Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad tyckte du om fronten / grillen?Såg idag bmw ix40 - Fy vad den är ful, speciellt bakändan!
Ful men inte lika ful som bakenVad tyckte du om fronten / grillen?
Herregud vad ful den är. Undrar om man kommer att börja gilla/vänja sig, vid den nya looken med tiden? Eller kommer den för alltid att vara svinful?Såg idag bmw ix40 - Fy vad den är ful, speciellt bakändan!
Det blir nog att man vänjer sig iom dem flesta kommer nog att se ut sådant tyvärr...Herregud vad ful den är. Undrar om man kommer att börja gilla/vänja sig, vid den nya looken med tiden? Eller kommer den för alltid att vara svinful?
Har bara sett den på bild men kan verkligen hålla med.Såg idag bmw ix40 - Fy vad den är ful, speciellt bakändan!
0 kr. Kommunen och Lidl står för notan.Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand
Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand
Frågade snubbe som jag ständigt ser ladda sitt företagsbil (Polar) på IONITY vid Ollebo i Malmö vad det kostar och han sa 3,6kr kW. Hur har ni det andra som laddar publikt? Abonnemang, pris, tid? Har ingen och kommer inte att ha möjlighet till egen laddstople närmaste åren oavsett... Tack på förhand
Så länge du inte gillar dörrklang och ljudisolering är det bara att köra på. Eldriften ärFunderar på en Tesla model 3 long range 2020 som andrabil.
Några tips/saker jman bär tänka på?
Har tesla wall connector och säkrade upp från 16A till 20A huvudsäkring. Har inte lastbalansering och har heller aldrig lidit av det. Laddar nattetid och har ställt in bilen på att dra 11A.Hey!
Ni som har köpt laddbox. Kör ni med lastbalansering? Förstår att det är säkrast så, men frågan är om det verkligen behövs
Hey!
Ni som har köpt laddbox. Kör ni med lastbalansering? Förstår att det är säkrast så, men frågan är om det verkligen behövs
Vi kommer nog bara att ladda under natten, men kanske är dumsnålt att inte lägga till lastbalansering.Har lastbalansering då jag vill kunna köra vad jag vill i huset utan att riskera säkringar. Har bastu, dubbla ugnar, tvättmaskin+torktumlare osv osv som kan dra en del. En elbil och en laddhybrid som delar laddbox så försöker mata vad det går till den.
Bra info! Kanske kan köra utan så länge och uppgradera vid behovHar tesla wall connector och säkrade upp från 16A till 20A huvudsäkring. Har inte lastbalansering och har heller aldrig lidit av det. Laddar nattetid och har ställt in bilen på att dra 11A.
Om du tänker ladda dagtid tycker jag det.Hey!
Sant sant. Kan vara skönt att slippa nojja över att proppen ska gåOm du tänker ladda dagtid tycker jag det.
Nattetid beror det på vad du kör för säkringar och om bilen fixar trefas.
Jag har 16A huvudsäkring och bilen får ladda enfas 16A. Startar värmepumpen på natten hade jag varit rökt utan lastbalanserare, och den betalar av sig rätt snabbt jämfört med att säkra upp kåken.
Dagtid hade varit omöjligt utan då spishällen själv kör 2x16A.
Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då?Jag har iof bara plug in hybrid men vi valde bort lastbalanseringen, såg inte att fördelen var värt de extra priset.
Säkrade upp från 16 till 20A och laddar 90% av tiden på natten, skulle jag ladda på dagen och samtidigt köra igång alla vitvaror kan jag ju bara stänga av laddboxen genom appen. De flesta bilar kan man ju dessutom schemalägga laddningen på.
Skiljer sig säkert men det kostade ganska många tusenlappar extra att lägga till lastbalansering på vår Halo 3-fas 16A, medans uppsäkringen kostade typ 50kr extra i månaden för elnätsavgiften.
Edit: skulle det ändå gå några proppar varje år kostar de ju inte många kronor direkt, men är man bekväm så.
Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då?
Kolla elräkningen. Där står det.
Inte elkunnig alls men vi har bara typ 7000kwh per år men säkrade upp ändå just pga laddning av elbil, det handlar väl kanske mer om hur många grejer man vill kunna ha igång samtidigt än totala förbrukningen.Verkar vara 25A. Känns spontant lite overkill
Årsförbrukningen är ju inte i sig dimensionerande för huvudsäkringen även om den kan ge en indikation om hur mycket el man drar. Det som avgör är max samtidigt effektuttag.Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då?
Edit:
Ser nu att vi betalar för 25A. Vilket känns lite overkill. Vår årliga förbrukning ligger på runt 21.000 kWh. Borde kunna byta till 20A istället?
Den totala förbrukningen säger inget om effektbehovet. Det som säger något är att du har en värmepump som kräver 20A. Har du 20A huvudsäkring kan du i princip inte ens ha kaffebryggaren på när den går på max. Behåll dina 25A ;-)Jag är inte duktig på el. När jag kollar min gamla elcentral så står det att värmepumpen har 20A. Kan man I så fall utgå från att huvudsäkringen också har 20A då?
Edit:
Ser nu att vi betalar för 25A. Vilket känns lite overkill. Vår årliga förbrukning ligger på runt 21.000 kWh. Borde kunna byta till 20A istället?