• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,002
Fast Teslan har ju ingen koll på vad uttaget är säkrat till. 13A är väl vad den får rapporterat från laddboxen (klumpen på sladden) och vad den är inställd på.
Är novis på el men i min förra bostad kom max 10A som alternativ när jag kopplade in Teslan i ett vanligt 230-uttag.
I den nya bostaden dök 13A upp som ett alternativ när jag kopplade in bilen till ett utomhus-uttag (230V).
Min tolkning är att Teslan kan känna av vilken kapacitet som finns tillgänglig, precis som den visar 16A när jag hade den kopplad till laddaboxen (3-fas 11Kw).
 
Netflix sänkte upplösningen utomlands för att alla satt hemma och streamade. Man ville inte överbelasta Internet 😬

Det hade jag helt glömt bort! 😁
Men till Netflix försvar så var det väl som du skrev för att inte sänka Internet. Deras egna arkitektur hade nog klarat det utan problem.
 
Måste ju mycket till för att det ska bli lika dyrt.

1. Vi vet att inköpspriserna på elbilar sjunker. Den första elbil jag körde kostade 360 000 kronor och hade 16 mils räckvidd. Min elbil idag kostar ungefär lika mycket och jag har 50 mils räckvidd.
2. Vi vet att service- och reparationskostnader är lägre på elbilar.
3. Vi vet också att elen aldrig kommer bli så dyr som bensinen. Bensin kostar idag 16,5 kr vilket innebär att det kostar runt 10-11 kronor per mil att köra bensinbil. För att elbilen skulle bli så dyr skulle elen behöva kosta minst 6 kronor per kWh. Visst kan elpriset höjas med över 300% på mycket lång sikt, men då har också bensinpriset skjutit i höjden. Så bränslekostnaden på en elbil kommer alltid vara lägre än för en konventionell bil.
4. Återstår då skatter. Vi vet att Sverige kommer att gå över till en kilometerskatt. Då har du möjlighet att till viss del påverka din skatt. Kilometerskatt innebär att skatten baseras på vad du kör, var du kör och när du kör. Så en elbil på landsbygden mitt i natten kommer ha mycket låg skatt men en stor törstig V8-SUV i rusningstid mitt i centrala Stockholm kommer ha väldigt hög skatt.
Vilken elbil kostar 360 000 i inköp och har 50 mils räckvidd?
 
Tycker det är ett jäkligt konstigt resonemang från elbolagen. Det är ju lite som att säga att vår tjänst är undermålig och klarar inte av vad som helst.
Tänk er att Netflix gjorde samma sak och bad sina kunder att bara se en film per kväll, helst mellan 18-20, istället för att bygga ut kapaciteten.

Dags att bygga fler kärnkraftverk!
Välkommen till snurriga verkligheten. På företaget är det effektavgiften som är största kostnaden. Detta trots att vi får betala för strömkabel och ställverk för effektnivån.
 
Är novis på el men i min förra bostad kom max 10A som alternativ när jag kopplade in Teslan i ett vanligt 230-uttag.
I den nya bostaden dök 13A upp som ett alternativ när jag kopplade in bilen till ett utomhus-uttag (230V).
Min tolkning är att Teslan kan känna av vilken kapacitet som finns tillgänglig, precis som den visar 16A när jag hade den kopplad till laddaboxen (3-fas 11Kw).

Ja, Teslan pratar med laddboxen/laddklumpen men det är allt. Så du måste ställt in laddklumpen på 13A.
 
Det hade jag helt glömt bort! 😁
Men till Netflix försvar så var det väl som du skrev för att inte sänka Internet. Deras egna arkitektur hade nog klarat det utan problem.
Lite samma sak med elen.
elbolaget som du köper el från har ju inga problem att leverera det du behöver, så länge de kan få el från sin leverantör. Problemet ligger hos elnätsleverantören som inte har kapacitet.
 
Jag har en Hyundai Kona Electric från 2022. 484 km WLTP (jag kommer längre på fulladdning)
Pris från 369 900:- efter bonusen.
Onekligen ett bra pris för en elbil, där i mot är jag helt övertygad om att jag inte skulle komma 50 mil med den då övervägande del av min körning är landsväg/2+1/motorväg i > 100 km/h och baserat på diskussioner tidigare i tråden så äts batterierna upp av högre hastighet.
 
Som jag förstått det är det Teslan som styr laddningen och det är där du ställer in vilken kapacitet du vill ha.
"Laddklumpen" har vad jag vet inga inställningsmöjligheter.

OK, men oavsett så kan den inte veta vad uttaget är säkrat till. Den har nån logik för att strypa laddningen om spänningen börjar svaja lite men det är inte riktigt samma sak. Kanske var så att den kände av att spänningen var lite ostadig där du laddade innan och stegade ner till 80% (som den ska göra om jag läst rätt) i det fallet?
 
OK, men oavsett så kan den inte veta vad uttaget är säkrat till. Den har nån logik för att strypa laddningen om spänningen börjar svaja lite men det är inte riktigt samma sak. Kanske var så att den kände av att spänningen var lite ostadig där du laddade innan och stegade ner till 80% (som den ska göra om jag läst rätt) i det fallet?
Mycket möjligt. Är som sagt inte så kunnig inom el och laddning.
 
Onekligen ett bra pris för en elbil, där i mot är jag helt övertygad om att jag inte skulle komma 50 mil med den då övervägande del av min körning är landsväg/2+1/motorväg i > 100 km/h och baserat på diskussioner tidigare i tråden så äts batterierna upp av högre hastighet.
Jo, visst är det så. Vi kör mest i stan. 70-80km/h som mest. Fick bilen i maj så lär ju bli andra siffror i vinter.
 
nej, precis. Känns rimligt i mina öron att gå över till effektavgift. Känns ganska självklart att alla inte kan köra alla maskiner samtidigt när vi kommer hem från jobbet och dessutom koppla in bilen på laddning på högsta effekt. Då kommer ju elnätet att braka ihop en iskall januariafton. Alla måste ta sitt ansvar..

nej, precis. Känns rimligt i mina öron att gå över till effektavgift. Känns ganska självklart att alla inte kan köra alla maskiner samtidigt när vi kommer hem från jobbet och dessutom koppla in bilen på laddning på högsta effekt. Då kommer ju elnätet att braka ihop en iskall januariafton. Alla måste ta sitt ansvar...
Ja eller kanske regeringen borde ta tag i detta och utöka kapaciteten i elnätet fler kärnkraftverk starta upp de gamla som går.

Vafan kommer bara bli dyrare för vanligt folk. Kanske denna energikris som gör att företag inte kan etablera sig eller expandera inte hade hänt om vi inte haft såna jävla klappmongon som suttit i styrande position.

Nä vi ska ta ansvar. Vafalls vi gör ju inget annat än betalar.
 
Tycker det är ett jäkligt konstigt resonemang från elbolagen. Det är ju lite som att säga att vår tjänst är undermålig och klarar inte av vad som helst.
Tänk er att Netflix gjorde samma sak och bad sina kunder att bara se en film per kväll, helst mellan 18-20, istället för att bygga ut kapaciteten.

Dags att bygga fler kärnkraftverk!
Ja nåt så grundläggande som bra elnät i ett modernt samhälle som Sverige ska fan bara fungera vi bor liksom inte i nån Sydamerikansk favela där strömmen är på 6timmar om dagen.


Mer kärnkraft tack. Nu visar det ju sig hur smart det var att lägga ner bra verk och ersätta med vindsnurror som inte ger nånting om det är kallt och inte blåser. Dvs under vintern
 
Ja eller kanske regeringen borde ta tag i detta och utöka kapaciteten i elnätet fler kärnkraftverk starta upp de gamla som går.

Vafan kommer bara bli dyrare för vanligt folk. Kanske denna energikris som gör att företag inte kan etablera sig eller expandera inte hade hänt om vi inte haft såna jävla klappmongon som suttit i styrande position.

Nä vi ska ta ansvar. Vafalls vi gör ju inget annat än betalar.
Fast det handlar nog om att hitta en balans. Det går inte bara att skylla ifrån sig hela tiden, utan vi måste själva också se över och minska vår förbrukning. Det spelar liksom ingen roll hur många kärnkraftverk som startas upp om vi människor fortsätter att slösa som vi gör idag.

Det finns många goda exempel på företag som har etablerat sig i Sverige. Northvolt är bara ett av alla exempel. Hybrit ett annat. Båda dessa kommer kräva stora mängder el och effekt, men det hindrade inte dem från att etablera sig här.
 
Fast det handlar nog om att hitta en balans. Det går inte bara att skylla ifrån sig hela tiden, utan vi måste själva också se över och minska vår förbrukning. Det spelar liksom ingen roll hur många kärnkraftverk som startas upp om vi människor fortsätter att slösa som vi gör idag.

Det finns många goda exempel på företag som har etablerat sig i Sverige. Northvolt är bara ett av alla exempel. Hybrit ett annat. Båda dessa kommer kräva stora mängder el och effekt, men det hindrade inte dem från att etablera sig här.
Om du tar upp två företag för att bevisa en tes får du nog läsa på om hur vårt elnät fungerar.
 
Fast det handlar nog om att hitta en balans. Det går inte bara att skylla ifrån sig hela tiden, utan vi måste själva också se över och minska vår förbrukning. Det spelar liksom ingen roll hur många kärnkraftverk som startas upp om vi människor fortsätter att slösa som vi gör idag.

Det finns många goda exempel på företag som har etablerat sig i Sverige. Northvolt är bara ett av alla exempel. Hybrit ett annat. Båda dessa kommer kräva stora mängder el och effekt, men det hindrade inte dem från att etablera sig här.
Hur menar du att vi slösar?

Rätta mig om jag har fel men de företag du nämner etablerar sig i norra Sverige där vi har god tillgång på el pga framförallt vattenkraften.
Som jag förstått är det i södra Sverige företagen stöter på problem då de inte kan garanteras den elektricitet de behöver.
 
Hur menar du att vi slösar?

Rätta mig om jag har fel men de företag du nämner etablerar sig i norra Sverige där vi har god tillgång på el pga framförallt vattenkraften.
Som jag förstått är det i södra Sverige företagen stöter på problem då de inte kan garanteras den elektricitet de behöver.
Slösar kanske var fel ord. Förbrukar menar jag. Det är inte hållbart att förbruka el som om det vore någon oändligt och förvänta oss att staten ska bygga massa kärnkraftverk. Visst måste staten och elnätsbolagen göra sin del. Men en del ligger också på oss människor. Exempelvis att ladda elbilen på natten istället för när man kommer hem klokan 17, om förutsättningarna finns.

Ja, du har helt rätt. Vi producerar mycket av Sveriges el i norr, men den förbrukas till stora delar i söder. Det stora problemet ligger i överföringskapaciteten i elnätet.
 
Senast ändrad:
Tycker inredningen ser ut lite som utsidan på en modern Toyota dock.

Det viktigaste med förarmiljön hos Q4 är att temperaturen regleras med ett riktigt reglage och inte via någon touchscreen. Det gör hela skillnaden mot de flesta andra elbilar på marknaden. Särskilt Tesla/’ipaden på hjul’. När teslaägaren halkar runt med svettiga fingrar på sin touchscreen, desperat swajpande efter perfekt innertemperatur då kan vi i Q4, med tysk, preussisk, precision enkelt spika perfekt temp med ett simpelt knapptryck! :D
 
Det viktigaste med förarmiljön hos Q4 är att temperaturen regleras med ett riktigt reglage och inte via någon touchscreen. Det gör hela skillnaden mot de flesta andra elbilar på marknaden. Särskilt Tesla/’ipaden på hjul’. När teslaägaren halkar runt med svettiga fingrar på sin touchscreen, desperat swajpande efter perfekt innertemperatur då kan vi i Q4, med tysk, preussisk, precision enkelt spika perfekt temp med ett simpelt knapptryck! :D
Vissa har dock klagat på Q4:as touch knappar på ratten. Att man lätt kommer åt dem, och att de inte är så exakta
 
Det viktigaste med förarmiljön hos Q4 är att temperaturen regleras med ett riktigt reglage och inte via någon touchscreen. Det gör hela skillnaden mot de flesta andra elbilar på marknaden. Särskilt Tesla/’ipaden på hjul’. När teslaägaren halkar runt med svettiga fingrar på sin touchscreen, desperat swajpande efter perfekt innertemperatur då kan vi i Q4, med tysk, preussisk, precision enkelt spika perfekt temp med ett simpelt knapptryck! :D
Man hinner ju reglera temperaturen ett par gånger, ringa hem och sätta på ljudboken innan den är uppe i 100 km/h 🤣
 
Tillbaka
Topp