• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    962
Lånat hem en X5 40e ett tag pga kanske gå över till privatbil ett tag men jag får på riktigt 12-15km elektrisk räckvidd ur bilen?! :rolleyes: Nån som har några erfarenheter att bjuda på om det är rimligt eller inte? Bilen i sig är soft och skön men det blir fånigt att inte ens komma till närmaste och tillbaka ICA på el. Bilen är förklimatiserad när jag startar och sladden är i. Typ @MaziK har du nåt att komma med? Gör jag fel eller har jag bara fel förväntningar när jag trodde på typ 30-40km?
1637755089749.png
 
Lånat hem en X5 40e ett tag pga kanske gå över till privatbil ett tag men jag får på riktigt 12-15km elektrisk räckvidd ur bilen?! :rolleyes: Nån som har några erfarenheter att bjuda på om det är rimligt eller inte? Bilen i sig är soft och skön men det blir fånigt att inte ens komma till närmaste och tillbaka ICA på el. Bilen är förklimatiserad när jag startar och sladden är i. Typ @MaziK har du nåt att komma med? Gör jag fel eller har jag bara fel förväntningar när jag trodde på typ 30-40km?
1637755089749.png
Det låter inget vidare.
Du har 100% batteri innan du drar iväg? Jag hade inget problem med 40-50km (om jag körde enligt hastighetsgräns) på el med 330n även under vintern. Då X5an är tyngre så antar jag att det inte blir mycket bättre än så?

Det fnns en inställning kommer inte ihåg vad den heter, man kan sätta typ hur mycket el man vil ha när man kommer fram. Men om du säger att batteriet töms så lär den inställningen inte spela någon roll.

Jag tror det måste ha med det fruktansvärda ET-måttet på hjulen att göra :D
 
Senast ändrad:
Jag tror det måste med det fruktansvärda ET-måttet på hjulen att göra :D
😁 ja det är utan tvekan 50mm kvar till hjulhuskanten. Lite den här looken.

1637757900215.png

Det aktuella exemplaret är dock inget jag tänkt köpa, den saknar adaptiv farthållare och det måste jag ha i den här trafiken. Men biltypen och hybridiseringen var värt att prova. Men jag är så att säga inte så imponerad hittils...
 
😁 ja det är utan tvekan 50mm kvar till hjulhuskanten. Lite den här looken.

1637757900215.png

Det aktuella exemplaret är dock inget jag tänkt köpa, den saknar adaptiv farthållare och det måste jag ha i den här trafiken. Men biltypen och hybridiseringen var värt att prova. Men jag är så att säga inte så imponerad hittils...

Har kört BMW 330e i snart 1 år och är rätt nöjd. Visst, hade den gått 10-15 mil på el hade det varit ännu bättre. Men jag kommer strax över 5 mil på sommaren och strax under när vädret är som nu. Lite kortare när det är riktigt kallt. Måste dock understryka att jag kör precis lika nu som med min diesel Audi. Mina kollegor som också tog laddhybrid samtidigt som jag har helt lagt om sin körstil. Alltså åt det lugnare hållet..:) När frugan åker med så kommer jag helt klart längre på el än om jag åker själv…
Oavsett så klarar jag i princip all vardagskörning på el som att handla, åka till gymet osv. Ska man åka längre så är det ju ridå… Men då kan jag ju glädja mig åt Xtraboost knappen 🤪
 
Jag har 8 på bil och 10 på tillbehör på kian men den var betydligt dyrare än id4an..
Konstigt det här..
Rabatter är rätt meningslöst att jämföra vid operationell leasing eftersom man enkelt dränerar ur effekten av rabatterna i bakänden genom att sänka restvärdet med några procent här och där.
 
Senast ändrad:
Har kört BMW 330e i snart 1 år och är rätt nöjd. Visst, hade den gått 10-15 mil på el hade det varit ännu bättre. Men jag kommer strax över 5 mil på sommaren och strax under när vädret är som nu. Lite kortare när det är riktigt kallt. Måste dock understryka att jag kör precis lika nu som med min diesel Audi. Mina kollegor som också tog laddhybrid samtidigt som jag har helt lagt om sin körstil. Alltså åt det lugnare hållet..:) När frugan åker med så kommer jag helt klart längre på el än om jag åker själv…
Oavsett så klarar jag i princip all vardagskörning på el som att handla, åka till gymet osv. Ska man åka längre så är det ju ridå… Men då kan jag ju glädja mig åt Xtraboost knappen 🤪
Det är ändå rätt imponerande, jag har en 330e lånebil nu när min diesel bmw är på lackning (försäkringsärende, inte för att få fast and furious färg :) ) jag kommer ca 25 km på el. Nu pendlar jag 2+1 väg ca 5 mil enkel resa och kan tänka mig att just 2+1 där man accelererar rätt hårt vissa sträcker och så ligger i ca 120-130 efter det äter batteri rätt bra.
 
Det är ändå rätt imponerande, jag har en 330e lånebil nu när min diesel bmw är på lackning (försäkringsärende, inte för att få fast and furious färg :) ) jag kommer ca 25 km på el. Nu pendlar jag 2+1 väg ca 5 mil enkel resa och kan tänka mig att just 2+1 där man accelererar rätt hårt vissa sträcker och så ligger i ca 120-130 efter det äter batteri rätt bra.
Är det kanske så att du kör på ”helel” tills batteriet är tomt? Man har ju mer effekt tillgängligt då än om man kör på hybrid. I början så körde jag med eldriftknappen aktiverad men jag tycker mig komma längre i hybridläget även om inte bensinmotorn hoppar igång om du förstår vad jag menar. Tror det beror på att man gör av med mer kraft vid acceleration när man har helelen på. Bara en teori…
 
Är det kanske så att du kör på ”helel” tills batteriet är tomt? Man har ju mer effekt tillgängligt då än om man kör på hybrid. I början så körde jag med eldriftknappen aktiverad men jag tycker mig komma längre i hybridläget även om inte bensinmotorn hoppar igång om du förstår vad jag menar. Tror det beror på att man gör av med mer kraft vid acceleration när man har helelen på. Bara en teori…
Jag märkte inte att den drog mindre på hybridläge kontra helel på min.

borde behållt min, hade 330i motorn i min med. En mapp så hade det lätt varit 300hk ur bensinaren plus el. Lär gå rätt bra 😅
 
Jag märkte inte att den drog mindre på hybridläge kontra helel på min.

borde behållt min, hade 330i motorn i min med. En mapp så hade det lätt varit 300hk ur bensinaren plus el. Lär gå rätt bra 😅
Jag märker en rejäl skillnad. Men jag tror som sagt att det beror på att elkraften är mer ”begränsad” i hybridläget.
 
Jag märkte inte att den drog mindre på hybridläge kontra helel på min.

borde behållt min, hade 330i motorn i min med. En mapp så hade det lätt varit 300hk ur bensinaren plus el. Lär gå rätt bra 😅
Jag kör en XC60 laddhybrid. Trycker alltid på "hold" när jag kör motorväg, eller över ca 70km/h.
Så fort det går under 70 så kör jag bara el. Tycker det blir mest ekonomiskt.
Bor utanför Stockholm och skiftar från motorväg till kö och tvärtom någon dag i veckan. Mycket effektivare att spara elen tills man kör sakta, och speciellt mycket start/stopp, som det blir vid kökörning.
 
Jag märker en rejäl skillnad. Men jag tror som sagt att det beror på att elkraften är mer ”begränsad” i hybridläget.

Jag kör en XC60 laddhybrid. Trycker alltid på "hold" när jag kör motorväg, eller över ca 70km/h.
Så fort det går under 70 så kör jag bara el. Tycker det blir mest ekonomiskt.
Bor utanför Stockholm och skiftar från motorväg till kö och tvärtom någon dag i veckan. Mycket effektivare att spara elen tills man kör sakta, och speciellt mycket start/stopp, som det blir vid kökörning.
Körde E4/Essingeleden dagligen 45-53/54km i rena elläget ofta även på vintern

kom över 60 några gånger med. Var ju en här kommer inte ihåg nick men han kom 72km som längst (har jag för mig) på sommaren som längst.

lite skillnad mot blyfot @alfgren

fan blir ledsen i ögat att jag bytte ut den mot ID3 för att det skulle bli billigare. Men med facit i hand så hade det gått ett ut(eller tom blivit billigare) med tanke på hur marknaden ser ut nu :(
 
Senast ändrad:
Är det kanske så att du kör på ”helel” tills batteriet är tomt? Man har ju mer effekt tillgängligt då än om man kör på hybrid. I början så körde jag med eldriftknappen aktiverad men jag tycker mig komma längre i hybridläget även om inte bensinmotorn hoppar igång om du förstår vad jag menar. Tror det beror på att man gör av med mer kraft vid acceleration när man har helelen på. Bara en teori…
Har passat på att provat lite av varje nu den här veckan som jag har den. Jag kan ju lätt komma fram mina 5 mil med el kvar i batteriet när jag kör på "standard" hybrid läget, då slår den över till bensin i >110 km/h så när jag kört med det har jag typ halva batteriet kvar när jag kommer fram. Och totalt sett verkar bensinkonsumtionen vara ungefär den samma om jag kör upp all el direkt eller låter bilen växla själv (för just mitt körmönster med lite stad i början och slutet och resten 2+1). För att en hybrid skulle vara riktigt intressant för mig skulle jag ju vilja ta mig mina 5 mil på hel-el, sen ladda på jobbet, och så köra hem på hel-el igen.
 
lite skillnad mot blyfot @alfgren
;) Samma rutt och körsätt ledde till en förbrukning på 0,63 snitt med min förra A4 och 0,67 snitt med min Passat. Etronen drar typ 2.8kwh/mil. Jag kör inte hårt, men trafiken är ju inte direkt jämn häromkring...

edit:
31km NEDC är ju en del av förklaringen. Körde man ens över 70 km/h i den körcykeln?
1637848409262.png
 
Läste att Xpeng skulle öppna showroom/beställningsplats (likt Teslas) framåt februari-mars i Mall of Scandinavia.
Kanske vart tal här i tråden om det tidigare.
 
Svårt att se varför man skulle betala extra för Q4 när de tekniskt är så otroligt lika. Jag blev inte imponerad av Q4.


Har ett år kvar på ID3:an, vilket innebär att jag kan lämna tillbaka den om 9 månader, och det är väl 6-7 mån lev tid på både GTX och Q4 SB. Så har börjat sondera men har ingen panik. Det jag gillar med Audi är att det är en riktig bil med eldrift. Inte en "pling plong tjofaderittan"-bil som ID3:an. Sedan tycker jag att Q4 SB är bra mycket snyggare är ID4:an. Nu kommer ju iofs ID5:an som är deras motsvarighet till SB. Men jag gillar som sagt inte att det ska vara så mycket "touchknappar" och plastiga reglare i ID-modellerna.
 
Har ett år kvar på ID3:an, vilket innebär att jag kan lämna tillbaka den om 9 månader, och det är väl 6-7 mån lev tid på både GTX och Q4 SB. Så har börjat sondera men har ingen panik. Det jag gillar med Audi är att det är en riktig bil med eldrift. Inte en "pling plong tjofaderittan"-bil som ID3:an. Sedan tycker jag att Q4 SB är bra mycket snyggare är ID4:an. Nu kommer ju iofs ID5:an som är deras motsvarighet till SB. Men jag gillar som sagt inte att det ska vara så mycket "touchknappar" och plastiga reglare i ID-modellerna.
köp en BMW I4 då ;)
Så får du räckvidd, prestanda och en vanlig bil med eldrift
 
Har ett år kvar på ID3:an, vilket innebär att jag kan lämna tillbaka den om 9 månader, och det är väl 6-7 mån lev tid på både GTX och Q4 SB. Så har börjat sondera men har ingen panik. Det jag gillar med Audi är att det är en riktig bil med eldrift. Inte en "pling plong tjofaderittan"-bil som ID3:an. Sedan tycker jag att Q4 SB är bra mycket snyggare är ID4:an. Nu kommer ju iofs ID5:an som är deras motsvarighet till SB. Men jag gillar som sagt inte att det ska vara så mycket "touchknappar" och plastiga reglare i ID-modellerna.

Faktiskt en av de grejerna jag gillar med min Q4. Det är liksom en vanlig bil. Känns solid. Just att den är lite småtrist och redig och inte alls är särskilt spejsig passar mig som måttligt bilintresserad perfekt. :)
 
Faktiskt en av de grejerna jag gillar med min Q4. Det är liksom en vanlig bil. Känns solid. Just att den är lite småtrist och redig och inte alls är särskilt spejsig passar mig som måttligt bilintresserad perfekt. :)
Skulle nog vilja påstå att Q4 passar i första hand dom som är bilintresserade och i andra hand dom som är prylintresserade.
Jag är tacksam att premiummärkena inte går stenhårt i Teslahypens fotspår utan fortsätter med sin mer klassiska (tråkiga?) bilbyggartradition.
 
Skulle nog vilja påstå att Q4 passar i första hand dom som är bilintresserade och i andra hand dom som är prylintresserade.
Jag är tacksam att premiummärkena inte går stenhårt i Teslahypens fotspår utan fortsätter med sin mer klassiska (tråkiga?) bilbyggartradition.

Ok, och i tredje hand såna som mig som vare sig är intresserade av bilar eller prylar. 🤣
 
Exakt, lite som Rolex vs Apple watch.
Har svårt att se Ferrari eller Aston Martin montera en gigantisk ipad på instrumentpanelen i sin nästa modell :)
Ferrari monterade sin i instrumentet istället i SF90
Med touchknappar på ratten och för övriga reglage

En hybrid för bilintresserade skulle jag vilja säga :D
1638272743252.png
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp