• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bara en tidsfråga innan det blir hemskt mkt dyrare att äga/köra elbil.
Absolut. Därför ska man passa på nu.

Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Absolut. Därför ska man passa på nu.

Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.
Kilometerskatten kommer vara lägre i bushen där du bor enligt förslaget :p
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Absolut. Därför ska man passa på nu.

Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.


Å andra sidan blir det ju extremt svårt att få det gå ihop, många kommer ju uppleva att de är orättvist behandlade. Kör du långa sträckor men med el så får du ändå samma prispåslag som den som kör samma sträcka med bensin, diesel osv.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Å andra sidan blir det ju extremt svårt att få det gå ihop, många kommer ju uppleva att de är orättvist behandlade. Kör du långa sträckor men med el så får du ändå samma prispåslag som den som kör samma sträcka med bensin, diesel osv.
Du har rätt, tror jag.
Problemet med skatt på ”transport”, oavsett om det är el eller fossilt är ju att det lätt slår fel.

Mina 2 cent är att en ”progressiv” kilometerskatt vore rimligast, där den faktor som påverkar mest är hur möjligt det är att åka allmänna transportmedle. Norrlands inland = typ ingen skatt, innerstaden = rejält med skatt.
Jag skulle i så fall hamna strax över mitten, kan jag tänka mig. Skulle kunna åka buss, men med mitt kneg vill jag kunna välja själv när jag ska åka, och även slippa knata runt på stan sent.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Du har rätt, tror jag.
Problemet med skatt på ”transport”, oavsett om det är el eller fossilt är ju att det lätt slår fel.

Mina 2 cent är att en ”progressiv” kilometerskatt vore rimligast, där den faktor som påverkar mest är hur möjligt det är att åka allmänna transportmedle. Norrlands inland = typ ingen skatt, innerstaden = rejält med skatt.
Jag skulle i så fall hamna strax över mitten, kan jag tänka mig. Skulle kunna åka buss, men med mitt kneg vill jag kunna välja själv när jag ska åka, och även slippa knata runt på stan sent.
jag köper mig en stuga för 30k i norrland och skriver mig där :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fråga till panelen: Jag testade att ladda i en grannes industriuttag och det gick ju kanon (fick 10kW i det uttaget) och laddtiden till fullt batteri skulle bli typ samma som om jag laddade i laddbox/destinationsladdare. Min fråga blir då: vad är poängen med att köpa och installera en laddbox vs att installera och vid behov köra via industriuttag?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fråga till panelen: Jag testade att ladda i en grannes industriuttag och det gick ju kanon (fick 10kW i det uttaget) och laddtiden till fullt batteri skulle bli typ samma som om jag laddade i laddbox/destinationsladdare. Min fråga blir då: vad är poängen med att köpa och installera en laddbox vs att installera och vid behov köra via industriuttag?
Noll och ingen så länge man har laddstyrning i bilen (vilket alla har) och jordfelsbrytare+korrekt kabelarea i CEE uttaget (vilket typ alla har).

(Jag har laddat min etron med medföljande laddare i cee-uttag sedan dag1)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Noll och ingen så länge man har laddstyrning i bilen (vilket alla har) och jordfelsbrytare+korrekt kabelarea i CEE uttaget (vilket typ alla har).

(Jag har laddat min etron med medföljande laddare i cee-uttag sedan dag1)

Som jag trodde alltså. Ett sådant uttag är enkelt att smälla upp hos mig. Då kan jag med gott samvete avvakta med den planerade laddboxen på stolpe en bra bit från huset till våren då vi ändå ska bygga nytt och gräva.
 

kuma-kun

Audemars
Absolut. Därför ska man passa på nu.

Jag kan för övrigt tycka att en kilometerskatt känns väldigt rimligt, elbil eller ej. Som min andrabil, den går bara korta sträckor, men kostar huggorm i skatt.
Alternativt, riktigt höga priser på drivmedel, men ingen fordonsskatt.


Det här med kilometerskatt, hur skulle man lösa det praktiskt?
Ska folk att ha någon slags mätare i bilen?
Jag har själv bara äldre bilar därför undrar jag.
 

Leiflicious

Cartier
Det här med kilometerskatt, hur skulle man lösa det praktiskt?
Ska folk att ha någon slags mätare i bilen?
Jag har själv bara äldre bilar därför undrar jag.
Enklast vore nog att införa årlig besiktning av alla bilar och låta den rapportera miltal till Skatteverket. Äldre bilar där man kan skruva mätare blir rimligtvis veteranklassade eller nåt sånt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här med kilometerskatt, hur skulle man lösa det praktiskt?
Ska folk att ha någon slags mätare i bilen?
Jag har själv bara äldre bilar därför undrar jag.
Utomlands finns lösningar både med gps-puck och/eller kameraövervakning. Dvs fångas du på kamera utan GPS-pucken igång så väntar kraftiga böter (typ hela genomsnittliga skattebeloppet för ett år).
 

RDFG

Cartier
Såg att det diskuterades laddbox inne vs ute för ett par sidor sen.

Den primära risken är inte att laddboxen/bilen börjar brinna utan att en eventuell närliggande brand startar en termisk rusning i batteripaketet vilket i sin tur leder till brand där bl.a väteflourid bildas (inget man vill ha i sitt hus när man ligger och sover).
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Gör det. En av vår tids stora bluffar nu är att det kostar 15.000kr+ att installera en laddbox.
De flesta tar under 7k för installation och box.
Jag bytte till tibber som tar 6499kr, fick 500kr rabatt på det priset då jag vart inbjuden av en polare som var befintlig kund.

Den viktigaste funktionen med box mot CEE-uttag för min del är att boxen pratar med en avläsare för total belastning av huvudsäkringarna.
Detta gör att jag kan ha kåken säkrad på billiga 16A men ändå använda spisen och bergvärmen medan jag låter bilen försöka ladda fulla 16A.
Drar jag igång spishällen fullt slukar den 16A på egen hand, och då dras laddningen av bilen automatiskt ner.
 

leicaphile

Panerai
De flesta tar under 7k för installation och box.
Jag bytte till tibber som tar 6499kr, fick 500kr rabatt på det priset då jag vart inbjuden av en polare som var befintlig kund.

Den viktigaste funktionen med box mot CEE-uttag för min del är att boxen pratar med en avläsare för total belastning av huvudsäkringarna.
Detta gör att jag kan ha kåken säkrad på billiga 16A men ändå använda spisen och bergvärmen medan jag låter bilen försöka ladda fulla 16A.
Drar jag igång spishällen fullt slukar den 16A på egen hand, och då dras laddningen av bilen automatiskt ner.

Precis, och har man två bilar att ladda blir det ännu jobbigare om man inte vill köra laddbox.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
De flesta tar under 7k för installation och box.
Jag bytte till tibber som tar 6499kr, fick 500kr rabatt på det priset då jag vart inbjuden av en polare som var befintlig kund.

Den viktigaste funktionen med box mot CEE-uttag för min del är att boxen pratar med en avläsare för total belastning av huvudsäkringarna.
Detta gör att jag kan ha kåken säkrad på billiga 16A men ändå använda spisen och bergvärmen medan jag låter bilen försöka ladda fulla 16A.
Drar jag igång spishällen fullt slukar den 16A på egen hand, och då dras laddningen av bilen automatiskt ner.
Fast du betalar ju 15k enda skillnaden är att en del av det kommer via skattsedeln. Om du installerar ett CEE uttag för samma belastning tar de flesta elektriker 2-3k.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fast du betalar ju 15k enda skillnaden är att en del av det kommer via skattsedeln. Om du installerar ett CEE uttag för samma belastning tar de flesta elektriker 2-3k.
Så bortsett från lastbalansering och schemaläggning på när bilen ska ladda så går det egentligen lika bra att installera en CEE kontakt?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Cool pryl men den känns kanske lite överflödig? Kabel och app för laddning har jag ju redan. Eller missar jag något?
Den har högre säkerhet (enligt de själva) jämfört mot att ladda direkt från industriuttaget. Sen ska den framöver uppdaterad så att den har möjlighet att lastbalansera och automatiskt styra laddning till när elen är som billigast som jag förstår. Den gör det dumma industriuttaget ”smart” helt enkelt. Dessutom får man 50% i bidrag för den.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Den har högre säkerhet (enligt de själva) jämfört mot att ladda direkt från industriuttaget. Sen ska den framöver uppdaterad så att den har möjlighet att lastbalansera och automatiskt styra laddning till när elen är som billigast som jag förstår. Den gör det dumma industriuttaget ”smart” helt enkelt. Dessutom får man 50% i bidrag för den.
Kollar jag prisjakt så verkar det till och med dyrare än en laddbox

AACB63CB-DCAF-440C-87CC-0A8A3F7EC60B.png
 

Yfront

Omega
Det kanske klargjorts tidigare i frågeställningen men laddboxen är väl försedd med jordfelsbrytare B.
Från Garos hemsida
”Vid inkoppling av laddbox eller laddstation skall, enligt elinstallationsreglerna SS 436 40 00, varje inkopplingspunkt individuellt skyddas av jordfelsbrytare Typ A i kombination med DC-felövervakning eller jordfelsbrytare Typ B. Detta gäller både 1-fas och 3-fas laddstationer, som är bestyckade med kontaktdon anpassade för elfordonsladdning. Anledningen till detta är att det vid laddning av elfordon kan uppstå DC-felströmmar från bilens omvandlare, vilket kan ge upphov till en mättad spole i vanliga jordfelsbrytare av typ A. I praktiken innebär det att jordfelsbrytaren sätts ur funktion.” Men om huset är försedd med jordfelsbrytare B borde detta problem kunna förbises i frågeställningen om industriuttag räcker.
 

oystercase

Cartier
Den har högre säkerhet (enligt de själva) jämfört mot att ladda direkt från industriuttaget. Sen ska den framöver uppdaterad så att den har möjlighet att lastbalansera och automatiskt styra laddning till när elen är som billigast som jag förstår. Den gör det dumma industriuttaget ”smart” helt enkelt. Dessutom får man 50% i bidrag för den.
Som jagläste det så är lastbalanseringen "dum". Dvs du kan manuellt ställa ner laddeffekten för att inte överskrida huvudsäkringarnas kapacitet. Däremot så har den inte stöd för riktig lastbalansering i realtid (dvs mätare i säkringsskåpet)?

Men som sagt, jag kan ha missuppfattat.

Tibber säljer ju wattymätare för att ge möjlighet till lastbalansering. Varför har inte Garo en sådan färdig off-the-shelf lösning om boxen redan stöder det? De verkar ha det till andra av deras modeller. De kallar det "dynamisk lastbalansering".
 
Topp