstation så kommer det bli svårslaget.
Skaffa en 11kw 3-fas bara, i övrigt spelar märket nästan ingen roll.Hade Easee installerad i förra huset men efter att ha flyttat nu så har jag inte fått installerat en ny laddbox ännu men lutar åt att ta en Easee igen. Är det det vettigaste valet när man i dagsläget har en Mitsubishi Outlander och tänker mig att när det är dags att byta ut den om 1-1,5 år kommer nog nästa bil bli en ren elbil?