• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Jag kom på typ idag att det inte alls är helt självklart att budgeten som fyller på pengapåsen till ”miljöbilspremien” går igenom. Ångesten är ett faktum.
Vad tror ni, blir det cash-ut oavsett vem som lyckas få igenom en budget?
 
Jag kom på typ idag att det inte alls är helt självklart att budgeten som fyller på pengapåsen till ”miljöbilspremien” går igenom. Ångesten är ett faktum.
Vad tror ni, blir det cash-ut oavsett vem som lyckas få igenom en budget?
Tror det, i alla fall något år eller tre till. Sen kommer man inte hålla på så här. Det råder stor politisk enighet att elbilar är bra och vanliga bilar är dåliga.
 
Var också inne på Tesla Y, men kände att jag saknade alla knappar. Känns lite sådär att man ska behöva dutta på skärmen för att slå på vindrutetorkarna eller AC:n.

Har i alla fall provkört Skoda Enyaq, och tyckte att den var väldigt trevlig. Har till och med fått en offert. Ska låta ekonomi få kika på siffrorna och sedan lägga en beställning.

Man gissade på leverans runt januari februari 😌
Jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg!

Vad räknar man med för räckvidd på dem, i praktiken?

En kompis har lånat en och skrev såhär, vilket jag upplever som en besvikelse;

"Den jag kör ska klara 53mil på pappret vilket låter bra. Skulle köra 21,4mil på fredag kväll, hade laddat till 90% innan (batterierna mår tydligen inte bra utav att stå längre tid fulladdade?) så kändes väl förberett. Körde 90-120km/h med eco mode och utan ACC. När det var 10mil kvar på resan säger bilen att vi bara kommer 9mil. Fick stanna och ladda mitt i natten. "
 
Jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg!

Vad räknar man med för räckvidd på dem, i praktiken?

En kompis har lånat en och skrev såhär, vilket jag upplever som en besvikelse;

"Den jag kör ska klara 53mil på pappret vilket låter bra. Skulle köra 21,4mil på fredag kväll, hade laddat till 90% innan (batterierna mår tydligen inte bra utav att stå längre tid fulladdade?) så kändes väl förberett. Körde 90-120km/h med eco mode och utan ACC. När det var 10mil kvar på resan säger bilen att vi bara kommer 9mil. Fick stanna och ladda mitt i natten. "
Har aldrig ägt en elbil, så jag vet faktiskt inte hur exakt uppskattningen är. Känns som att man alltid får ta det med en nypa salt som med alla andra uppskattningar.

Gissar på att kompisen hade ganska mycket packning?
 
Har aldrig ägt en elbil, så jag vet faktiskt inte hur exakt uppskattningen är. Känns som att man alltid får ta det med en nypa salt som med alla andra uppskattningar.

Gissar på att kompisen hade ganska mycket packning?
Jag vet faktiskt inte, men spontant tror jag inte det, inget extremt i alla fall.

Jag förstår besvikelsen om man räknar med att kanske ta sig 70-80% jämfört med fabrikssiffrorna men i praktiken kommer under 50%
 
Jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg!

Vad räknar man med för räckvidd på dem, i praktiken?

En kompis har lånat en och skrev såhär, vilket jag upplever som en besvikelse;

"Den jag kör ska klara 53mil på pappret vilket låter bra. Skulle köra 21,4mil på fredag kväll, hade laddat till 90% innan (batterierna mår tydligen inte bra utav att stå längre tid fulladdade?) så kändes väl förberett. Körde 90-120km/h med eco mode och utan ACC. När det var 10mil kvar på resan säger bilen att vi bara kommer 9mil. Fick stanna och ladda mitt i natten. "
Nu vet jag inte vad han menar med eco mode, för det är inget jag känner igen från Tesla, men däremot har jag läst att batteriet kan behöva ett par laddningscykler för att kalibreras. Detta påverkar den uppskattade räckvidden när bilen är ny.
 
Jag vet faktiskt inte, men spontant tror jag inte det, inget extremt i alla fall.

Jag förstår besvikelsen om man räknar med att kanske ta sig 70-80% jämfört med fabrikssiffrorna men i praktiken kommer under 50%
Förstår att han är besviken, men tror även att om detta var ett stort problem så skulle detta uppmärksammas mycket mer. Att bilar som ska klara 50 mil bara kan ta dig 25 bil
 
Jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg!

Vad räknar man med för räckvidd på dem, i praktiken?

En kompis har lånat en och skrev såhär, vilket jag upplever som en besvikelse;

"Den jag kör ska klara 53mil på pappret vilket låter bra. Skulle köra 21,4mil på fredag kväll, hade laddat till 90% innan (batterierna mår tydligen inte bra utav att stå längre tid fulladdade?) så kändes väl förberett. Körde 90-120km/h med eco mode och utan ACC. När det var 10mil kvar på resan säger bilen att vi bara kommer 9mil. Fick stanna och ladda mitt i natten. "

53 mil med en Enyaq är väl under ganska ideala förhållanden, typ 20C ute och 80km/h eller så. Men oavsett så borde den klara 21 mil på 90% batteri under i princip vilka förhållanden som helst. Så nåt låter väldigt fel här. Om det var kallt och väldigt regnigt så kanske det kan bli så dåligt men har svårt att se det.
 
53 mil med en Enyaq är väl under ganska ideala förhållanden, typ 20C ute och 80km/h eller så. Men oavsett så borde den klara 21 mil på 90% batteri under i princip vilka förhållanden som helst. Så nåt låter väldigt fel här. Om det var kallt och väldigt regnigt så kanske det kan bli så dåligt men har svårt att se det.
Hastigheten är ju den värsta boven. Låg han mycket i 120km/h är det inte helt orimligt, tyvärr.
Största anledningen att jag inte skulle köpa elbil som ersättare till min kombi, då den är mitt autobahnvapen.
Med elbil finns ju gräns där man börjar förlora tid på att köra snabbare, då extra laddtid överskrider tidsbesparing av högre hastighet.
 
Hastigheten är ju den värsta boven. Låg han mycket i 120km/h är det inte helt orimligt, tyvärr.
Största anledningen att jag inte skulle köpa elbil som ersättare till min kombi, då den är mitt autobahnvapen.
Med elbil finns ju gräns där man börjar förlora tid på att köra snabbare, då extra laddtid överskrider tidsbesparing av högre hastighet.

Visst drar den mer vid 120, men dels skrev han att bilen låg mellan 90-120 så snittet var förmodligen lägre och även vid 120 borde den klarat sträckan utan problem om det inte regnade rejält. Enyaq får väl 32 mil eller så vid 120 under normala förhållanden. (edit: kollade Björn Nylands test och han fick 316km vid 120km/h och +7C ute)
 
Senast ändrad:
Tror det, i alla fall något år eller tre till. Sen kommer man inte hålla på så här. Det råder stor politisk enighet att elbilar är bra och vanliga bilar är dåliga.
Jag säger till alla -vilket jag är övertygad om- att det aldrig kommer att bli billigare än nu att åka elbil.

Aja, hoppas det inte blir strul med utbetalningarna.
 
Visst drar den mer vid 120, men dels skrev han att bilen låg mellan 90-120 så snittet var förmodligen lägre och även vid 120 borde den klarat sträckan utan problem om det inte regnade rejält. Enyaq får väl 32 mil eller så vid 120 under normala förhållanden.
Okej.
Tänkte bara på att WLDP(?) innefattar stadskörning där elbilar trivs bra.

Min MG klarar 26 mil blandat som den ska om man inte kör fortare än 90. I 110 kommer den 16 mil, och i 120 betydligt färre.
Kör jag 80 vill motorn ha ca 22A och ökar jag till 110 vill den ha 48A, dvs drygt det dubbla för att öka farten med drygt en tredjedel.
 
WLTP cykelns längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.

Det är alltså relativt snällt även om man är uppe och nosar på 130 vid nåt tillfälle
 
Jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg!

Vad räknar man med för räckvidd på dem, i praktiken?

En kompis har lånat en och skrev såhär, vilket jag upplever som en besvikelse;

"Den jag kör ska klara 53mil på pappret vilket låter bra. Skulle köra 21,4mil på fredag kväll, hade laddat till 90% innan (batterierna mår tydligen inte bra utav att stå längre tid fulladdade?) så kändes väl förberett. Körde 90-120km/h med eco mode och utan ACC. När det var 10mil kvar på resan säger bilen att vi bara kommer 9mil. Fick stanna och ladda mitt i natten. "
Angående räckvidd så är det väldigt mycket som kan påverka. Bland annat temperatur utomhus, temperatur på batteriet, topografi, körstil m.m.
Räckvidden som står på pappret är oftast nästan omöjligt att uppnå. Mitt tips är att istället kolla på http://evdatabase.org/ och den real range som de specar.
Nu uppfattade jag inte om din vän hade lånat en Enyaq eller en Model Y?
men för att ta ett exempel: Skoda Enyaq iV80 ska enligt WLTP klara 537 km, men enligt EVDB är real range 420 km och varierar mellan 300-615 km beroende på väder och hastighet.
 
Angående räckvidd så är det väldigt mycket som kan påverka. Bland annat temperatur utomhus, temperatur på batteriet, topografi, körstil m.m.
Räckvidden som står på pappret är oftast nästan omöjligt att uppnå. Mitt tips är att istället kolla på http://evdatabase.org/ och den real range som de specar.
Nu uppfattade jag inte om din vän hade lånat en Enyaq eller en Model Y?
men för att ta ett exempel: Skoda Enyaq iV80 ska enligt WLTP klara 537 km, men enligt EVDB är real range 420 km och varierar mellan 300-615 km beroende på väder och hastighet.
Undrar hur exakt den databasen är egentligen? Bland annat slår de fast en verklig räckvidd på Renault Megane EV60 - en bil som ingen oberoende har kört än.
 
Snyggare än en GTE men tekniskt precis samma sak. Behöver man inte utrymmet i en Passat är det väl bara att köra på?
Ska välja förmånsbil och står i valet och kvalet mellan den och en A6 Avant med Proline-paket (Passat är inte sexig nog :) )
Bor inte i Sverige än dock så kan inte känna och klämma vilket är lite trist.
 
Ska välja förmånsbil och står i valet och kvalet mellan den och en A6 Avant med Proline-paket (Passat är inte sexig nog :) )
Bor inte i Sverige än dock så kan inte känna och klämma vilket är lite trist.
Diesel A6 eller tfsi-e? Den senare är nåt helt annat. Diesel känns väl allmänt rätt trist numera?
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp