• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    925

ajs

Omega
2-Faktor
Pratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.

Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Pratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.

Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
Var glad att du inte har en Chevrolet Bolt 🥶


AC1EFAEF-AA55-4985-8B77-75E25B4F084E.jpeg
 
  • Wow
Reactions: ajs

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Pratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.

Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
Om det är där du vill ha bilen nattetid tycker jag du ska installera laddaren i garaget.
Risken är mycket liten för att den ska börja brinna.
Här är en norsk studie: https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar-6992782
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Pratade med min elektriker idag om installation av laddbox. Han rekommenderade att montera boxen på utsidan av garaget och inte inne på grund av brandrisk (sällsynt) med bilen. Han hade ju dock installerat inomhus också även om det är mer sällan.

Hur har ni gjort? Jag tänkte att det vore najs att alltid ha bilen i garaget men känns ju sådär nu när jag tänker på risk.
Inomhus i garaget. Vart har du din ugn, värmepump, torkskåp osv? Det är samma effekt per fas ungefär. Det är väldigt mycket "risker" med elbilar som är helt obegripliga när man börjar gräva lite. Det verkar mer baseras på att det är nytt och därmed "läskigt" än att något faktiskt har hänt i verkligheten.

(Det är 10 av 142.000 Chevrolet Bolt som drabbats och för övriga elbilar är riskerna ännu mindre)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Inomhus i garaget. Vart har du din ugn, värmepump, torkskåp osv? Det är samma effekt per fas ungefär. Det är väldigt mycket "risker" med elbilar som är helt obegripliga när man börjar gräva lite. Det verkar mer baseras på att det är nytt och därmed "läskigt" än att något faktiskt har hänt i verkligheten.

(Det är 10 av 142.000 Chevrolet Bolt som drabbats och för övriga elbilar är riskerna ännu mindre)
Jag reagerade mest på de nästan komiska rekommendationerna 🤷🏻‍♀️
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag reagerade mest på de nästan komiska rekommendationerna 🤷🏻‍♀️
Ja det är märkligt att folk tror att el till en elbil är farligare än el till värmepump, bastu whatever. Elen vet liksom inte vad den går till ;)

(Men man ska förstås ha koll på sin anläggning mm mm. Belastning under lång tid är nåt annat än kort)
 
  • Like
Reactions: ajs

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja det är märkligt att folk tror att el till en elbil är farligare än el till värmepump, bastu whatever. Elen vet liksom inte vad den går till ;)

(Men man ska förstås ha koll på sin anläggning mm mm. Belastning under lång tid är nåt annat än kort)
Fast nu var det tydligen snack om dåliga batterier som börjar brinna, och sånt är ju aldrig roligt. Som när Samsung telefoner började ryka mitt under en flygning 🥶
 

ajs

Omega
2-Faktor
Inomhus i garaget. Vart har du din ugn, värmepump, torkskåp osv? Det är samma effekt per fas ungefär. Det är väldigt mycket "risker" med elbilar som är helt obegripliga när man börjar gräva lite. Det verkar mer baseras på att det är nytt och därmed "läskigt" än att något faktiskt har hänt i verkligheten.

(Det är 10 av 142.000 Chevrolet Bolt som drabbats och för övriga elbilar är riskerna ännu mindre)
Det lutar åt det. Pratat med mitt försäkringsbolag tidigare och det är inga konstigheter att ha den inomhus, de hade inga speciella rekommendationer på placering av boxen.
 

frasse

Cartier
Slösar kanske var fel ord. Förbrukar menar jag. Det är inte hållbart att förbruka el som om det vore någon oändligt och förvänta oss att staten ska bygga massa kärnkraftverk. Visst måste staten och elnätsbolagen göra sin del. Men en del ligger också på oss människor. Exempelvis att ladda elbilen på natten istället för när man kommer hem klokan 17, om förutsättningarna finns.

Ja, du har helt rätt. Vi producerar mycket av Sveriges el i norr, men den förbrukas till stora delar i söder. Det stora problemet ligger i överföringskapaciteten i elnätet.
Ja då kanske det var hål i huvet att lägga ner kärnkraftverk i södra Sverige ?

Och importerar kolkraftsel från Polen?

De som ska ta ansvar är de styrande. El finns hur mkt som helst om viljan finns och börjar bygga reaktorer som de redan kör med i vissa länder
Som ger mycket säkrare avfallsprodukter.

Vi ska inte ta mer kostnader sen är det lite som med att höja bränsle skatter.

Jag kör det jag måste ingen (vuxen som kör bil varje dag till jobbet)kör runt korvkiosken i byn för att det är skoj.

Samma här tror du jag har på alla lampor och element hela tiden för att jag vill använda ström.

Samhället kräver mer el nu än förr då är det upp till samhället att göra det billigt och lättåtkomliga.

Men vad vet jag är ju ingen hipster på söder som bor i lägenhet.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Vad säger experterna, ser det här vettigt ut? Blev förvånad över att det tillkommer en administrationsavgift på 55kr/mån, brukar det göra det? Det är första gången jag leasar en bil.

Screenshot_20210922-113329__01__01__01.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
administrationsavgift på 55kr/mån
Kört barn har många namn, ibland dyker den upp som faktureringsavgift istället. Det enda det handlar om är att själva månadskostnaden ska se lägre ut i reklamen och sen tar man igen det med lite avgifter istället. Fult -ja! Ovanligt -nej…

Serviceavtalet borde vara valfritt, de får inte tvinga på dig sånt. Då ska det ingå i månadshyran.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kört barn har många namn, ibland dyker den upp som faktureringsavgift istället. Det enda det handlar om är att själva månadskostnaden ska se lägre ut i reklamen och sen tar man igen det med lite avgifter istället. Fult -ja! Ovanligt -nej…

Serviceavtalet borde vara valfritt, de får inte tvinga på dig sånt. Då ska det ingå i månadshyran.
Skoda la på 550 kr i admin / offertavgift. Ekonomi bad dem att ta bort den direkt 😌
 

leicaphile

Panerai
Det där serviceavtalet är rätt brutalt. Betalade 4800:- för 36 månader när jag köpte min e-Niro. De är dock dyra var tredje service då kylvätskan för batteriet ska bytas så blir inte lika billiga som t.ex. en ID.x att serva.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hoppas det är okej att ta upp en elavtalsfråga 😊

Kan priset nedan per kWh verkligen stämma eller tillkommer nätavgift etc?
Det står ”inkl allt” men jag är skeptisk.

C806310C-F7C9-4BF2-8C68-14900A7261AF.png
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas det är okej att ta upp en elavtalsfråga 😊

Kan priset nedan per kWh verkligen stämma eller tillkommer nätavgift etc?
Det står ”inkl allt” men jag är skeptisk.

C806310C-F7C9-4BF2-8C68-14900A7261AF.png
Om jag fattat det rätt så har du ju även elnätets avgifter att addera, och har även svårt att tro att det där priset inkluderar 44,13 öre/kWh skatt.
 

mega

Rolex
Man kan inte vinna mot banken, men tanken är väl att man ska sprida it sin förbrukning så att ingen timme på dygnet blir en ”topp”, som medför högre kostnader.

Själv så spanar jag på skatteutvecklingen på el med stort intresse. Kommer att byta ut min värmeanläggning mot en typ sådan här så fort det blir ”för dyrt” med el. Eller då nuvarande anläggning jobbat klart.

9936CCAE-F75F-44C7-9CE3-FE717E7FE905.png
Nackdelen med alla dessa pannor är all handpåläggning (påfyllning).
Kolla även på luft-vatten värmepumpar om du bor "lite mindre" samt har vattenradiatorer,
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nackdelen med alla dessa pannor är all handpåläggning (påfyllning).
Kolla även på luft-vatten värmepumpar om du bor "lite mindre" samt har vattenradiatorer,
Nu blir/är set ju fruktansvärt OT, men vi kan ju fuska lite, det handlar ju om elbilar, ish.

Så kan det ju vara, såklart. Har pellets nu, så lite mer blir det.
Jag har även vattenradiatorer, men bor inte ”lite mindre”, tror jag i alla fall.
Luft-vatten är så klart smidigast, men jag vill inte bygga elvärme. Hellre elproduktion. Flis kan jag göra själv, så prismässigt tror jag det blir bra.
Jag kommer då dessutom att producera mest el på natten och under den kalla årstiden, då elbilen behöver laddas. Till skillnad från solceller, mest kräm då man inte laddar.
 
Topp