• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Jag har precis beställt laddbox för installation nästa vecka (eftersom vi precis blev med elbil, en Zoe R110).

Jag tvekade inte en sekund på att välja till lastbalansering, kostade bara ca 2000:- extra. Även om jag inte har värmepump så drar induktionshäll och ugnar rejält med effekt och jag vill inte behöva fundera på vad jag kan slå på eller ej eller när jag laddar. Zoe kan ladda 3-fas upp till 22kW men för mig kommer det räcka att utnyttja mina 3x16A optimalt.
 
Jag har precis beställt laddbox för installation nästa vecka (eftersom vi precis blev med elbil, en Zoe R110).

Jag tvekade inte en sekund på att välja till lastbalansering, kostade bara ca 2000:- extra. Även om jag inte har värmepump så drar induktionshäll och ugnar rejält med effekt och jag vill inte behöva fundera på vad jag kan slå på eller ej eller när jag laddar. Zoe kan ladda 3-fas upp till 22kW men för mig kommer det räcka att utnyttja mina 3x16A optimalt.
Vilken modell och från vilket företag?
 
Denna deal verkar helt ok. Easee + Watty lastbalansering


E75179D4-727B-448D-9771-A843FF1AFB3D.png
 
Jag har precis beställt laddbox för installation nästa vecka (eftersom vi precis blev med elbil, en Zoe R110).

Jag tvekade inte en sekund på att välja till lastbalansering, kostade bara ca 2000:- extra. Även om jag inte har värmepump så drar induktionshäll och ugnar rejält med effekt och jag vill inte behöva fundera på vad jag kan slå på eller ej eller när jag laddar. Zoe kan ladda 3-fas upp till 22kW men för mig kommer det räcka att utnyttja mina 3x16A optimalt.
Precis som jag kör.
3x16 räcker gott även om min bil bara klarar enfas. Den hinner ladda tillräckligt på natten.
Lastbalanseraren betalar ju av sig på ett år jämfört med att säkra upp. (den är billigare än vad min elleverantör vill ha i engångskostnad för att byta till och med)
Har man klarat sig på 16A tidigare så gör man det med elbil oxå.

@KenKun jag kör Watty och är nöjd.
Inte gått en propp under det halvår jag kört den och smidigt att se hur man förbrukar el.
 
Det var ju inte nån jordskrällsseger med 360kW då Ionity klarar 350kW sedan länge.
Problemet idag är bara bilarna.
Bjørn Nyland testade Ionic 5 som ska klara 230kW, men kraven för att komma upp i den hastigheten upplevs typ aldrig.
Tror det var i denna video.
Om en bil laddar 100 eller 150 eller 200 kw är för mig helt ointressant. Det står alltid en Kia Niro före (vänster, jag höger) som ska ladda 100% ändå :mad:
C52F0924-B1EA-4B83-8FC1-0D9E78F82789.jpeg
 
Hey!

Ni som har köpt laddbox. Kör ni med lastbalansering? Förstår att det är säkrast så, men frågan är om det verkligen behövs 😬
Du har redan fått många bra anledningar till att installera lastbalanserare. Vill bara slänga med ett argument till: att göra det i efterhand kan bli svindyrt då du inte får bidrag för varken arbetet eller materialet.

har själv ingen erfarenhet av Easee men jag kan verkligen rekommendera Charge-Amps Halo. Du bör kunna få den installerad och klar med lastbalanserare för 12-13k.
 
Du har redan fått många bra anledningar till att installera lastbalanserare. Vill bara slänga med ett argument till: att göra det i efterhand kan bli svindyrt då du inte får bidrag för varken arbetet eller materialet.

har själv ingen erfarenhet av Easee men jag kan verkligen rekommendera Charge-Amps Halo. Du bör kunna få den installerad och klar med lastbalanserare för 12-13k.
Jag kommer nog att köra på Easee + Watty lastbalans för 9k. Lika bra. Skiljer typ 2k :)
 
Kollade installationsanvisningarna på Watty. Ser ju närmast banalt ut att installera. Någon som vet om det går att styra laddning via Tibber även utan själva laddboxen? Tänker om tibber-appen kan prata med bilen på något sätt. Det gör den ju hela tiden i övrigt för laddplaneringens skull.
 
Ni som funderar på att installera laddbox kan köpa nya numret av Vi Bilägare. 4 sidor med en komplett genomgång av en installation samt diverse tips och råd runt saker att tänka på. Vill inte lägga ut det här då det är copyrightat material. Sorry ... :sorry:

ViB 2021-11-11.jpg
 
Kollade installationsanvisningarna på Watty. Ser ju närmast banalt ut att installera. Någon som vet om det går att styra laddning via Tibber även utan själva laddboxen? Tänker om tibber-appen kan prata med bilen på något sätt. Det gör den ju hela tiden i övrigt för laddplaneringens skull.
Tror det beror på vad du har för kärra.
Finns massa tillägg för olika tillverkare i appen. Vad har du för åk så kan jag kolla.
 
Glömde skriva innan men jag provkörde EV6 och är grymt imponerad. Det finns tillräckligt med plats i framsäten och baksäte är i klass i S-klassen när det gäller plats, visst - inte lika bra säten men jag sitter ändå aldrig bak :D
Teknik i bilen imponerar med all lull-lull - till exempel att i displayen visas döda vinkel när man blinkar! Det enda negativa är mindre bagageutrymme men man är ju bortskämd med Skoda Superb :D
Pris: 4995kr / månaden inkl försäkring o service, inga avi eller uppläggningsavgifter på denna privatleasing.
Tänker om det är värt att lägga en tusenlapp extra för EV6 istället för e-Niro?
20211109_171029.jpg
 
Senast ändrad:
Glömde skriva inan men jag provkörde EV6 och är grymt imponerad. Det finns tillräckligt med plats i framsäten och baksäte är i klass i S-klassen när det gäller plats, visst - inte lika bra säten men jag stiger ändå aldrig bak :D
Teknik i bilen imponerar med all lull-lull, - till exempel att i displayen visas döda vinkel när man blinkar! Det enda negativa är mindre bagageutrymme men man är ju bortskämd med Skoda Superb ;D
Pris: 4995kr / månaden inko försäkring o skatt, inga avi eller uppläggningsavgifter på denna privatleasing.
Tänker om det är värt att lägga en tusenlapp extra för EV6 istället för e-Niro?
20211109_171029.jpg
Är lite förvånad att den bara kostar 5k i månaden. Denna ska väl kosta som en Tesla modell Y typ?
 
Provade en gt line med AWD som gick som formel 1 och acceleration från noll till bli av med körkortet går på två sekunder - sådan bil är farlig tycket jag även om jag kan hantera den. Poäng med elbil är nog inte att köra i 180+ på motorvägar och busa runt utan att köra miljövänligt (eller har jag blivit gubbe precis?) :D
 
Tillbaka
Topp