Bara en tidsfråga innan det blir hemskt mkt dyrare att äga/köra elbil.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
komiskt att de som bestämmer troligtvis inte betalar en krona själva för någon form av transport ....
Absolut. Därför ska man passa på nu.Bara en tidsfråga innan det blir hemskt mkt dyrare att äga/köra elbil.
Kilometerskatten kommer vara lägre i bushen där du bor enligt förslagetAbsolut. Därför ska man passa på nu.
Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.
Absolut. Därför ska man passa på nu.
Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.
Du har rätt, tror jag.Å andra sidan blir det ju extremt svårt att få det gå ihop, många kommer ju uppleva att de är orättvist behandlade. Kör du långa sträckor men med el så får du ändå samma prispåslag som den som kör samma sträcka med bensin, diesel osv.
jag köper mig en stuga för 30k i norrland och skriver mig därDu har rätt, tror jag.
Problemet med skatt på ”transport”, oavsett om det är el eller fossilt är ju att det lätt slår fel.
Mina 2 cent är att en ”progressiv” kilometerskatt vore rimligast, där den faktor som påverkar mest är hur möjligt det är att åka allmänna transportmedle. Norrlands inland = typ ingen skatt, innerstaden = rejält med skatt.
Jag skulle i så fall hamna strax över mitten, kan jag tänka mig. Skulle kunna åka buss, men med mitt kneg vill jag kunna välja själv när jag ska åka, och även slippa knata runt på stan sent.
Lugnt. Jag startar Fleet-bolag med företagssäte i Övre Sopporo.jag köper mig en stuga för 30k i norrland och skriver mig där
Noll och ingen så länge man har laddstyrning i bilen (vilket alla har) och jordfelsbrytare+korrekt kabelarea i CEE uttaget (vilket typ alla har).Fråga till panelen: Jag testade att ladda i en grannes industriuttag och det gick ju kanon (fick 10kW i det uttaget) och laddtiden till fullt batteri skulle bli typ samma som om jag laddade i laddbox/destinationsladdare. Min fråga blir då: vad är poängen med att köpa och installera en laddbox vs att installera och vid behov köra via industriuttag?
Noll och ingen så länge man har laddstyrning i bilen (vilket alla har) och jordfelsbrytare+korrekt kabelarea i CEE uttaget (vilket typ alla har).
(Jag har laddat min etron med medföljande laddare i cee-uttag sedan dag1)
Gör det. En av vår tids stora bluffar nu är att det kostar 15.000kr+ att installera en laddbox.Som jag trodde alltså. Ett sådant uttag är enkelt att smälla upp hos mig. Då kan jag med gott samvete avvakta med den planerade laddboxen på stolpe en bra bit från huset till våren då vi ändå ska bygga nytt och gräva.
Absolut. Därför ska man passa på nu.
Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.
Enklast vore nog att införa årlig besiktning av alla bilar och låta den rapportera miltal till Skatteverket. Äldre bilar där man kan skruva mätare blir rimligtvis veteranklassade eller nåt sånt.Det här med kilometerskatt, hur skulle man lösa det praktiskt?
Ska folk att ha någon slags mätare i bilen?
Jag har själv bara äldre bilar därför undrar jag.
Utomlands finns lösningar både med gps-puck och/eller kameraövervakning. Dvs fångas du på kamera utan GPS-pucken igång så väntar kraftiga böter (typ hela genomsnittliga skattebeloppet för ett år).Det här med kilometerskatt, hur skulle man lösa det praktiskt?
Ska folk att ha någon slags mätare i bilen?
Jag har själv bara äldre bilar därför undrar jag.
De flesta tar under 7k för installation och box.Gör det. En av vår tids stora bluffar nu är att det kostar 15.000kr+ att installera en laddbox.
De flesta tar under 7k för installation och box.
Jag bytte till tibber som tar 6499kr, fick 500kr rabatt på det priset då jag vart inbjuden av en polare som var befintlig kund.
Den viktigaste funktionen med box mot CEE-uttag för min del är att boxen pratar med en avläsare för total belastning av huvudsäkringarna.
Detta gör att jag kan ha kåken säkrad på billiga 16A men ändå använda spisen och bergvärmen medan jag låter bilen försöka ladda fulla 16A.
Drar jag igång spishällen fullt slukar den 16A på egen hand, och då dras laddningen av bilen automatiskt ner.
Fast du betalar ju 15k enda skillnaden är att en del av det kommer via skattsedeln. Om du installerar ett CEE uttag för samma belastning tar de flesta elektriker 2-3k.De flesta tar under 7k för installation och box.
Jag bytte till tibber som tar 6499kr, fick 500kr rabatt på det priset då jag vart inbjuden av en polare som var befintlig kund.
Den viktigaste funktionen med box mot CEE-uttag för min del är att boxen pratar med en avläsare för total belastning av huvudsäkringarna.
Detta gör att jag kan ha kåken säkrad på billiga 16A men ändå använda spisen och bergvärmen medan jag låter bilen försöka ladda fulla 16A.
Drar jag igång spishällen fullt slukar den 16A på egen hand, och då dras laddningen av bilen automatiskt ner.
Så bortsett från lastbalansering och schemaläggning på när bilen ska ladda så går det egentligen lika bra att installera en CEE kontakt?Fast du betalar ju 15k enda skillnaden är att en del av det kommer via skattsedeln. Om du installerar ett CEE uttag för samma belastning tar de flesta elektriker 2-3k.
Absolut. Det förutsätter förstås att CEE-uttaget är installerat på rätt sätt med korrekt kabelarea osv. Jag skulle inte köra in laddaren i nåt rostigt uttag i närmaste ladugård så att sägaSå bortsett från lastbalansering och schemaläggning på när bilen ska ladda så går det egentligen lika bra att installera en CEE kontakt
Kanske köra på en sån här?Som jag trodde alltså. Ett sådant uttag är enkelt att smälla upp hos mig. Då kan jag med gott samvete avvakta med den planerade laddboxen på stolpe en bra bit från huset till våren då vi ändå ska bygga nytt och gräva.
Kanske köra på en sån här?
Den har högre säkerhet (enligt de själva) jämfört mot att ladda direkt från industriuttaget. Sen ska den framöver uppdaterad så att den har möjlighet att lastbalansera och automatiskt styra laddning till när elen är som billigast som jag förstår. Den gör det dumma industriuttaget ”smart” helt enkelt. Dessutom får man 50% i bidrag för den.Cool pryl men den känns kanske lite överflödig? Kabel och app för laddning har jag ju redan. Eller missar jag något?
Kollar jag prisjakt så verkar det till och med dyrare än en laddboxDen har högre säkerhet (enligt de själva) jämfört mot att ladda direkt från industriuttaget. Sen ska den framöver uppdaterad så att den har möjlighet att lastbalansera och automatiskt styra laddning till när elen är som billigast som jag förstår. Den gör det dumma industriuttaget ”smart” helt enkelt. Dessutom får man 50% i bidrag för den.
Det är precis samma sak som följer med e-tron plus möjlighet till lastbalansering nån gång i framtiden. Mot extra kostnad då förstås för själva lastbalanseringen måste ju sitta i elskåpet.Cool pryl men den känns kanske lite överflödig? Kabel och app för laddning har jag ju redan. Eller missar jag något?
Som jagläste det så är lastbalanseringen "dum". Dvs du kan manuellt ställa ner laddeffekten för att inte överskrida huvudsäkringarnas kapacitet. Däremot så har den inte stöd för riktig lastbalansering i realtid (dvs mätare i säkringsskåpet)?Den har högre säkerhet (enligt de själva) jämfört mot att ladda direkt från industriuttaget. Sen ska den framöver uppdaterad så att den har möjlighet att lastbalansera och automatiskt styra laddning till när elen är som billigast som jag förstår. Den gör det dumma industriuttaget ”smart” helt enkelt. Dessutom får man 50% i bidrag för den.