Man får inte skrapa för hårt på knapparna heller för då syns ID4an igenomMan hinner ju reglera temperaturen ett par gånger, ringa hem och sätta på ljudboken innan den är uppe i 100 km/h
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Man får inte skrapa för hårt på knapparna heller för då syns ID4an igenomMan hinner ju reglera temperaturen ett par gånger, ringa hem och sätta på ljudboken innan den är uppe i 100 km/h
Endel resonerar likadant kring P1Varför ska man pilla på temperaturreglaget? Det ställer jag in på 21 grader när jag hämtar bilen och sen står det på Auto tills jag lämnar tillbaka bilen två år senare.
Var glad att du inte har en Chevrolet BoltPratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.
Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
Om det är där du vill ha bilen nattetid tycker jag du ska installera laddaren i garaget.Pratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.
Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
Inomhus i garaget. Vart har du din ugn, värmepump, torkskåp osv? Det är samma effekt per fas ungefär. Det är väldigt mycket "risker" med elbilar som är helt obegripliga när man börjar gräva lite. Det verkar mer baseras på att det är nytt och därmed "läskigt" än att något faktiskt har hänt i verkligheten.Pratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.
Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
Aktiverade trådlös Carplay första dagen och sen dess är det uteslutande den som används. Har sparat 2 snabbval i radion, ingen av dem P1 dockEndel resonerar likadant kring P1
Jag reagerade mest på de nästan komiska rekommendationernaInomhus i garaget. Vart har du din ugn, värmepump, torkskåp osv? Det är samma effekt per fas ungefär. Det är väldigt mycket "risker" med elbilar som är helt obegripliga när man börjar gräva lite. Det verkar mer baseras på att det är nytt och därmed "läskigt" än att något faktiskt har hänt i verkligheten.
(Det är 10 av 142.000 Chevrolet Bolt som drabbats och för övriga elbilar är riskerna ännu mindre)
Ja det är märkligt att folk tror att el till en elbil är farligare än el till värmepump, bastu whatever. Elen vet liksom inte vad den går tillJag reagerade mest på de nästan komiska rekommendationerna
Fast nu var det tydligen snack om dåliga batterier som börjar brinna, och sånt är ju aldrig roligt. Som när Samsung telefoner började ryka mitt under en flygningJa det är märkligt att folk tror att el till en elbil är farligare än el till värmepump, bastu whatever. Elen vet liksom inte vad den går till
(Men man ska förstås ha koll på sin anläggning mm mm. Belastning under lång tid är nåt annat än kort)
Ja i fallet Chevrolet Volt är det absolut batteriet som är problemet. I 10 fall av 142.000 har det blivit problem helt klart.Fast nu var det tydligen snack om dåliga batterier som börjar brinna, och sånt är ju aldrig roligt. Som när Samsung telefoner började ryka mitt under en flygning
Det lutar åt det. Pratat med mitt försäkringsbolag tidigare och det är inga konstigheter att ha den inomhus, de hade inga speciella rekommendationer på placering av boxen.Inomhus i garaget. Vart har du din ugn, värmepump, torkskåp osv? Det är samma effekt per fas ungefär. Det är väldigt mycket "risker" med elbilar som är helt obegripliga när man börjar gräva lite. Det verkar mer baseras på att det är nytt och därmed "läskigt" än att något faktiskt har hänt i verkligheten.
(Det är 10 av 142.000 Chevrolet Bolt som drabbats och för övriga elbilar är riskerna ännu mindre)
Nej och det ska de inte ha heller. De ska lita på Elsäkerhetsverket och dessa har tydliga rekommendationer. Jordfelsbrytare av rätt typ, egen grupp för bara laddboxen osv.de hade inga speciella rekommendationer på placering av boxen.
Ja då kanske det var hål i huvet att lägga ner kärnkraftverk i södra Sverige ?Slösar kanske var fel ord. Förbrukar menar jag. Det är inte hållbart att förbruka el som om det vore någon oändligt och förvänta oss att staten ska bygga massa kärnkraftverk. Visst måste staten och elnätsbolagen göra sin del. Men en del ligger också på oss människor. Exempelvis att ladda elbilen på natten istället för när man kommer hem klokan 17, om förutsättningarna finns.
Ja, du har helt rätt. Vi producerar mycket av Sveriges el i norr, men den förbrukas till stora delar i söder. Det stora problemet ligger i överföringskapaciteten i elnätet.
Kört barn har många namn, ibland dyker den upp som faktureringsavgift istället. Det enda det handlar om är att själva månadskostnaden ska se lägre ut i reklamen och sen tar man igen det med lite avgifter istället. Fult -ja! Ovanligt -nej…administrationsavgift på 55kr/mån
Skoda la på 550 kr i admin / offertavgift. Ekonomi bad dem att ta bort den direktKört barn har många namn, ibland dyker den upp som faktureringsavgift istället. Det enda det handlar om är att själva månadskostnaden ska se lägre ut i reklamen och sen tar man igen det med lite avgifter istället. Fult -ja! Ovanligt -nej…
Serviceavtalet borde vara valfritt, de får inte tvinga på dig sånt. Då ska det ingå i månadshyran.
Tycker det verkar lite högt om jag ska va ärlig, borde gå att pruta där. Audi erbjuder serviceavtal för runt 100-lappen på en bensinare, alla snackar ju om att elbilar är billigare i service.Serviceavtalet borde vara valfritt, de får inte tvinga på dig sånt. Då ska det ingå i månadshyran.
Serviceavtal för 100kr/mån osv innebär att någon annan betalar för resten, vanligen generalagenten.Tycker det verkar lite högt om jag ska va ärlig, borde gå att pruta där. Audi erbjuder serviceavtal för runt 100-lappen på en bensinare, alla snackar ju om att elbilar är billigare i service.
Kolla försäkring med exv bolag i som du har hus/barn etc försäkratVad säger experterna, ser det här vettigt ut? Blev förvånad över att det tillkommer en administrationsavgift på 55kr/mån, brukar det göra det? Det är första gången jag leasar en bil.
Har kikat runt lite men verkar inte finnas något billigare, är 24 år gammal och parkerar längs med gatan. Kör jag på Kias egna försäkring ger dom dessutom rabatt på självrisken vid vagnskada.Kolla försäkring med exv bolag i som du har hus/barn etc försäkrat
Skulle säga att nätavgift lär tillkomma, ser inte den specificerad ngnstans och du kan ha en nätleverantör o en annan elleverantör.Hoppas det är okej att ta upp en elavtalsfråga
Kan priset nedan per kWh verkligen stämma eller tillkommer nätavgift etc?
Det står ”inkl allt” men jag är skeptisk.
Om jag fattat det rätt så har du ju även elnätets avgifter att addera, och har även svårt att tro att det där priset inkluderar 44,13 öre/kWh skatt.Hoppas det är okej att ta upp en elavtalsfråga
Kan priset nedan per kWh verkligen stämma eller tillkommer nätavgift etc?
Det står ”inkl allt” men jag är skeptisk.
Nackdelen med alla dessa pannor är all handpåläggning (påfyllning).Man kan inte vinna mot banken, men tanken är väl att man ska sprida it sin förbrukning så att ingen timme på dygnet blir en ”topp”, som medför högre kostnader.
Själv så spanar jag på skatteutvecklingen på el med stort intresse. Kommer att byta ut min värmeanläggning mot en typ sådan här så fort det blir ”för dyrt” med el. Eller då nuvarande anläggning jobbat klart.
Nu blir/är set ju fruktansvärt OT, men vi kan ju fuska lite, det handlar ju om elbilar, ish.Nackdelen med alla dessa pannor är all handpåläggning (påfyllning).
Kolla även på luft-vatten värmepumpar om du bor "lite mindre" samt har vattenradiatorer,
Detta faller bort om dem skall ha allt och lite till, inte längre billigt helt enkelt!Vad säger experterna, ser det här vettigt ut? Blev förvånad över att det tillkommer en administrationsavgift på 55kr/mån, brukar det göra det? Det är första gången jag leasar en bil.
Det är ju självklart att ju mer utrustning desto mer kostar det.Detta faller bort om dem skall ha allt och lite till, inte längre billigt helt enkelt!