• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
@city69 Elbil utan räckviddsångest på långresa - finns inget annat än Tesla. Det är bara att sluta låtsas liksom ;)
Visst, EQS verkar ha bra räckvidd men ALLA laddnätverk utom Teslas är bedrövliga. Finns inga andra ord för det.

Det tråkiga med Tesla är att alla andra dagar när man inte ska åka långresa så får man åka runt i en skramlig plastleksak jämfört med E-tron...
Jag var helt inne på Tesla tills jag hörde precis det du beskriver. Usel kvalitet och leverans tidigast i slutet av 2022 😱
 
Ett lite fånigt ”jag har klappat Lassie”-inlägg kanske men jag åkte parallellt med en Xpeng P7 vid Kista imorse och fick studera den ett bra tag. Riktigt snygg på det hela taget men Xpeng har gått loss på det där med ljusdesign. I det här fallet är det långa ljuslister i både front och akter men strålkastare och bromsljus var utkastade lite här och där. Men man vänjer väl sig vid det också.
CarInfo visste inte mer än att detta var en RWD-modell med 530 km räckvidd.
Kul!
Jag har listat mig på en Xpeng P7 Wing. Får väl se om de lyckas ta hit en Wing. Annars en vanlig P7. Nya G9 ser trevlig ut också.
 
Ett lite fånigt ”jag har klappat Lassie”-inlägg kanske men jag åkte parallellt med en Xpeng P7 vid Kista imorse och fick studera den ett bra tag. Riktigt snygg på det hela taget men Xpeng har gått loss på det där med ljusdesign. I det här fallet är det långa ljuslister i både front och akter men strålkastare och bromsljus var utkastade lite här och där. Men man vänjer väl sig vid det också.
CarInfo visste inte mer än att detta var en RWD-modell med 530 km räckvidd.

ser en varje morgon :)
0710EEFA-A044-4C0E-8178-102A9729AAC0.jpeg
 
Ett lite fånigt ”jag har klappat Lassie”-inlägg kanske men jag åkte parallellt med en Xpeng P7 vid Kista imorse och fick studera den ett bra tag. Riktigt snygg på det hela taget men Xpeng har gått loss på det där med ljusdesign. I det här fallet är det långa ljuslister i både front och akter men strålkastare och bromsljus var utkastade lite här och där. Men man vänjer väl sig vid det också.
CarInfo visste inte mer än att detta var en RWD-modell med 530 km räckvidd.
Haha höll precis på att skriva ett liknande inlägg 😂
Mötte nämligen en i Kista imorse också.

Någon som hunnit klämma på en?
 
Vad säger ni om nuvarande privatleasingkampanjen på ID4 GTX? Känns rätt prisvärt? Kan/måste byta bil om 9 månader, och det är 7 mån lev tid på en GTX…
 
Vad säger ni om nuvarande privatleasingkampanjen på ID4 GTX? Känns rätt prisvärt? Kan/måste byta bil om 9 månader, och det är 7 mån lev tid på en GTX…
Luras inte av att VW nu har smugit in förhöjd första månadsbetalning bara. Den kostar fortfarande 5495kr/mån utan det. Vilket iofs är ok för vad man får.

Det är JÄTTEDUMT att betala första insats på en privatleasingbil. Om du totalskadar bilen och den löses in av försäkringsbolaget så brinner pengarna inne när avtalet avslutas i förtid.
 
Luras inte av att VW nu har smugit in förhöjd första månadsbetalning bara. Den kostar fortfarande 5495kr/mån utan det. Vilket iofs är ok för vad man får.

Det är JÄTTEDUMT att betala första insats på en privatleasingbil. Om du totalskadar bilen och den löses in av försäkringsbolaget så brinner pengarna inne när avtalet avslutas i förtid.

Snyggt, det hade jag faktiskt missat! Då känns det inte riktigt lika intressant längre.
 
@alfgren du kör väl etron utan box, som jag? Har du problem ibland med ”uppkopplingen”, att laddandet inte slår igång?
Ibland så funkar audi-appen dåligt vilket gör att smartladdningen via tibber inte funkar. Då startar laddningen direkt istället för att schemaläggas. Sen har jag vid några tillfällen fått att sladden inte låser fast i kontakten på rätt sätt. Det får lösas genom att ta ur och stoppa i den ett par gånger tills bilen fattar att kontakten är i bilen. Har skett 3-4 gånger under mitt ägande.
 
Ibland så funkar audi-appen dåligt vilket gör att smartladdningen via tibber inte funkar. Då startar laddningen direkt istället för att schemaläggas. Sen har jag vid några tillfällen fått att sladden inte låser fast i kontakten på rätt sätt. Det får lösas genom att ta ur och stoppa i den ett par gånger tills bilen fattar att kontakten är i bilen. Har skett 3-4 gånger under mitt ägande.
Tibber gör likadant för mig med Easee-box att den startar direkt ibland. Har varit i kontakt med Tibber flera gånger, och de jobbar på att fixa buggarna.
 
Tibber gör likadant för mig med Easee-box att den startar direkt ibland. Har varit i kontakt med Tibber flera gånger, och de jobbar på att fixa buggarna.
Samma här! Har för vana att alltid kolla detta Tibberappen direkt när jag pluggat in.

Ibland hålls det pausat och väntar på lågt elpris men ibland startar den efter någon timma igen (när den inte borde). Hellre det än att den inte laddar alls dock…
 
Hjälp mig nu.
Måste bestämma bil då leveranstiderna verkar långa och nuvarande bil ska in i juni.
Id4 gtx eller Kia ev6 Plus awd.
Jag velar fram och tillbaka, utrymmesmässigt räcker ev6 väl, bättre utrustad är den också.
Hur hade ni resonerat, lutar åt kian då det känns som det bättre valet. Missar jag något?
 
Hjälp mig nu.
Måste bestämma bil då leveranstiderna verkar långa och nuvarande bil ska in i juni.
Id4 gtx eller Kia ev6 Plus awd.
Jag velar fram och tillbaka, utrymmesmässigt räcker ev6 väl, bättre utrustad är den också.
Hur hade ni resonerat, lutar åt kian då det känns som det bättre valet. Missar jag något?
Bagaget är större i ID4
Jag hade kört på EV6 roligare utseende, roligare interiör

den skall även ha driftingläge säger kanske lite om köregenskaperna :D går inte ens att stänga ESC på ID3/ID4 än så länge(ska komma i version 3 av programvaran tror jag)
 
Senast ändrad:
Hjälp mig nu.
Måste bestämma bil då leveranstiderna verkar långa och nuvarande bil ska in i juni.
Id4 gtx eller Kia ev6 Plus awd.
Jag velar fram och tillbaka, utrymmesmässigt räcker ev6 väl, bättre utrustad är den också.
Hur hade ni resonerat, lutar åt kian då det känns som det bättre valet. Missar jag något?
Samma kostnad?

Jag hann boka en Skoda Enyac innan jag fick nys om Kian. Blev lite sugen.

Kian var dock stundtals lika dyr som en Tesla MY, beroende på specs., så det hade nog blivit en Skoda i alla fall 🥲
 
Kör affärsförslaget på ev6 idag så vi får se om den ryms. Verkar lurigt det där med TCO. För mig stack Skodan iväg nå grymt då den inte är lika bra grundutrustad som ex id4 gtx som med relativt lika nivå på utrustning ryms.

Samma kostnad?

Jag hann boka en Skoda Enyac innan jag fick nys om Kian. Blev lite sugen.

Kian var dock stundtals lika dyr som en Tesla MY, beroende på specs., så det hade nog blivit en Skoda i alla fall 🥲
 
Kör affärsförslaget på ev6 idag så vi får se om den ryms. Verkar lurigt det där med TCO. För mig stack Skodan iväg nå grymt då den inte är lika bra grundutrustad som ex id4 gtx som med relativt lika nivå på utrustning ryms.
Jag upplevde att man fick mer för pengarna jämfört med ID4. Det har även pratats om det i recensioner.

Fick dock 5% på bilen och 10% på tillbehör via företagsleasingen, så det spelar såklart också in
 
Tillbaka
Topp