• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
(Plus att den är ful)

F6D8DC57-1A4B-460C-AB3E-4BB268F4308A.jpeg
Inte lika ful som min C8 :D
 
Jo precis den styrningen har jag också redan idag för smartladdning. Men jag menar att om jag installerar Watty - kan Tibberappen då begränsa laddningen vid för hög effekt? Eller måste man ha Easee boxen också?
Har inte haft behov av lastbalansering men läst en del om Watty och tolkar det som att den pratar med Tibberappen oavsett typ av laddbox. Kanske är bäst att fråga såklart men deras kundservice är bra.

”Genom att koppla Watty till Tibber-appen får du tillgång till realtidsförbrukning och kan styra laddningen av din elbil smartare. Watty övervakar huvudsäkringen och ger Tibber möjligheten att skicka styrsignaler till en eller flera elbilsladdare för att optimera laddhastigheten för lastbalansering.”
 
Provade en gt line med AWD som gick som formel 1 och acceleration från noll till bli av med körkortet går på två sekunder - sådan bil är farlig tycket jag även om jag kan hantera den. Poäng med elbil är nog inte att köra i 180+ på motorvägar och busa runt utan att köra miljövänligt (eller har jag blivit gubbe precis?) :D
Tänk GT som jag vill som har 580hk eller vad det är :D

det roliga med elbil är ju att man kan svina 30-80km/h det är ju där dem är som roligast
 
Har inte haft behov av lastbalansering men läst en del om Watty och tolkar det som att den pratar med Tibberappen oavsett typ av laddbox. Kanske är bäst att fråga såklart men deras kundservice är bra.

”Genom att koppla Watty till Tibber-appen får du tillgång till realtidsförbrukning och kan styra laddningen av din elbil smartare. Watty övervakar huvudsäkringen och ger Tibber möjligheten att skicka styrsignaler till en eller flera elbilsladdare för att optimera laddhastigheten för lastbalansering.”
Jag vet inte riktigt idag vad som skulle kunna styra själva laddstyrkan idag, därför jag undrar. Tittade på laddaren igår och den knapp som finns där gjorde ingenting. Det står 50% och 100% men inget sätt att ändra :rolleyes:

I bilen finns inget heller som reglerar laddstyrka vad jag kan hitta. Bara laddmål 0-100%. Jag laddar från ett 400V CEE utttag med Audis originalladdare, har ingen laddbox och har inga planer på att skaffa någon heller.
 
Det är ju ingen fantastisk bil men med tanke på priset på leasing tidigare, hur långt man tar sig och totalekonomi var det ju ett svårslaget budgetpaket för några månader sedan.

Inte så snygg och helt klart omodern känsla jämfört med mycket, såklart!

Som e-Niro ägare kan jag säga att den bara är en jäkligt trevlig bil att äga och köra. Bra pris, bra utrymme, riktiga knappar och dörrhandtag. Snål i drift. Ventilerade stolar och ett bra värmepaket nu när det blir kallare ute. Körde tyskt innan och även om denna inte är lika "fin" så är det en bil jag är väldigt nöjd med.
 
Som e-Niro ägare kan jag säga att den bara är en jäkligt trevlig bil att äga och köra. Bra pris, bra utrymme, riktiga knappar och dörrhandtag. Snål i drift. Ventilerade stolar och ett bra värmepaket nu när det blir kallare ute. Körde tyskt innan och även om denna inte är lika "fin" så är det en bil jag är väldigt nöjd med.
Jag bara funderar om det är värt att lägga till ca 1000kr extra i månaden för EV6. Visst, inga ventilerade stolar men längre räckvidd och nyare "paket" samt mer plats. Variant med dödavinkeln i displayen faller bort eftersom den ingår inte i den för 4995. Större hjul så det få bli 19' vinterdäck och dem är inte billiga! (vill absolut inte köra Linglong eller nordexx eller något annat made in China)
 
Jag vet inte riktigt idag vad som skulle kunna styra själva laddstyrkan idag, därför jag undrar. Tittade på laddaren igår och den knapp som finns där gjorde ingenting. Det står 50% och 100% men inget sätt att ändra :rolleyes:

I bilen finns inget heller som reglerar laddstyrka vad jag kan hitta. Bara laddmål 0-100%. Jag laddar från ett 400V CEE utttag med Audis originalladdare, har ingen laddbox och har inga planer på att skaffa någon heller.
Just att kunna styra laddströmmen är väl en av huvudanledningarna till att skaffa laddbox?
 
Jag vet inte riktigt idag vad som skulle kunna styra själva laddstyrkan idag, därför jag undrar. Tittade på laddaren igår och den knapp som finns där gjorde ingenting. Det står 50% och 100% men inget sätt att ändra :rolleyes:

I bilen finns inget heller som reglerar laddstyrka vad jag kan hitta. Bara laddmål 0-100%. Jag laddar från ett 400V CEE utttag med Audis originalladdare, har ingen laddbox och har inga planer på att skaffa någon heller.
Håll in knappen, det tar en liten stund för den att växla. Man behöver inte hålla hårt.
 
Jag vet inte riktigt idag vad som skulle kunna styra själva laddstyrkan idag, därför jag undrar. Tittade på laddaren igår och den knapp som finns där gjorde ingenting. Det står 50% och 100% men inget sätt att ändra :rolleyes:

I bilen finns inget heller som reglerar laddstyrka vad jag kan hitta. Bara laddmål 0-100%. Jag laddar från ett 400V CEE utttag med Audis originalladdare, har ingen laddbox och har inga planer på att skaffa någon heller.
Misstänker att Tibber skriver ”elbilsladdare” men syftar på laddbox? För det finns inget annat som kan styra styrkan.
 
Man får ju ändå ge att koreanerna har knappat in väldigt (kanske till och med gått förbi?) de tyska märkena nu. Bättre dörrtjoff har de fortfarande i vissa modeller kanske men de tekniska specarna imponerar inte. Jösses vad EQC och Etron blev omkörda fort tekniskt. (Sen är en elbil mer än räckvidd absolut. Men det stör att de har så kort sladd så att säga)
 
Var och kollade in EV6 snabbt kunde tyvärr inte provköra då jag glömt plånboken hemma …… 7 månaders väntetid på GT Line 4wd

Den var riktigt trevlig! Interiören är dock ingen BMW-känsla på än tyvärr!
7AB924D0-60C8-4F35-AB56-6E8AE0DE3CF7.jpeg
F0893476-22A5-4018-80FF-9A3E46A42110.jpeg
AD20C8E1-77EE-421F-8E61-381EE31D5E45.jpeg
F96506D6-2B78-4779-AC33-9BA4AC82D7E9.jpeg
B9EFC7E0-C81F-464A-92FD-57CD367D58ED.jpeg



Kollade den också i lördags. Tycker den kändes fin invändigt och tycker den är riktigt snygg.

Ingen provkörning här under visningshelgen, tog tid på torsdag då jag ändå är ledig.
 
Kollade den också i lördags. Tycker den kändes fin invändigt och tycker den är riktigt snygg.

Ingen provkörning här under visningshelgen, tog tid på torsdag då jag ändå är ledig.
Svårt att göra en fulare ratt dock... lika stuk som Porsche hade på 80talet, så några år har de kvar innan de är ikapp.. :D


photo-1521743229597-a28935ffc2af
 
Ett lite fånigt ”jag har klappat Lassie”-inlägg kanske men jag åkte parallellt med en Xpeng P7 vid Kista imorse och fick studera den ett bra tag. Riktigt snygg på det hela taget men Xpeng har gått loss på det där med ljusdesign. I det här fallet är det långa ljuslister i både front och akter men strålkastare och bromsljus var utkastade lite här och där. Men man vänjer väl sig vid det också.
CarInfo visste inte mer än att detta var en RWD-modell med 530 km räckvidd.
 
Börjar bli dags att fundera på vilken elbil man ska ha efter den Audi eTron 55 jag haft nu i 2,5 år (riktigt skit btw). Nån som har koll på Bmw’s elbilar? Vill gärna ha (riktig) räckvidd på minst 50 mil. Ibland känns det som om ska gå tillbaka till hybrid för att slippa ”laddångesten”vid långresor
 
Börjar bli dags att fundera på vilken elbil man ska ha efter den Audi eTron 55 jag haft nu i 2,5 år (riktigt skit btw). Nån som har koll på Bmw’s elbilar? Vill gärna ha (riktig) räckvidd på minst 50 mil. Ibland känns det som om ska gå tillbaka till hybrid för att slippa ”laddångesten”vid långresor
En polare sa till en annan som övervägde hybrid att man inte kunde välja bort elbil för att två resor om året tar 45min längre.
Tycker det ligger rätt mycket i det.
Behöver du ofta mer än säg 40 mil på en dag är det kanske rimligt med hybrid, eller om du bor i norra delen av landet.
 
Börjar bli dags att fundera på vilken elbil man ska ha efter den Audi eTron 55 jag haft nu i 2,5 år (riktigt skit btw). Nån som har koll på Bmw’s elbilar? Vill gärna ha (riktig) räckvidd på minst 50 mil. Ibland känns det som om ska gå tillbaka till hybrid för att slippa ”laddångesten”vid långresor

vi har MG ZS EV (2021) som andrabil och visst man får vad man betalar för men priset känns oslagbart i sammanhanget. Ett steg upp är Marvel som jag läst mycket gott om. Vad gillade du inte med Audin?
 
En polare sa till en annan som övervägde hybrid att man inte kunde välja bort elbil för att två resor om året tar 45min längre.
Tycker det ligger rätt mycket i det.
Behöver du ofta mer än säg 40 mil på en dag är det kanske rimligt med hybrid, eller om du bor i norra delen av landet.
Exakt. Det är enbart ett fåtal resor/år som är längre än säg 25 mil så det lär bli elbil igen. Varför jag funderade på hybrid är för jag gillar den nya Land Rover Defender skarpt och den finns inte som elbil (bara hybrid eller diesel)
vi har MG ZS EV (2021) som andrabil och visst man får vad man betalar för men priset känns oslagbart i sammanhanget. Ett steg upp är Marvel som jag läst mycket gott om. Vad gillade du inte med Audin?
räckvidden på Audin är katastrofal. Som kortast var när jag skulle köra från Göteborg till Sälen och det var roligt kallt ute. Räckvidden var mindre än 25 mil. Sen har jag haft alla tänkbara fel på min. Bytt backspeglar (kameror) ä, fick även byta elmotor pga missljud etc etc
 
Börjar bli dags att fundera på vilken elbil man ska ha efter den Audi eTron 55 jag haft nu i 2,5 år (riktigt skit btw). Nån som har koll på Bmw’s elbilar? Vill gärna ha (riktig) räckvidd på minst 50 mil. Ibland känns det som om ska gå tillbaka till hybrid för att slippa ”laddångesten”vid långresor
Kolla EV6, verkar ha bra räckvidd
 
@city69 Elbil utan räckviddsångest på långresa - finns inget annat än Tesla. Det är bara att sluta låtsas liksom ;)
Visst, EQS verkar ha bra räckvidd men ALLA laddnätverk utom Teslas är bedrövliga. Finns inga andra ord för det.

Det tråkiga med Tesla är att alla andra dagar när man inte ska åka långresa så får man åka runt i en skramlig plastleksak jämfört med E-tron...
 
Senast ändrad:
Börjar bli dags att fundera på vilken elbil man ska ha efter den Audi eTron 55 jag haft nu i 2,5 år (riktigt skit btw). Nån som har koll på Bmw’s elbilar? Vill gärna ha (riktig) räckvidd på minst 50 mil. Ibland känns det som om ska gå tillbaka till hybrid för att slippa ”laddångesten”vid långresor

En polare sa till en annan som övervägde hybrid att man inte kunde välja bort elbil för att två resor om året tar 45min längre.
Tycker det ligger rätt mycket i det.
Behöver du ofta mer än säg 40 mil på en dag är det kanske rimligt med hybrid, eller om du bor i norra delen av landet.

jag satt i samma sits nu när jag byter jobb.. går från en e tron 55 till hybrid.. nu ska sägas att jag hade vissa begränsningar i vad jag kunde ta men slutade som sagt med hybrid framför el. Jag slogs oxå med argumentet att det är trots allt väldigt få långresor man gör per år men de närmsta åren, när nu fler börjar köra el och laddnätverket redan är alldeles för högt belastat på helger och högsäsong lär det knappast bli bättre de närmsta åren. Resonemanget att anpassa bilköpet för få långresor är väl lite som att de flesta envisas med att köpa stora kombis trots att 95% av alla resor görs med en person i bilen och utan direkt packning.. inte fullt rationellt mao
 
jag satt i samma sits nu när jag byter jobb.. går från en e tron 55 till hybrid.. nu ska sägas att jag hade vissa begränsningar i vad jag kunde ta men slutade som sagt med hybrid framför el. Jag slogs oxå med argumentet att det är trots allt väldigt få långresor man gör per år men de närmsta åren, när nu fler börjar köra el och laddnätverket redan är alldeles för högt belastat på helger och högsäsong lär det knappast bli bättre de närmsta åren. Resonemanget att anpassa bilköpet för få långresor är väl lite som att de flesta envisas med att köpa stora kombis trots att 95% av alla resor görs med en person i bilen och utan direkt packning.. inte fullt rationellt mao
Skillnaden är väl att Sälen-resan tar mer än 45 min längre om man ska köra två resor med en WV Up än en gång med en kombi.
 
Tillbaka
Topp