• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

alfgren

Rolex
2-Faktor
Som jagläste det så är lastbalanseringen "dum". Dvs du kan manuellt ställa ner laddeffekten för att inte överskrida huvudsäkringarnas kapacitet. Däremot så har den inte stöd för riktig lastbalansering i realtid (dvs mätare i säkringsskåpet)?
I så fall finns ju 0 fördel jämfört med den medföljande laddaren till @Denke 's bil. Dock kan det ju vara aktuellt för andra bilägare där laddare inte medföljer.
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
1634733855517.png

1,3 miljoner för att få en SAAB 900 bakdel!!?
 

Ejnork

Cartier
Någon som kan hjälpa mig?

Har 25A säkrat i nya huset. Fast laddare på utsidan. Igår skulle jag ladda bilen (Taycan) och kommer bara upp i 6 kwh. Ska ju komma upp i 10 kwh.

Använde tjejens kabel till hennes cayenne hybrid men det ska väl inte ha någon betydelse.

Vad kan vara fel?
 

leicaphile

Panerai
Någon som kan hjälpa mig?

Har 25A säkrat i nya huset. Fast laddare på utsidan. Igår skulle jag ladda bilen (Taycan) och kommer bara upp i 6 kwh. Ska ju komma upp i 10 kwh.

Använde tjejens kabel till hennes cayenne hybrid men det ska väl inte ha någon betydelse.

Vad kan vara fel?

Var det en trefaskabel du laddade med? 25A = 5750W max så om laddboxen får dra upp till det maxar den ju ut där om den bara hade en fas.

(laddade den verkligen 6kW med trefas så var det förmodligen lastvakt + snedlast på en fas (t.ex. torktumlare + spis + tvättmaskin på samma) som är orsaken)
 
Senast ändrad:

erdeljan

Cartier
2-Faktor

KIA EV6​

För 4995 mån inkl service, försäkring mm ja allt utom laddning! Låter inte dumt alls!
Superb ligger på ca 4900... Den kommer i november för provkörning. Nån som haft nöje att provköra redan?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Så vitt jag förstått så är det en plattform för både el och ICE, alltså inte renodlad el men inte heller en anpassad ICE-plattform.
Vilka betydande brister ser du med plattformen?
Den är baserad på 4-serie Grand coupe som finns nu.

utrymmen är en sak då hjulbasen ej utnyttjats maximalt, vikten är en annan. Exv att det finns en kardantunnel, baksätesutrymmet är väldig trång jämfört med renodlade elbilar som är av likadan storlek utvändigt. Interiören är ju exakt likadan som på en vanlig 3/4-serie bortsett ifrån skärmarna hade ju varit kul med annan inredning helt och hållet.

Tyckte mig läsa att det kom info ifrån BMW i veckan att nästa 3-serie skall vara baserat på en elbilsplattform

 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den är baserad på 4-serie Grand coupe som finns nu.

utrymmen är en sak då hjulbasen ej utnyttjats maximalt, vikten är en annan. Exv att det finns en kardantunnel, baksätesutrymmet är väldig trång jämfört med renodlades elbilar som är i likadan storlek utvändigt. Interiören är ju exakt likadan som på en vanlig 3/4-serie bortsett ifrån skärmarna hade ju varit kul med annan inredning helt och hållet.

Tyckte mig läsa att det kom info ifrån BMW i veckan att nästa 3-serie skall vara baserat på en elbilsplattform

Okej.

Helt klart ska KIA/Hyundai ha credd för sin plattform. De har gjort ett jäkligt bra jobb och ligger verkligen i den tekniska framkanten och jag tycker det är riktigt häftigt att ett budgetmärke igår ligger i toppen idag.

Personligen hade jag dock valt BMWn ändå med den lilla prisskillnaden, svagheter till trots.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Okej.

Helt klart ska KIA/Hyundai ha credd för sin plattform. De har gjort ett jäkligt bra jobb och ligger verkligen i den tekniska framkanten och jag tycker det är riktigt häftigt att ett budgetmärke igår ligger i toppen idag.

Personligen hade jag dock valt BMWn ändå med den lilla prisskillnaden, svagheter till trots.
Jag var nära att beställa I4 M50 men ändrade mig. Har dock inte släppt det helt…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
BMW har med elbilarna blivit av med sin stora fördel - motorerna (även om allt som i praktiken sålts är dödstråkiga dieselfyror). Nu när spelfältet är neutralt igen med teknikskiftet - vad är egentligen "bättre" med BMWn i den jämförelsen? Snyggare absolut, men vad mer? KIAn däremot har större utrymmen, snabbare laddning, bättre räckvidd mm mm.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
BMW har med elbilarna blivit av med sin stora fördel - motorerna (även om allt som i praktiken sålts är dödstråkiga dieselfyror). Nu när spelfältet är neutralt igen med teknikskiftet - vad är egentligen "bättre" med BMWn i den jämförelsen? Snyggare absolut, men vad mer? KIAn däremot har större utrymmen, snabbare laddning, bättre räckvidd mm mm.
Du har absolut rätt.
Elbilar har fått mitt intresse för bilar över lag att minska kraftig, och till stor del just pga detta.
Motorer har jag alltid tyckt varit riktigt häftigt, men nu är lixom den faktorn borta.

Vill dock tro att BMWn håller högre kvalitetskänsla, men handen på hjärtat hade jag valt den mest för att jag älskar märket.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Du har absolut rätt.
Elbilar har fått mitt intresse för bilar över lag att minska kraftig, och till stor del just pga detta.
Motorer har jag alltid tyckt varit riktigt häftigt, men nu är lixom den faktorn borta.

Vill dock tro att BMWn håller högre kvalitetskänsla, men handen på hjärtat hade jag valt den mest för att jag älskar märket.
Jag är numera märkestrogen Bmw och har inte ens kollat upp alternativen till min beställda I4 M50. Säkert hur korkat som helst men va faan……
 
Vi står i startgroparna för en ny kärra. Men blir inte klok, hoppas någon här kan hjälpa mig.

Vi kör inte så mycket bil i vardagen. Av de ca 1000 mil vi kör på ett år är ca 200 kortare körsträckor. Annars är det längre sträckor på ca 50 mil enkel per resa. Har därför som krav en bra räckvidd, snabb laddning. Fattar att en laddning blir ett krav, men vill inte ha två stopp för att ladda - max ett.
Idag kör vi på exakt 5 timmar, dvs en snitt hastighet på 100 km/h. Håller alltså en bra snitthastighet.

Men jag undrar hur mycket högre förbrukning man bör räkna på i högre hastigheter? WLTP är blandad körning vilket är mindre intressant/relevant för oss.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vi står i startgroparna för en ny kärra. Men blir inte klok, hoppas någon här kan hjälpa mig.

Vi kör inte så mycket bil i vardagen. Av de ca 1000 mil vi kör på ett år är ca 200 kortare körsträckor. Annars är det längre sträckor på ca 50 mil enkel per resa. Har därför som krav en bra räckvidd, snabb laddning. Fattar att en laddning blir ett krav, men vill inte ha två stopp för att ladda - max ett.
Idag kör vi på exakt 5 timmar, dvs en snitt hastighet på 100 km/h. Håller alltså en bra snitthastighet.

Men jag undrar hur mycket högre förbrukning man bör räkna på i högre hastigheter? WLTP är blandad körning vilket är mindre intressant/relevant för oss.
Det beror ju på vilken bil, temperatur samt väder och vad för väg. Men högre blir förbrukningen.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Går det att lägga en schablon? 20, 30 50% eller är det totalt fel antagande oavsett vad man sätter?
Det är nog svårt att hitta en vettig schablon som gäller oavsett bil. Luftmotstånd, väglag, väder, temperatur osv påverkar mycket. Men med det sagt har jag inga problem att slå WLTP siffran för en Taycan när jag kör långt om det är varmt och soligt, desto svårare när det är kallt och regnigt.

Ska också lägga till att jag kör den precis som vilken annan bil som helst så inte lugnare bara för att det är en elbil.
 
Det är nog svårt att hitta en vettig schablon som gäller oavsett bil. Luftmotstånd, väglag, väder, temperatur osv påverkar mycket. Men med det sagt har jag inga problem att slå WLTP siffran för en Taycan när jag kör långt om det är varmt och soligt, desto svårare när det är kallt och regnigt.

Ska också lägga till att jag kör den precis som vilken annan bil som helst så inte lugnare bara för att det är en elbil.
Misstänkte det. Bad en stilla bön om att någon satt på en schablon siffra som jag kunde räkna.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Misstänkte det. Bad en stilla bön om att någon satt på en schablon siffra som jag kunde räkna.
Ingen egen 1st hand erfarenhet, men vad jag "hört" från kollegor och folk med elbil så äter de verkligen batteri i över 120 km/h, mycket beroende på att luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten (vilket jag gissar på att du ofta marchar om du har en snitthastighet på ca 100 km/h). Och i WLTP är det en väääldigt liten del över 120 km/h.

Edit:
1635173412109.png

WLTP info, det är alltså 323 sekunder (utav 1800 s) i "extra hög" hastighet där snitthastigheten under de ca 5 minuterna är 94 km/h (och en top på 131 km/h).
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Vi står i startgroparna för en ny kärra. Men blir inte klok, hoppas någon här kan hjälpa mig.

Vi kör inte så mycket bil i vardagen. Av de ca 1000 mil vi kör på ett år är ca 200 kortare körsträckor. Annars är det längre sträckor på ca 50 mil enkel per resa. Har därför som krav en bra räckvidd, snabb laddning. Fattar att en laddning blir ett krav, men vill inte ha två stopp för att ladda - max ett.
Idag kör vi på exakt 5 timmar, dvs en snitt hastighet på 100 km/h. Håller alltså en bra snitthastighet.

Men jag undrar hur mycket högre förbrukning man bör räkna på i högre hastigheter? WLTP är blandad körning vilket är mindre intressant/relevant för oss.
Du kan testa abetterrouteplanner.com
Där kan du simulera olika körningar med olika bilar. Betalvarianten klarar även av att simulera kyla och motvind. Kille i Lund som byggt tjänsten!
 
Topp