• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand
 
Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand
0 kr. Kommunen och Lidl står för notan.
På jobbet 2.5 kr via eon.

Ladda ner en app Chargefinder Plugshare alternativt uppladdning.nu. Så kan du själv söka dig fram till all information du efterfrågar.
 
Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand

Kolla Mer om du inte redan har gjort det. De har/hade nån deal där man betalar 999:- / månaden och får ladda 900kWh. Inte snabbaste laddarna (de jag använt var 50kW) men priset är bra.
 
Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand

Har också typ 3,6kr/kW på IONITY tack vare mitt etron-kort. Då får man hyfsade priser hos flera laddpperatörer och slipper greja med olika appar etc. Audi bjuder på abonnemanget första året, sedan kostar det typ 200pix i månaden. Känns som helt ok priser om man inte har laddstolpe hemma.
 
Jag och seadwellern är och hämtar ny elbil! Nu laddning i Falkenberg, gratis på Lidl!
IMG_20211109_154241.jpg
 
Hey!

Ni som har köpt laddbox. Kör ni med lastbalansering? Förstår att det är säkrast så, men frågan är om det verkligen behövs 😬
 
Hey!

Ni som har köpt laddbox. Kör ni med lastbalansering? Förstår att det är säkrast så, men frågan är om det verkligen behövs 😬

Har lastbalansering då jag vill kunna köra vad jag vill i huset utan att riskera säkringar. Har bastu, dubbla ugnar, tvättmaskin+torktumlare osv osv som kan dra en del. En elbil och en laddhybrid som delar laddbox så försöker mata vad det går till den.
 
Har lastbalansering då jag vill kunna köra vad jag vill i huset utan att riskera säkringar. Har bastu, dubbla ugnar, tvättmaskin+torktumlare osv osv som kan dra en del. En elbil och en laddhybrid som delar laddbox så försöker mata vad det går till den.
Vi kommer nog bara att ladda under natten, men kanske är dumsnålt att inte lägga till lastbalansering.

Då kan det även vara smart att byta elcentral. Kör fortfarande med proppar 🙃
 
Hey!

Ni som har köpt laddbox. Kör ni med lastbalansering? Förstår att det är säkrast så, men frågan är om det verkligen behövs 😬
Om du tänker ladda dagtid tycker jag det.
Nattetid beror det på vad du kör för säkringar och om bilen fixar trefas.
Jag har 16A huvudsäkring och bilen får ladda enfas 16A. Startar värmepumpen på natten hade jag varit rökt utan lastbalanserare, och den betalar av sig rätt snabbt jämfört med att säkra upp kåken.
Dagtid hade varit omöjligt utan då spishällen själv kör 2x16A.
 
Om du tänker ladda dagtid tycker jag det.
Nattetid beror det på vad du kör för säkringar och om bilen fixar trefas.
Jag har 16A huvudsäkring och bilen får ladda enfas 16A. Startar värmepumpen på natten hade jag varit rökt utan lastbalanserare, och den betalar av sig rätt snabbt jämfört med att säkra upp kåken.
Dagtid hade varit omöjligt utan då spishällen själv kör 2x16A.
Sant sant. Kan vara skönt att slippa nojja över att proppen ska gå 😌
 
Jag har iof bara plug in hybrid men vi valde bort lastbalanseringen, såg inte att fördelen var värt de extra priset.

Säkrade upp från 16 till 20A och laddar 90% av tiden på natten, skulle jag ladda på dagen och samtidigt köra igång alla vitvaror kan jag ju bara stänga av laddboxen genom appen. De flesta bilar kan man ju dessutom schemalägga laddningen på.

Skiljer sig säkert men det kostade ganska många tusenlappar extra att lägga till lastbalansering på vår Halo 3-fas 16A, medans uppsäkringen kostade typ 50kr extra i månaden för elnätsavgiften.

Edit: skulle det ändå gå några proppar varje år kostar de ju inte många kronor direkt, men är man bekväm så.
 
Jag har iof bara plug in hybrid men vi valde bort lastbalanseringen, såg inte att fördelen var värt de extra priset.

Säkrade upp från 16 till 20A och laddar 90% av tiden på natten, skulle jag ladda på dagen och samtidigt köra igång alla vitvaror kan jag ju bara stänga av laddboxen genom appen. De flesta bilar kan man ju dessutom schemalägga laddningen på.

Skiljer sig säkert men det kostade ganska många tusenlappar extra att lägga till lastbalansering på vår Halo 3-fas 16A, medans uppsäkringen kostade typ 50kr extra i månaden för elnätsavgiften.

Edit: skulle det ändå gå några proppar varje år kostar de ju inte många kronor direkt, men är man bekväm så.
Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då? 😬

Edit:

Ser nu att vi betalar för 25A. Vilket känns lite overkill. Vår årliga förbrukning ligger på runt 21.000 kWh. Borde kunna byta till 20A istället?

8B45B632-23ED-4AC5-99DB-4B32348E92B0.jpeg
927BCAC3-732C-495E-96EB-157A3DF46000.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då? 😬

Edit:

Ser nu att vi betalar för 25A. Vilket känns lite overkill. Vår årliga förbrukning ligger på runt 21.000 kWh. Borde kunna byta till 20A istället?

8B45B632-23ED-4AC5-99DB-4B32348E92B0.jpeg
927BCAC3-732C-495E-96EB-157A3DF46000.jpeg
Årsförbrukningen är ju inte i sig dimensionerande för huvudsäkringen även om den kan ge en indikation om hur mycket el man drar. Det som avgör är max samtidigt effektuttag.

Har man dessutom någon sak son drar rejält med effekt på bara en fas är det lätt att slå i taket.
 
Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då? 😬

Edit:

Ser nu att vi betalar för 25A. Vilket känns lite overkill. Vår årliga förbrukning ligger på runt 21.000 kWh. Borde kunna byta till 20A istället?

8B45B632-23ED-4AC5-99DB-4B32348E92B0.jpeg
Den totala förbrukningen säger inget om effektbehovet. Det som säger något är att du har en värmepump som kräver 20A. Har du 20A huvudsäkring kan du i princip inte ens ha kaffebryggaren på när den går på max. Behåll dina 25A ;-)
 
Tillbaka
Topp