Jim Profit
Basic
Har precis beställt en Lynk & Co 01. Någon här som har en?
Vore intressant att höra om lite erfarenheter.
Vore intressant att höra om lite erfarenheter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I så fall finns ju 0 fördel jämfört med den medföljande laddaren till @Denke 's bil. Dock kan det ju vara aktuellt för andra bilägare där laddare inte medföljer.Som jagläste det så är lastbalanseringen "dum". Dvs du kan manuellt ställa ner laddeffekten för att inte överskrida huvudsäkringarnas kapacitet. Däremot så har den inte stöd för riktig lastbalansering i realtid (dvs mätare i säkringsskåpet)?
Tänk att det tog så länge innan nån kom ikapp SAAB på aerodynamiska tänket
1,3 miljoner för att få en SAAB 900 bakdel!!?
Någon som kan hjälpa mig?
Har 25A säkrat i nya huset. Fast laddare på utsidan. Igår skulle jag ladda bilen (Taycan) och kommer bara upp i 6 kwh. Ska ju komma upp i 10 kwh.
Använde tjejens kabel till hennes cayenne hybrid men det ska väl inte ha någon betydelse.
Vad kan vara fel?
Kabeln kan begränsa. Sällan man har trefaskabel till en hybrid. Trots samma kontakt alltså.Använde tjejens kabel till hennes cayenne hybrid men det ska väl inte ha någon betydelse.
Den verkar vara riktigt bra!KIA EV6
För 4995 mån inkl service, försäkring mm ja allt utom laddning! Låter inte dumt alls!
Superb ligger på ca 4900... Den kommer i november för provkörning. Nån som haft nöje att provköra redan?
Har BMW den för 4995 inkl service o försäkring så snackar vi, annars blir det svårt att motivera 7000 i månaden skulle jag gissa?Tala om at KIA kommit upp sig lite.
Skiljer ynka 36k i pris mellan basversionen av EV6 och BMW i4 eDrive40.
I4an är tyvärr inte baserad på elbilsplattform och de brister det medförTala om at KIA kommit upp sig lite.
Skiljer ynka 36k i pris mellan basversionen av EV6 och BMW i4 eDrive40.
Så vitt jag förstått så är det en plattform för både el och ICE, alltså inte renodlad el men inte heller en anpassad ICE-plattform.I4an är tyvärr inte baserad på elbilsplattform och de brister det medför
Den är baserad på 4-serie Grand coupe som finns nu.Så vitt jag förstått så är det en plattform för både el och ICE, alltså inte renodlad el men inte heller en anpassad ICE-plattform.
Vilka betydande brister ser du med plattformen?
Okej.Den är baserad på 4-serie Grand coupe som finns nu.
utrymmen är en sak då hjulbasen ej utnyttjats maximalt, vikten är en annan. Exv att det finns en kardantunnel, baksätesutrymmet är väldig trång jämfört med renodlades elbilar som är i likadan storlek utvändigt. Interiören är ju exakt likadan som på en vanlig 3/4-serie bortsett ifrån skärmarna hade ju varit kul med annan inredning helt och hållet.
Tyckte mig läsa att det kom info ifrån BMW i veckan att nästa 3-serie skall vara baserat på en elbilsplattform
Fully Electric 3-Series Sedan Coming in 2025 on Neue Klasse EV Platform
Fully Electric 3-Series Sedan Coming in 2025 on Neue Klasse EV Platformg80.bimmerpost.com
Jag var nära att beställa I4 M50 men ändrade mig. Har dock inte släppt det helt…Okej.
Helt klart ska KIA/Hyundai ha credd för sin plattform. De har gjort ett jäkligt bra jobb och ligger verkligen i den tekniska framkanten och jag tycker det är riktigt häftigt att ett budgetmärke igår ligger i toppen idag.
Personligen hade jag dock valt BMWn ändå med den lilla prisskillnaden, svagheter till trots.
Du har absolut rätt.BMW har med elbilarna blivit av med sin stora fördel - motorerna (även om allt som i praktiken sålts är dödstråkiga dieselfyror). Nu när spelfältet är neutralt igen med teknikskiftet - vad är egentligen "bättre" med BMWn i den jämförelsen? Snyggare absolut, men vad mer? KIAn däremot har större utrymmen, snabbare laddning, bättre räckvidd mm mm.
Jag är numera märkestrogen Bmw och har inte ens kollat upp alternativen till min beställda I4 M50. Säkert hur korkat som helst men va faan……Du har absolut rätt.
Elbilar har fått mitt intresse för bilar över lag att minska kraftig, och till stor del just pga detta.
Motorer har jag alltid tyckt varit riktigt häftigt, men nu är lixom den faktorn borta.
Vill dock tro att BMWn håller högre kvalitetskänsla, men handen på hjärtat hade jag valt den mest för att jag älskar märket.
Det beror ju på vilken bil, temperatur samt väder och vad för väg. Men högre blir förbrukningen.Vi står i startgroparna för en ny kärra. Men blir inte klok, hoppas någon här kan hjälpa mig.
Vi kör inte så mycket bil i vardagen. Av de ca 1000 mil vi kör på ett år är ca 200 kortare körsträckor. Annars är det längre sträckor på ca 50 mil enkel per resa. Har därför som krav en bra räckvidd, snabb laddning. Fattar att en laddning blir ett krav, men vill inte ha två stopp för att ladda - max ett.
Idag kör vi på exakt 5 timmar, dvs en snitt hastighet på 100 km/h. Håller alltså en bra snitthastighet.
Men jag undrar hur mycket högre förbrukning man bör räkna på i högre hastigheter? WLTP är blandad körning vilket är mindre intressant/relevant för oss.
Går det att lägga en schablon? 20, 30 50% eller är det totalt fel antagande oavsett vad man sätter?Det beror ju på vilken bil, temperatur samt väder och vad för väg. Men högre blir förbrukningen.
Det är nog svårt att hitta en vettig schablon som gäller oavsett bil. Luftmotstånd, väglag, väder, temperatur osv påverkar mycket. Men med det sagt har jag inga problem att slå WLTP siffran för en Taycan när jag kör långt om det är varmt och soligt, desto svårare när det är kallt och regnigt.Går det att lägga en schablon? 20, 30 50% eller är det totalt fel antagande oavsett vad man sätter?
Misstänkte det. Bad en stilla bön om att någon satt på en schablon siffra som jag kunde räkna.Det är nog svårt att hitta en vettig schablon som gäller oavsett bil. Luftmotstånd, väglag, väder, temperatur osv påverkar mycket. Men med det sagt har jag inga problem att slå WLTP siffran för en Taycan när jag kör långt om det är varmt och soligt, desto svårare när det är kallt och regnigt.
Ska också lägga till att jag kör den precis som vilken annan bil som helst så inte lugnare bara för att det är en elbil.
Kolla här: https://ev-database.org/ Förstås estimeringar men det är bland de mest träffsäkra jag hittat.Misstänkte det. Bad en stilla bön om att någon satt på en schablon siffra som jag kunde räkna.
Ingen egen 1st hand erfarenhet, men vad jag "hört" från kollegor och folk med elbil så äter de verkligen batteri i över 120 km/h, mycket beroende på att luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten (vilket jag gissar på att du ofta marchar om du har en snitthastighet på ca 100 km/h). Och i WLTP är det en väääldigt liten del över 120 km/h.Misstänkte det. Bad en stilla bön om att någon satt på en schablon siffra som jag kunde räkna.
Du kan testa abetterrouteplanner.comVi står i startgroparna för en ny kärra. Men blir inte klok, hoppas någon här kan hjälpa mig.
Vi kör inte så mycket bil i vardagen. Av de ca 1000 mil vi kör på ett år är ca 200 kortare körsträckor. Annars är det längre sträckor på ca 50 mil enkel per resa. Har därför som krav en bra räckvidd, snabb laddning. Fattar att en laddning blir ett krav, men vill inte ha två stopp för att ladda - max ett.
Idag kör vi på exakt 5 timmar, dvs en snitt hastighet på 100 km/h. Håller alltså en bra snitthastighet.
Men jag undrar hur mycket högre förbrukning man bör räkna på i högre hastigheter? WLTP är blandad körning vilket är mindre intressant/relevant för oss.
Magiskt! Stort tack!Du kan testa abetterrouteplanner.com
Där kan du simulera olika körningar med olika bilar. Betalvarianten klarar även av att simulera kyla och motvind. Kille i Lund som byggt tjänsten!
Se till att testa scenarion med regn, det kan dra ner på räckvidden kraftigt.Magiskt! Stort tack!